Test ojetého kombi Toyota Avensis II

2015-12-22 00:00:00

Toyota má image velice spolehlivých a kvalitních aut. Avensis to dokáže do puntíku naplnit, ale musíte si koupit správný motor. Raději se vyhněte dieselům.


text a foto: Dalibor Žák, dynamické foto: Tereza Peštová

Plusy Mínusy
Vysoká spolehlivost Nudnější už asi auto být nemůže
Prostorný interiér Problematické turbodiesely
Poměrně dobré ceny ojetin Trochu vyšší spotřeba
Dobrá výbava většiny aut Poměrně malý výběr na trhu
Slušně si drží cenu Ceny některých dílů


Pokud patříte mezi tzv. nadšené řidiče, tedy že pokaždé za volant usedáte s očekáváním radostných zážitků a zábavy, raději se Toyotě Avensis vyhněte obloukem. Nepamatuji si na auto, které by bylo tak strašně nudné a nezáživné, které by se jako by neustále omlouvalo za svou existenci. Ale to je pouze můj osobní problém. Je to problém někoho, kdo prostě rád řídí a má rád, když se auto projevuje aspoň nějakým charakterem. Ten v Avensisu nedostanete. Jenže pokud jste hlavně uživatel a od auta nechcete nic jiného než spolehlivou a nenákladnou přepravu z A do B, bude se vám určitě Toyota Avensis druhé generace líbit. Tento model přišel na trh v roce 2003 a v roce 2008 ho nahradila generace třetí. Vedle sedanu a testovaného kombi se ještě prodávalo technicky příbuzné MPV Verso. Pod kapotou najdete diesely 2,0 a 2,2 l a benzínové motory 1,6, 1,8, 2,0 a 2,4 l.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Lexus IS 220d

První, čím mne Avensis překvapil, byl prostorný interiér. Japonské automobilky mají občas problém navrhnout auto tak, aby se do něj vešel pořádně průměrný Evropan. Tady je ale vše v pořádku, vpředu i vzadu je dost místa a i když bych si dokázal představit lepší sedačky (zejména lepší oporu stehen a lepší boční vedení), není tu vlastně nic, na co by si člověk měl stěžovat. Kufr kombíku je obrovský a běžnému spotřebiteli bude naprosto postačovat. Kombi je žádané karosářské provedení a Avensis je docela slušnou konkurencí pro domácí stálici v podobě Škody Octavia. Navíc Toyoty mají většinou slušnou výbavu a nechybí věci jako automatická klimatizace, solidní rádio, tempomat, vyhřívání sedaček a podobně. Leckomu asi nic neřekne nudný a nevýrazný design, ale Avensis aspoň nekřičí do světa a lidé si ho moc nevšímají. Tohle je naprosto ideální auto pro soukromého detektiva...

K testu jsem si půjčil v Auto ESA právě kombi s benzínovým motorem 2.0 D-4 VVTi a manuální pětistupňovou převodovkou. Na rozdíl od menších motorů 1,6 a 1,8 l má tento čtyřválec přímé vstřikování paliva. Zajímavý je i svou čtvercovou konstrukcí, kdy vrtání a zdvih jsou shodných 86 mm. Motor poskytuje výkon 108 kW v 5700 ot./min. a točivý moment 196 Nm v 4000 ot./min. I přes vysoko položený vrchol točivého momentu má poměrně lineární nástup výkonu a od nějakých 1600 ot./min. docela ochotně nabírá rychlost. Pokud jde o můj vlastní názor, domnívám se, že se jedná o nejlepší motorizaci pro tuto Toyotu Avensis. Spotřeba dvoulitru se dá udržet okolo osmi litrů, s menšími motory pojedete také za osm. Větší jednotka 2,4 l je pak k dispozici jen s automatem a pocitově není o nic rychlejší než tento dvoulitr s manuálem. I dvoulitrový motor můžete mít s automatem, ale dostanete jen starší čtyřstupňovou převodovku. Není špatná, ale dynamiku to značně otupí.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Volkswagen Passat 2.0 TDI

O to více zamrzí, že Avensis je tak nudné auto. Motor reaguje trochu se zpožděním, po ubrání plynu mu jen neochotně klesají otáčky a celé je to prostoupené takovou podivnou aurou nudy a smutku. Motoru chybí říz a podvozku větší nadšení. A to má dvoulitr klasický mechanický posilovač, který dává řidiči aspoň nějaké informace od předních kol, zatímco slabší motory mají naprosto tupý elektromechanický posilovač bez náznaku zpětné vazby ve volantu. Pokud se ale přinutíte a začnete tlačit na pilu, dokáže jet Avensis svižně, udržuje solidní tempo a poslouchá na vaše povely. Jenom se tváří dost neochotně, takže vás to přestane brzy bavit, nasadíte tempomat na cestovní rychlost a o nic se nestaráte. Pak vlastně funguje Toyota Avensis dobře. Do kabiny neproniká tolik hluku, i když o motoru víte trochu víc. Jen pětistupňová převodovka nevadí, protože pětka je trochu delší a ani na dálnici motor vyloženě neřve. Mrzela mne jen mizerná funkce klimatizace, která má slabý výkon a pomalý nástup. Navíc nesmyslně fouká jen na nohy, takže místo toho, abyste nechali vše v automatickém režimu, si musíte neustále přenastavovat její účinek, aby se vám nemlžila skla. Tohle se ti Japonci snad nikdy nenaučí...

Pokud jde o techniku, je právě dvoulitrový benzínový motor tou nejlepší volbou i po stránce spolehlivosti, odolnosti a nákladů na provoz. Pokud dodržujete základní pravidla péče a údržby (měníte olej po roce nebo 15 000 km a pohlídáte si předepsané servisní úkony), vlastně se na něm nemá co rozbít. I jindy choulostivé přímé vstřikování zlobí jen vzácně a spíše ho poškodí nekvalitní benzín. Pozor na přestavby na LPG nebo E85, na to není tenhle motor zorvna vhodný. Jedinou očekávanou investicí u většiny ojetin je tak spojka a případně preventivní výměna oleje v převodovce. S motory 1,6 a 1,8 litru je to trochu horší, neboť více jeté exempláře vykazují poměrně často vyšší spotřebu oleje. Jinak ale moc nezlobí. Na spotřebu oleje nejvíce trpěly ale motory z prvních měsíců výroby, takže pokud kupujete Avensise z let 2006 až 2008, měl by být prakticky bez problémů. Potřebuje jen běžnou údržbu a včasné výměny dílů, které se ozvou. Třeba podvozek na českých silnicích nevydrží všechno.

Tip: Test ojetého sedanu Honda Accord

Horší je to s turbodiesely. Pokud chcete mít klid, vyhněte se úplně motoru 2.2 D-4D. Trápily ho problémy s regenerací filtru pevných částic, která často stojí za nadměrnou kouřivostí a spotřebou až osm litrů nafty. Motor totiž používá pátý vstřikovač nafty přímo do výfuku, což má pomoci regeneraci filtru. Dalším choulostivým místem je těsnění hlavy motoru, které je tvrdé a vymačká se do bloku a hlavy. Většinou se to dá poznat podle tlakování do chladícího okruhu a opravy bývají zdlouhavé a hlavně velmi nákladné. Tento motor raději neberte, i když slibuje velmi zajímavé parametry. Navíc v reálném provozu není moc svižný a jeho schodovitý průběh výkonu není moc příjemný. Diesel žere spojku a poměrně často odchází dvouhmotový setrvačník. Zlobí i vstřikování a palivový systém. Ani turbodiesel 2,0 l není bez chyby, odchází u něj dvouhmotové setrvačníky, vstřikování, turba a zlobí často snímač tlaku paliva. Navíc je dynamicky nevýrazný. Naftě se raději vyhněte a kupte si některý z benzínových motorů, ideálně dvoulitr nebo osmnáctistovku.

Celkové hodnocení

Toyota Avensis druhé generace je se správným motorem (benzínové čtyřválce 1,8 nebo 2,0 l) velmi spolehlivé a nenáročné auto. Je sice nudné jako šedivé podzimní odpoledne, ale svou práci konzumního přepravníku z A do B zvládá naprosto s přehledem. Pohlídejte si jen běžnou údržbu a nemáte se čeho bát. Vyhněte se ovšem dieselům, ty jsou zlobivé a kazí reputaci jinak velmi spolehlivého auta. Z detailů je pak ještě třeba počítat s problematickými světlomety. Klasické žárovkové mívají problémy s vypalováním jejich objímky a xenony pak mohou být vysvícené a vykazovat snížený světelný výkon. Navíc se světlomety zevnitř mlží. To je ale jen malá daň za jinak opravdu spolehlivé auto, které pečlivému majiteli dodržujícímu aspoň základní zásady péče o automobil vydrží ještě mnoho let. Výhodou Avensisu je i stabilní cena. Ověřené ojetiny s historií neklesají na hodnotě tak rychle a i auta s nájezdem hodně přes 200 000 km se pořád prodávají za docela slušné částky. Výběr na trhu není kdo ví jak bohatý, ale proč také prodávat auto, které funguje? Pokud tedy potřebujete praktické a spolehlivé auto, kupujte, jakmile budete mít příležitost.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary