Test ojetého MPV Ford Galaxy 2.0 TDCI

2015-09-09 00:00:00

Výběr mezi sedmimístnými MPV není příliš veliký. Pokud jde o Ford Galaxy, jedná se o jednu z nejlepších možností na současném trhu ojetých aut.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dobré jízdní vlastnosti Choulostivý interiér
Spolehlivé turbodiesely 1.8, 2.0 a 2.2 TDCI Nižší spolehlivost elektroniky
Prostor a praktičnost Obtížnější obsluha třetí řady sedadel
Pohodlí a vysoká kultivovanost Slabší účinek klimatizace
Drží si cenu a hodnotu Absence verze 4x4


Velké sedmimístné MPV Ford Galaxy navazuje na úspěšnou první generaci, která se vyráběla v letech 1995 až 2006 společně s Volkswagenem Sharan a Seatem Alhambra. Nyní ale Ford využil vlastní technické řešení upravené platformy Fordu Mondeo a nasadil svoje motory. V případě dieselů opustil jednotky TDI koncernu VW a přešel buď na své vlastní (1.8 TDCI), nebo na motory sdílené s koncernem PSA (1.6 TDCI, 2.0 TDCI a 2.2 TDCI). Ohledně benzínových motorů se Ford držel vlastních jednotek, ale narazit na benzínové Galaxy vám dá asi dost práce. Diesely byly logicky nejvyhledávanější a to ani ne kvůli nižší spotřebě, ale prostě proto, že si s těžkým a rozměrným MPV dokázaly lépe poradit díky vyššímu točivému momentu. Teprve příchod přeplňovaných downsizovaných jednotek 1.6 a 2.0 EcoBoost v roce 2010 představoval zajímavou alternativu pro odpůrce nafty.

Čtěte také: Test ojetého MPV Citroën Grand Picasso

Ford Galaxy druhé generace se vyráběl od roku 2006 až do letošního roku a ještě nyní najdete u prodejců úplně nová nejetá skladová auta nebo velmi dobře vybavené předváděcí kusy za opravdu zajímavé peníze. Je dobré vědět, že Ford Galaxy představuje ve své kategorii jeden z nejlepších kompromisů mezi prostorem, pohodlím, jízdními vlastnostmi a dynamikou. A když se podíváme na trh ojetin, ještě k tomu přidává spolehlivost a poměrně dobrou dostupnost náhradních dílů. Je to povedené auto a když vás baví řídit, jen obtížně najdete na trhu sedmimístných velkých MPV lepší řidičský nástroj, pokud jde tedy něco takového říct o voze, který je především určen pro přepravu lidí. Je ale fajn, že jízda s Fordem Galaxy není nudná a nebudete vypadat jako člověk, který dává svému okolí najevo, že již splnil svůj reprodukční potenciál a nyní pouze čeká na smrt.

Logickou volbou je turbodiesel 2.0 TDCI, který jsem si také půjčil na test v Auto ESA. V tomto případě se jedná i o velmi mechanicky spolehlivou jednotku. Pryč jsou problémy se vstřikováním starších fordů, spolehlivá jsou i turbodmychadla a celkově jsou vnitřnosti této jednotky od koncernu PSA velmi trvanlivé. Záleží samozřejmě na servisu a údržbě, ale když zhruba každých 15 000 km vyměníte olej, motor postupně ohříváte a dochlazujete a tankujete kvalitní palivo, není se vlastně čeho bát. Navíc dnes ještě koupíte auto bez filtru pevných částic, což je vždycky o jednu starost méně. Servisy se nicméně s DPF učí pracovat a už lze za rozumné peníze nechat filtr repasovat. A ten v Galaxy nějak zvlášť nezlobí. K jeho regeneraci ale dochází při ustálené jízdě na dálnici, takže pokud jezdíte krátké trasy po městě s častými rozjezdy, filtr se neregeneruje a začnou s ním být problémy. Na krátké trasy zvažte benzínový motor, ale na výběr toho moc nemáte.

Doporučujeme: Test ojetého MPV Ford S-Max

Atmosférický dvoulitr na Galaxy nestačí a pod devět litrů nepojede, i když je to kultivovaný a spolehlivý motor. Jednotka 2,3 l byla jen s automatem a jedná se asi o nejhorší kombinaci do Fordu Galaxy, pokud se bavíme o poměru reálná dynamika/spotřeba paliva. Lepší jsou novější motory 2.0 Ecoboost, ale u něj pozor na stav vstřikování a elektroniku, občas zlobila řídící jednotka. Motor 1.6 Ecoboost je zajímavý, pružný a efektivní, ale počítejte se spotřebou okolo osmi až devíti litrů. Příjemný je motor 2.2 TDCI, který má dostatek síly a i s velkým naloženým Galaxy hýbe obstojně. Sice si za svou práci řekne klidně o devět litrů nafty (zvláště v kombinaci s automatem), ale je to spolehlivý a silný motor. Doporučuji ale jednotku 2.0 TDCI, stačí bohatě verze 103 kW. Zvažte i automat, ten se ke Galaxy hodí. Dvouspojkové převodovky jsou spolehlivé, když v nich měníte olej nejpozději po 60 000 km. I klasický automat chce výměnu aspoň jednou za čtyři roky.

Praktičnost Fordu Galaxy je vážně dobrá. Se zadními sedačkami se dá různě manipulovat, ale připravte se na to, že jejich obsluha vyžaduje více fyzické námahy a drobnějším slečnám asi nepůjde ono sklápění zrovna snadno. U starších aut se vyplatí celý systém pečlivě pročistit a promazat, protože neopatrným nebo příliš násilným pohybem se tu snadno něco malého plastového ulomí. Galaxy občas sloužilo jako přepravník různého harampádí a prach a písek pak snadno mechanismus sedaček zanesou. Interiér je sice příjemný, pohodlný a ergonomicky dobře řešený, ale jeho celková kvalita je diskutabilní. To je obecně problém všech Fordů této doby a vypadají, jako by auta měla najeto dvakrát tolik. Plasty se snadno poškrábou, uvolní se a brzy začnou vrzat a drnčet. Pamatuji si na nová novinářská auta, která už po 20 000 km začala vydávat podivné vrzavé zvuky uvolněných plastů. Kazí to celkový dojem z jinak velmi dobrého auta.

Celkové hodnocení

Ford Galaxy je mezi velkými sedmimístnými MPV asi tím nejlepším, co si můžete koupit, pokud jde o kombinaci spolehlivosti, pocitu z řízení, dynamiky a provozních nákladů. Rozumné jsou i ceny a vlastně jediné, čemu se musíte vyhnout, je problémový motor 1.6 TDCI. Na ten ale u nás narazíte jen vzácně. Naprostá většina aut na trhu má jednotku 2.0 TDCI a to je naštěstí asi i nejlepší volba. Ford Galaxy jen potřebuje péči a pravidelný servis, aby si uchoval svou hodnotu a spolehlivě sloužil. Vrtochy elektroniky dokážou občas naštvat, ale celkově je auto spolehlivé a funkční. Pokud vám nejde o dynamiku a chcete hlavně spolehlivost, kupte si motor 1.8 TDCI, dělal se s pěti i šestistupňovou převodovkou a byl vždy bez filtru pevných částic. Jen má s Galaxy dost práce a shání se špatně. Pokud víte, že nebudete potřebovat sedm sedaček, berte raději menšího S-Maxe, který přeci jen jezdí o něco lépe, klimatizace jeho menší kabinu prochladí rychleji a snadněji se s ním manévruje.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary