Test ojetého kupé Volkswagen Scirocco

2016-10-04 00:00:00

Technika Golfu slibuje spolehlivost, relativně snadné opravy a dostupné díly. Přesto má Volkswagen Scirocco svou vlastní osobnost a styl.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivá technika Od obyčejného Golfu se moc neliší
Kvalitní zpracování Reálně jen pro dva cestující
Dynamika motoru 2.0 TSI Možná až zbytečně tuhé odpružení
Přiznivá spotřeba a náklady Hluk kolem bezrámových oken
Vlastní styl a charakter Choulostivé rozvody některých motorů TSI


Volkswagen Scirocco byl legendární model, který se vyráběl v letech 1974 až 1992 ve dvou generacích. Pak na dlouho z nabídky zmizel, neboť ho nahradil model Corrado. Ovšem jméno Scirocco se vrátilo v roce 2008 a v roce 2014 prodělalo větší modernizaci, která se mírně dotkla designu a více motorů. Jak je u koncernu Volkswagen zvykem, model využil již stávající technické prvky a platformu PQ35 si vypůjčil od soudobého Golfu. Zatímco Golf pak v rámci velké modernizace přešel na modulární platformu MQB, Scirocco zatím zůstává ve výrobě na starší platformě. Montáž probíhá v Portugalsku, ale v rámci velkého šetření v důsledku aféry Dieselgate je právě Scirocco jedním z ohrožených aut. Ovšem pokud se nová generace Volkswagenu Golf bude nadále vyrábět jen jako pětidveřová, mohlo by tohle auto začít dávat mnohem více smyslu.

Doporučujeme: Test ojetého roadsteru Mazda MX-5 (NB)

Na trhu ojetých aut je Volkswagen Scirocco poměrně vzácný, neboť jeho technická příbuznost s Golfem mu přisuzuje roli spíše takového stylového auta a „víkendovky“. Navíc je z jedné strany ohrožováno i technicky příbuzným Audi TT, které plní roli prémiové stylovky pro někoho, kdo moc neřeší praktičnost. Přesto tu některé rozdíly proti Golfu jsou. Scirocco má jiné rozložení hmotnosti a jinak umístěné těžiště, což mu spolu s přenastaveným podvozkem propůjčuje trochu dynamičtější jízdní vlastnosti. Více tak připomíná i v základních motorizacích Golf GTI a není tak houpavé jako právě Golf. Ovšem pro někoho, kdo chce především pohodlné auto, to může být, zejména v kombinaci s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami, trochu nepohodlné. Ovšem každodenní použitelnost tohoto auta je dobrá a spíše je limitována přístupností kufru a zadních sedadel. Pro dva to ale stačí bohatě.

Na test jsme si tentokrát v Auto ESA půjčili dynamicky velmi nadaný motor 2.0 TSI o výkonu 147 kW (200 k) a točivém momentu 280 Nm. Měli jsme klasický šestistupňový manuál, ale auto se prodávalo i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Pohon předních kol dostanete vždy, Scirocco se, na rozdíl od Golfu, nedělalo ve čtyřkolce. Musím říci, že s tímhle motorem je Volkswagen Scirocco opravdu povedený. Díky širokému pásmu použitelných otáček s ním není cestování na delší vzdálenosti únavné a dostatek výkonu mu propůjčuje vskutku nenucenou dynamiku. Předjíždění nebo zrychlení na dálnici ve stoupání není otázkou dlouhodobého plánování, ale prosté volby. Udávaná nejvyšší rychlost 235 km/h je podle toho, co Scirocco předvádí, spíše trochu pesimistický a opatrný údaj. Řízení je příjemné a i když nemá tolik odezvy jako třeba starší BMW, na poměry elektromechanických posilovačů je nastavené velmi dobře. V auto získáte hned důvěru a jízdu si opravdu užijete.

Čtěte také: Test ojetého kombi Volkswagen Passat 2.0 TDI

Přesto není takhle dynamicky nadané auto náročné na peněženku. Motor 2.0 TSI si řekne jen o zhruba osm litrů benzinu v kombinovaném provozu a ani když se necháte rádi unést, nepojede víc než za deset. Při opatrné jízdě se vejde do 6,5 litru na 100 km a to je skutečně úžasné na motor, který nabídne 200 koní a dotlačí auto pohodlně k tachometrovým 250 km/h. Vlastně si nedovedu představit jiný lepší motor pod kapotou Scirocca. Navíc jednotka 2.0 TSI starší konstrukční řady EA113 je mimořádně spolehlivý motor. Rozvody tu ještě pohání řemen a jediným slabším místem je skříň turbodmychadla. Ovšem při správném servisu a rozumném zacházení slibuje tento motor opravdu dlouhou životnost bez nutnosti velkých a náhlých investic. A dokonce snese i oblíbený chiptuning a navýšení výkonu o nějakých 10 – 15 %. Jenom pozor na převodovku, především na DSG. Velké zvýšení výkonu totiž může na jinak spolehlivém DSG způsobit problémy. Ani manuál pak nevydrží věčně, zvláště pokud jezdíte třeba na závodní okruh.

Motor 1.4 TSI by nebyl špatná volba, ale pozor si dejte na rozvody. Lepší je jeho slabší varianta s výkonem 90 kW. Provedení „Twin-Charger“ s turbem a kompresorem je na servis příliš složité a z dlouhodobého hlediska trochu rizikové. Vyhněte se také sedmistupňovému DSG se suchými spojkami, které po větším nájezdu začne vyžadovat investici v řádu několika desítek tisíc. Jestli nechcete řadit, hledejte Scirocco s šestistupňovým DSG s mokrými spojkami. To chce jen každých 60 000 km nový olej a pak spolehlivě pracuje i za hranicí 250 000 km. Většina ojetých VW Scirocco ale nemá na krku takové nájezdy, běžně najede do 20 000 km za rok. Přeci jen je to stylovka, která neslouží jako služební vůz denní potřeby s nájezdem 50 000 km za rok. Proto trochu postrádám smysl dieselu v takovém autě. Motory 2.0 TDI CR jsou sice spolehlivé, ale připravíte se o charakter. Rachtání tédéíčka si nechte do Passatu. Když už, berte slabší provedení dieselu o výkonu 103 kW, ideálně v kombinaci s DSG. Pak se dá hovořit o příjemném a spolehlivém pohonu.

Tip: Test ojetého hatchbacku Honda Civic Type-R

Po faceliftu z roku 2014 přišla nová generace motorů a třeba jednotka 1.4 TSI se zbavila choulostivých rozvodů. Ty naopak přišly do motoru 2.0 TSI, ale při včasném servisu se citlivého napínání vodících lišt řetězu nemusíte bát. Navíc řetězové rozvody vždycky trpěly především u řidičů, kteří motor podtáčejí a olej mění pozdě. Když necháte olejovou náplň vyměnit po 15 000 km a nebudete motor trápit u volnoběhu, vydrží. Rychlému Sciroccu R s výkonem 206 kW (280 k) zůstal starší typ motoru řady EA113 a u něj se nemáte čeho bát. Dejte si jen pozor, v jakém stavu auto je, neboť se dá předpokládat, že takový vůz jezdí často dynamicky a na závodní okruhu. Ale opět platí, že pokud je po pravidelném a včasném servisu, není to žádná velká past. V roce 2014 přišly i nové diesely, které jsou rovněž prozatím bezproblémové. Za takové mladé auto si ale připlatíte. Pokud chcete novější Scirocco, berte faceliftovaný model s motorem 1.4 TSI nebo 2.0 TSI R. Ze starších pak volte 2.0 TSI, případně diesel.

Celkové hodnocení

Volkswagen Scirocco je v zásadě spolehlivá a bezproblémová koupě. Sem tam se může objevit nějaká drobnost, ale základní mechanika je velmi solidní. Vyhněte se jen problémovému motoru 1.4 TSI Twin-Charger, ať zbytečně neriskujete. Leda by bývalý majitel doložil servisní výměnu rozvodů. Ale vzhledem k nákladům, dynamice a spotřebě je stejně lepší motor 2.0 TSI. Počítejte s trochu horším cestovním komfortem, například hučení větru kolem bezrámových oken začne po chvíli unavovat. Jinak je ale Scirocco velmi příjemné a pokud neřešíte praktičnost, pravděpodobně se vám s ním bude žít velmi dobře. Není to stěhovák, ale pár tašek a batoh s notebookem odveze vždycky. Je to naprosto použitelné auto. Časem by to také mohla být vyhledávaná rarita, přeci jen těchto aut moc nejezdí. Pamatujte ale na to, že potřebuje, jako každé jiné ojeté auto, odpovídající preventivní servis a údržbu. A také hledejte vozy z prověřených zdrojů a s jasnou servisní historií.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary