Test ojetého roadsteru BMW Z4 (E85)

2017-05-09 00:00:00

Člověk nemusí být multimilionář, aby mohl provozovat klasický sportovní roadster. Model Z4 od BMW je spolehlivý a jezdí báječně.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivá technika Nižší kvalita detailů
Charakterní motory Riziko vandalismu
Mívá málo najeto Chce to raději garáž
Funguje po celý rok Malá nabídka na trhu
Bude si držet cenu Drahý autorizovaný servis


Dvoumístné roadstery jsou už z povahy věci spíše drahá hračka. Takové auto si člověk nekupuje racionálně, ale proto, že ho chce. Jen ve výjimečných případech takový vůz funguje někomu jako auto denní potřeby a většinou ho mají lidé jen jako víkendovou záležitost, neboť k denní potřebě používají jiná auta. Ale ojeté BMW Z4 nemusí být vyhrazeno jen pro velmi movité lidi. Jeho spolehlivá technika a poměrně rozumné servisní a provozní náklady z něj dělají velmi dobrou volbu i pro zájemce s trochu omezeným rozpočtem, který si chce udělat radost. Nebo i pro někoho, kdo prostě nepotřebuje velké auto. Kritizovat omezenou praktičnost BMW Z4 je skutečně „mimo mísu“, protože převážení nákladu a celé rodiny není úkolem tohoto auta.

První generace BMW Z4 se vyráběla v letech 2002 až 2008 ve Spojených státech amerických. Celkem BMW v továrně v Jižní Karolíně vyrobilo skoro 200 000 vozů BMW Z4, z toho bylo jen 17 000 poměrně vzácných kupé. Ale i ta na našem trhu jsou, nejčastěji s třílitrovým šestiválcem. Mnohem vyhledávanější byl, i vzhledem k nižší ceně, roadster. Ten si teď přiblížíme i v pravidelném týdenním testu ojetiny. Jako příklad klasického vozu běžně dostupného na evropském a také českém trhu nám poslouží modrý vůz z roku 2004, který jsme si půjčili na test v Auto ESA. Model s řadovým šestiválcem 2,5 l a manuální převodovkou měl v době testu najeto 107 000 km a prodejce si ho cenil na 270 000 korun. Pohledem na aktuální nabídku na trhu to byl vůz spíše z dolního průměru cenového spektra. Ceny ojetých BMW Z4 se drží překvapivě docela vysoko.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 750Li E66

Důvodem je především klasická povaha roadsteru s látkovou střechou, která láká tradicinonalisty. Ti si v současné nabídce vozů BMW již nemohou vybrat, a to jak pod kapotou, tak i obecně, protože končící Z4 má pevnou skládací střechu. Tradiční řadový šestiválec s atmosférickým sáním má krásný zvuk a zároveň nabízí zcela dostupné a přátelské výkony. Motor o objemu 2,5 l má výkon 192 koní a točivý moment 245 Nm, což dovoluje řidiči plně využívat jeho potenciál beze strachu, že by ho chtělo auto „vyhodit ze sedla“. Pětistupňová převodovka je nakrátko poskládaná a jízdu po zatočené silnici si řidič naplno užije. Díky ostré reakci motoru na plyn lze trénovat podřazování s meziplynem a celý zážitek z jízdy je velmi intenzivní. Sundejte střechu a máte skvělé sportovní auto pro radost, které vás zároveň nebude stát horentní sumy za servis a benzín. My v testu spolehlivě jezdili za 8 až 9 litrů. Na dlouhé trase poklidným tempem spotřeba spadla k sedmi litrům na sto kilometrů. Vážně!

Roadster BMW Z4 není už svou povahou nějaký okruhový speciál, ale samozřejmě občasný výlet na nějaké volné okruhové ježdění snese. Narazíte ale na limity podvozku, brzd a především omezenou torzní tuhost otevřené karoserie. Na druhou stranu, Z4 se nekroutí tolik jako většina kabrioletů odvozených z běžných aut. Technika je solidní, ale už se přeci jen bavíme o autě, které je více než deset let staré. Takže je potřeba pohlídat si pár detailů a věnovat vozu náležitou péči. Prodávaná auta většinou nemívají najeto stovky tisíc kilometrů, ale není pravidlem, že by za sebou měly všechny nabízené vozy zcela průhlednou servisní historii. Dobrou zprávou ale je, že plno lehce zanedbaných vozů lze ještě s poměrně rozumnými náklady zachránit. Chce to ale specialistu, který se vyzná a nabídne alternativní řešení některých drobností a hlavně mnohem lepší cenu práce než autorizovaný servis BMW. Tam vás stáhnou z kůže.

Tip: Test ojetého roadsteru Mazda MX-5 NB

Před koupí důkladně prohlédněte karoserii a vyzkoušejte funkci skládací střechy. Opravy mechanismu střechy jsou velice nákladné a většinou je nutné stejně celý systém vyměnit, což jde do desítek tisíc korun. Jen málo kdy narazíte v inzerátech náhradních dílů na použitou střechu, která by byla v pořádku. Pak se zaměřte na motor a převodovku. Vyhněte se základnímu čtyřválci 2.0i, raději hledejte jakýkoli ze šestiválců. Nejčastějším problémem je u nich zvýšená spotřeba oleje nebo jeho únik. Problém bývá v olejovém separátoru a také často v různém těsnění. Právě proto je potřeba pomoc zkušeného mechanika, který auto prohlédne a zvládne potíže vyřešit rozumnější a finančně méně náročnou cestou. Se samotnou mechanikou motoru většinou potíže nebývají. Pokud jde o servisní plán, zkraťte výměny oleje a pokud najedete za rok jen pár tisíc kilometrů, nečekejte na obvyklou metu 15 000 km a olej měňte jednou za rok, klidně i jen po 5000 km. Motorům dělá lépe aditivovaný benzín s 98 oktany. Spotřebu, která stejně není veliká, bychom u auta s malým ročním nájezdem stejně neřešili. Jde spíše o to, aby se motor nezanášel karbonovými úsadami, i když díky nepřímému vstřikování na to ještě jednotky v Z4 tolik netrpí. Jde spíše o prevenci a „dobrý pocit“.

Celkové hodnocení

Většina ojetých BMW Z4 má za sebou malý nájezd kolem 100 000 km. Nejsou výjimkou auta, která mají po dvanácti letech v provozu na kontě 60 000 km. Věci jako Vanos nebo Valvetronic většinou ještě nezlobí a i ty se dají vyřešit pomocí opravných sad u specialistů, aniž by bylo nutné kupovat celý originální díl. Důležité je, jaký první dojem na vás auto udělá při první prohlídce a důkladné testovací jízdě. Prohlédněte si ale několik možných kandidátů a budete si muset dát s výběrem chvíli času. Určitě oslovte některého specialistu na BMW, ale i takového budete hledat. Pátrejte na internetových fórech a mezi znalci, aby vám někoho doporučili. Samozřejmě můžete jít cestou menšího odporu a vybírat prověřená auta v nabídce zavedených bazarů nebo přímo v oficiální síti prodejců BMW, ale za taková auta si logicky připlatíte. A stejně budou důkladnou prohlídku a servis potřebovat. Ale vyplatí se to, tohle BMW Z4 už má investiční potenciál.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary