Test ojetého liftbacku Mazda 6 2.0 MZR-CD

2015-06-30 00:00:00

Mazda 6 druhé generace jezdí velmi dobře, ale více si rozumí s benzínovými motory. Celková spolehlivost je ale velmi vysoká.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Diesely jí moc nesedí
Interakce s řidičem Motor 2.0 MZR-CD bývá problémový
Spolehlivost a kvalita Řazení občas drhne a jde těžce
Živé benzínové motory Interiér působí proti konkurenci lacině
Plno aut s bohatou výbavou Dejte si pozor na korozi


Druhá generace Mazdy 6 navázala na oblíbenou první generaci a především zlepšila pověst auta po stránce antikorozní ochrany. První generace šestky totiž docela rychle rezla a i když se jednalo o velmi spolehlivé a dobré auto, lidé se ho prostě zbavovali kvůli korozi. Druhá generace je už na tom mnohem lépe, i když pořád narazíte na auta, které už začínají kvést. Týká se to ale především vozů opravovaných po nehodě nebo těch, které mají za sebou opravdu veliký kilometrový nájezd. Pokud tedy máte o Mazdu 6 zájem, hledejte raději mladší a méně vytěžované kusy. Důkladná prohlídka karoserie a spodku vozu je pak nutností, ovšem neděste se. Povrchová koroze karoserie se vyskytuje v mnohem menší míře a obvykle se týká skutečně jen bouraných a především ledabyle opravených aut. Většina Mazd 6 na trhu je pěkná a navíc můžete narazit na málo jetá auta za velmi zajímavé ceny.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Mazda 3

Velmi silnou stránkou Mazdy 6 jsou jízdní vlastnosti kombinované s řidičskou interakcí. Řídit tohle auto je zábava a Mazda si vždycky dala na naladění podvozku a řízení záležet. Je celkem jedno, jaký máte motor, protože dostatek zpětné vazby a odezvy v řízení mají všechny modely. Ovládání spojky, brzdy a řadící páky sice vyžaduje rozhodnou ruku, ale připomíná to mechanická řidičská auta a cítíte v tom geny Mazdy MX-5, která patří k nejikoničtějším sportovním autům na světě. Mazdy vždycky dokazovaly, že nepotřebujete pět stovek koní a prestižní značku na kapotě, abyse se za volantem bavili. Takže tady se můžete velmi pěkně svézt i s rodinným liftbackem s dvoulitrem pod kapotou. I přes orientaci na řidiče ale Mazda nezapomněla na praktičnost, komfort, luxusní výbavu a bezpečnost. I když může třeba interiér působit trochu lacině, je kvalitní, prostorný a Mazda 6 je velmi zdatný a kultivovaný dálniční cestovatel.

Jistě, takovou míru kultivovanosti, jaké dosahuje třeba Ford Mondeo nebo Volkswagen Passat, vám Mazda 6 nenabídne, ale není to hlučné a uklepané auto. Jezdí se s ní příjemně a dlouhé dálniční etapy zvládá s přehledem. Snad jen projev dieselových motorů je proti moderní konkurenci dost hrubý a hlučný. Ovšem proti legendárnímu tédéíčku, které dokázalo auto rozvibrovat jako žebřiňák, jsou naftové motory Mazdy vyložení tichošlápci. Přesto Mazdě nejvíce sedí benzínový motor. Zaprvé jsou benzíny velmi spolehlivé a nenáročné na palivo nebo servis a zadruhé dají vyniknout výjimečným jízdním vlastnostem Mazdy, zábavnému nastavení podvozku a komunikativnímu řízení. Hodně ale také záleží na stavu podvozku a použitých kolech a pneumatikách. Nízkoprofilové pneumatiky na velkých ráfcích dokáží jízdní komfort značně poškodit, opotřebované zavěšení zase způsobí, že bude auto plavat a nebude tak precizní.

Z benzínových motorů jsou prakticky všechny dobrou volbou, i když přímovstřikový dvoulitr DISI může způsobit něpříjemné starosti a nedá se říci, že by byl vyloženě úspornější než nepřímovstřiková verze. Základní jednotka 1,8 l na Mazdu stačí, pokud nejezdíte naloženi po střechu. Klasický dvoulitr je optimální volba, motor 2,5 l o výkonu 170 koní pak uděluje poměrně lehké Mazdě velmi solidní dynamiku. Ne snad, že by se z auta stal sporťák, ale pojede příjemně, motor je živý a při tom relativně úsporný. Na delší klidné cestě se dá spotřeba udržet pod osmi litry, při častém využívání dynamického potenciálu se budete pohybovat kolem devíti litrů. Jenže s diesely si moc nepomůžete. Dieselové motory v Mazdě totiž nejsou moc úsporné a klidně jezdí za sedm až osm litrů nafty. Jednotka 2.0 MZR-CD, kterou mělo i testované auto zapůjčené v Autocentru ESA, se pak vůbec nehodí na krátké popojíždění. Odnáší to filtr pevných částic, který se pak neustále regeneruje a kvůli tomu může motor trpět na ředění oleje naftou a případné zadření. Sledujte proto hladinu oleje, jestli neleze nahoru.

Čtěte také: Test ojetého kombi Ford Mondeo

Mechanicky jsou ale diesely spolehlivé. Dejte si jen pozor na obvyklé věci jako dvouhmotové setrvačníky, turba, vstřikovače, EGR ventily a podobně. Silné diesely 2.2 MZR-CD o výkonech 180 a 185 koní žerou poměrně rychle spojku a projevují se výrazným turboefektem. Slabší provedení tohoto dieselu je ale docela příjemné na jízdu a kdo toho najezdí hodně, mohl by s nimi být spokojený. Problém je ale se servisem, protože naftových Mazd je málo a různí mechanici jim moc nerozumí. Vždycky se budete muset obrátit na autorizovaný servis. Z tohoto hlediska jsou tak benzínové motory bez přeplňování a s jednoduchou konstrukcí sázkou na jistotu. Jen pozor na kvalitu a hladinu oleje. Měňte olej často, protože přejížděná náplň způsobuje především značné opotřebení horní části motoru, jako jsou vačky. Nepřejíždějte náplň o déle než 15 000 km, ale klidně ji měňte už po 12 000 km, pokud jezdíte méně a krátké trasy. Počítejte s trochu drsnějším chodem řadící páky a u dieselů s tvrdou a špatně dávkovatelnou spojkou.

Co se elektroniky týče, je na tom Mazda 6 se spolehlivostí dobře. Spíše jen pro jistotu vyzkoušejte všechny důležité věci, občas totiž zlobí třeba klimatizace. Může z ní unikat chladící médium, nebo v případě dvouzónové automatické klimatizace přestane správně fungovat její čidlo a pak buď fouká jenom teplý nebo jenom studený vzduch, neumí udržet teplotu mezi na předem nastavené hodnotě. Výjimečně se vyskytují problémy s rádiem a audio systémem, občas se ale objeví nefunkční zadní stěrač a ostřikovač. Poměrně časté jsou ale prasklé žárovky, na což nejvíce trpí auta s automatickým rozsvěcením světel po nastartování. Pokud tedy máte auto, kterému se hned po zapnutí klíčku rozsvítí světla, připravte se na častou výměnu žárovek. Jinak je ale Mazda 6 spolehlivá a dobrá.

Celkové hodnocení

Mazda 6 je ale v zásadě výborné auto. Je spolehlivé a pokud rádi řídíte, bude se vám líbit. Důležité je, že nebyly upozaděny užitné vlastnosti, praktičnost a komfort. I přes tuhé nastavení podvozku je auto pohodlné a příjemné. Statistická spolehlivost Mazdy 6 je velmi vysoká, ale přesto doporučuji benzínový motor, který slibuje méně potenciálních drahých problémů proti choulostivým dieselům, i když ty v Mazdě jsou zrovna mechanicky odolné. Spíše ale mohou potrápit klasickými problémy a třeba s filtrem pevných částic jsou starosti. Navíc nejsou mazdí diesely zrovna příkladně úsporné. Pokud toho najezdíte hodně a chcete diesel, berte třeba Ford Mondeo, který také skvěle jezdí. Mazda 6 je povedená především s benzínovými motory, které dají vyniknout jejímu zábavnému řidičskému charakteru.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary