Test ojetého kombi Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

2015-04-22 00:00:00

S příchodem nové generace Volkswagenu Passat se začíná rozšiřovat nabídka ojetin o poměrně mladé a zachovalé exempláře minulé generace B7. Jenom je potřeba dát si pozor na historii auta.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Pohodlí a kultivovanost jízdy Nejasná historie některých aut
Beztřídní a nenásilná image Vyšší ceny kvalitních vozů
Spousta prostoru a velký kufr Je to cíl zlodějů a podvodníků
Silné a úsporné motory Problémy s motory TSI
Dost vozů 4x4 a s automatem Zlobivé sedmistupňové DSG


Volkswagen Passat je oblíbená ojetina a není problém si na trhu vybrat. Už jsme tu měli test předchozí generace B6, kdy se jednalo o sedan s motorem 1.9 TDI. Nyní se podíváme na následující modernizovanou generaci označovanou jako B7, která se vyráběla od roku 2010 do roku 2014. Je to vlastně poměrně rozsáhlý facelift minulého Passatu, kdy došlo především k ladění techniky, rozšiřování výbavy a snižování normované spotřeby paliva. Volkswagen také ve velké míře nasadil zážehové motory TSI a moderní naftové jednotky TDI se vstřikováním common-rail. Jízdně se Passat B7 proti generaci B6 výrazně nezměnil, ale zlepšila se mírně kultivovanost jízdy, snížila se hlučnost motoru i podvozku a ovladatelnost se zase posunula kousek dál. Je cítit, že se auto ochotněji vrhá do zatáček a nepůsobí takovým rozevlátým dojmem, ale hodně také záleží na použitých pneumatikách a stavu podvozku, takže se nebojte investovat do tlumičů a kvalitních pneumatik. I uložení podvozku, jinak poměrně kvalitní, dokáže ovladatelnost ojetého auta zhoršit, pokud je vymačkané a opotřebované. Počítejte s tím, že české silnice dají podvozku Passatu zabrat.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Volkswagen Passat 1.9 TDI

Přitom je to pohodlné a velmi příjemné auto. Líbí se mi jednoduchá a přirozená ergonomie ovládání, jak je všechno dobře řešené a promyšlené. Volkswagen Passat řidiče, a ani posádku, neobtěžuje lacinými chybami a co se jízdy a uživatelského komfortu týče, jen těžko najde ve své třídě lepší konkurenci. Jistě, je to nudné a trochu taxikářské auto, ale pokud vám jde hlavně o jízdní vlastnosti a dynamiku, koupíte si spíše BMW řady 3, Mazdu 6 nebo Ford Mondeo. Passata si koupíte spíše proto, že se vám líbí jeho nenásilný design, vskutku beztřídní image a celková uživatelská přívětivost. Ve skutečnosti se ale Volkswagen Passat řídí velmi dobře a příjemně. Volant sice neposkytuje řidiči moc zpětné vazby, ale řízení je lehké, snadné a auto je stabilní a bezpečné. Dobře také maskuje svoji velikost a hmotnost, což si uvědomíte, když potřebujete velké kombi Passat Variant zaparkovat do menší mezery. Rozhodně oceníte parkovací senzory, takže jako výbavu vybraného ojetého auta je rozhodně doporučujeme. Rohy karoserie se totiž trošku hůře odhadují.

I základní sedačky jsou výborné a výhled z vozu je dobrý, ale ani s příplatkovými sportovními sedadly neuděláte chybu, neboť mají skvělé boční vedení a na dlouhé cestě z nich tolik nebolí záda. Rozhodně byste se ale neměli soustředit jen na jeden typ výbavy. V případě Volkswagenu Passat je důležitá historie vozu a to ne jen, kdo s autem jezdil, ale především kdy a jak často jezdil do servisu. Passat totiž slouží spolehlivě a bezproblémově jen tomu, kdo se o něj stará. Rozhodně se nebojte připlatit si za kvalitní a prověřenou ojetinu a už zdaleka neplatí, že je lepší auto přivézt třeba z Německa nebo Švýcarska. I auta u nás bývají kvalitní a navíc jde lépe dohledat jejich kilometrová historie. Volkswageny, a zejména právě Passat, dobře maskují svůj věk a už jsme si u mnoha testů ojetých aut ukázali, že ani po 200 000 km nevypadá interiér opotřebovaně a klidně byste mu tipnuli jen pár desítek tisíc kilometrů. Navíc podvodníci, kteří vozí auta ze zahraničí, je před přihlášením stočí a vy pak stejně nic nepoznáte. Dejte si proto pozor a nebojte se českých aut. U nás totiž Passat slouží hodně ve firmách, kde jezdí pravidelně do servisu a mívá i dobrou bohatou výbavu.

Tip: Nový Volkswagen Passat 2.0 TDI - první jízdní dojmy

Který motor koupit?

Nejoblíbenější jsou diesely a pokud si dáte při hledání auto pozor a vyloučíte pochybé nabídky, prakticky nemůžete s motorem 2.0 TDI o výkonu 103 kW, který mělo i testované auto zapůjčené v Autocentru ESA, udělat chybu. Je to solidní a dostatečně silný motor, navíc je již mechanicky velmi spolehlivý. Potřebuje jen pravidelné výměny oleje a kvalitní naftu. Jeho silnější verze o výkonu 125 kW není dynamicky o tolik výraznější, aby stála za námahu a pžíplatek. Navíc u ní hrozí více mechanických závad, například selhávající EGR ventil nebo poškozené rozvody. Silnější motor je také náchylnější na poruchy mazání. Těm se nevyhnul ani slabší motor 2.0 TDI, ale už je to lepší než dříve. Důležité je ale měnit často olej, ideálně každých 15 000 km. Čím delší intervaly, tím větší riziko nadměrného opotřebení motoru. Bohužel, jen málo aut jezdí od počátku na krátké intervaly výměny a někteří majitelé se nebojí přetahovat i udávaných 30 000 km. Motor 2.0 TDI CR ještě trápily závady vířivých klapek v sání a občasnými problémy se vstřikováním, ale moderní verze elektromagnetických vstřikovačů montovaná od roku 2010 si lépe poradí s vyšším podílem biosložky v naftě. Pokud můžete, hledejte mladší auto, ideálně z roku 2011 a dále.

Turbodiesel 1.6 TDI je sice mechanicky spolehlivý, ale jenom v těch autech, od kterých majitelé nechtěli zázračnou dynamiku. Možná bude lepší se mu vyhnout, stejně tak převodovce DSG s tímto motorem, protože suché spojky v sedmistupňovém DSG způsobují více problémů než užitku. Naproti tomu šestistupňové DSG s morkými spojkami dodávané k motorům 2.0 TDI a také k silnějším benzínovým jednotkám je spolehlivé, pokud v něm každých 60 000 km vyměníte olej. Nebojte se ho vyměnit každých 40 000 km, pokud jezdíte hlavně po městě nebo taháte přívěs. Kombinace dvoulitrového turbodieselu s převodovkou DSG pak může být naprosto skvělou a bezchybnou volbou. Jen si pohlídejte servnisní intervaly, hlídejte si provozní teplotu motoru a dochlazujte turbo a motor. Pak vám citlivé dmychadlo vydrží, stejně tak hlava motoru a převodovka. Pohon všech kol 4Motion řešený mezinápravovou spojkou Haldex také potřebuje kontrolu a výměny náplně nejlépe každé tři roky nebo zhruba 60 000 km, aby fungoval, ale pokud nejezdíte často ve sněhu a blátě, je čtyřkolka celkem zbytečná. Sice od ní neproniká do interiéru tolik hluku jako u Superbu, ale skutečně ji berte jen tehdy, když ji využijete. Auto má s čtyřkolkou vyšší spotřebu a je to zase další díl, který se může rozbít, i když se tak stává vzácně.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Škoda Fabia I. generace

S benzínovými motory je to těžké, protože i přes kontinuální zlepšování se jednotky 1.4 TSI plně nezbavily problémů s rozvodovým řetězem. Motor 1.8 TSI je na tom lépe, ale zas trpí na visící ventil a výjimečně praskající hlavu válců po větším nájezdu. Zlobí u něj i turbo. Motor 2.0 TSI může být spolehlivý, pokud se o něj majitel dobře stará, mění olej a dává si pozor na jeho provozní teplotu. Navíc se motor 2.0 TSI dodával se spolehlivým šestistupňovým DSG na rozdíl od zlobivého sedmistupňového u 1.4 TSI a 1.8 TSI. Slabší 1.4 TSI je snad zajímavá jen jako verze s pohonem na CNG, ale takové auto se na trhu ojetin hledá jen těžko a často má velmi chudou výbavu. Nicméně některé vozy CNG mívají málo najeto, takže zkuste hledat. Výhodou motoru TSI je vysoká kultivovanost a tichý provoz, i když ani moderní tédéíčka nejsou už tak hlučná. Zajímavostí je pak motor 3.6 FSI, který je všem známý z dálničních Passatů Policie ČR. Pohonná jednotka o výkonu 300 koní je silná, ale chybí jí trocha údernosti. Přesto může vyhovovat někomu, kdo toho najede méně, snese reálnou spotřebu okolo 11 litrů a má rád klidný a kultivovaný chod motoru. Navíc jsou vozy s motorem 3.6 FSI velmi dobře vybavené, mají standardně automat DSG a pohon všech kol.

Celkové hodnocení

O Volkswagenu Passat generace B7 se toho dá napsat jen málo špatného. Ani co se týče spolehlivosti elektroniky ho moc problémů netrápí. Sice se výjimečně objevuje stávkující komfortní dovírání oken, první vozy trápila elektronická ruční brzda a v některých autech zlobí navigace či páčky pod volantem (hlavně u vozů z prvních měsíců výroby), ale celkově je Passat velmi spolehlivé a vysoce kvalitní auto. Je ale důležité, a znovu to zopakujeme, abyste si dali pozor na jeho historii a pečlivě vybírali. Nebojte se připlatit si za prověřené a udržované auto. Lepší je hledat vozy z let 2011 až 2014, kdy byly dořešeny drobnosti v motorech a elektronice. Připravte se ale na to, že kvalitní Passat, i když bude mít dost najeto (některá auta najezdí třeba i 50 000 km za rok), bude poměrně drahý. Mladá auta s dobrou výbavou, automatem DSG a motorem 2.0 TDI 103 kW pořád stojí mezi 300 000 a 350 000 korunami. Přesto by to z dlouhodobého hlediska mohla být dobrá investice. A pokud nebudete šetřit na pravidelném servisu a o auto se postaráte, zase ho za několik let velmi dobře prodáte. Jenom zvažte pojištění proti nehodě a krádeži. Náhradní díly jsou drahé a zloději mají Passata rádi.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary