Test ojetého MPV Volkswagen Caddy CNG

2015-09-22 00:00:00

Ačkoli je Volkswagen Caddy spíše malá dodávka než moderní MPV, právě jeho univerzálnost ho pasuje do role plnohodnotného víceúčelového auta, se kterým můžete dát dohromady rodinu i podnikání. A ve verzi CNG jezdí skoro zadarmo.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Provoz levnější než u dieselu Celorepubliková dostupnost stanic CNG
Praktičnost a využitelnost Malá benzínová nádrž
Kultivovanost a komfort Některá auta už jsou silně opotřebovaná
Kvalitní zpracování a spolehlivost Jen průměrná dynamika
Velkorysý prostor pro posádku S CNG nemůžete do podzemních garáží


Moderní MPV jsou spíše takové nafouknuté hatchbacky. Jistě, najdete mezi nimi spoustu velmi povedených aut, například nedávno testovaný Ford Galaxy je vážně dobrý. Ale vzhledem k cenám takových aut je jen těžko budete používat na pravidelnou přepravu nákladů. Taková auta tak končí spíše jako velkoprostorové rodinné vozy než jako skutečná MPV, tedy víceúčelová auta. A takovou definici námi testovaný Volkswagen Caddy CNG přesně splňuje. Je to napůl praktická a funkční dodávka, ale napůl také plnohodnotný osobák. Můžete ho mít v prostorné pětisedadlové konfiguraci, ale sedačky jdou jednoduše složit nebo úplně vyjmout. Nechybí tu ani praktické boční posunovací dveře a většina osobních prosklených verzí VW Caddy má i solidní výbavu, takže nechybí klimatizace, dobré rádio, centrální zamykání a podobně. Na výběr bylo několik motorů, ale mezi nejžádanější patří logicky diesely. Já si však na test v Auto ESA cíleně půjčil verzi CNG. A hned vysvětlím, proč.

Čtěte také: Test VW Caddy Cross 2.0 TDI

Ne, nemá to co dělat s tím, že mi moc nevoní nafta. Chtěl jsem dokázat, že provoz na stlačený zemní plyn, tedy CNG, je výhodný a pro někoho se může opravdu vyplatit víc než všemi obdivovaná a trochu přeceňovaná nafta. Všichni víme, jaké problémy můžou potkat moderní a neudržovaný naftový motor. Naproti tomu je klasická zážehová atmosféra stále skoro nesmrtelná. Jenže lidé prostě nechtějí, celkem logicky, živit benzínové auto, pokud toho najezdí hodně. Tohle ale může právě provoz na CNG eliminovat. Přináší kultivovanost a obecně všechy výhody benzínového motoru a spojuje je s levným provozem dieselu. A ve výsledku můžou být kilometrové náklady na kilometr jízdy ještě nižší než u dieselu. Jeden kilogram CNG totiž stojí okolo 24 korun, litr nafty pořád zhruba 30 korun. Na naftu má auto spotřebu okolo šesti až sedmi litrů, s plynovým CNG se dá spolehlivě jezdit za 5,5 kg plynu na 100 km.

Zatímco při spotřebě 6 litrů nafty na 100 km vás tak jeden kilometr bude stát na palivu při současných cenách 1,80 koruny, na CNG se dá při spotřebě 5,5 kg plynu jezdit za 1,32 koruny na kilometr. Záleží samozřejmě na stylu jízdy, ale ani když jsem při delších cestách stál plynovému Caddy na krku si neřekl o více než sedm kilogramů plynu. A to je vážně dobré na poměrně vysoké auto s mizernou aerodynamikou. Do plynové nádrže VW Caddy se vejde 26 kg plynu a pak je tu ještě záložní nádrž na benzín, ale ta má trochu limitující objem 10 litrů. Pokud se pohybujete v dosahu stanic na CNG, nemáte s tím problém, ale na delší cestě do míst, kde není CNG tak hojně zastoupeno, se ukáže nevýhoda malé nádrže. Navíc pak výhoda levného provozu klesá, protože Caddy si vezme minimálně osm litrů benzínu (2,56 Kč/km) a ještě musíte tankovat zhruba každých 100 km. Síť stanic CNG se ale postupně rozšiřuje a čistě teoreticky si můžete plnící stanici plynu zbudovat i doma, protože běžný domácí plyn je vlastně to samé. Jenom musíte investovat do poměrně drahého plnícího a skladovacího zařízení, což se vyplatí skutečně jen firmám s větší flotilou vozů CNG.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Asi nemusím připomínat, že chod atmosférického benzínového motoru je mnohem kultivovanější a příjemnější než v případě turbodieselu, i když Caddy má kratší zpřevodování pětistupňového manuálu, takže například na dálnici už je motor hodně hlasitý. Pro popojíždění po městě a časté rozjezdy se však charakteristika atmosférického zážehového dvoulitru hodí víc. Diesel se pro takové cesty moc nehodí, ten najde uplatnění hlavně na dálnici při dlouhých trasách. Takže jestli vaše podnikání a cesty obsahují především popojíždění v okolí Prahy nebo prostě krátké trasy, je Caddy CNG skvělá volba. V Praze a blízkém okolí je dnes dvanáct veřejných stanic CNG a další se připravují. Stanice je i na dálnici D1 směrem na Brno, na dálnici D5 na Plzeň a jinde. Brzy snad bude síť dostatečně rozsáhlá na to, aby si člověk nemusel při běžných cestách lámat hlavu s tím, kde natankuje. Také nezbývá než doufat, že vláda nezatíží CNG spotřební daní jako benzín nebo naftu. Tím by jeho konkurenční výhoda zmizela definitivně.

Pokud jde o techniku a spolehlivost, je na tom Volkswagen Caddy CNG dobře. Atmosférický motor je robustní a pokud si dáte pozor na stav rozvodů, vydrží toho hodně. V někom může vzbuzovat strach vysoký stupeň komprese 13,5:1, ale motor si s tím ví rady a když budete tankovat jako nouzové palivo Natural 98, nemáte se čeho bát. Navíc tento Caddy na benzín jezdí jen minimálně a vyšší cena vysokooktanového benzínu vás zas tak moc trápit nemusí. Motor funguje i na Natural 95, ale má citelně nižší výkon. Nechte ale prověřit stav nádrže na plyn a celého systému přívodu plynu. Musí těsnit, ale právě originální tovární původ přestavby zaručuje kvalitu a spolehlivost. Přepínání se děje automaticky a auto jen při nižším tlaku v plynové nádrži přepíná při plném zatížení motoru na benzín. Výjimečně startuje na benzín v chladném počasí, ale brzy přepne hned na plyn, aniž byste to poznali. K poklesu výkonu u CNG nedochází, respektive je neznatelný.

Celkové hodnocení

Volkswagen Caddy CNG ukázal, že i malá dodávka může být naprosto plnohodnotný osobák. Jistě, není to žádná stylovka, ale je to plně funkční, spolehlivé, prostorné a praktické auto. Obrovskou výhodou jsou nízké provozní náklady. Ukažte mi auto, které na plnou nádrž za 600 korun ujede reálně 500 km. Pokud bych jezdil krátké trasy, volil bych raději plynový Caddy než turbodiesel, u kterého přeci jen hrozí postupem času vyšší výdaje za opravy a servis klasických turbodieselových poruch, jako jsou dvouhmotové setrvačníky, EGR ventily, vstřikovače a turba. Ne snad, že by byly motory TDI nijak katastrofální, ale klasická zážehová atmosféra prostě nemá tolik citlivých součástí s diskutovanou „programovanou“ životností. Jasně, pro rodinné potřeby je kombi nebo moderní MPV například z hlediska komfortu a jízdních vlastností lepší, ale kdo potřebuje auto i k podnikání, je tenhle plynový VW Caddy vážně dobrý.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary