Test ojetého MPV Volkswagen Touran II

2015-11-24 00:00:00

Modernizovaný Touran snížil spotřebu, ale problematické benzínové motory TSI asi nebudou příliš lákavé. Hledejte diesel TDI, to je sázka na jistotu.


Text: Dalibor Žák, foto: autor, Honza Koubek

Plusy Mínusy
Příjemná ergonomie Problematické zážehové motory TSI
Kultivovanost a komfort Hodně aut s chudou výbavou
Praktičnost a variabilita Větší kilometrové nájezdy
Kvalitní zpracování Pomalý náběh topení u dieselů
Spolehlivé turbodiesely Poruchový automat 7DSG


MPV Volkswagen Touran přišlo na trh v roce 2003 jako praktičtější varianta oblíbeného hatchbacku Volkswagen Golf. S Golfem vůz sdílí základní stavební prvky a motorizace a nejinak je tomu i u modernizované verze, která se představila v roce 2010. Nyní je na trhu úplně nová generace VW Touran založená na platformě MQB, ale opět je to vůz technicky příbuzný s Golfem. To skrývá jednu velkou výhodu – poměrně snadný a dostupný servis, známé motory a obecně techniku, se kterou si mechanici a servisy ví rady. Naproti Golfu má ale VW Touran výrazně praktičtější interiér, překonává i nafouknutý hatchback Golf Plus (nově se jmenuje Golf Sportsvan). V sedmimístné verzi ale Touran sežente jen obtížně, nicméně i tak je uvnitř dostatek místa pro pět cestujících a zavazadla. Dozadu se poměrně pohodlně posadí trojice dospělých, prostřední sedadlo není jen nouzové.

Čtěte také: Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI

Výběr motorů pod kapotou Touranu byl poměrně široký, ale nejčastěji na našem trhu narazíte na verze s motorem 1.6 TDI a snad i 2.0 TDI. Benzínových Touranů moc není, spíše se pak vyskytuje verze 1.4 TSI. O problémech se řetězovými rozvody motorů TSI toho bylo napsáno už hodně. Tam prověřte, jestli byl motor včas na výměně rozvodů a zda jednotka nechrastí. Principielně jsou motory TSI silné, pružné a úsporné, ale majitel je doživotně odkázán na pravidelné výměny řetězových rozvodů včetně napínáku nebo vodících lišt a kladek. Motorům TSI nejvíce vadí podtáčení a také dost trpí na otřesy kvůli častým startům systému stop/start. Zvažte softwarový zásah, který stop/start nadobro odpojí, případně na to pamatujte a vypínejte ho po každém startování ručně. Úspora paliva je stejně mizivá i v městském provozu.

Motory TDI jsou sázkou na jistotu, zejména modernizované jednotky 1.6 TDI a 2.0 TDI už netrpí na problémy posledních dvoulitrů TDI-PD. Vstřikování je spolehlivé, díky kutlivovanějšímu a měkčímu chodu neodchází tak rychle periferie motoru a méně trpí i spojka nebo dvouhmotový setrvačník, jindy velmi citlivé součásti tédéíček. Pozor si dejte na stav turbodmychadla a u dvoulitrů prověřte, zda prošly po 160 000 km větším servisem s kontrolou rozvodů a mazání. Rizikový je snad jen EGR ventil, občas totiž prohoří chladič spalin. A samozřejmě se žádnému turbodieselu nelíbí vytáčení za studena a vypínání horkého nedochlazeného motoru (nechte po ostřejší jízdě motor zhruba minutu běžet na volnoběh). Jednotka 1.6 TDI je spolehlivá jen tehdy, když se k ní majitel chová slušně a netrápí ji na dálnici. Také potřebuje pravidelné výměny oleje nejpozději po 15 000 km. U menšího dieselu pozor na propálené písty. Nejlepší volbou je pak motor 2.0 TDI 103 kW.

Doporučujeme: Test ojetého kombi VW Passat Variant 2.0 TDI

Pokud se vám nechce řadit, vyhněte se sedmistupňovému DSG a hledejte raději dvoulitrový turbodiesel s šestistupňovým DSG. Mokré spojky šestistupňového DSG v olejové lázni se lépe mažou a chladí a ochotně snáší popojíždění v koloně a časté pomalé rozjezdy bez přidávání plynu. To naopak velmi vadí sedmirychlostnímu DSG se suchými spojkami, které se rychle přehřívají a obrušují, popojíždění v kolonách jim velmi vadí. U auta, které tráví většinu času mimo město, to může být v pořádku, ale i tak se životnost spojek pohybuje jen okolo 100 000 km. Touran provozovaný ve městě oddělá sedmistupňové DSG klidně po 60 000 km. U šestistupňového DSG jen každých 40 až 60 000 km vyměňte olej. Pak se nemáte čeho bát a životnost spojek se počítá na stovky tisíc kilometrů. Když se vyhnete problémovým motorům a převodovce 7DSG, nic špatného vás od Touranu vlastně nečeká.

S Volkswageny je obvykle velmi příjemné soužití a ani model Touran není výjimkou. Ergonomie už snad ani příjemnější být nemůže, auto je pohodlné a docela kultivované i s motorem 1.6 TDI. Právě tuhle motorizaci jsem si půjčil na test v Auto ESA a i když nejsem fanouškem maloobjemových naftových motorů a manuálního řazení v rodinném MPV, nějak jsem nemohl přijít na nic, čím by mě Touran obtěžoval. Snad jen pomalé zahřívání efektivního turbodieselu otravuje, ale vyhřívání sedaček to lehce kompenzuje. Výhled z auta je ukázkový, parkování je díky tomu hračka. A i když není Volkswagen Touran kdo ví jak zábavný na rízení, jeho ovladatelnost je velmi dobrá, auto působí jistě a bezpečně. Jasně, za volantem Fordu C-Max nebo S-Max bych si jízdu užil víc, ale celkově je Volkswagen Touran jednoduše skvělý.

Celkové hodnocení

Je toho málo, co by se dalo ojetému MPV Volkswagen Touran vytknout. Pokud jde o funkci praktického, spolehlivého, bezpečného a úsporného rodinného auta, plní ji na jedničku s hvězdičkou. Dělá přesně to, co od takového auta očekáváte. Navíc bývá za docela dobré peníze a i když mají za sebou auta na českém trhu často trochu větší kilometrový nájezd, není to na nich skoro poznat. Možná i to je důvod častého stáčení tachometrů koncernových aut, takže se raději obraťte na prověřeného prodejce ojetin a chtějte znát kompletní servisní historii auta. Opomíjený servis a překračování intervalů výměn oleje je snad jediný vážný problém, který může časem přerůst v rychlejší opotřebení jinak docela spolehlivých pohonných jednotek. Včas investovaná koruna do servisu se vám mnohanásobně vrátí na větší spolehlivosti.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary