Test ojetého MPV Opel Meriva B

2015-11-10 00:00:00

Kompaktní MPV Opel Meriva druhé generace je překvapivě prostorné a praktické auto. Zamrzí spíše absence svižnějších motorů, ale v zásadě je to solidní ojetina.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Praktičnost a komfort Nižší kvalita detailů
Variabilita interiéru Málo odkládacích míst
Slušná spolehlivost Méně aut se silnějším motorem
Rozumné ceny ojetin Automat se hledá těžko
Vcelku dobrá obratnost Nízká kultivovanost dieselů


MPV Opel Meriva druhé generace dorazilo na trh na začátku roku 2010, kdy nahradilo poměrně úspěšnou generaci první. Ta se dokázala stabilně umisťovat na předních příčkách ve statistikách spolehlivosti a spokojenosti zákazníků. Druhé generace tak rozhodně má na co navazovat. Výhodou je, že si Meriva nehraje na sportovní auto a smířila se se svou rolí kompaktního rodinného MPV. Jde jí to dobře, takže variabilita a praktičnost interiéru odpovídají požadavkům a najdete tu i několik chytrých detailů, třeba posunovací a sklápěcí zadní sedačky nebo netradiční proti sobě otevíratelné dveře. Ty jsou velmi praktické a nastupování dozadu jde snadno, především pokud potřebujete usazovat dítě do sedačky. I výhled z vozu je dobrý, i když s parkovacím senzorem chybu neuděláte.

Čtěte také: Nový Opel Astra - první test

Opel Meriva sice není žádný sporťák, ale jezdí dobře. Jeho podvozek je pohodlný a poskytuje vozu s vyšší stavbou potřebnou jistotu v zatáčkách. Auto se nekymácí ze strany na stranu, ale zároveň nemá tvrdý a prkenný podvozek. I řízení je na poměry kategorie dobré. Za volantem se dobře sedí, pozice řidiče je příjemná a nemusíte se po řízení natahovat, jak bývá u těchto vozů obvyklé. Překvapí i trocha té zpětné vazby v řízení. Řazení šlo u Opelů vždycky trochu těžce, ale u slabších motorů aspoň páka nedrhne. Zvyknout si musíte jen na podivnou kalibraci pedálu spojky, který má moc dlouhou dráhu, stejný problém trápí třeba Opel Insignia a trpí na to i minulá generace Opelu Astra. Z drobných problému se objevují potíže s termostatem, únikem chladící kapaliny či senzory ABS/ESP.

K testu jsem si v Auto ESA půjčil základní benzínovou atmosférickou čtrnáctistovku o výkonu 100 koní s pětistupňovým manuálem. V nabídce to byl základní motor, ale nedá se mu upřít snaha a ochota pracovat. Pod zátěží je ale trochu hrubý a přenáší do interiéru více vibrací, kultivovanost skutečně není zrovna příkladná. Aerodynamický hluk a hučení kol a podvozku je sice potlačeno dobře, ale o motoru víte více, než by bylo zdrávo. A to čtrnáctistovka ve 100 km/h točí jen asi 2500 ot./min., takže to nebude krátkými převody. Rozhodně je to ale lepší než u turbodieselu 1.7 CDTI, který svým projevem připomíná spíše Zetor než osobní auto. Ale když chcete nízkou spotřebu... Turbodiesel jezdí za zhruba pět a půl litru, benzínová čtrnáctistovka si ale řekne jen okolo sedmi litrů, když vynecháte rychlé přesuny po dálnici.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Opel Insignia

Pokud jde o spolehlivost, je na tom Opel Meriva v zásadě dobře. Spíše si všímejte detailů, podle kterých odhadnete bývalého majitele a to, jak se k autu choval. Některé plasty v interiéru jsou citlivější, ale celkově je Meriva solidní a kvalitní. Opět ale platí, že čím jednodušší auto, tím méně potenciálních starostí v budoucnu, takže aspoň v tomhle smyslu mají základní verze něco do sebe. Klimatizace a elektrická okna nebo tempomat bývají poměrně běžnou výbavou i základních modelů. Důležité je ale vybrat dobrý motor a vyhnout se problémovým jednotkám. V případě druhé generace Opelu Mervia ale platí, že když obejdete širokým obloukem motor 1.3 CDTI, nemůžete udělat velikou chybu. Pak si jen pohlídejte drobnosti a pravidelný servis, který naštěstí nestojí v případě Merivy moc peněz.

Motor 1.3 CDTI trpí na rychlou degradaci malé olejové náplně, navíc u ní výrobce doporučoval výměnu po 30 000, v některých verzích dokonce po 50 000 km. To je obsolutní nesmysl, neboť v tomto malém turbodieselu je olej zralý na výměnu už po 10 000 km, zejména pokud má řidič přílišné požadavky na dynamiku. Zlobí EGR ventily, odnáší to turba a motor celkově zažívá velmi rychlé opotřebení právě v důsledku opožděných výměn oleje. Paradoxně také velmi rychle žere spojku. Jednotka 1.7 CDTI je na tom výrazně lépe. Má větší olejovou náplň a její mechanický základ je solidní. Připravte se ale na to, že někdy po 150 000 km bude vyžadovat první větší investice (výměna rozvodů, kontrola olejového čerpadla), především se začíná objevovat problém s EGR ventilem a citlivými vstřikovači. Těm vadí nekvalitní nafta a biosložka. Na řadu přijde i výměna dvouhmotového setrvačníku a spojky.

Nicméně svým levným provozem si na opravy dokáže motor 1.7 CDTI aspoň vydělat, když mu věnujete pravidelný servis a nekoupíte utrápený kus. Nový motor 1.6 CDTI vypadá zatím dobře, ale ještě je příliš nový na to, aby se objevovaly nějaké pravidelné vady. Stejně jako každý jiný diesel ale bude potřebovat pravidelný servis a výměny oleje, opatrné zacházení a šetření turba postupným dochlazováním. Nic tím nezkazíte. Naproti tomu je atmosférická čtrnáctistovka vlastně bezproblémová, pozor jenom na potíže se zapalováním. Motor 1.4 Turbo jede lépe při rozumné spotřebě, ale i u něj se vyskytují problémy s opotřebovaným řetězovým rozvodem, podobně jako u konkurenčních jednotek TSI od Volkswagenu. Dejte si na to pozor a raději nechte auto prověřit odborníkem.

Celkové hodnocení

MPV Opel Meriva je dobré auto, které toho snese hodně a umí spolehlivě sloužit. Potřebuje jen pravidelný servis a pamatujte, že včasnými výměnami oleje nic nezkazíte. Na detailech se dá poznat, jak se kdo o auto staral, ale když se vyhnete problémovým motorům, nemůžete udělat velkou chybu. Ceny ojetých aut jsou nyní poměrně rozumné a pokles ceny se již zpomalil, takže vás nebude amortizace trápit tolik jako u nového auta. Ceny dieselů jsou logicky vyšší, ale když nebude váš roční nájezd činit nějakých 20 000 km a víc, domnívám se, že bezpečně uživíte základní benzínový motor 1,4 l. Zajímavostí pak může být i verze 1.4 LPG EcoFlex s přeplňováním, která jede obstojně, ale její provozní náklady se pohybují pod úrovní nejúspornějších dieselů.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary