Test ojetého sedanu BMW 750Li E66

2015-02-17 00:00:00

Luxusní limuzína není vyhrazena jen nejbohatším společenským vrstvám a vrcholným politikům. I vy si můžete, s trochou opatrnosti a trpělivosti, koupit skutečně dobré a cenově přijatelné luxusní auto.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Vysoký komfort posádky Před faceliftem podivný design
Působí mnohem dražším dojmem Spolehlivost elektroniky u prvních aut
Velmi dobrá dynamika osmiválců Choulostivé převodovky
Provozní náklady nejsou likvidační Na provozu se nedá šetřit
Po faceliftu již dobrá spolehlivost Velice drahý originální servis


Kdo by to byl řekl, že toto luxusní BMW řady 7, které ve své době patřilo na absolutní vrchol automobilového potravního řetězce a museli jste za něj před deseti lety zaplatit více než tři miliony korun, dnes pořídíte ani ne za desetinu této částky. Lidé neznalí věci takovému autu tipují pořizovací cenu někde mezi půl a tři čtvrtě milionem, někdy dokonce i víc. Skoro nikdo nechce věřit, že jste si takové auto koupili za čtvrt milionu, tady za cenu základní Fabie Combi s tříválcem a bez výbavy. Sampozřejmě musíte mít na vlastnictví luxusního auta s velkým motorem odvahu, protože vás automaticky, ať chcete nebo ne, někteří lidé zařadí do určité společenské kategorie. Přesto nemusíte být dolaroví milionáři, abyste si tohle auto mohli užívat, ale je dobré vědět, že nic není zadarmo a především na servisu luxusní limuzíny se moc šetřit nedá. Nejde tedy jen koupit auto a pak nic neřešit, spíše naopak.

Doporučujeme: Test ojetého BMW 525d E60

BMW řady 7 generace E65 a E66 (prodloužená verze) se představilo v roce 2001. Design navrch Chris Bangle a byl velmi kontroverzní. Teprve až facelift z roku 2005, který si můžete prohlédnout na testovaném autě vypůjčeném v Autocentru ESA, značně uhladil a uklidnil bouřlivé křivky. Toto BMW řady 7 ale začalo být docela pohledné až s odstupem času, když přišla moderní nafouknutá auta. Testoval jsem verzi po faceliftu a to je auto, které by vás mělo zajímat z jednoho prostého důvodu. Je totiž mnohem spolehlivější a má dořešeny počáteční dětské nemoci elektroniky a pohonného ústrojí. Přesto právě elektronika patří k nejchoulostivějšímu místu tohoto auta a bohužel už je tak komplikovaná, že dokáže auto i znehybnit, ačkoli se na první pohled nejedná o nic vážného. Tak třeba při poruše elektronické parkovací brzdy s autem neodjedete, selhání řídící jednotky automatické převodovky vás také nepustí z místa.

Automatická převodovka je také dost diskutovaným tématem. Šestistupňová skříň od ZF má sice podle BMW doživotní náplň oleje, ale praxe ukázala, že životnost náplně klesá a je potřeba ji měnit. Doporučuje se výměna nejpozději po šesti letech a 100 000 km, potom každé čtyři roky nebo 60 000 km. Litr kvalitního převodového oleje stojí kolem sedmi set korun a potřebujete jich devět, ale nová převodovka stojí skoro 140 000 korun a měnič točivého momentu 40 000 korun. Tak si rozmyslete, za co raději budete utrácet. Bohužel má ale dost aut na prodej převodovku už značně opotřebovanou a bude dobré zvážit preventivní repasi, která může stát mezi patnácti a padesáti tisíci korunami. Nejvíce převodovka odchází u silných motorů jako jsou vrcholné osmiválce a především dvanáctiválec. Ale ani oblíbený šestiválcový turbodiesel v 730d převodovku příliš nešetří.

Co se motorů týče, turbodiesel 3,0 l je známá jednotka a i když trpí na obvyklé potíže, je to jinak spolehlivý motor a především ho umí servisovat docela dost schopných mechaniků, neboť ho znají z obvyklé řady 3 a 5 a také z běžnějších SUV automobilky BMW. Naftový třílitr ale potřebuje pravidelné výměny oleje a potrpí si na kvalitní naftu. Naftové osmiválce nejsou moc obvyklé motory a rozumí jim jen velmi málo mechaniků, navíc nejsou proti šestiválci výrazně rychlejší a mají vyšší spotřebu. Teprve až osmiválec v modelu 745d po faceliftu je opravdu silný. Benzínový osmiválec je dobrá volba, pokud jste smířeni s reálnou spotřebou kolem dvanácti litrů, ale lepší je hledat model 750i po faceliftu, který je spolehlivější a netrpí tolik na úniky a oleje a jeho rychlou ztrátu kvality. Velmi atraktivní je klasický řadový šestiválec 3,0 l, ale ten má s velkou limuzínou dost práce. Ovšem je spolehlivý a umí jezdit za deset litrů. Dvanáctiválec v modelu 760Li je volba pro fajnšmekry, ovšem je to velmi náročný motor, který vyžaduje velmi pečlivý servis. Jeho reálná spotřeba je ale rozumných 15 litrů na 100 km.

Čtěte také: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Z detailů si ještě všímejte takových těch drobných poruch jako je nefunkční automatické dovírání dveří, otevírání a dovírání kufru a podobně. Ono se bez toho dá žít, ale otravuje to. Například zámky dveří potřebují čas od času promazat, nelíbí se jim tlakové mytí. I panty dveří pak nepříjemně vržou, tak pozor na to. BMW řady 7 může mít i problémy se zámkem kapoty a zkontrolujte, zda motoru dobře běží ventilátor chladiče a spíná mu termostat. Auto nemá teploměr vody ani oleje, takže se správnou funkcí pomůže diagnostika. Pokud tedy nekupujete auto s pověřeného zdroje nebo z kvalitního autobazaru, určitě si přizvěte na pomoc zkušeného mechanika s diagnostikou na kontrolu takových těch drobných věcí, které na první pohled nepoznáte, ale které vám pak budou otravovat život. BMW řady 7 po faceliftu umí být totiž spolehlivé auto, jen ho musíte chvíli hledat. Vozy z let 2006 až 2008 už jsou na tom s kvalitou velmi dobře a neotravuje v nich ani jindy problematický systém iDrive.

Co se jízdy týče, nemůžete od BMW řady 7 čekat nějaké sportovní jízdní vlastnosti. Jistě, dynamika osmiválců je velmi uspokojivá a dvoustovkou auto jede za chvíli, ovšem podvozek je zaměřený spíše na komfort a i když je řízení bavorákovsky tuhé, má poměrně pomalý převod a na vymetání okresek se nehodí. Tohle je prostě komfortní limuzína. Jestli chcete blbnout někde na okreskách, kupte si šestiválcovou řadu 3 a budete nepochybně rychlejší než s touhle trochu těžkopádnou sedmičkou, jejímž přirozeným prostředím jsou dálnice a široké silnice vyššího řádu se zatáčkami s velikým poloměrem. Komfort trochu kazí standardně dodávaná runflaty, takže pokud můžete, zbavte se jich a kupte si standardní pneumatiky s poddajnějšími bočnicemi. Čím vyšší profil pneumatiky, tím pro komfort lepší. Pohodlí posády je jinak na velmi vysoké úrovni, v autě je ticho a sedačky jsou velmi pohodlné. Z vozu je i dobrý výhled a člověk se v něm necítí klaustrofobicky. Nabídka místa na zadních sedačkách je zejména v prodloužené verzi L doslova královská.

Celkové hodnocení

BMW řady 7 generace E65 a E66 není auto, které si budete kupovat, když chcete šetřit. Musíte vědět, že jeho provoz vás něco bude stát a prostě takové auto chcete i se vším, co k tomu patří. Je nutné počítat s pravidelným zodpovědným servisem ne zrovna nutně u BMW, ale u zkušeného mechanika, který svou práci udělá pořádně. Na autě nemůžete šetřit a sebemenší problém je lepší řešit ihned, než se změní v něco zlého a velmi drahého. Často je třeba lepší udělat repasi převodovky za třicet tisíc, než se na to vybodnout a pak za rok shánět novou převodovku za sto čtyřicet tisíc. Když budete trpěliví a budete chvíli hledat auto s jasnou servisní historií, které dobře jezdí, mohla by to být dobrá koupě. Tahle sedmička je podle mého názoru nedoceněné auto a pokud se vám líbí, můžete těžit z toho, že zaznamenala tak velký propad hodnoty. Nyní už na ceně ale moc ztrácet nebude a vy si můžete užívat luxusní limuzínu, která stojí méně než nová Škoda Fabia. Soused vám tak nemá co závidět...

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary