Test ojetého sedanu Mazda 6 (GH) 2.0 DISI

2017-10-24 00:00:00

Japonské vozy si spojujeme s termíny jako mechanická spolehlivost, kvalita a dobré jízdní vlastnosti. A bohužel často také s termínem koroze. Jak je to u Mazdy 6 druhé generace?


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Absence výrazného motoru
Dokáže bavit řidiče Diesely jsou hlučné
Mechanická spolehlivost Trpí na zanedbávaný servis
Dobré ceny ojetin Není ve verzi 4x4
Prostorný interiér Na automat skoro nenarazíte


Mazdu 6 druhé generace označovanou jako Typ GH jsme už jednou testovali. Věnovali jsme se ale především naftovému motoru 2.0 MZR-CD. Dnes si připomeneme také benzinové verze, které jsou stále velice žádané. A navíc za volant Mazdy 6 se vždy rádi vracíme. Je to příjemné auto, které má velmi dobré jízdní vlastnosti, příjemné mechanické řízení a jako jedno z mála aut své kategorie ještě dokáže řidiče nějakým způsobem zabavit. Jasně, nemluvíme tu o interakci a zábavě jako třeba v Mazdě MX-5, ale ty řidičské geny a mechanická vazba tu pořád jsou. Tohle je opravdu příjemné auto a máme ho rádi. Ale jak je na tom se spolehlivostí? To si ověříme u testovaného sedanu s přímovstřikovým motorem 2.0 MZR-DISI, který jsme si půjčili v Auto ESA. Vůz s velmi slušnou výbavou (duální klimatizace, vyhřívané sedačky, bezklíčový přístup, parkovací asistent...) je z roku 2011, ujel 127 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 265 000 korun.

Čtěte také: Test ojetého kombi Ford Mondeo (2007 - 2014)

Předně je dobré si připomenout, že antikorozní ochrana, velice kritizovaná záležitost u první generace, se zásadním způsobem zlepšila. Sice narazíte na některé kusy z prvních let výroby (hlavně z let 2008 a 2009), které mohou být místy napadeny korozí, ale mnohdy se jedná o značně zanedbaná auta, navíc po velice neodborně opravených nehodách. Pokud tedy není karoserie Mazdy zásadně poškozena, nerezne. Po stránce mechanické odolnosti tak tomuto auto rozhodně není co vytknout a řadí se nejen mezi statisticky nadprůměrně spolehlivá auta, ale i praxe ukazuje, že do servisů jezdí benzinové Mazdy 6 spíše na preventivní péči než s nějakými katastrofickými a neustále se opakujícími problémy. I když pár jich tu je, respektive může být.

Vše se odvíjí od servisu, respektive pečlivosti majitele. Kdo k výměnám oleje přistupuje zodpovědně a k motoru se zejména za studena chová s citem, nebude mít s atmosférickými benzinovými motory problémy. Jednaosmička je trvanlivá a jednoduchá, dvoulitr je na olej trochu citlivější. Dvoulitrový motor s nepřímým vstřikem vyžaduje kvůli vysoko položenému točivému momentu častější vytáčení, což sice podkresluje sportovní charakter auta, ale také to s tím sportováním mnoho majitelů přehání. Chce to jezdit pro nový olej klidně už po 10 až 12 000 km a ne třeba až po dvaceti. Pak to odnáší vršek motoru a s nájezdem kolem 150 000 km už může mít jinak dobrý motor to nejlepší za sebou. Pozor na kouřivost a spotřebu oleje!

Přímovstřiková jednotka 2.0 MZR-DISI, kterou mělo i testované auto, je prozatím spolehlivá. Má vyšší výkon a při klidné jízdě se odmění rozumnější spotřebou. Zatímco standardní dvoulitr si bere zhruba 8,5 litru, silnější přímovstřiková verze umí jezdit za asi osm, mimo město a dálnice lze stlačit spotřebu i na sedm litrů. Na dálnici pak budete jezdit do devíti. Přímovstřikový motor (hlavně jeho vstřikování) je citlivý na kvalitu benzínu, ale pokud jde o spolehlivost, pozlobit snad mohou právě jen vstřikovače. Cena jednoho ale může být klidně deset tisíc korun. Zajímavý je motor 2.5 MZR, který má přeci jen výraznější střední pásmo a lepší průběh výkonu, ale na trhu je poměrně vzácný. Lidé v té ceně kupovali už diesely. Počítejte u něj s reálnou spotřebou okolo devíti litrů, ale to není nic hrozného. Sporadicky se na náš trh ještě dostává americká verze s šestiválcem 3,7 l, ale té bychom se raději vyhnuli. To si radši kupte třeba šestiválcového bavoráka. Velice vzácné jsou u benzinových motorů závady zapalování nebo kolísání otáček, za které často může jen vadná škrtící klapka.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Přestavbám na LPG bychom se ale raději vyhnuli. I když může být samotná přestavba provedena kvalitně a odborně, jde především o to, že si s ní zážehové motory nerozumí. Odnáší to především ventily a hlava motoru. Zatímco při běžném používání není často potřeba seřizovat ventilové vůle ani po 200 000 km (kontrolují se poprvé po 120 000 km a pak ideálně každých 60 000 km nebo čtyři roky), s LPG bude zřejmě nutné přistoupit k jejich seřízení výrazně dříve, mnohdy už po 40 000 km. I s dobře seřízeným systémem přimazávání může být po 100 000 km s ventily velký problém. Na druhou stranu nedokážeme říci, že by byla jistota úspory vyšší s dieselem, protože naftové motory nejsou nijak úsporné a umí potrápit velice drahými závadami vstřikovačů a kvůli špatně probíhajícím regeneracím ředí olej naftou. Trpí také na zanášení karbonem a problémy s mazáním, hlavně po vyšších nájezdech a opožděných výměnách oleje, se kterými se bohužel u dieselů setkáváme často.

Celkové hodnocení

Mazda 6 Typ GH je velmi dobré a spolehlivé auto. Jasně, nekoupíte ho ve čtyřkolce, chybí mu nějaký výrazný zážehový motor a na automat narazíte velice vzácně (na našem trhu například není na prodej aktuálně žádný, respektive jsme žádný v inzerátech nenašli). Dobrou zprávou je, že se zlepšila antikorozní ochrana, většina aut má slušnou výbavu a můžete mít tři různé varianty karoserie. Sedan není příliš praktický, ale kdo nevozí denně ledničku, stačit mu bude. Výhodou sedanu je pocitově vyšší torzní tuhost a z ní plynoucí jistější jízdní vlastnosti. Pohlídejte si servisní historii, k servisu přistupujte zodpovědně a pak se vlastně nemáte čeho bát. Tohle auto pečlivému majiteli vydrží ještě mnoho let a kdo si nepotřebuje poměřovat délku svého „ega“ v levém dálničním pruhu, ten bude s běžnými zážehovými motory nadmíru spokojený. A jestli vám není cizí neustálá práce s řadící pákou, věřte, že i s obyčejným dvoulitrem je tohle svižné a dynamicky nadané auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary