Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI

2014-07-16 00:00:00

Malé MPV se vznětovým motorem je velmi oblíbená volba zájemců o praktické a úsporné rodinné auto. Ford C-Max dokáže uspokojit požadavky i velmi náročného motoristy.


Text a foto: Dalibor Žák

 +  Spolehlivý motor; příznivé ceny náhradních dílů; prostorný interiér; velmi dobré jízdní vlastnosti

 -  Omezená nabídka vozů s automatickou převodovkou; problematický zámek kapoty; vyšší kouřivost motoru 1.8 TDCI

Shodou okolností se mi k testu zase dostalo MPV od Fordu, tentokrát je to menší C-Max s motorem 1.8 TDCI. Opět jsem si ho půjčil v Autocentru ESA, auto je z roku 2008 a najeto má přes 170 000 km, což je za zhruba šest let provozu solidní porce. Nicméně přesně pro roční nájezdy kolem 30 000 km dává naftová motorizace velký smysl. Navíc je motor 1.8 TDCI dobrá volba. Ford C-Max se začal vyrábět v roce 2003 a v prosinci 2006 prodělal facelift, který se dotkl především jména (místo označení Focus C-Max se vozu už říkalo jenom C-Max) a přední části vozu. Další změny byly spíše kosmetické. Silnou stránkou C-Maxe jsou jízdní vlastnosti a prostor pro posádku. Někoho možná nepotěší relativně menší mělký kufr.

ČTĚTE TAKÉ: TEST OJETÉHO MPV FORD S-MAX 2.0 TDCI

V nabídce byly benzínové motory 1.6 (75 kW / 101 k), 1.6 TI-VCT (86 kW / 117 k), 1.8 (93 kW / 127 k a 2.0 (108 kW / 147 k). Diesely šlo pořídit v provedení 1.6 TDCI (67 - 81 kW / 91 - 111 k), 1.8 TDCI (86 kW / 117 k) a 2.0 TDCI (81 - 101 kW / 110 - 138 k). Automatická převodovka je v případě MPV rozumná volba, ovšem nabídka u C-Maxe nebyla nikdy moc atraktivní. K motoru 1.6 TDCI se dodávala převodovka CVT, která se však hodí vyloženě jen do města. Převodovka s hydrodynamickým měničem, kterou jste dostali k benzínovým motorům 1.8 nebo 2.0 zase ubírá motoru dynamiku a citelně zvyšuje spotřebu. Dvouspojkový automat byl k dispozici k dieselu 2.0 TDCI a zase může potrápit nákladným servisem.

Pokud toho najezdíte hodně, je právě motor 1.8 TDCI skvělá volba. Ford tento litinový agregát nabízel pro C-Max v letech 2005 až 2008 a jeho největší předností je absence filtru pevných částic, takže majitelům odpadá jeden palčivý problém. Motor je navíc mechanicky velmi spolehlivý a pokud mu dáváte pravidelný servis a sledujete jeho provozní teplotu, vydrží vám dlouho. Motor je i konstrukčně poměrně jednoduchý a má jen jednu vačkovou hřídel poháněnou řemenem (pozor na jeho stav). Jeho případný generální servis nemusí být vyloženě nákladný, pokud najdete šikovného mechanika. Vlastně jediným nedostatkem je vyšší kouřivost motoru 1.8 TDCI, ale pokud je vám jedno, že smrdíte ostatním pod nos, nemusí vás to trápit.

Jednotka 1.8 TDCI však vyžaduje poměrně opatrné zacházení. Dlouho se ohřívá, takže se nehodí na krátké trasy po městě. Tomu odpovídá i naladění motoru, který má poměrně výrazný turboefekt a vzhledem k pětistupňové převodovce s ním nejsou popojíždění v koloně a rozjezdy od křižovatek moc příjemné. Jednička je velmi krátká a naopak dvojka dost dlouhá, takže když vám spadnou otáčky, na dvojku se pak motor horko těžko sbírá. Je to prostě jednotka vhodná pro klidnější povahy, které tráví spoustu času mimo město a na dálnici. Tam motor 1.8 TDCI potěší rozumnou dynamikou a překvapivě solidní kultivovaností. V C-Maxu je tento motor po ohřátí výrazně tišší než třeba jeho starší aplikace v modelu Focus.

Dejte si také pozor na turbo, po rychlejší jízdě vždycky nechte motor řádně dochladit a odpočinout, než ho vypnete. To je ale postup, který byste měli dodržovat u všech dieselů. V případě motoru 1.8 TDCI pak jen hrozí, že pokud od něj někdo požaduje plný výkon za studena, koleduje si o prasklou hlavu válců. Z dalších dieselů už to není žádná sláva. Jednotka 1.6 TDCI není zrovna moc spolehlivá. Je to malý motor a k provozu plně naloženého MPV se moc nehodí. Spousta těchto motorů se nedožila ani 100 000 km, protože je majitelé prostě utahali v levém dálničním pruhu. Motor 2.0 TDCI zase může potrápit vadnými vstřikovači. Oba motory také můžou vykazovat vyšší spotřebu oleje. Všechy diesely pak mohou mít unavené turbo a vadný ventil recyklace výfukových plynů. Přesto všechno je právě motor 1.8 TDCI asi nejlepší volba.

Doporučujeme článek: Test ojetého BMW 535i E39

Benzínové motory se už poměrně špatně shání, bazary jsou plné hlavně dieselů. Zážehové šestnáctistovky jsou sice spolehlivé a vyžadují jen pravidelné výměny oleje a dodržování předepsaných servsních úloh, jako je třeba včasná výměna rozvodů, ovšem nepotěší podprůměrnou dynamikou. Osmnáctistovka zas může pozlobit problémy se zapalováním a dvoulitr zas není moc vyhledávaný kvůli očekávání vyšší spotřeby paliva. Přesto díky lze udržet spotřebu benzínového dvoulitru pod devíti litry na 100 km a navíc je možné motor nechat upravit na provoz na palivo E85.

Ford C-Max je sice pocitově kvalitně zpracovaný, ale interiér nepůsobí moc robustně a po letech může sem tam něco vrzat. Tomu se asi u aut s vyšším počtem najetých kilometrů nevyhnete. Důležité je věnovat pozornost funkci ovládání sedaček, zda jdou snadno sklápět a posouvat. Do mechanismu se totiž snadno dostane prach nebo písek a poškodí se. Na českých silnicích také velmi trpí uložení náprav, může se vyskytnout selhání ložiska kol a některá auta mohou mít zkroucené brzdové kotouče. C-Max je také poměrně citlivý na vyvážení kol, které se může projevovat nepříjemnými vibracemi v řízení. Zřídka se pak vyskytují problémy s řídící jednotkou motoru a s alternátorem. Problematická je i příplatková elektrická parkovací brzda a pozlobit může i motorek stíračů, oba díly byly dokonce důvodem ke svolávací servisní akci.

Celkově je ale Ford C-Max solidní auto, které vedle slušné užitné hodnoty nabídne i docela pěkné svezení. Jistě, od naftových motorů nezle čekat nějaké sportovní zážitky, ale řízení je přesné a komunikativní a podvozek nabízí dobrý kompromis mezi pohodlím a oporou karoserie v zatáčkách. Zřejmě nejvhodnější motor je právě jednotka 1.8 TDCI, která potěší především bezproblémovým provozem a příznivou spotřebou. Ta se během testu usadila na velmi pěkné hodnotě 5,5 l/100 km. Nedá se ani čekat, že by cena ojetého Fordu C-Max nějak dramaticky dále padala. V rozpočtu kolem 140 000 korun tak můžete vybrat skutečně dobré a spolehlivé auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary