Test ojetého MPV Ford S-Max

2016-08-23 00:00:00

Ačkoli člověk obvykle u rodinného MPV nehledá jízdní zážitky, Ford S-Max patří mezi nejlépe ovladatelné a nejzábavnější velkoprostorové vozy na trhu. Je také poměrně spolehlivý, což z něj činí velmi atraktivní ojetinu.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Komfort a ovladatelnost Průměrná kvalita interiéru
Solidní a spolehlivé diesely Menší nabídka vozů s automatem
Odolný a pohodlný podvozek Problémy s filtrem pevných částic
Dobrá nabídka na trhu Motor 1.8 TDCI se špatně hledá
Vzhledem ke kvalitám příznivé ceny  

 

Ford S-Max se prodává od roku 2006 a v roce 2010 prodělal facelift. Během té doby se pod jeho kapotou vystřídalo několik verzí populárního turbodieselu 2.0 TDCI. Dostal ještě výkonnější motor 2.2 TDCI a ten jsme si půjčili na testv  Auto ESA. Samozřejmě se S-Max vyráběl i s motory benzinovými, i když ty nejsou na našem trhu moc oblíbené a vyhledávané. V bazaru nejčastěji narazíte právě na diesel 2.0 TDCI, což je nejen rozumná volba z hlediska dynamiky a spotřeby paliva, ale také z hlediska provozních nákladů. Tento naftový motor je při správném zacházení a pravidelném servisu spolehlivý a netrpí na časté neduhy dieselových jednotek. Dostal také spolehlivější systém vstřikování Continental, takže nezlobí tolik jako starší systémy jiného výrobce na stejně značených jednotkách modelu Mondeo. Musíte jen správně vybírat a při sebemenších pochybách se poohlédnout po jiném autě, ojetin je na trhu dostatek.

Čtěte také: Volkswagen Sportsvan na českém trhu - ceny a první dojmy

Naftový motor 2.2 TDCI o výkonu až 200 koní je možná trochu zbytečnost, navíc poměrně rychle opotřebovává spojku. Automatická převodovka nemusí být jen volba pro lenochy, neboť samočinné řazení zdárně vyrovnává nerovnoměrný nárůst a pokles točivého momentu dieselového motoru a jízda s ním je nejen uvolněnější a pohodlnější, ale také plynulejší. Je to ale otázka osobních preferencí. Automat Ford dodával buď jako dvouspojkovou robotizovanou převodovku, nebo skříň s hydrodynamickým měničem. Měnič byl v nabídce pro nepříliš populární benzínový motor 2,3 l a také pro nejsilnější diesel 2.2 TDCI. Moderní přeplňovaný benzínový motor 2.0 EcoBoost a diesely 2.0 TDCI pak používají v novější instalaci po faceliftu robotizovanou převodovku se dvěma spojkami.

Z pohledu servisních nákladů je na tom velmi dobře atmosférický benzínový dvoulitr, který se navíc prodával i ve verzi pro provoz na palivo E85. Nepřekvapí ničím nepříjemným a pokud nejste dálniční střelec, bude vám na velkého S-Maxe stačit. Jistě, dynamicky to není žádný zázrak a na tahání přívěsu to není, ale spotřeba se dá při klidné jízdě udržet někde mezi osmi a devíti litry. Čtyřválec 2,3 l spojený s automatem je naproti tomu rozežraný, hlučný, ne zrovna odolný a pocitově jede stejně "špatně" jako dvoulitr při spotřebě přeplňovaného pětiválce. Motor 2.5 T si v reálném provozu vezme asi 11 litrů, ale zase je s výkonem 220 koní velmi rychlý a dá naplno vyniknout schopnostem podvozku Fordu S-Max. Pětiválec je ale citlivý na zacházení a po neopatrném řidiči může být dost unavený. Trpět může turbo a občas se objevují potíže s praskajícími vložkami válců. U nás ale mezi ojetinami benzínový motor skoro neseženete. Zajímavý je motor 1.6 EcoBoost, který poskytuje rozumnou dynamiku a spotřebu při velmi tichém a kultivovaném chodu. Ani motor 2.0 EcoBoost není při rozumné jízdě rozežraný a je mnohem kultivovanější než diesely.

Naftový čtyřválec 1.8 TDCI sice nepotěší hlukem a slabou dynamikou, ovšem při správném zacházení je velmi odolný a spolehlivý. Nemá filtr pevných částic, takže odpadá jeden nepříjemný problém. Osmnáctistovka je jen velmi citlivá na postupné zahřívání a dochlazování, neboť je litinová a pokud jí někdo dává hned po studeném startu za uši, koleduje si o prasklou hlavu motoru. Filtr pevných částic neměla i některá provedení motoru 2.0 TDCI z počátku výroby, což poznáte podle malého čísla uvedeného v rohu výrobního štítku auta. Pokud je tam uvedena hodnota kolem 0.5, auto filtr nemá. Hodnoty 1.x znamenají, že je auto filtrem vybaveno. Nejjednodušší je to ověřit přímo u Fordu pomocí VIN kódu. Silnější motory 2.0 TDCI a jednotka 2.2 TDCI pak už filtr mají vždycky. Diesely tradičně trpí na neopatrné zacházení (zejména dochlazování turba po svižnější jízdě), na kvalitu nafty a právě na zanášení filtru pevných částic. Nejrychleji se zanáší filtry u vozidel provozovaných stylem brzda-plyn ve městě, neboť se filtry pevných částic nestačí při delší jízdě vyšší rychlostí po dálnici „vypálit“.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Ford Mondeo

Ačkoli je MPV Ford S-Max celkově spolehlivé a odolné auto, zejména co se celkové robustní konstrukce podvozku týče, nevyhnuly se mu problémy se startérem, EGR ventilem (kvůli nim auto často padá do nouzového režimu v ten nejméně vhodný okamžik), imobilizérem či méně obvyklé poruchy elektroniky. Některé velmi unavené motory mohou mít také visící ventily. Po faceliftu se začaly objevovat problémy s regulátorem tlaku turba (tzv. wastegate), s elektronickou sběrnicí CAN-BUS a dokonce s řídícími jednotkami motorů. Všechno jsou to ale spíše méně obvyklé problémy, které nejsou pravidlem a postihují jen některá auta. Přesto byste se právě na jejich kontrolu měli zaměřit a přesvědčit se, že je všechno v pořádku. Pokud máte pochybnosti, vybírejte jinde, protože aut je na trhu dost. Chtějte znát hlavně servisní historii, minulost auta a dobře ho prověřte. Nebojte se českých aut, nemívají tolik najeto.

Slabou stránkou modelu Ford S-Max je také poměrně choulostivý interiér, jehož plasty se snadno poškrábou a kvalita slícování není zrovna prvotřídní. Pozornost věnujte také správné funkci všech sedaček. Jejich sklápění a posouvání musí jít lehce jednou rukou, nic nesmí křupat nebo drhnout. Pokud se vám v tom mechanismu skládání něco ulomí, jen velmi těžce a draho se to opravuje. Zvláštní pozornost pak věnujte funkci skládání dvou sedaček v kufru u sedmimístného provedení, do kterých se snadno dostane nečistota a potom drhnou. Když už jsme u kufru, zámek pátých dveří občas stávkuje a nechce se dovřít. Pokud si ale dáte při výběru vozu záležet, zpravidla vás čeká klidné spaní. Nejlogičtější a nejpopulárnější volbou je diesel 2.0 TDCI bez filtru pevných částic, ale pokud toho ročně najedete méně, možná by vás svým bezproblémovým provozem mohl oslovit i benzínový motor 2,0 l.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary