Test ojetého MPV Renault Scénic (2003 - 2009)

2014-10-22 00:00:00

Druhá generace kompaktního MPV výrazně zlepšila pověst francouzského výrobce co se nejen spolehlivosti, ale i bezpečnosti a jízdních vlastností týče. Pokud budete pečlivě vybírat, můžete koupit kvalitní a spolehlivé auto.


Text a foto: Dalibor Žák

PLUSY MÍNUSY
Vysoká míra pasivní bezpečnosti Ergonomie nesedne každému
Prostor pro posádku a využitelná praktičnost Sedačky jsou docela nepohodlné
Příznivé ceny ojetin Některé drobné poruchy mohou potrápit
Úsporné diesely Kultivovanost dieselů je jen průměrná
Solidní jízdní vlastnosti Otravná elektrická parkovací brzda


Určitě už jste slyšeli, jak někdo říká, že mu domů nesmí žádné auto na F: "Ford, Fiat a fšechna francouzská...". Vskutku, o vozech vyrobených ve Francii koluje spousta zažitých představ o spolehlivosti a dílenském zpracování, jenže snad žádné jiné francouzské auto nemůže být tak daleko těmto poněkud hanlivým poznámkám (lež mnohdy na pravdě založeným) jako právě druhá generace MPV Renault Scénic. Málokteré auto se může, zejména v posledních fázích výroby, pochlubit tak dobrou statistikou spolehlivosti. Ačkoli je tento Renault poměrně spolehlivý, jeho tržní cena klesá velmi rychle a dokonce ho najdete v ceníku hluboko pod konkurencí, která takové spolehlivosti zdaleka nedosahuje. Jenže samozřejmě i ojetý Renault Scénic potřebuje péči a ne všechna auta jsou v perfektním stavu. Pojďme se proto podívat na to, které auto koupit a na co si dát pozor.

Historie modelu

Renault Scénic druhé generace přišel na trh v roce 2003 a vyráběl se do roku 2009 s tím, že v roce 2006 podstoupil menší facelift. Navázal na velmi úspěšný model a pokračoval v tradici praktického rodinného MPV, které stavilo bezpečnost na první místo. Zábavu za volantem tohle auto nikdy nemělo v popisu práce. Přesto si dal Renault záležet i na naladění podvozku a dal vozu docela silné moderní motory, zejména pak turbodiesely dCi dokonce i s filtrem pevných částic v některých provedeních. Pro zákazníky lačnící po větší praktičnosti nabízel Renault i verzi Grand Scénic, která je delší a má sedm míst k sezení. Ovšem Scénic funguje nejlépe právě v kratším provedení, neboť se s ním lépe manévruje a i tak má místa pro posádku dost. Pokud tedy nepotřebujete sedm míst k sezení, volte kratší variantu. Nebo už raději jděte do velkého MPV Espace, ve kterém je mnohem více místa. V Grand Scénicu se bude sedm lidí tísnit a navíc tu nezbyde prakticky žádný kufr, který by byl nějak použitelný. Najsilnější stránkou auta je pak pasivní bezpečnost posádky. Bourat sice nikdo nechce, ale když už se tak stane, poskytuje druhá generace Scénicu vysoký stupeň ochrany.

Čtěte také: Test ojetého MPV Ford C-Max

Na test jsem si v Autocentru ESA půjčil velmi oblíbený a vyhledávaný model Scénic s motorem 1.9 dCi o výkonu 96 kW (130 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou. Auto je z roku 2008 a to je ročník, na který byste se měli zaměřit, pokud chcete spolehlivé a poměrně bezproblémové auto. Renault totiž z počátku výroby bojoval se spolehlivostí, ale postupem času auto odladil a lidově řečeno "vychytal". "To potvrdil i test spolehlivosti na 100 000 km provedený německým autoklubem ADAC," říká k Renaultu Jindřích Šilhánek, manažer vzdělávání Autocentra ESA. ADAC udělil Renaultu Scénic z let výroby 2008 a 2009 známku "velmi dobrý", tedy nejlepší možnou. Ještě auta z roku 2007 vykazují slušnou spolehlivost, ale pak už to klesá a vůbec neproblémovější jsou modely z prvních tří let výroby (2003 - 2005). Snažte se proto najít co nejnovější model po modernizaci, ideálně právě roky 2008 a 2009. Navíc kvůli celkové pověsti všech renaultů a obecně francouzských aut jsou ceny velmi nízko a relativně mladý a moderní Scénic můžete koupit mnohem levněji než některé konkureční modely s větší porcí kilometrů, slabším motorem, horší výbavou a ve skutečnosti i nižší celkovou spolehlivostí. Hledejte motor 1.9 dCi (96 kW) nebo 2.0 dCi (110 kW). Paradoxně právě jinak mechanicky spolehlivé benzínové motory mohou potrápit problémy s elektronikou a zapalováním. Ani dieselům se potíže nevyhnuly, ale nejsou to motory, které by se mechanicky měly hned rozpadnout.

motor objem cm3 výkon kW/k toč.moment výroba od-do
1.4 16V 1390 72/98 127 Nm 2003-2008
1.6 16V 1598 82/112 152 Nm 11/2005-04/2009
1.6 16V 1598 83/113 152 Nm 06/2003-11/2005
2.0 16V 1998 99/135 191 Nm 2003-12/2008
2.0 T 16V 1998 120/163 270 Nm 2004-2006
1.5 dCi 1461 60/82 185 Nm 2003-2005
1.5 dCi 1461 63/86 200 Nm 2005-2006
1.5 dCi 1461 74/101 200 Nm 2004-06/2005
1.5 dCi Fap 1461 76/103 240 Nm 2007-04/2009
1.5 dCi 1461 78/106 240 Nm 06/2005-2006
1.9 dCi FAP 1870 81/110 300 Nm 2005-2006
1.9 dCi 1870 88/120 300 Nm 06/2003-06/2005
1.9 dCi FAP 1870 96/130 300 Nm 2006-04/2009
2.0 dCi (FAP) 1995 110/150 340 Nm 2007-04/2009


Nejlepší motory

Většina motorů, které Renault použil, je relativně povedená. Spíše jde o to, který se pro Scénic hodí nejvíc. Rovnou zapomeňte na slabou benzínovou čtrnáctistovku, asi nejproblematičtější naftové patnáctistovky a z hlediska provozních nákladů také na benzínový dvoulitr s turbem, který navíc pocitově moc nejede a je poruchový. Pokud nejezdíte často po dálnici, mohl by se hodit benzínový motor 1.6 16V nebo také 2.0 16V, třeba k přestavbě na LPG, pokud prostě nechcete diesel. Když vám nafta nevadí, je asi nejrozumnější motor 1.9 dCi (96 kW). Ani dvoulitr (110 kW) není špatný, ale nad devatenáctistovkou nemá takovou dynamickou převahu. Automatické převodovky se dodávaly k benzínovým šestnácistovkám a k dvoulitru, nebo k naftovým motorům 1.9 dCi a 2.0 dCi. U automatu pozor na to, zda správně funguje. Vyzkoušejte pomalé i rychle rozjezdy, řazení zpátečky a parkovacího režimu a zjistěte, jak převodovka reaguje na kickdown při ustálené jízdě. Řazení musí být plynulé. Není moc rychlé a možná bude mírně cukavé, ale rozhodně se z převodovky nesmí nic ozývat, nesmí moc prokluzovat a nesmí autem škubat. Počítejte ale s tím, že automat přidá k průměrné spotřebě zhruba litr.

Nejznámější poruchy a problémy

U benzínových motorů vyrobených do konce roku 2007 pozor na funkci senzoru otáček klikového hřídele. Když odejde, motor nepojede a oprava není zrovna levná a jednoduchá. Poměrně často zlobí alternátor na dieselových motorech (ale i na benzínových) do roku 2005 a také startér dieselů vyrobených do roku 2006 včetně. S alternátorem souvisí i problematické dobíjení a poměrně malá životnost akumulátoru. Baterka vydrží ve starším Scénicu maximálně tři roky a právě problémy s akumulátorem a alternátorem jsou nejčastější závadou, kvůli které volají majitelé odtahovou službu. Poměrně obvyklé jsou i problémy s elektrickým otevíráním oken u vozů vyrobených do roku 2005 včetně, nefunkční imobilizér u aut do roku 2006, porouchané zapalování u aut vyrobených do června 2005 a nefunkční zapalovací cívky na benzínových šestnáctistovkách vyrobených do roku 2006. Tady vidíte, že je skutečně nejlepší hledat auto vyrobené v roce 2007 a dál, nejlépe v roce 2008 nebo 2009. Z těchto let naopak Renault Scénic nevykazuje takovou poruchovost a některé asistenční firmy ho ani nemají kvůli malému výskytu závad ve svých statistikách. Scénic tak skutečně funguje nad očekávání spolehlivě.

DOPORUČUJEME: Test ojetého SUV Nissan Qashqai

Nicméně co se mechanické odolnosti některých dílů týče, mějte se na pozoru. Životnost podvozku denně používaného auta je zhruba tři roky. I vozy s nájezdem pod 100 000 km už mívají značně unavené nejen tlumiče, ale také uložení náprav, silentbloky a tyčky stabilizátorů. Pokud trefíte hodně velkou díru, můžete si i ohnout zadní nápravu, pokud máte smůlu. Zadní část podvozku je také poměrně náchylná ke korozi. Majitelé hlásí pískající brzdy, ale často pomůže jen výměna destiček za jinou specifikaci. Pozor ale na to, aby nebyly zkroucené kotouče. Scénic, který byl plně vytěžován a namáhán, může mít kotouče doslova do vrtule. Poznáte to podle bouchání při brzdění. Z obvyklých starostí jmenujme ještě stávkující rádio, rozsypaný displej na ne zrovna přehledné centrálně umístěné palubce a nefunkční páčku blinkrů. Bohužel Renault úplně dobře nedořešil některé detaily pro údržbu, takže se k některým triviálním věcem nedostanete, budete muset do servisu a ten si na nich vyláme zuby - a vám naúčtuje více peněz. Ani ceny náhradních dílů nejsou extra nízké a někteří majitelé uvádějí větší servisní náklady než majitelé Volkswagenu Touran nebo Ford C-Max.

Pokud kupujete turbodiesel, zamřete se především na chod motoru. Bouchání při rozjezdu napovídá opotřebovaný dvouhmotový setrvačník, spojka pak musí jít poměrně lehce a neprokluzovat. I převodovka je na poměry francouzských aut docela přesná, i když nemá ráda, když na ni pospícháte. V mrazech může jít těžce, ale často pomůže jen výměna oleje za jinou specifikaci. Ovšem pozor na doporučení výrobce a rozhodně se poraďte s odborníkem. Když už jsme u oleje, ojetý diesel vyžaduje pravidelně čerstvou náplň, ideálně každých patnáct až dvacet tisíc kilometrů nebo jednou za rok. Zkontrolujte funkci chlazení, silnější motory mají občas tendenci se přehřívat, což může svědčit o problému s větrákem, termostatem nebo vedením chladící kapaliny. Nechte ohřátý motor běžet na volnoběh a počkejte, jestli sepne větrák. Také ověřte funkci nepříliš spolehlivé klimatizace, vyhřívání zadního okna a zrcátek. Pozor také na kouřivost. Modrošedý dým napovídá průnik oleje do motoru, nejčastěji přes unavené turbodmychadlo, které není neobvyklou závadou u motoru 1.9 dCi. Renault Scénic také musel několikrát do servisu v rámci svolávacích nebo preventivních akcí. Pomocí čísla VIN si v servisu Renault ověřte, zda se vašeho auta nějaká akce týká a zda byla provedena. Renault by měl tyto opravy provádět zdarma.

Celkové hodnocení

I když není pověst ojetých francouzských aut zrovna nejlepší, Renault Scénic všechna klišé a zažité mýty celkem úspěšně boří. Musíte ale hledat vůz z posledních let výroby a skutečně pečlivě vybírat, protože ne všechna auta jsou absolutně bezproblémová a někdy se prostě nevyhnete řešení nějakého záludného problému. Prověřte také historii vozu a pokud auto měnilo často majitele, svědčí to zpravidla o tom, že je problémové. Hledejte také stopy po nehodě a zaměřte se na funkci všech životně důležitých věcí. Na trhu je totiž z čeho vybírat a ceny jsou relativně nízko v porovnání s konkurencí, takže nic neuspěchejte a počkejte si na pěkné a zachovalé auto. Turbodiesely jsou poměrně spolehlivé a mají nízkou spotřebu, pokud se držíte zkrátka. Já v testu motoru 1.9 dCi (96 kW) jezdil pohodlně za šest litrů a když jsem se aspoň trochu snažil, dostal jsem se na pět. Nicméně ani benzínová motorizace nemusí být úplně mimo mísu, pokud nejezdíte často plně naložení po dálnici. Motoru 1.5 dCi se ale raději vyhněte.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary