Test ojetého kombi Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG

2018-02-06 00:00:00

Minulá generace Passatu označovaná jako B7 patří mezi nejžádanější ojetiny. Je to dobré a kvalitní auto, ale hledejte jen u prověřených prodejců.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Pohodlné a kvalitní auto Poměrně pracný výběr kvalitní ojetiny
Udržovaný kus má trvalou hodnotu Diskutabilní původ některých vozů
Spolehlivé turbodiesely 2.0 TDI Problematické zážehové motory
Nevyčerpatelná zásoba praktičnosti Ceny jsou pořád vysoko nad konkurencí
Přátelská ergonomie Láká zloděje a podvodníky


Volkswagen Passat je taková bazarová legenda a pro mnoho lidí to je splněný sen vlastnictví prestižního německého sedanu nebo kombi. Samouzřejmě můžete namítat, že na trhu existuje plno prémiovějších a lepších aut, ale prodejní čísla ukazují, že Passat stále láká velké zástupy lidí. A není se čemu divit, je to vážně dobré a příjemné auto. Passat není žádný sporťák, ale pokud má v pořádku podvozek a kvalitní pneumatiky, jede pohodlně, jistě a řídí se tak nějak samo sebou. Až si člověk řekne, jestli má vlastně potřebu utrácet za prestižnější auto od BMW, Audi nebo Mercedesu... A právě tahle oblíbenost a skutečné kvality Volkswagenu Passat stojí za tím, že model označený jako B7, který se vyráběl v letech 2010 až 2014, s cenou pod magických 300 000 korun ještě moc padat nechce. Ale už jsou takové případy. Takže, stojí za to?

Čtěte také: Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Jako příklad takového auta, které se již dostalo pod hranici tří set tisíc, je právě testovaný Passat Variant s motorem 2.0 TDI a automatickou převodovkou DSG, který jsme si na test půjčili v Auto ESA. Auto z roku 2011 ujelo už docela solidní porci 207 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 280 000 korun. Na první pohled byste mu ale taková kilometry neřekli, protože interiér skutečně dobře maskuje svůj nájezd, sedačky nejsou prosezené a o auto se evidentně někdo staral, nebo ho aspoň nepoužíval k odvozu stavebí suti. Uvnitř je Passat pořád jako nový a celkový nájezd a trochu oťukaný předek napovídají, že sloužil hlavně jako dálniční služebák. To je ale funkce, kterou právě Passat zvládá skvěle a přesně je pro ni dělaný.

Zajímavé je, jak se motor 2.0 TDI po letech uklidní. Díky vyvažovací hřídeli a výbornému odhlučnění o motoru skoro nevíte a k jeho nástupu výkonu, dynamice a kultuře chodu nelze mít námitek. Spotřeba se pohodlně drží pod sedmi litry a celé auto dělá přesně to, co od něj čekáte. A z hlediska budoucího provozu a údržby ojetiny je právě motor 2.0 TDI asi největší jistotou pod kapotou Passatu B7. Je celkem jedno, o kterou verzi se jedná. Počáteční drobnosti už Volkswagen dořešil a i když jisté riziko selhání pohonu olejového čerpadla nebo utržení rozvodů stále existuje, už to není tak strašné jako u jednotek TDI-PD. Jen se domluvte se svým mechanikem na servisním plánu, pro olej jezděte nejpozději po 15 000 km a raději řeště citlivá místa s předstihem. Díky znalosti tohoto motoru má plno šikovných mechaniků nástroje a materiál, jak choulostivá místa upravit.

Vyhněte se ale načipovaným autům a kusům, které nemají jasnou servisní historii a nedohledatelnou minulost. Testované auto ukazuje, že 50 000 km najetých za rok není pro Passat nic neobvyklého a je to spíše norma. Jenže ani po více než dvou stech tisících tohle není auto do šrotu a při správném servisu a rozumném zacházení slibuje Passat ještě dalších několik set tisíc kilometrů spolehlivého provozu. I mechanické převodovky jsou bezproblémové, v případě šestistupňového DSG je potřeba počítat s životností spojek okolo 250 000 km. Nezapomeňte měnit v převodovce olej každých 60 000 km a pokud taháte přívěs a jezdíte často po městě v kolonách, klidně měňte olej už po 40 000 km. To samé platí pro systém Haldex, který je jinak spolehlivý a vydrží, pokud se o něj staráte. Nezapomeňte ještě na výměnu rozvodů u motorů TDI (doporučuje se poprvé po 160 000 km a pak každých zhruba 120 000 km). Jinak toho vážně není moc, čeho byste se měli bát. Elektronika většinou nezlobí a o filtrech pevných částic lidé také ani neví.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Škoda Octavia Scout

U benzinových motorů je to složitější a kvůli rizikovým rozvodům se mějte na pozoru. Vždycky se dá všechno řešit, ale raději měňte řetěz s předstihem, protože následky bývají velmi vážné. Jednotka 1.4 TSI je na Passat docela slabá, motor 1.8 TSI a 2.0 TSI představují mnohem lepší a dynamičtější volbu při stále akceptovatelné spotřebě paliva. Pokud nechcete řadit, hledejte radši dvoulitr, který má spolehlivějši DSG s tzv. mokrými spojkami. Sedmistupňové DSG se suchými spojkami totiž umí pozlobit a opravuje se draze. Motor 3.6 V6 je zajímavost, kterou asi ocení jen někdo, kdo si chce hrát na dálničího policajta a najede menší porci kilometrů. Tenhle motor si vezme reálně kolem 12 litrů. Výhodou Passatů 3.6 V6 je standardně dodávaný pohon všech kol a velmi luxusní bohatá výbava. Nevýhodou je pak to, že třeba s BMW 530i se svezete daleko lépe. Nicméně u šestiválce vás většinou nečekají desetitisícové roční nájezdy. Jsou auta, která po čtyřech letech ještě nepřekročila ani 80 000 km.

Celkové hodnocení

U ojetého Volkswagenu Passat B7 s motorem 2.0 TDI asi nedokážeme přinést nějaký nový převratný objev. Udržované kusy s jasnou servisní historií, které kupujete přes prověřený a spolehlivý zdroj, jsou bezproblémovou volbou. Spíše myslete na to, že Passat je stále oblíbeným cílem podvodníků a zlodějů, takže investujte do kvalitního zabezpečení a zvažte i nějakou formu havarijního pojištění. Díly sice nestojí vyloženě likvidační sumy, ale stačí to někde lehce ťuknout a xenon i na Passata stojí třicet tisíc, kapota dvacet, nárazník také dvacet. Důležité je pak především dodržovat konzervativní servisní plán a všechny drobnosti řešit hned, ať na sebe nenabalují další a další problémy. Volkswagen Passat je totiž velmi solidní, bytelné a spolehlivé auto a pokud ho dokážete udržet v dobré kondici, zachová si svou hodnotu a vždycky ho zase dobře prodáte.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary