Test ojetého roadsteru Mazda MX-5 NB

2015-07-21 00:00:00

Mazda MX-5 je nejprodávanější kabriolet všech dob. Stačí ale krátké svezení a hned víte, proč tomu tak je. Je to úžasné a velmi návykové auto, které teď navíc můžete mít za pěkné peníze.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Nadčasový a stylový design Náchylnost ke korozi (hlavně v zimě)
Vynikající jízdní vlastnosti a obratnost Někdo může postrádat výkon
Spolehlivé a úsporné motory Plno aut prošlo tuningem
Nenáročný a poměrně levný servis Nedostatek místa pro velké postavy
Zábava z řízení a spojení člověka se strojem Nižší pasivní bezpečnost


Když chcete cenově dostupné sportovní auto, které má zároveň nízké provozní a servisní náklady, není na trhu moc z čeho vybírat. Sice seženete za zhruba sto tisíc korun třeba BMW řady 3 kupé E46, ale spousta lidí má strach ze spotřeby větších šestiválců a také ze servisu a nákladů na případné opravy. Z tohoto pohledu je ojetá Mazda MX-5 jedna z nejlepších možností, jak si udělat radost. Je totiž spolehlivá, kvalitní, levná na provoz a údržbu a přitom výborně jezdí. A ještě je to roadster, což je velmi příjemný bonus. Auto bez střechy má své nezpochybnitelné kouzlo a někteří lidé, kteří trhu aut moc nerozumí, tipují této ojeté Mazdě MX-5 mnohem vyšší cenu. A to jen proto, že je to auto bez střechy. Ve skutečnosti ale tuhle Mazdu pořídíte za zhruba stejné peníze jako ojetou Fabii druhé generace. A i provozní a servisní náklady budou podobné.

Čtěte také: Test ojetého kabrioletu Renault Mégane CC

Mazda MX-5 přišla na trh v roce 1989 s dnes už klasickými „mrkajícími“ světly. Druhá generace, která se prodávala od roku 1998 do roku 2005, už měla pevné světlomety. V druhé generaci, která nás zajímá dnes, se zlepšila kvalita zpracování, výbava a posílily motory. Sice to přineslo mírné zvýšení hmotnosti, ale MX-5 zůstala pořád lehkým roadsterem, což je znát na přímo pohádkové ovladatelnosti a vyvážení vozu s pohonem zadních kol. Mazda je velmi hravé auto a i se základní šestnáctistovkou o výkonu 81 kW, kterou jsem si na test půjčil v Auto ESA, jede pěkně. Žádanější je ale silnější motor 1,8 l, který nabízí od 102 do 109 kW. Jednaosmička se prodávala také s šestistupňovým manuálem, který dovolil lépe využít potenciál pohonné jednotky. V nabídce byl i samosvorný diferenciál, který patří k velmi žádaným doplňkům.

Určitě vás překvapí, jak málo MX-5 je na prodej. Lidé se tohoto velmi povedeného auta neradi zbavují a pokud ho mají kde parkovat, jen tak ho neprodají. Ví totiž moc dobře, že mají doma poklad a součást automobilové historie. Omezená nabídka na trhu s sebou nese riziko, že neseženete úplně originální kus. Hodně aut prošlo individuálními úpravami, které mohou sice odrážet vkus původního majitele, ale ne ten váš. Naštěstí už lidé přestali tunit design a spíše jen nakoupili funkční doplňky, jako různé chromované ochranné oblouky a nosiče kufrů. Přesto je naprosto originální auto žádanější a lepší. Lépe si drží hodnotu a velmi snadno najde nového majitele. Pozor také na to, zda předchozí majitel netunil motor. Někteří lidé postrádají u MX-5 výkon, ale úpravy neprovádějí kvalitně. Sice lze koupit kit s kompresorem a nárůst výkonu robustní motor 1,8 l vydrží, ovšem pak už lidé zapomínají na úpravu chlazení a brzd. Sériová spojka také přestane stíhat.

Doporučujeme: Nová Mazda MX-5 se poprvé představuje

Samotné motory jsou odolné a spolehlivé. Potřeba je jen hlídat výměny rozvodového řemene a to i u aut, která jezdí málo a předepsanému intervalu se během pěti až šesti let nepřiblíží. Jde o prevenci a rozvody nejsou na MX-5 drahé. Stejně tak by se měl každý rok měnit olej. Pokud jezdíte ostře a na okruhu, klidně měňte olej po 6000 km. Motoru to neublíží a vaší peněžence taky moc ne. Chladící kapalina potřebuje výměnu nejpozději po třech letech. Pozor si dejte na stav převodovky a zadního diferenciálu. Ostře řízená auta mívají problém se synchronizací mezi jedničkou a dvojkou, zadní diferenciál pak u hodně vytěžovaných aut poměrně často hučí. Někdy to spraví výměna náplně, jindy je potřeba repase. Standardně dodávaný viskózní samosvor je sice dostačující na zlepšení trakce, ale na driftování se moc nehodí, takže pokud chcete s MX-5 provádět skopičiny, vyměňte diferenciál za klasickou mechanickou špéru. K MX-5 platí ale základní poučka. Pokud dobře startuje, motor plynule táhne, převodovka nedrhne a diferenciál neskučí, je všechno v pořádku.

Kvalita interiéru je solidní a i když nebývají modely MX-5 zvlášť bohatě vybaveny (například klimatizaci má poměrně málo aut), nic moc k životu nepotřebujete. Pozor si dejte na funkci elektroniky, která bývá jinak u Mazdy spolehlivá. Nejčastěji zlobí zámky dveří a přestává fungovat i elektrické vysunování antény rádia. Ale právě díky jednoduché až primitivní konstrukci Mazdy MX-5 se tu prakticky nemá co rozbít. Důkladně ale prohlédněte střechu, jestli není poškozená. Mechanismus skládání musí jít snadno jednou rukou z místa řidiče. Drobné poškození střechy jde řešit záplatováním, ale větší trhliny si vyžádají objednávku nové střechy. Originál je drahý, ale dá se sehnat použitá pěkná střecha za zhruba deset tisíc. Na Mazdu MX-5 jde dokoupit i hard-top, který usnadňuje soužití třeba v zimě, ale na zimní provoz se Mazda moc nehodí, protože ji rozsáhle napadá koroze. Trpí lemy blatníků, prahy, spodek vozu a víko kufru. Starší auta si tak po zhruba dvanácti až patnácti letech pravidelného provozu vyžádají kompletní renovaci.

Celkové hodnocení

Pokud Mazdu MX-5 budete používat jen v létě a v době, kdy se silnice nesolí, nebude u ní koroze postupovat tak rychle. Navíc nejsou provozní náklady na MX-5 tak závratné, abyste vedle ní neuživili ještě jedno obyčejné auto a Mazdu si nechali jako příležitostnou víkendovku. Je to báječné auto nejen na takové ty poklidné projížďky krajinou bez střechy nad hlavou, ale bavit vás bude i na okruhu. Její návykové vyvážení a komunikativní řízení vás dostane do doby, kdy byl člověk napevno spojen se strojem. Dá se to přirovnat spíše k řízení motocyklu nebo motorkáry než k obyčejnému autu. Někdo bude možná trochu bojovat s homosexuální image tohoto auta, ale tak o něm mluví jen ti, kteří o něm nic neví. Automobilový nadšenec a fanoušek naopak ocení, že jste si koupili jeden z nejlepších sporťáků na trhu. Mazda MX-5 má ještě jeden bonus. Ceny už prakticky neklesají, takže když ji udržíte v originálním stavu, za několik let ji prodáte za prakticky ty samé peníze. Limitované edice a speciální modely pak dokonce na ceně už rostou.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary