Test ojetého MPV Citroen Grand C4 Picasso

2016-06-14 00:00:00

Praktické sedmimístné MPV může být lákavou nabídkou pro někoho, kdo potřebuje pravidelně převážet dalších šest pasažérů. A tento Citroën zrovna není ani extrémně nespolehlivý.


Text: Dalibor Žák, foto: autor, Honza Koubek

Plusy Mínusy
Prostorný a variabilní interiér Problémy s rozvody benzínových motorů
Spolehlivé motory 2.0 HDI Opotřebované motory 1.6 HDI
Příznivé ceny ojetin Robotizovaný automat je nepříjemný
Vozy mají dobrou výbavu Zmatečná ergonomie
Sedm použitelných sedadel Zlobivá elektronika


První generace MPV Citroën C4 Picasso se začala prodávat v roce 2006 a pokračovala až do roku 2013. Ještě v roce 2014 jste mohli koupit první generaci, zatímco postupně nabíhala výroba generace nové. Citroën postavil jak pětimístnou verzi se svažující zádí, tak prostorné a velké sedmimístné provedení Grand C4 Picasso, které jsme si i my půjčili na test v Auto ESA. Vzali jsme vyhledávaný motor 2.0 HDI o výkonu 100 kW, tentokrát spojený s robotizovanou převodovkou BMP6 (či jinde označovanou jako EGS6). Pod kapotou se postupně vystřídalo pět benzínových motorů a pět turbodieselů. Vedle klasických manuálních převodovek nabízel Citroën buď robotizovaný automat, který samočinně ovládá spojku a umožňuje řazení pod volantem, nebo klasický automat s hydrodynamickým měničem. Výbava většiny aut na trhu je poměrně slušná a nechybí vícezónová klimatizace i pro sedadla vzadu, palubní počítač, tempomat, audio systém, parkovací senzory a další drobnosti, které dnes považujeme za samozřejmost.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Citroën C5 2.0 HDI

Ceny ojetin jsou poměrně příznivé a za nějakých 180 až 200 000 korun můžete koupit relativně mladé a poměrně málo ojeté auto s dobrou výbavou a oblíbeným dieselovým motorem. Rozhodně je ale dobré pečlivě vybírat. Citroëny jsou proslulé stávkující elektronikou, tak hledejte auto, které má všechny věci funkční. Prověřte zejména funkci světel, stěračů, blinkrů a vůbec všeho, co se ovládá pod volantem. Z tohoto důvodu je někdy lepší vyhnout se plně vybaveným autům, protože čím méně elektroniky, tím u francouzského auta obvykle lépe. Při kontrole vozu se zaměřte také na funkci skládacího mechanismu sedaček, zda jdou snadno posouvat a sklápět. Pokud se totiž do mechanismu dostane třeba písek a kamínky, mohou ho poškodit a špatně a draze se to pak opravuje. Navíc asi nechcete auto, které primárně sloužilo k tomu, aby tahalo cement a stavební materiál. Počítejte ale s tím, že vozy používané k přepravě dětí budou mít opotřebované sedačky a plasty především vzadu. Děti to všelijak okopávají a plasty se poškrábou. Čalounění sedadel není zrovna moc kvalitní a snadno se poškodí.

Navíc jako řidič nečekejte nějaké extra zajímavé zážitky. Citroën má podprůměrné jízdní vlastnosti a neřídí se zrovna příjemně. Volant s pevným středem ani tolik nevadí, ale nedá se pořádně nastavit a najít si příjemnou pozici zam volantem dá dost práce. A stejně se po něm člověk musí pořád natahovat jako v dodávce. Sedačky jsou měkké, prosezené a nepohodlné. Když to srovnám s Volkswagenem Passat Variant, který jsem testoval minulý týden, je jízda s Citroënem spíše za trest. Houpavý podvozek a měkké sedačky nejsou zárukou pohodlí. Z francouzského auta bolí záda poměrně rychle a to není jen problém konkrétního testovaného vozu. Stejně potíže jsem měl i v nových novinářských autech před lety. Podvozek Citroënu C4 Picasso se sice snaží filtrovat nerovnosti, ale od zadní nápravy se do vozu přenáší bouchání a klepání. Navíc většina ojetin má už značně opotřebované uložení náprav a klepou jim stabilizátory. Zlobí i automatické udržování světlé výšky vzadu, pokud ho vůz má. Pokud si chcete auto nechat několik let, raději uložení náprav vyměňte, ta investice se rozhodně vyplatí. Počítejte ale s tím, že starší vozy s nájezdem kolem 150 000 km mají značně sníženou torzní tuhost karoserie a citelně vržou. Je to normální, takže se neděste, že je vůz po nehodě. Tyhle Citroëny vrzaly už jako nová auta.

Který motor vybrat?

V tomto případě asi není co ztratit s motorem 2.0 HDI v různých specifikacích. Je to spolehlivý motor, který poskytuje doboru dynamiku a rozumné provozní náklady. Spotřeba velkého MPV se dá udržet okolo 6,5 litru na 100 km a co do mechanické spolehlivosti je na tom tato pohonná jednotka dobře. Samozřejmě je potřeba dávat si pozor na turbo, dvouhmotový setrvačník a filtr pevných částic (Citroën nabízí poměrně cenově dostupnou repasi), ale třeba potíže s EGR ventilem nebo vstřikováním se vyskytují spíše vzácně, motor netrpí na spotřebu oleje a vydrží velké kilometrové nájezdy. Hlídejte si ale výměny rozvodového řemenu a také oleje, který je lepší měnit každých 15 000 km. Při zkušební jízdě se ale zaměřte také na funkci převodovky. Manuální převodovky jsou typicky gumové a nepřesné, ale nesmí z nich vypadávat rychlost. Počítejte s opotřebovanou spojkou. Klasický automat je dobrá volba, ale je dobré v něm pravidelně měnit olej a při testovací jízdě si všímejte, zda motoru při jízdně konstantní rychlostí nekolísají otáčky. Robotizovaný automat není moc dobrou volbou ani ne tak kvůli poruchovosti, jako spíše proto, že je nepříjemný a autem cuká. Neřadí také moc inteligentně.

Doporučujeme: Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI

Bohužel se ale na motor 2.0 HDI narazí jen vzácně, protože je těchto vozů málo a v bazarech nebo soukromých inzerátech se moc dlouho neohřejí. Mnohem obvyklejší je motor 1.6 HDI, kterého se lidé zbavují a moc ho nekupují. Důvodů je několik. Motor je slabý a ve velkém MPV se namáhá. To vede nejen k vyšší spotřebě paliva srovnatelné s dvoulitrem, ale také k nadměrnému opotřebení. A protože majitelé tradičně kašlou na včasné výměny oleje, tento motor trpí na jeho degradaci a tedy nadměrné tření. Má totiž malou olejou náplň a je potřeba ji pravidelně, nejpozději po 15 000 km, měnit. Velká část těchto motorů je tak po nějakých 150 000 až 180 000 km na odpis nebo na kompletní generálku, která rozhodně nebude levná. U malého motoru odchází brzy i turbo, zlobí ho EGR ventil a filtr pevných částic, i když to je spíše také vinou oddalovaných výměn oleje a špatného provozu stylem brzda-plyn hlavně ve městě. To už si raději kupte benzínový motor, který sice není úplná sázka na jistotu, ale aspoň vydrží déle než tenhle malý napovedený diesel.

Z benzínových motorů si moc nevyberete, protože každý nabízí něco, kvůli čemu byste se mu měli vyhnout. Základní šestnáctistovka o výkonu 88 kW je na velké MPV slabá, i když je pružná a ochotná. Ovšem mohou ji potrápit rozvody. Motor 1.6 THP je sice silný, má velký točivý moment, dobrou pružnost a nízkou spotřebu, ovšem trpí na praskající rozvodový řetěz, tvorbu karbonových úsad (ano, protože lidé nejsou schopni vyměnit olej včas) a především se dodával jen s mizernou převodovkou BMP6. S manuálem by to byla dobrá koupě, ale bohužel... Motory 1.8 a 2.0 16V nejsou špatné a docela dobře s Citroënem hýbou, ale počítejte se spotřebou mezi osmi a devíti litry a také s vyšší spotřebou oleje u více jetých aut. Dvoulitr se dodával i s čtyřstupňovým automatem, který je sice spolehlivý, ale bere motoru výkon a řadí pomalu. Zralou úvahou tak snadno dojdeme k závěru, že nejlepší motorizací pro Citroën Grand C4 Picasso je motor 2.0 HDI o výkonu 110 kW s manuálem nebo 2.0 HDI o výkonu 120 kW s automatickou šestistupňovou převodovkou. Já doporučuji verzi s automatem, protože se k charakteru rodinného MPV hodí víc.

Celkové hodnocení

Ojetý Citroën C4 Picasso nebo Grand C4 Picasso nevyhrají statistiky spolehlivosti, ani si nezískají srdce nadšeného řidiče. Přesto to mohou být dobrá auta, pokud potřebujete především prostor a praktičnost a je vám celkem jedno, jak auto jezdí. Já bych si sice raději koupil Ford S-Max nebo Galaxy, především proto, že mají lepší sedačky a ergonomicky příjemnější interiér, ale nebudu vám Citroën rozmlouvat. Spíše musíte vědět, že dokážete žít s jeho ergonomií, nepohodlnými sedačkami a občasnými vrtochy elektroniky jen kvůli tomu, že vypadá jinak a je prostorný a praktický. Stejně se asi rozhodnete především proto, že se dá tohle francouzské MPV s relativně malým nájezdem a dobrou výbavou koupit za velmi pěkné peníze. Dobře si ale vyberte motor. Vyhněte se silně ojeté jednotce 1.6 HDI z firemních flotil a když najdete silnější naftový dvoulitr, nechte ho pořádně prověřit. Je to totiž v zásadě spolehlivý motor, tak ať nekoupíte auto, které by vás jenom zlobilo.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary