Modernizovaný Touran snížil spotřebu, ale problematické benzínové motory TSI asi nebudou příliš lákavé. Hledejte diesel TDI, to je sázka na jistotu.
Text: Dalibor Žák, foto: autor, Honza Koubek
Plusy | Mínusy |
---|---|
Příjemná ergonomie | Problematické zážehové motory TSI |
Kultivovanost a komfort | Hodně aut s chudou výbavou |
Praktičnost a variabilita | Větší kilometrové nájezdy |
Kvalitní zpracování | Pomalý náběh topení u dieselů |
Spolehlivé turbodiesely | Poruchový automat 7DSG |
MPV Volkswagen Touran přišlo na trh v roce 2003 jako praktičtější varianta oblíbeného hatchbacku Volkswagen Golf. S Golfem vůz sdílí základní stavební prvky a motorizace a nejinak je tomu i u modernizované verze, která se představila v roce 2010. Nyní je na trhu úplně nová generace VW Touran založená na platformě MQB, ale opět je to vůz technicky příbuzný s Golfem. To skrývá jednu velkou výhodu – poměrně snadný a dostupný servis, známé motory a obecně techniku, se kterou si mechanici a servisy ví rady. Naproti Golfu má ale VW Touran výrazně praktičtější interiér, překonává i nafouknutý hatchback Golf Plus (nově se jmenuje Golf Sportsvan). V sedmimístné verzi ale Touran sežente jen obtížně, nicméně i tak je uvnitř dostatek místa pro pět cestujících a zavazadla. Dozadu se poměrně pohodlně posadí trojice dospělých, prostřední sedadlo není jen nouzové.
Čtěte také: Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI
Výběr motorů pod kapotou Touranu byl poměrně široký, ale nejčastěji na našem trhu narazíte na verze s motorem 1.6 TDI a snad i 2.0 TDI. Benzínových Touranů moc není, spíše se pak vyskytuje verze 1.4 TSI. O problémech se řetězovými rozvody motorů TSI toho bylo napsáno už hodně. Tam prověřte, jestli byl motor včas na výměně rozvodů a zda jednotka nechrastí. Principielně jsou motory TSI silné, pružné a úsporné, ale majitel je doživotně odkázán na pravidelné výměny řetězových rozvodů včetně napínáku nebo vodících lišt a kladek. Motorům TSI nejvíce vadí podtáčení a také dost trpí na otřesy kvůli častým startům systému stop/start. Zvažte softwarový zásah, který stop/start nadobro odpojí, případně na to pamatujte a vypínejte ho po každém startování ručně. Úspora paliva je stejně mizivá i v městském provozu.
Motory TDI jsou sázkou na jistotu, zejména modernizované jednotky 1.6 TDI a 2.0 TDI už netrpí na problémy posledních dvoulitrů TDI-PD. Vstřikování je spolehlivé, díky kutlivovanějšímu a měkčímu chodu neodchází tak rychle periferie motoru a méně trpí i spojka nebo dvouhmotový setrvačník, jindy velmi citlivé součásti tédéíček. Pozor si dejte na stav turbodmychadla a u dvoulitrů prověřte, zda prošly po 160 000 km větším servisem s kontrolou rozvodů a mazání. Rizikový je snad jen EGR ventil, občas totiž prohoří chladič spalin. A samozřejmě se žádnému turbodieselu nelíbí vytáčení za studena a vypínání horkého nedochlazeného motoru (nechte po ostřejší jízdě motor zhruba minutu běžet na volnoběh). Jednotka 1.6 TDI je spolehlivá jen tehdy, když se k ní majitel chová slušně a netrápí ji na dálnici. Také potřebuje pravidelné výměny oleje nejpozději po 15 000 km. U menšího dieselu pozor na propálené písty. Nejlepší volbou je pak motor 2.0 TDI 103 kW.
Doporučujeme: Test ojetého kombi VW Passat Variant 2.0 TDI
Pokud se vám nechce řadit, vyhněte se sedmistupňovému DSG a hledejte raději dvoulitrový turbodiesel s šestistupňovým DSG. Mokré spojky šestistupňového DSG v olejové lázni se lépe mažou a chladí a ochotně snáší popojíždění v koloně a časté pomalé rozjezdy bez přidávání plynu. To naopak velmi vadí sedmirychlostnímu DSG se suchými spojkami, které se rychle přehřívají a obrušují, popojíždění v kolonách jim velmi vadí. U auta, které tráví většinu času mimo město, to může být v pořádku, ale i tak se životnost spojek pohybuje jen okolo 100 000 km. Touran provozovaný ve městě oddělá sedmistupňové DSG klidně po 60 000 km. U šestistupňového DSG jen každých 40 až 60 000 km vyměňte olej. Pak se nemáte čeho bát a životnost spojek se počítá na stovky tisíc kilometrů. Když se vyhnete problémovým motorům a převodovce 7DSG, nic špatného vás od Touranu vlastně nečeká.
S Volkswageny je obvykle velmi příjemné soužití a ani model Touran není výjimkou. Ergonomie už snad ani příjemnější být nemůže, auto je pohodlné a docela kultivované i s motorem 1.6 TDI. Právě tuhle motorizaci jsem si půjčil na test v Auto ESA a i když nejsem fanouškem maloobjemových naftových motorů a manuálního řazení v rodinném MPV, nějak jsem nemohl přijít na nic, čím by mě Touran obtěžoval. Snad jen pomalé zahřívání efektivního turbodieselu otravuje, ale vyhřívání sedaček to lehce kompenzuje. Výhled z auta je ukázkový, parkování je díky tomu hračka. A i když není Volkswagen Touran kdo ví jak zábavný na rízení, jeho ovladatelnost je velmi dobrá, auto působí jistě a bezpečně. Jasně, za volantem Fordu C-Max nebo S-Max bych si jízdu užil víc, ale celkově je Volkswagen Touran jednoduše skvělý.
Celkové hodnocení
Je toho málo, co by se dalo ojetému MPV Volkswagen Touran vytknout. Pokud jde o funkci praktického, spolehlivého, bezpečného a úsporného rodinného auta, plní ji na jedničku s hvězdičkou. Dělá přesně to, co od takového auta očekáváte. Navíc bývá za docela dobré peníze a i když mají za sebou auta na českém trhu často trochu větší kilometrový nájezd, není to na nich skoro poznat. Možná i to je důvod častého stáčení tachometrů koncernových aut, takže se raději obraťte na prověřeného prodejce ojetin a chtějte znát kompletní servisní historii auta. Opomíjený servis a překračování intervalů výměn oleje je snad jediný vážný problém, který může časem přerůst v rychlejší opotřebení jinak docela spolehlivých pohonných jednotek. Včas investovaná koruna do servisu se vám mnohanásobně vrátí na větší spolehlivosti.