Test ojetého kupé Audi TT (1998 - 2006)

2014-11-05 00:00:00

Designově velmi zajímavé kupé prestižní značky se prodává už za méně než sto tisíc korun. Na co si dát ale při jeho výběru pozor?


Text a foto: Dalibor Žák

 

Plusy Mínusy
Pořád zajímavý a originální vzhled Velmi omezená praktičnost
Slušná spolehlivost Jen průměrná kultivovanost jízdy
Dostupnost servisu a náhradních dílů Není to pravověrný sporťák
Ceny originálních aut klesají už jen velmi pomalu Drahé servisní práce a některé díly
Působí jako mnohem dražší auto Vyžaduje benzín s 98 oktany

 

Na první pohled to tak nevypadá, ale modelu Audi TT už je vlastně šestnáct let. Na svět přišlo v roce 1998 a vyrábělo se až do roku 2006, kdy ho nahradila druhá generace. První velmi výrazný a odvážný model navrhl současný designér značky Kia Peter Schreyer. Návrh se mu skutečně povedl a jindy konzervativní Audi uvedlo na trh auto, které ani po více než jednom desetiletí nezastaralo. Design modelu TT navíc údajně ovlivnil i návrhy supersportu Audi R8 a světe div se, dokonce i prvních konceptů Bugatti Veyron. Hodnocení designu samozřejmě nechám na vašem posouzení. Sám za sebe nemohu říci, že je Audi TT krásné auto, ale uznávám, že je zajímavé, originální a rozhodně nadčasové. Navíc se v současné době dostalo do velmi přijatelné cenové hladiny, takže už není vyhrazeno pouze bohaté klientele, jak tomu bylo před lety. "Nejlevnější vozy na trhu se prodávají už za 60 000 korun," informuje Jindřich Šilhánek, manažer Autocentra ESA, ve kterém jsem si na test tohle TT půjčil. "Auta nevyžadující další velké investice však pořídite minimálně za dvojnásobek ceny," doplňuje Šilhánek.

 

Čtěte také: Test ojetého auta Fiat 500

 

Přesto Audi TT na první pohled mate. Spousta lidí tipovala, že se jedná o auto v ceně kolem tří set tisíc korun a nikdo nechtěl věřit, že tento zajímavý kus se dá pořídit za méně než polovinu tipované částky. Prémiová značka na kapotě zkrátka dělá divy a Audi TT působí dražším dojmem. Nicméně to neznamená, že by ani draze nepůsobilo jako celek. I po letech je pořád kvalitní a působí docela bytelně a odolně. Interiér sice nenadchne kvalitou materiálů, ale na svou dobu to bylo nadprůměrné auto a všechny ovládací prvky stále bez problémů fungují. I odolnost materiálů je slušná, kůže na volantu není ohmataná či prodřená a čalounění sedaček stále drží. Sice se sem tam ozve zavrzání plastů z palubní desky, ale vzhledem ke stáří auta a jeho poměrně tuhému podvozku, který přeci jen přenáší do karoserie na českých silnicích větší rány, je to všechno akceptovatelné a obvyklé. Kvalitně působí i karoserie. Audi vyrábělo i kabriolet, který se ale na rozbité silnici citelně vlní a kroutí, zvláště pokud je hodně ojetý. Ovšem netěsnost střechy se vyskytuje jen výjimečně. Přesto není od věci projet autem myčkou, ať víte, jestli do něj po stranách a kolem rámu okna teče nebo ne.

 

Na test jsem si v Autocentru ESA vzal velmi oblíbenou a na našem trhu žádanou motorizaci 1.8 Turbo. Jedná se o známou dvacetiventilovou jednaosmičku, kterou najdete i pod kapotou Škody Octavia RS první generace. V testovaném Audi měl motor výkon 180 koní a byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která sílu posílá na všechna kola. Audi prodávalo ještě slabší verzi téhož motoru o výkonu 150 koní s pohonem předních kol. Jako předokolka se prodávala i tato prostřední verze jednotky 1.8 Turbo. Silnější motor měl pak ještě výkon 225 koní, v posledních fázích výroby pak dorazila odlehčená limitovaná edice s výkonem až 240 koní. Zajímavostí je pak šestiválec Audi TT 3.2 V6 Quattro o výkonu 250 koní, který se jako první sériové auto na světě prodával s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Nicméně nezávislé testy a zkušenosti majitelů ukazují, že se těžký šestiválec od nejsilnějších provedení motoru 1,8 l svou reálnou dynamikou zas moc neliší. Navíc řidiči u šestiválce kritizují jeho neohrabanost a těžkopádnost. Auto s menším motorem je pocitově lehčí na předek a lépe se řídí.

 

Ačkoli jezdí Audi TT na platformě společné s tehdejší Octavií nebo Golfem, pocitově působí dynamičtěji a odhodlaněji. Má rychlejší řízení s menším účinkem posilovače, takže pocitově působí tuhým dojemem. Zpětná vazba je sice docela slabá na zaměření auta, ale při dynamičtější jízdě se k řidiči dostanou aspoň náznaky informací o zbývající trakci předních kol. Podvozek je tuhý a i když má auto na hodně rozbité silnici problémy, ještě tlumiče celkem slušně odvádějí svoji práci. Přesto by se měl případný zájemce připravit na to, že Audi TT není pravověrné sportovní auto po vzoru BMW Z4, Nissanu 350Z nebo třeba Mazdy MX-5. Chová se jako klasická předokolka a třeba soudobý Golf GTI nabízí podobné jízdní zážitky, i když samozřejmě ne ten originální a nezaměnitelný design. Audi TT je prostě především zajímavá stylovka, nikoli skutečný sporťák. Přesto se jeho vlastnosti nedají označit za nudné. Naopak, jízda s tímhle autem může být zábava a i po letech se za ním lidé pořád otáčejí. Jestli se tedy rádi ukazujete a zas tak moc vám nesejde na dynamice a ovladatelnosti, tohle auto bude přesně pro vás.

 

Obvyklé problémy

 

Nejznámějším problémem Audi TT byla nestabilita ve vysokých rychlostech u prvních exemplářů. Vozy z první série měly zkrátka nepředvídatelné jízdní vlastnosti, takže Audi narychlo doplnilo zadní spoiler, upravilo nastavení podvozku a začalo do aut standardně montovat stabilizační systém ESP. Takové auto už dnes najdete v nabídce jen velmi výjimečně, přesto pozor na úplně první auta. Tradičně bývají problémová a raději se poohlédněte po voze z pozdějších let, dejme tomu od roku 2000 a dál. Nicméně ať kupujete jakékoli Audi TT, bude mít pravděpodobně problém s palubními přístroji. Nejčastěji zlobí palivoměr a teploměr a výměna bohužel není zrovna jednoduchá a levná. U přeplňovaného motoru je také riziková tzv. váha vzduchu. Většinou se projevuje nepravidelným chodem motoru a citelným nedostatkem výkonu. Audi TT také podstoupilo svolávací akci kvůli ramenům na zadní nápravě. Hrozilo u nich, že můžou prasknout. Obecně právě podvozek patří asi k nejslabším článkům auta, prakticky každé neudržované auto bude mít vyklepaný přední i zadní stabilizátor. Lze to poznat na nestabilitě, pomyslné vůli v řízení a nervozitě auta v zatáčkách. Investice do nového podvozku a seřízení geometrie je nutností, zvláště pokud si auto chcete nechat dlouho.

 

Počítejte také s tím, že Audi TT už pravděpodobně prodělalo někdy nehodu. To ale nemusí znamenat, že je auto na odpis. Dobře opravená auta mohou být v pořádku, přesto zkontrolujte stav karoserie, zda lícují všechny panely a zda bylo auto opravené skutečně profesionálně. Většina starších aut má také zažloutlé přední světlomety, ve kterých se může vyskytovat vlhkost. Zkontrolujte funkci zrcátek a stahování oken, výjimečně se vyskytuje problém s otevíráním pátých dveří a víčka nádrže. Samotná elektroinstalace by měla být v pořádku, nejsou hlášeny časté poruchy elektroniky. Snad jen právě ten přístrojový panel, který už jsem zmínil. Přesto může pozlobit rádio a pokud má auto vyhřívání sedadel, ověřte, zda funguje. Připravte se také na to, že převodovka jde zejména za studena trochu těžko a malinko drhne. Jinak je ale přesná a nesmí vydávat podivné zvuky, to samé platí o mezinápravové spojce. Koukněte se, zda od zadního diferenciálu neteče nikde olej a na kluzkém povrchu vyzkoušejte, že se zadek připojuje.

 

Motory a pohon

 

Motor 1.8 Turbo je odolný a spolehlivý. Potřebuje jen pravidelné výměny oleje v raději kratších servisních intervalech, podle stylu jízdy klidně i každých 10 000 km. Jeho nevýhodou je doporučený provoz na benzín s oktanovým číslem 98. Nejde ani tak o to, že je tento benzín dražší, ale spíše o to, že ho plno čerpacích stanic stahuje z nabídky. Sám provozuji auto, které potřebuje minimálně devadesát osmičku, a najít dnes pumpu jinde než v Praze a na dálnici je těžké. Jistě, moderní motory, stejně tak ten v Audi TT, snese provoz na benzín s oktanovým číslem 95, ale pohonná jednotka bude mít citelně hrubý chod, nebude se tak ochotně vytáčet a její spotřeba se trochu zvedne. Normálně lze jezdit za asi 8,5 litru, na devadesát pětku za minimálně devět litrů. Nejlépe si s benzínem 95 poradí nejslabší motor, tedy ten o výkonu 150 koní. Naopak jednotky o výkonu 225 a 240 koní už požadují devadesát osmičku jako nutnost. Bez ní přijdou o velkou část výkonu a dlouhodobý provoz jim nesvědčí. Pokud jezdíte dlouhodobě na benzín 95, zvažte přimíchávání čistícího aditiva. Také si dávejte pozor na stav turbodmychadla a některá Audi TT mívají netěsný chladič, takže pozor na teplotu motoru. To byste ale měli odhalit už při důkladné zkušební jízdě. Šestiválec je rozhodně zajímavý, ale nečekejte, že bude dynamicky výraznější než silné verze přeplňovaného čtyřválce. Spíše má atraktivnější zvuk, ale počítejte se spotřebou minimálně 10 až 11 litrů na 100 km. Ani servis šestiválce není vyloženě jednoduchý a mezi ojetinami o něj není moc velký zájem, takže ho pak budete špatně prodávat.

 

Celkové hodnocení

 

Audi TT první generace je velmi atraktivní a zajímavé auto. Samozřejmě od něj nemůžete čekat kdovíjakou praktičnost, ty zadní sedačky jsou tam pro smích a nedáte na ně pořádně ani dětskou sedačku. TT ale umí fungovat jako stylové auto pro dva, navíc je poměrně spolehlivé a odolné. Potřebuje jenom pravidelný servis a péči. Musíte se také smířit s vyššími nároky na palivo a potřebou tankovat vysokooktanový benzín. Pozor ovšem na výdaje. Servis a náhradní díly jsou z vyšší cenové hladiny, proto hledejte technicky bezvadné auto, které bude vyžadovat jen minimální investice. Pokud svému Audi TT dáte náležitou péči, bude spolehlivě sloužit, nadělá spoustu parády a hlavně si udrží svou hodnotu. Ceny zachovalých a plně funkčních aut už moc klesat nebudou a pokud ho udržíte v nevytuněném originálním stavu, stane se z něj za pár let ceněná rarita. V konkurenci podobně zaměřených aut, jako je třeba Fiat 500, Mini Cooper nebo Volkswagen Beetle, nabízí bezesporu nejlepší dynamiku a jízdní vlastnosti. Snad jen oblíbené Mini se mu může ve svých nejvykonněšjích verzích rovnat, ovšem za ty dáte na trhu ojetin nesrovnatelně více pěnez. Vzhledem ke svým cenám tak může být Audi TT velmi dobrou investicí.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary