Test ojetého roadsteru Mercedes-Benz SLK (1996 – 2004)

2017-08-15 00:00:00

První generace Mercedesu SLK byl obchodní úspěch a i jako ojetina je to stále lákavá a vyhledávaná volba především mezi zájemci s omezeným rozpočtem.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dobrá image Není to žádný sporťák
Slušná spolehlivost Pomalé otevírání střechy
Použitelnost po celý rok Slabá světla
Bude si držet hodnotu Mizerný audio systém
Příznivé ceny ojetin Omezený kufr se střechou dole


I když se nám pomalu sezóna kabrioletů chýlí ke konci, pořád si ještě lze užít trochu toho sluníčka a větru ve vlasech bez dlouhodobých zdravotních následků. Navíc po sezóně obvykle ceny roadsterů a kabrioletů trochu spadnou, takže je právě teď dobrá příležitost si jedno takové auto pořídit, pokud si chcete ještě udělat radost. Kabriolet nikdy není o racionálním uvažování, je to prostě hračka na léto. Klidně ho můžete brát jako takovou větší motorku. Nic se do toho nevejde a je to vlastně k ničemu. Jen pro radost. Ale moderní kupé-kabriolety, které právě tenhle Mercedes-Benz SLK založil, se dají vlastně na rozdíl od motorky používat po celý rok. Pevná střecha má v tomto případě nepopiratelné výhody.

Čtěte také: Test ojetého roadsteru BMW Z4

Jako příklad ojetého Mercedesu SLK první generace, který se vyráběl v letech 1996 až 2004, nám poslouží model SLK 200 Kompressor s výkonem 120 kW, který jsme si půjčili na pravidelný test v Auto ESA. Vůz z roku 2001 ujel pěkných 150 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 129 000 korun. To je vlastně docela dobrá nabídka za stále ještě stylový, i když už trochu stárnoucí kuúpé-kabriolet. Kdo chce v daném cenovém limitu ale prestižní znáček na kapotě, slušnou dynamiku a také dobrou spolehlivost, těžko může udělat výrazně lépe. Jistě, je tu pořád Mazda MX-5 NB, ale za tu dáte v pěkném stavu víc peněz a budete ji velmi dlouho shánět. Na trhu je ale ojetých SLK docela dost a je z čeho vybírat.

Ačkoli se tenhle kupé-kabriolet tváří jako sporťák, je to spíše příjemný roadster na klidné vyjížďky. Řízení je po vzoru Mercedesu pomalejší a podvozek vás k nějakým nepříčetnostem stejně nepustí. Je spíše komfortní, ale to se vlastně může na českých okreskách hodit. Mercedes SLK je hodně citlivý na kvalitu pneumatik a seřízenou geometrii, takže podvozku auta věnujte před koupí pozornost. Naštěstí tu není žádný složitý adaptivní elektronický podvozek, takže se dá kompletní generálka podvozku celkem snadno a s rozumnými náklady vyřešit. Navíc pokud s tímhle autem najedete jen pár tisíc kilometrů za rok, bduete mít s podvozkem na dest patnáct let zase klid. Počítejte ale s tím, že většina ojetých SLK bude potřebovat nové gumy.

Už je to přeci jen starší auto, takže se zaměřte na funkci mechanismu střechy. Prověřte těsnění, jestli do auta neteče. Střecha se musí skládat snadno bez pazvuků, křupání a musí dobře zapadat do rámu okna. Také prověřte těsnost kolem oken a dveří. Nevýhodou pevné střechy je to, že v kufru zabírá dost místa. Kufr lze zvětšit odsunutím clony, ale pak střechu nesundáte. Navíc z SLK nikdy žádný stěhovák nebude. Na pár tašek to ale stačí, takže dva skromní dospělí věci na týdenní dovolenou odvezou. V SLK je překvapivě dost místa, rozhodně více než třeba v Mazdě MX-5 (NB). I s místem na hlavu se střechou nahoře není problém. Jen se snažte nejezdit moc v noci. Na dnešní poměry už základní světla tohohle Mercedesu opravdu mizerně svítí. A základní rádio také nemá kdo ví jaký výkon a kvalitu zvuku.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Pokud jde o motory, důležitá bude jejich servisní minulost a samozřejmě také aktuální stav. Většinou už platí, že pokud bez problémů fungují teď, budou už fungovat vždycky. Na kilometry moc nekoukejte, hlavně ale auto před koupí důkladně projeďte. Motor musí jít hladce, reagovat na plyn a nesmí kouřit. Čtyřválce s kompresorem jsou dobrá volba a třeba z hlediska nákladů jsou lepší než šestiválec SLK 320. Dynamicky je SLK 320 skoro stejná jako SLK 230 s kompresorem, ale šestiválec žere víc a bude mít dražší servis. Ale už základní SLK 200 Kompressor stačí na svižné přesuny krajinou a sem tam nějaké to předjetí. Verze SLK 32 AMG s výkonem 354 koní je už trochu zbytečnost, ale pokud si chcete udělat radost, proč ne. Takové auto už ale berte i jako budoucí investici a dávejte mu odpovídající servis. Pozor si také dejte na stav převodovky, zejména pokud kupujete automat. Bude to chtít asi větší servis a výměnu provozních náplní.

Celkové hodnocení

Mercedes-Benz SLK první generace je pořád zajímavé a atraktivní auto. Nesmíte od něj čekat vyloženě sportovní jízdní vlastnosti, ale v téhle kategorii a s omezeným rozpočtem se jedná o velice dobrou nabídku. Výhodou je celoroční použitelnost a poměrně slušná kvalita a spolehlivost. Jen je nutné počítat s tím, že se jedná už o patnáct let staré auto, takže bude potřebovat důkladný a pravidelný servis. Kdo ale najezdí menší porce kilometrů, neměl by v celkových nákladech do SLK vyloženě zahučet. Je to spíše o tom, jestli si chcete udělat za sto tisíc a nějaké drobné radost. Jelikož je po SLK docela dobrá poptávka, vždycky tenhle roadster zase dobře prodáte. Jestli ale chcete jezdit dynamicky, kupte si spíše BMW Z4 nebo Mazdu MX-5. Tohle SLK je přeci jen spíše komfortní než „okruhové“ auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary