Test ojetého kupé Honda CR-Z Hybrid

2015-10-20 00:00:00

Když přišla hybridní Honda CR-Z, nepřijala ji veřejnost moc kladně. Ale nízké prodeje z ní dělají vzácnost a individualistickou záležitost. A ve výsledku by to mohla být i investice, protože hybridy budou brzy v kurzu.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Originální design i technika Nepoužitelné zadní sedačky
Úsporný provoz Mizerný výhled dozadu
Spolehlivost a kvalita Malá nabídka na trhu ojetin
Zábavné řízení a jízdní vlastnosti Drahé náhradní díly
Nyní už rozumné ceny Obtížně hledá nového majitele


Honda CR-Z je velmi zvláštní auto. Jedná se o duchovního nástupce sportovního modelu CRX, ale sází na hybridní pohon. Jenže pohon původem v hybridu Honda Insight, což je konkurent Toyoty Prius, byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a rázem je tu auto, která se tváří jako kompaktní a úsporný sporťák. A skutečně, ono to funguje docela dobře. Sice se od atmosférické patnáctistovky VTEC nedočkáte nějakých dravých výkonů, ale Honda CR-Z vždycky jezdila hezky a absenci velkého výkonu jí člověk odpustí, podobně jako třeba roadsteru Mazda MX-5. Tahle Honda je ale spíše individualistická záležitost, přesto si myslím, že stojí za pozornost. Dneska se chce každý odlišovat a navíc to vypadá, že hybridy budou brzy opět v módě. Tak si pojďme toto ojeté hybridní sportovní kupé (tady to není oxymorón ani floskule) podrobněji představit.

Honda CR-Z přišla na trh v roce 2010 a po necelých pěti letech se v Evropě přestala pro malý zájem prodávat. Sice ještě dnes seženete auto od dealera, ale nabídka je skutečně malá a i na trhu ojetin se model CR-Z objeví jen občas. Nabídka je větší v zahraničí, kde Honda spadala díky hybridnímu pohonu do nižší kategorie zdanění. I když procházela Honda průběžně vývojem, základ je pořád stejný. Dostanete atmosférický čtyřválec 1,5 l, který má k převodovce připojený elektromotor. Ten funguje jako asistent a spalovacímu motoru odlehčuje. Sdružený výkon soustavy je 91 kW (124 k) a točivý moment dosahuje na slušných 174 Nm v 1000 až 1500 ot./min. Když elektromotor při akceleraci z nízkých otáček zabírá, funguje to trochu jako přeplňovaný motor. Dá se říci, že pocitově lze tenhle pohon přirovnat k atmosférické osmnáctistovce, kterou dostanete třeba v Civicu.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Honda Civic

Říkám si, že kdyby Honda vzala motor 1,8 l o výkonu 103 kW a spojila ho s elektromotorem, mohlo to být zajímavější a dynamičtější auto, ale berme Hondu CR-Z tak, jak je. Navíc si můžete z Velké Británie nebo z USA objednat kit s kompresorem, který zvedne výkon na necelých 200 koní, ale pak potřebujete provést úpravy podvozku a brzd. Navíc ztratíte takovou tu roztomilou hravost a už nebudete cítit ten dobrý pocit z toho, že jste si rychlost zasloužili. Honda CR-Z má totiž příjemné mechanické řízení, poslouchá na slovo a motivuje řidiče, aby s ní pracoval a skutečně se za výkonem hnal. Není to jak diesel, u které se jen šlape na jednu zařazenou rychlost na plyn. Tady vás za volantem čeká práce, ale bude vás to bavit. A nepamatuji si, kdy jsem jel naposled malým hybridem, který by po ubrání plynu v zatáčce předvedl tak krásně kontrolovatelný přetáčivý smyk.

Pokud jde o techniku a spolehlivost, je Honda CR-Z udělána pořádně a třeba interiér vypadá výrazně kvalitněji než u Civicu. Navíc lze těžit z toho, že mají auta vesměs malý kilometrový nájezd. Testované auto, které jsem si půjčil v Auto ESA, mělo najeto jen něco málo přes 60 000 km a k mání jsou auta, která ještě nenatočila ani 30 000 km, neboť je mají fanoušci jako hračku. Ostatně, s cenou okolo 650 000 korun za nové auto si mohli Hondu CR-Z dovolit jen trochu movitější lidé, kteří ji skutečně brali jako druhé nebo třetí auto na hraní. Tohle je zkrátka rarita, která by mohla mít v budoucnu nějakou sběratelskou hodnotu jakožto první a prozatím jediné auto s hybridním pohonem a manuální převodovkou. Pokud se o CR-Z budete dobře starat a nebudete šetřit na pravidelném servisu a údržbě, svou hodnotu si již bude držet dobře a propad ceny nebude tak drastický. Dobré je také vědět, že hybridní pohon a motor jako takový jsou velmi spolehlivé záležitosti. Životnost akumulátorů je otázkou, ale prozatím se ani u pětiletých aut neprojevuje velký pokles kapacity akumulátorů a i dodávka energie a rekuperace je spolehlivá.

Pohlídejte si stav podvozku a hledejte auta, která nejsou dobitá z městského provozu. Vyhněte se strojům po individuálním tuningu, nejcennější je originál. Když už, tak ať má na sobě Honda CR-Z originální doplňky, které jsou dělané přímo pro ni. Pozornost věnujte stavu zadního nárazníku a lakování, protože z CR-Z je velmi špatně vidět dozadu a šikmo vzad, takže hrozí, že má auto za sebou menší ťukanec z nepozornosti. Elektronika je obecně spolehlivá, ale všechno prověřte. Výhodou jsou auta s vyhřívanými sedačkami (v CR-Z velmi pomalu nabíhá topení), tempomatem a parkovacími senzory. Vyzkoušejte také klimatizaci a posilovač řízení, jestli mu neklesá účinek. Problém Hondy není ani tak spolehlivost jako to, že prakticky všechny díly jsou jedinečné a nezaměnitelné třeba s Civicem, takže vás případné opravy (hlavně ty související s karoserií) budou stát dost peněz. A také pozor na spojku, výměna celé sady stojí skoro 20 000 korun.

Celkové hodnocení

Hybrid Honda CR-Z je bez diskuse velice zajímavé auto. Má status exkluzivity, i když trochu jiný než skutečné sportovní vozy jako Porsche nebo Ferrari. Je zvláštní tím, že je jiná, aut je málo a i když budete trochu za podivína (což ostatně může právě někdo chtít), je to v zásadě dobré auto. Ani s tou absencí výkonu to není tak hrozné a optikou běžného civilního auta je Honda CR-Z svižná, mrštná a díky perfektní ovladatelnosti se dá považovat za sportovní auto. Nesmíte jen chtít drtivou rychlost v přímce. Smiřte se ale s tím, že má CR-Z nepoužitelné zadní sedačky, tohle auto mohla Honda klidně homologovat jako dvoumístné kupé a byl by pokoj. Dozadu dáte spíše jen nákup, ani dětská sedačka se tam nevejde pořádně. Kufr je obstojný a použitelný a příjemná je i reálná spotřeba paliva kolem šesti litrů benzínu. Hondu CR-Z musíte spíše chtít než potřebovat, ale pokud vás láká, kupujte. Je jich málo a nyní už dává za polovinu původní ceny více smyslu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary