Test ojetého sedanu Mercedes-Benz E 220 CDI (W212)

2018-07-03 00:00:00

Premiový sedan prestižní značky nemusí být dírou na peníze, ale je potřeba pečlivě vybírat.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Komfort a kultivovanost Velice těžký výběr kvalitních vozů
Poměrně slušná spolehlivost Množící se podvody s ojetinami
Obrovské množství verzí a motorizací Rizikové sedmistupňové automaty
Mnohdy luxusní výbava Drahé specifické opravy
Image prestižní značky Slabší brzdy


Kdo by zatoužil po skutečně premiovém voze věhlasné značky, rozhodně má na trhu ojetin z čeho vybírat. Žádané jsou především vozy „velké německé trojky“, tady Audi, BMW a Mercedesu. Můžete namítnout, že posledních několik let se dřívější technologická převaha a kvalitativní dominance těchto značek ztrácí v nutnosti osekávání nákladů a že jinde koupíte to samé levněji. Ale prestižní znáček dělá své. A upřímně, dívat se na cestu přes tradiční trojcípou hvězdu na konci dlouhé kapoty má prostě něco do sebe. Člověka to naplní optimismem a dodá pocit důstojnosti. A když už nic, velký Mercedes s tradiční koncepcí pohonu prostě jezdí příjemně, o čemž jsme se přesvědčili v pravidelném testu ojetiny. Na test jsme si tentokrát v Auto ESA vzali sedan třídy E generace W212, která se vyráběla od roku 2009 a skončila teprve nedávno.

Vůz s čtyřválcovým naftovým motorem 2,1 l a s automatickou pětistupňovou převodovkou představuje jednu ze základních verzí nabídky. Testované auto je z roku 2010, ujelo zatím 140 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 360 000 Kč. Při představě, kolik stojí nový Mercedes třídy E s naftovým čtyřválcem, je tohle vlastně zajímavá nabídka. Je sice pravda, že nové auto nové generace má na palubě mnohem více výbavy, ale upřímně... Kdo to všechno potřebuje? Většina ojetých Mercedesů má už tak solidní sedačky, dvouzónovou klimatizaci, slušný infotainment, tempomat, automatickou převodovku, adaptivní xenonová světla a mnoho dalšího. A u ojetých aut vždycky platilo, že čím méně zbytečností, tím méně potenciálních problémů a drahých oprav. To ostatně platí i o motoru. Základní čtyřválec možná není trhač asfaltu jako osmiválcové AMG, ale je to motor, který dokáže uživit i prostý smrtelník.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Audi A6 (C7) 3.0 TDI quattro

U ojetých Mercedesů platí, že je nutné prověřit jejich původ a vybírat jen u zavedených prodejců ojetin. Stejně jako jiné premiové značky jsou cílem podvodníků, kteří se snaží legalizovat kradené kusy nebo stočené bouračky. Důležitá je ale také servisní historie, protože i když je Mercedes třídy E v zásadě kvalitní a spolehlivé auto, zcela „blbuvzdorné“ není a zanedbávaný servis důležitých částí může znamenat velmi brzy vysoké investice do oprav. Trochu horší to je se sdílením informací autorizovaných servisů, ale aspoň to zkuste. Každopádně auto prověřujte se specialistou, který Mercedesům rozumí, má přístup ke komplexní diagnostice a umí sestavit plán očekávaných oprav. Mnohdy se totiž lidé zbavují aut, která něco potřebují. Někdy jsou to snadno a relativně levně řešitelné drobnosti, jindy veliké problémy s nutností desetitisícových invesic. Tak ať nekoupíte past.

Automatická převodovka je dobrým příkladem. Výměny oleje v automatu po 60 000 km jsou osvědčeným způsobem, jak jeho životnost prodloužit. Kdo se o převodovku stará, tomu vydrží klasický pětistupňový automat Mercedesu věčně. Jsou auta, která mají najeto půl milionu a jejich převodovka funguje jako nová. S modernější sedmistupňovou skříní už to není taková sláva, ale pořád se dá při správném servisu udržet při životě mnoho let. V motorech měňte olej po 15 000 km nejpozději, u hodně vytěžovaných zážehových verzí klidně interval výměny ještě zkraťte. Takovému AMG nebo osmiválci v E500 udělá dobře nový olej klidně už po 6 až 10 000 km. Myslete také na údržbu rozvodovky u čtyřkolky 4Matic a diferenciálů. Auto prostě potřebuje péči a pak se odmění spolehlivým provozem.

Ačkoli může základní verze působit chudě, má mnoho výhod. Sedany E 200 CDI a E 220 CDI mají většinou standardní podvozek bez rizikových vzduchových měchů. Praktické kombi má vzadu vzduchovou samonivelaci standardně. Naštěstí to není částý zdroj problémů, pokud tedy auto nemá najeto 300 000 km. Ale opravy i tak nejsou vyloženě likvidační. Také základní benzinové motorizace mívají skromnou výbavu a jednoduchou techniku. Vyhněte se vozům po čiptuningu (vykazují zvýšený výskyt závad okruhu EGR a filtrů pevných částic) a také těm na velkých nízkoprofilových kolech. Námi testované auto mělo standardní rozměr pneu a kol a jízda s ním byla nesmírně pohodlná a uvolňující. A podvozek se pak hlavně na průměrné okresce nevyklepe po 50 000 km. Je to ale samozřejmě o preferencích. Kdo by třeba koukal po šestiválcích, musí zkrátka počítat s vyššími provozními a servisními náklady. Pokud ale chce někdo dynamickou motorizaci, prosím. Vyložená past není pod kapotou třídy E žádná.

Celkové hodnocení

Mercedes-Benz třídy E generace W212 je velice příjemné auto a pohodlný každodenní společník. Základní motorizace a verze bývají logicky rozumnější volbou z hlediska dlouhodobých provozních nákladů a nedá se říci, že by i naftovému čtyřválci chyběla dynamika. V běžném provozu jede naprosto přesvědčivě. Zajímavou možností pro rozvážené a šetřivé řidiče by mohla být také plynová verze E 200 NGT na CNG, která sice netrhá rychlostní rekordy, ale je tichá, kultivovaná a jezdí „skoro zadarmo“. Znovu ale zdůrazňujeme, že dbejte na původ vozu a nechte ho prověřit nezávislého specialistu. Mnoho lidí skočila na lep podvodníkovi, který jim prodal stočené auto po tureckém taxikáři mv Hamburku. Pokud by za něj chtěl odpovídající sumu, nic proti. Tyhle Mercedesy klidně najedou při správném servisu milion. Ale vysypat se do draze koupeného auta nikdo nechce. Pokud víte, že tohle auto uživíte a jste ochotni mu dát péči, bude sloužit zase mnoho let, jako to uměly Mercedesy kdysi dávno.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary