Test ojetého kombi Volkswagen Golf VII 1.6 TDI

2017-05-16 00:00:00

Poslední generace Volkswagenu Golf má za sebou facelift. Jak si stojí jako ojetina? Velice dobře, ale ceny většiny aut pod 300 000 korun padat ještě nechtějí.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Promyšlená ergonomie Chudá výbava levnějších aut
Široké nastavení sedadel a volantu Stále vyšší riziko koupě „stočenky“
Beztřídní image Ceny se drží vysoko
Komfort, kultivovanost a dojem kvality Otazníky nad minulostí některých vozů
Trvalá hodnota Pořád láká zloděje a podvodníky


Volkswagen Golf patří k nejprodávanějším a nejoblíbenějším autům v Evropě. Na českém trhu je poněkud zastíněn technicky příbuznou Škodou Octavia, ale i tak se drží Golf mezi desítkou nejprodávanějších nových a ojetých aut. Jeho neoddiskutovatelnou výhodou je naprostá beztřídní image, neboť v Golfu potkáte lidi nejrůznějších sociálních a ekonomických skupin. Je to auto, na které plno lidí šetří několik let. Je to ale i auto, které si kupují velmi bohatí lidé jako „spotřebák do města“. A Golf samozřejmě slouží ve spoustě firem a je to oblíbené fleetové auto, které se tzv. fasuje. Díky velkému výskytu je pak trh ojetých vozů poměrně bohatě zásoben, což je rozhodně velké výhoda. Je z čeho vybírat a k dispozici je plno karosářských verzí, motorů, výbav a převodovek.

Nejvíce aut na trhu ale zastupují buď základní dvanáctistovky TSI v pětidveřových hatchbacích nebo naftové šestnáctistovky TDI v provedení kombi. A přesně takové auto jsme si na test půjčili v Auto ESA. Volkswagen Golf Variant z roku 2013 měl pod kapotou motor 1.6 TDI o výkonu 77 kW (105 k) spojený s pětistupňovýmm manuálem. Vůz zatím najel podle očekávání vyšší porci 124 500 km a prodejce si ho v době testu cenil na 310 000 korun. Spousta lidí bude namítat, že třeba konkurenční produkty korejských automobilek budou mít za tyhle peníze jako nové se zárukou. To je možná pravda, ale nedostanou takovou výbavu a turbodiesel. Testované auto mělo dvouzónovou automatickou klimatizaci, slušný audio systém, tempomat a spoustu dalších myslitelných samozřejmostí. Chyběla jen navigace, ale ta není pro spoustu lidí nutností. Navíc dnes motoristé houfně přecházejí na aplikace svých chytrých telefonů a vestavěné navigace používají stále méně často.

Čtěte také: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Poslední generace Volkswagenu Golf nijak nevybočuje z aktuálních koncernových standardů. Interiér je uklizený, na pohled a dotyk velice kvalitní a dává tušit, že pokud se bude někdo o auto starat, vydrží a i po několika stovkách tisíc kilometrů bude vypadat stále dobře. Všechno funguje intuitivně a ergonomie ovládání je příkladná. V Golfu je i spousta místa, sedačka jde spustit dolů na podlahu a volant je široce nastavitelný, takže si lze najít v autě ideální polohu za volantem. To vše utváří velmi dobrý dojem z celého vozu, s Golfem se zkrátka příjemně jezdí. Není to takový ten řidičský zážitek jako třeba z některých starších BMW, ale auto nemusí být zábavné a sportovní, aby řidiče bavilo a byl v něm rád. Stačí, když funguje naprosto učebnicovým způsobem, právě jako Golf.

Pokud jde o koupi ojetiny, tak Golf VII je ještě poměrně mladé auto a neprojevuje se na něm sešlost věkem. Vybírejte podle svých možností a dobře si spočítejte, jestli nutně potřebujete diesel, u kterého se přeci jen mohou časem objevit poměrně drahé problémy. Benzinové motory TSI jsou po modernizaci spolehlivé, vždyť Golf přešel u jednotek 1.0 TSI, 1.2 TSI a 1.4 TSI na řemenové rozvody. Volkswagen vám bude tvrdit, že zapouzdřený řemen je doživotní, ale rozhodně mu věnujte pozornost a preventivně bude chtít jednou vyměnit. Jednotkám 1.8 TSI a 2.0 TSI sice zůstal řetěz, ale jedná se již o modernější a odolnější řešení. A benzinové Golfy mají většinou ještě málo najeto. U benzinových Golfů si dejte pozor na to, jak jde převodovka. Někteří řidiči jsou velmi agresivní a jsou schopni za pár let odrovnat spojku i převodovku. Automat DSG bývá ještě v dobré kondici, ale u sedmistupňového dodávaného k motorům s točivým momentem do 250 Nm hrozí po 100 000 km potřeba vysokých investic do nových spojek. Naše doporučení je buď motor 1.2 TSI, pokud nejezdíte často po dálnici, nebo jednotka 1.4 TSI, pokud máte rádi svižnější dynamiku (1.4 TSI má již nezávislé zavěšení vzadu, základní motory mají torzku) a zároveň kultivovanost. Benzinová TSI jezdí pohodlně za šest litrů, svižnější řidiči se vejdou do sedmi.

Diesely za sebou mívají logicky vyšší nájezd. Testované auto to potvrzuje, ale pokud má Golf jasnou servisní historii, vlastně se není čeho bát. Je dobré ale myslet na to, že většina služebních aut má po třech letech na hrbu klidně 100 až 150 000 km. Při dodržování servisního plánu to ale nemusí vůbec nic znamenat. U silnějších dieselů pozor na stav manuálu a vůz nechte důkladně prověřit. Přeci jen je tu riziko drahých oprav a investic, třeba do filtru pevných částic. Většinou ale nezlobí a pokud je auto provozováno a servisováno správně, slibuje dlouhou životnost. Pozor ale na čiptuning a další neschválené úpravy, které se mohou na funkci filtru DPF projevit. U pochybných importů bez historie hrozí, že se jedná o tzv. „stočenku“. V Německu totiž také stáčení kvete, zejména u operativních leasingů se smluvně omezeným kilometrovým nájezdem. Po koupi ojetiny bychom doporučovali přejít na zkrácený servisní interval 15 000 km nebo jeden rok. Nezapomeňte také hlídat řemeny rozvodů a pomocných agregátů, olej v automatické převodovce (měňte ho po 60 000 km) a také třeba v Haldexu (rovněž nejpozději po 60 000 km nebo čtyřech letech). Lze předpokládat, že u kupovaného auta ještě nikdo nic takového nedělal.

Celkové hodnocení

Volkswagen Golf VII je prozatím velmi perspektivní ojeté auto. Je to mladý model, což se na jednu stranu projevuje velmi dobrým stavem většiny aut na trhu, na druhou stranu si ale za ně připlatíte. Nicméně proti ceníkovým cenám nových vozů stojí tříleté ojeté golfy zhruba 60 % toho, co byste jinak museli nechat u dealera. Vždyť za stejně vybaveného Golfa se stejným motorem byste dnes zaplatili skoro 600 000 korun. Takhle má člověk prakticky za polovic auto, které pořád vypadá jako nové. Tyhle mladé ojetiny jsou vážně skvělá možnost, jak si dopřát moderní, kvalitní a spolehlivé auto za velmi výhodnou cenu. A vůbec, ten počáteční propad hodnoty už někdo zaplatil a vám pak bude hodnota tohoto auta klesat už jen pomalu. Je ale potřeba dodržovat servisní plán a autu věnovat péči. Jen tak si svou hodnotu udrží. Jakkoli bych osobně hledal spíše hatchback, benzinový motor a ještě raději s automatem, nebudu nikomu naftového Golfa v kombíku a s manuálem rozmlouvat. Je to snad nejlepší auto ve své kategorii.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary