Test ojetého MPV Volkswagen Sharan 2.0 TDI (od 2010)

2018-04-17 00:00:00

Tohle sedmimístné MPV se dokáže proměnit v malou dodávku a opravdu umí odvézt pohodlně sedm lidí.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Reálně využitelných 7 sedadel Velký zájem drží ceny nahoře
Pohodlí a kultivovanost Obtížnější výběr na trhu
Velice variabilní interiér Vysoké nájezdy nejlevnějších vozů
Kvalitní zpracování a spolehlivost Historie neprověřených aut
Drží si svou hodnotu Omezená nabídka zážehových verzí


V době stále se zvyšujícího zájmu o vozy kategorie SUV nebo podivné křížence karoserií, tzv. crossovery, se stává klasické velkoprostorové MPV ohroženým druhem. Například Renault Espace se vlastně z oblíbeného MPV změnil právě v podivný crossover, to samé potkalo i konkurenční Peugeoty. Posledními bojovníky v tomto v Evropě kdysi velice oblíbeném segmentu jsou Ford Galaxy, Opel Zafira, Citroën C4 Grand Picasso a právě Volkswagen Sharan a technicky příbuzný Seat Alhambra. Na test ojetiny jsme si v Auto ESA půjčili sedmimístného Sharana s motorem 2.0 TDI o výkonu 103 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Auto z roku 2011 ujelo zatím jen 84 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 430 000 Kč. Představuje tak vlastně typickou nabídku tohoto modelu na českém trhu ojetých vozů a zároveň se jedná o jeden z nejméně ojetých kusů na trhu.

Čtěte také: Test ojetého MPV Ford S-Max 2.0 TDCI

Vysoký nájezd některých vozů je to, co asi potenciální zájemce na první pohled odradí. VW Sharan a příbuzná Alhambra totiž slouží v zahraničí jako vozy taxislužeb a na některých je to opravdu znát. Prosezené sedačky, potrhané čalounění, zničené plasty v interiéru... Až si člověk říká, jestli má za takové auto s nájezdem hodně přes 200 000 km dávat svých čtvrt milionu až tři sta tisíc. Nic z toho ale naše testované auto netrápilo. Byl to na poměry MPV mimořádně zachovalý exemplář s téměř netknutým interiérem, který u jindy velice vytěžovaných MPV nevídáme. Mechanismus variabilních sedadel vzadu šel lehce a nejevil známky opotřebení, palubní deska byla jako nová. Ukazuje to ale, že kvalita interiérů vozů Volkswagen šla opravdu nahoru a může se měřit s premiovými značkami. Ani typicky přátelské ergonomii a snadnému ovládání tohoto Volkswagenu nelze nic vytknout.

Posuvné boční dveře jsou velice praktické, zejména pokud potřebujete uvnitř upevnit dětské sedačky. Snad nekonečná variabilita interiéru pak dovoluje využít přepravní kapacitu na maximum. Můžete například sedadla nejen sklápět, ale i posouvat. A to nezávisle na sobě. A překvapivě se i dozadu do třetí řady posadí dospělí, i když dlouhou cestu na dovolenou k moři asi takto nebudou chtít absolvovat. Navíc třetí řadou sedadel se pak kufr značně zmenší, i když stále pojme dost věcí. V klasickém uspořádání 2+3 je pak kufr naprosto gigantický a běžná rodina bez psa ho snad ani nemůže naplnit. Potěší velice účinná klimatizace, která rychle vychladí i prostor vzadu. A další dobrou zprávou je, že v tomto Sharanu je naprosté ticho i při dálniční rychlosti. Ve 120 km/h jsme uvnitř změřili pouhých 77,5 dB, což je velice nízká hodnota na auto s vyšší stavbou a velkou čelní plochou, tedy od přírody s ne zrovna ideálním tvarem z hlediska aerodynamiky.

U ojetiny dává asi nejvíce smyslu motor 2.0 TDI o výkonu 103 kW, který mělo i testované auto. Nabídka benzinových motorů je velice omezená v jednotkách kusů a stejně není moc o co stát. Motor 1.4 TSI je na Sharana slabý a u verze s přeplňováním turbem a kompresorem se dají očekávat drahé problémy. Teprve pozdější verze CZDA generace EA211 s jedním turbem nabízená od července 2015 představuje akceptovatelnou volbu, pokud někdo vozí jen děti a ne šest stokilových chlapů. Motor 2.0 TSI je silný, ale s vysokým nájezdem dost rizikový. Obávali bychom se i o stav standardně dodávaného automatu DSG. Stejně ale plno zájemců odradí reálná spotřeba 10 až 11 litrů na 100 km. Benzínový Sharan tak dává smysl jen pro toho, kdo za žádnou cenu nechce diesel a jezdí kratší trasy. S ročním nájezdem přes 20 000 km je logickou volbou právě motor 2.0 TDI. Pozor si jen dejte na stav auta a jeho historii, kupujte pouze od prověřených zdrojů vozy s naprosto jasnou servisní historií a dohledatelným původem.

Celkové hodnocení

Volkswagen Sharan a technicky příbuzný Seat Alhambra jsou velice dobrá a především praktická auta. Většina lidí volí motor 2.0 TDI a vlastně pro ně máme ještě dvě rady. Vyhněte se vozům po čiptuningu, neboť ten přináší spíše problémy. Sharan s výkonem 103 kW jede dostatečně svižně, stejně to není sporťák. Po čipu se objevují častěji problémy s jinak spolehlivou regenerací filtru DPF a pokud má kupovaný vůz automat DSG nebo pohon všech kol 4Motion, je načipovaný motor schopný je během jednoho roku zničit. U automatu DSG si pohlídejte každých 60 000 km nebo tři roky výměnu oleje. Pokud jezdíte často krátké trasy a plně naloženi, zkraťte výměnu oleje na 40 000 km. To samé platí pro systém Haldex u čtyřkolek 4Motion. Olej v motoru měňte po 15 000 km nebo jednom roce podle toho, co nastane dřív. Udržovaný Sharan s transparentní servisní historií si bude velice dobře držet hodnotu a bohatě vám za pár let vynaložené investice do údržby, kterých zas tolik nebude, vrátí. O podobná auta bude totiž vždycky veliký zájem.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary