Test ojetého sedanu BMW 325i xDrive E46

2016-03-22 00:00:00

BMW řady 3 generace E46 už je na trhu více než deset let. Pořád je to ale atraktivní auto, jen musíte pěkný exemplář chvíli hledat.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Pěkné auto budete dlouho hledat
Charakterní řadové šestiválce Chudá výbava základních motorů
Výběr karoserií i motorizací xDrive okrádá řízení o cit
Spolehlivá mechanika pohonu Riziková koupě neprověřeného vozu
Poměrně snadný a cenově dostupný servis Poruchovost před rokem 2000


BMW řady 3 generace E46 přišlo na trh v březnu 1998 jako nástupce řady E36. Pro BMW se jednalo o obrovský krok kupředu po stránce výrobních technologií. Výsledkem byla především moderní platforma s vysokou pevností a velmi solidní úrovní pasivní bezpečnosti. Zatímco E36 bylo auto, ve kterém jste se vybourat rozhodně nechtěli, generace E46 na tom byla při nárazových testech velmi dobře a patřila k nejlepším autům ve své době. Skelet pro posádku je velmi pevný a bytelný, což je určitě dobrá zpráva pro toho, kdo hledá bezpečné auto. Vedle oblíbeného sedanu dorazilo v dubnu 1999 kupé, v říjnu 1999 kombi, v březnu 2000 kabriolet a v červnu 2001 zkrácená verze Compact. Zajímavostím jsou pak ještě sportovní verze M3 a M3 Cabrio. Zatímco výroba Compactu skončila už v roce 2004 (nahradilo ho BMW řady 1), sedan a kombi končí v roce 2005. Kupé a modely M3 pokračují až do roku 2006 a kabriolet skončil až v roce 2007. Modelová řada E46 byla modernizována v roce 2001. Takové auto byste měli hledat, pokud chcete spolehlivost a kvalitu. Navíc má už i standardně dodávaný systém ESP.

Doporučujeme: Test ojetého BMW 318d Touring E91

Obrovským lákadlem jsou charakterní atmosférické řadové šestiválce, které poskytují opravdu výjimečný zážitek z jízdy. Ale nejsou to jen motory s charakterem. Mají i dobrou dynamiku, velmi příznivou spotřebu paliva a vysokou mechanickou spolehlivost. Pokud se o motor dobře staráte, nemají benzínové šestiválce problém najet přes 400 000 km bez nutnosti větších investic a oprav. U vrcholné verze M3 je to složitější, ale té bychom se mohli věnovat jindy v samostatném článku. Ani benzínové čtyřválce nejsou špatné a vyváženost podvozku a řízení dostanete i s nimi. Chybí jim ale charakter a dynamika, i když mají aspoň lákavě nízké provozní náklady. U dieselů je lepší hledat šestiválec, který je mechanicky spolehlivější. Čtyřválce jsou přetěžované a jen těžko najdete auto s motorem v bezvadném stavu. Pro hezké svezení hledejte modely 320i, 323i, 325i, 328i nebo 330i. Posledně jmenovaný motor 3,0 l je s výkonem 170 kW (231 k) skutečná perla, přitom umím jezdit za zhruba 9 litrů v kombinaci, když nevyužíváte naplno jeho potenciál. V kombi moc častý není, najdete ho spíše v sedanu a kupé. Čtyřkolka xDrive se dávala k modelům 325i, 330i a 330d.

Generace E46 se na počátku výroby potýkala s poměrně závažnými konstrukčními nedostatky. Spoustu z nich BMW řešilo v záruce nebo v rámci servisních akcí, ale na některé se přišlo až po zárukách. Mezi zásadní potíže jmenujme slabou konstrukci uchycení zadní nápravy, kdy docházelo k praskání karoserie v místech uchycení. Nejchoulostivější jsou vozy vyrobené před únorem 2000, pak BMW změnilo výrobní postup. Oprava byla nákladná a vyžadovala kompletní rozebrání celého vozu. Nejvíce na to trpěly vozy s vysokými nájezdy a které tahaly těžké náklady a přívěs. I když budou mít pravděpodobně všechna BMW za sebou opravu, dejte si na vozy vyrobené před únorem 2000 obrovský pozor. Obecně konstrukce podvozku je velice slabým místem a na horších silnicích odchází zavěšení a tvoří se vůle. Slabé jsou i brzdy, což poznají zejména majitelé výkonnějších motorizací. Toto jsou asi nejzávažnější konstrukční nedostatky BMW řady 3 E46. Jinak je ale konstrukce bytelná a třeba co se pohonů týče, zde jen sotva najdete prostor ke kritice. Stav motorů se ale samozřejmě odvíjí od údržby a nájezdu.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 525d E60

Na test BMW řady 3 E46 jsem si v Auto ESA půjčil sedan s atmosférickým řadovým šestiválcem 2,5 l v modelu 325i. Vzal jsem si i verzi s pohonem všech kol xDrive, která je velmi žádaná. Osobně jsem ale fanouškem klasické koncepce s pohonem zadních kol. BMW je pak vyváženější a má lehčí a citlivější řízení. Pohon xDrive je pocitově těžký na předek, řízení je těžké a tupé a chybí mu vrozená odezva, lehkost i vyvážení standardního pohonu. Už šest let mám právě model M3 E46 a ten rozdíl je opravdu znát. A to ne proto, že mám model M. I běžné modely s pohonem zadních kol jsou po stránce jízdních vlastností a interakce s řidičem výrazně lepší než xDrive. Charakteristickým prvkem čtyřkolek je také kratší odstupňování převodovky a málo vídaný systém pro sjíždění svahů, který byste asi čekali spíše u SUV. Funguje to dobře, ale jinde než na zasněženém svahu někde v horách jeho smysl nevidím. Když jsme u sněhu, díky vyvážení hmotnosti 50/50 mezi obě nápravy a kontrole trakce nemá E46 ani s pohonem zadních kol v zimě velký problém. Samozřejmě potřebujete kvalitní pneumatiky. Pohon 4x4 je choulostivý na zacházení, takže hledejte spíše auto s automatickou převodovkou. U něj je menší šance, že ho bývalí majitelé používali jako malý driftovací speciál. Automat také chrání systém pohonu proti velkým rázům od necitlivého řazení. Na druhou stranu, neudržovaná automatická převodovka může po 200 000 km potřebovat větší investice.

Manuální převodovky jsou sice solidní, ale u více jetých aut se silnými motory mohou trpět synchrony mezi jedničkou a dvojkou a kulisa řazení vykazuje vůle. Oprava ale není moc komplikovaná a vyplatí se vyměnit celou kulisu řazení včetně uložení. Lze použít provedení z turbodieselu 330d, které je odolnější. Pasuje i do modelů M3 a výměna stojí okolo šesti tisíc korun. Z mechaniky se pak ještě může projevovat charakteristická vůle u zadní hardy spojky a v diferenciálu, ale to postihuje hodně jetá nebo necitlivě řízená auta. Udržovaný kus po citlivém řidiči nebouchá a necuká. V diferenciálu nesmí hučet, stejně tak v převodovce. Vyplatí se po zhruba 100 000 km vyměnit náplně v diferenciálu i mechanické převodovce, v automatu je lepší měnit olej ještě časteji, po zhruba 60 000 km. Pokud jde o motory, u dieselů jsou citlivé vstřikovače, turba a choulostivé je i chlazení. Zejména u čtyřválců docházelo k závadám chladící soustavy a přehřátý motor pak trpěl na selhávání těsnění pod hlavou. Z hlediska dlouhodobých nákladů je zřejmě lepší benzínové provedení, diesely budou mít už hodně najeto a budou vyžadovat větší investice. Velký pozor si dejte na korozi, ta svědčí o špatně opravených nehodách. Počítejte i s nutnými investicemi do spotřebních dílů.

Celkové hodnocení

BMW řady 3 E46 si nekoupíte proto, že ho potřebujete, ale proto, že ho chcete. Je to spíše otázka srdce, protože tohle je ještě BMW z doby, kdy automobilka stavěla jízdní vlastnosti a interakci s řidičem na první místo. Pokud najdete udržovaná exemplář se správným motorem, čeká vás opravdu krásné svezení. Doporučuji ale hledat auto, které neslouží primárně k denní potřebě. Z řadových šestiválců a kupé se stává spíše víkendovka a většinou se již jedná o vozy, které najedou maximálně okolo 10 000 km za rok. Naproti tomu diesely najížděly klidně okolo 30 000 km ročně a po více než 10 letech se u nich dá počítat s nájezdech kolem 400 000 km. Stočit tohle BMW není problém, takže hledejte jen vozy s naprosto jasnou historií. Prověřte si i VIN kód auta, ať všechno odpovídá. Na internetu je jednoduchá aplikace, která vám vyjede podle VIN kódu BMW úplně všechno včetně data výroby, typu motoru, barvy, výbavy a potřebných dílů včetně cen. Hledejte ale raději od prověřeného prodejce ojetých aut, případně od oficiální zastoupení BMW. Tam ale počítejte s výrazně vyšší cenou.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary