Test ojetého kombi Subaru Legacy (2003 - 2009)

2014-12-02 00:00:00

Pokud chcete čtyřkolku, ale nevoní vám SUV, je Subaru velmi atraktivní volba právě díky svému stálému pohonu všech kol. Legacy má své kouzlo, ale pozor, co kupujete.

Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborný výhled z vozu Nečekejte zázračnou spotřebu paliva
Dobrá ovladatelnost a jízdní vlastnosti Drahé opravy pohonu 4x4
Charakter benzínového šestiválce Problematická dostupnost některých dílů
Příznivé ceny ojetin s bohatou výbavou Benzínové motory hůře hledají nové majitele
Slušná spolehlivost a kvalita Pozor na stav automatické převodovky


Subaru Legacy sice na sklonku svého životního cyklu dostalo jako vůbec první Subaru dieselový motor, ale velká část aut je v nabídce ještě s tradičním benzínovým motorem. Cena dieselů se pohybuje ještě kolem 200 000 korun, neboť se jedná o novější auta vyrobená od roku 2008 dál, benzínové motory ale nyní na konci roku 2014 koupíte už od nějakých 110 000 korun. To je velmi atraktivní cena za poměrně dobře vybavenou čtyřkolku solidní konstrukce. Plno aut má navíc standardně klimatizaci, palubní počítač, tempomat, slušný audiosystém, centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka a další samozřejmosti. Vybírat můžete i mezi sedanem, karoserií kombi a také můžete mít poloterénní model Legacy Outback na přizvednutém podvozku a s oplastovanými podběhy. Sice to není takový milovník bahna jako třeba Subaru Forester, ale zvládne bez problémů polní cestu. Obyčejné Legacy je sice čtyřkolka, ale má poměrně nízký podvozek a na kamenité cestě se spodek auta poměrně lehce poškodí.

Čtěte také: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Sedan je stále velmi elegantní díky své nízké přídi s tradičním plochým motorem boxer, ale design je otázkou osobního vkusu. Nicméně co nejde modelu Legacy upřít je poměrně prostorný interiér, praktická verze kombi s velmi dlouhou ložnou plochou a rovnou podlahou po sklopení zadních sedaček a také výborný výhled z vozu do všech stran. Auto má tenké sloupky a hlavně díky prosklené zadní části jde i tohle dlouhé kombi snadno zaparkovat bez parkovacích senzorů. Ty nejsou na vozech standardem a má je jen poměrně málo aut. Ale nebojte, zvyknete si a brzy se naučíte rohy auta odhadovat. Subaru Legacy je také velmi nízké a i zvednutý Outback nemá problém ve snížených podjezdech v podzemních garážích na rozdíl od některých velkých SUV. Když už jsme ale u podzemních garáží, pozor na verzi LPG, se kterou se prostě do uzavřených garáží nesmí. Sice jsem nikdy nezaznamenal, že by auto na LPG v garážích explodovalo (pokud o nějaké takové příhodě víte, dejte mi vědět), ale je to holt zákon a auto musíte nechat venku.

Vyzkoušeli jsme: Nové Subaru WRX STI

Subaru totiž před příchodem turbodieselu nabízelo originální přestavby na LPG pro motory 2,0 a 2,5 litru. Originální přestavba má samozřejmě výhodu v kvalitním provedení a záruce, ale počítejte s tím, že dynamika verzí na LPG je trochu omezená, zejména pak pokud mají starý čtyřstupňový automat. S ním auto prostě nejede tak, jak by se slušelo. Ale Legacy, i když má velmi dobré jízdní vlastnosti a příjemně se řídí, má rádo spíše klidnější styl jízdy. Podvozek je poměrně tuhý a na českých silnicích se rázy od děr ozývají častěji, než by bylo zdrávo. Ovšem na kvalitním asfaltu je auto skutečně velmi schopné a dynamicky nadané. S třílitrovým šestiválcem, který jsem si na test půjčil v Autocentru ESA, je tohle velmi zajímavé auto. Jistě, spotřeba paliva asi nebude hlavní devizou benzínového šestiválce s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, ale pokud víte, co kupujete, bude se vám tohle auto líbit. Zvuk motoru je krásný, nárůst výkonu progresivní a automat řadí docela jemně a předvídatelně. Třílitr se prodával i s manuálem ve sportovně laděné verzi Spec B. To bylo velmi schopné auto, ale automat se k velkému motoru hodí a ve městě nebo v koloně se s ním žije mnohem lépe.

Na co si dát pozor

Ačkoli jsou obecně vozy Subaru kvalitní a spolehlivé, model Legacy čtvrté generace nemá úplně dobrou pověst. To ale neznamená, že by to bylo špatné a nespolehlivé auto. Je jen potřeba pečlivě vybírat a velmi důkladně každé auto prověřit, případně si připravit půdu k vyjednávání o ceně, protože pokud si auto chcete nechat déle, včasné investice do některých oprav se mohou vyplatit. Originální, servisované a udržované Legacy totiž už moc na ceně ztrácet nebude. Elektronika jako taková je docela spolehlivá a prostě se mohou vyskytovat obvyklé problémy, které trápí většinu aut. U Legacy je to snad jen palubní počítač, který ukazuje nesmysly, a vyhřívání a elektrické nastavování sedadel. Jinak je elektronika poměrně kvalitní. Nicméně majitelé hlásí poměrně častý výskyt poruch klimatizace, ventilace, topení a také chladiče a obecně chladícího systému auta, takže se zaměřte na jeho kontrolu. Nechte motor ohřát, potom běžet na místě na volnoběh a počkejte, jestli sepne ventilátor chladiče. Pohlídejte si také spotřebu oleje motorů. Namáhaná auta si klidně vezmou litr oleje na 1000 km, ale ne víc. Pokud kupujete automatickou převodovku, důkladně prověřte její funkci, stejně tak vyzkoušejte dobře pohon všech kol, podívejte se na stav spodku vozu a zda od diferenciálů neteče olej.

Zapomeňte na diesel!

Nejproblematičtější částí Subaru Legacy se stal právě nový turbodiesel, se kterým Subaru přišlo kvůli evropským naftomilným zákazníkům, kteří by si kvůli nižší spotřebě paliva nechali i koleno vrtat. To víte, koupíte si auto za milion a řešíte, jestli to bude jezdit za šest nebo za osm... Problém naftového motoru byla velmi krátká životnost. Některé motory se lidově řečeno rozsypaly už po velmi malém kilometrovém nájezdu do 100 000 km. Nejčastější příčinou byly problémy s mazáním a příliš malé vůle ložisek vačkové hřídele. Turbodiesel ale zlobil i kvůli filtru pevných částic, který měl krátkou životnost, špatně se vypaloval (regeneroval) a zhoršoval kvalitu oleje. Diesel má i problematickou řídící jednotku. Pokud chcete mít klid, kupte si benzínový motor, který prostě bude spolehlivější. Navíc spotřeba turbodieselu nikdy nebyla moc zázračná a auto v reálu jezdilo za sedm litrů na 100 km. Teprve až v nové generaci se turbodiesel zlepšil. V tomto Legacy se prostě jedná o rizikový motor a pokud o něm přesto uvažujete, buď si ho nechte důkladně prověřit, nebo vám pomáhej pánbůh... Jestli chcete za každou cenu šetřit a neriskovat, kupte si raději originální verzi na LPG.

S čím musíte počítat

Subaru Legacy má poměrně malou světlou výšku, takže mají některá auta poškozené výfukové svody a krycí plasty podvozku. Asi se nevyhnete investicím do nové sady tlumičů a pružin a do seřízení geometrie, ale to se rozhodně vyplatí. Subaru také poměrně rychle sjíždí přední pneumatiky. Vozy s manuálním řazením asi budou mít opotřebovanou spojku a počítejte s tím, že pokud budete kupovat originální díly, ceny nebudou zrovna nízké a na některé díly si počkáte. Spojky, brzdy, ložiska a podobný spotřební materiál bývá na skladě, ale jakmile budete chtít něco speciálního, počkáte si klidně i dva měsíce. Nicméně přístup servisů Subaru je poměrně ochotný a pokud budete autu dávat pravidelně čerstvý olej, dodržovat předepsané servisní úkony (vážně vám stojí za to přejíždět olej o 10 000 km?) a všechny počínající problémy ojetého auta začnete hned řešit, nebudete muset do servisu zas tak často. V zásadě je tohle totiž dobře postavené a kvalitní auto, které prostě jenom potřebuje pěči jako každá jiná ojetina, která už má za sebou nějaký ten kilometr náročného provozu. Jestli nechce z autem jezdit do servisu a nestarat se o něj, kupte si novou Dacii se zárukou a za tři roky, až ji ojezdíte, ji hoďte ze skály. Jinak nevím, jak vás přesvědčit, abyste se prostě o své auto starali.

Celkové hodnocení

Subaru Legacy je dobrá koupě vzhledem k tomu, co umí a kolik stojí. Důležitá je u auta jasná a průhledná servisní historie. Chtějte výhradně evropský model, vyhněte se autům dovezeným z USA. Počítejte také s tím, že bude vůz potřebovat pravidelný servis, který nemusí být nutně autorizovaný, ale musí být kvalitní a pečlivý. Pokud chcete něco na každodenní stokilometrové ježdění s minimem nákladů na provoz, možná bude lepší se podívat po něčem jiném a konstrukčně jednodušším. Ovšem pokud potřebujete spolehlivou čtyřkolku do každého počasí a nezáleží vám tolik na spotřebě paliva a nákladech obecně, mohlo by se vám Subaru Legacy líbit. Benzínový šestiválec je rarita pro znalce, kteří jsou ochotni akceptovat spotřebu paliva mezi 11 a 12 litry (můj nejlepší výsledek mimo město stylem Pan Klobouk byl 9,2 litru na 100 km), ale ani se čtyřválcem 2,5 l (127 kW a 227 Nm) neuděláte chybu. Lákavá je navíc originální přestavba na LPG. Základní motor 2,0 l (121 kW a 196 Nm) je sice dynamicky nevýrazný, ale je nenáročný na údržbu. Asi nejlepší volbou je ale jednotka 2,5 l, která přeci jen nabízí lepší dynamiku a stále ještě akceptovatelné náklady na provoz. Reálná spotřeba silnějšího čtyřválce se pohybuje kolem devíti litrů, tedy stejně jako v případě dvoulitru, kterému přeci jen musíte častěji stát na krku.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary