Test ojetého kombi Škoda Fabia III 1.2 TSI

2017-09-12 00:00:00

Třetí generace Škoda Fabia patří mezi nejprodávanější auta na našem trhu. Mladých ojetin je dostatek a je z čeho vybírat.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalitní zpracování Chybí dynamická motorizace
Mechanická spolehlivost Menší nabídka vozů s automatem
Mladé a málo ojeté vozy Málo místa vzadu
Levný a snadný servis Většina aut na trhu s chudou výbavou
Velice perspektivní budoucnost Pořád stojí docela dost


Škoda Fabia třetí generace nyní slaví tři roky na trhu. Do prodeje zamířila v září 2014, kdy nahradila velice úspěšné generace předchozí. Právě první Fabia z přelomu tisíciletí bylo auto, které způsobilo u značky revoluci, aspoň tedy co se pohledu zahraničních trhů na českou značku týká. Asi víte, že Škoda používá pro konstrukci Fabie podivný spletenec koncernových dílů. Zatímco motory vlastně odpovídají nové generaci jednotek používaných v modulární platformě MQB, stojí Fabia na starším technickém základu PQ25. Na novou koncernovou platformu si tak bude ještě muset počkat do další generace. Z pohledu zájemce o ojetinu ale „osvědčená“ technika přináší jedno velké plus a to je dostatek dílů, jednoduchou konstrukci a z toho plynoucí snadný a levný servis.

Čtěte také: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Pod kapotou Škody Fabia už žádný velký výběr není. Plno ojetin má atmosférický litrový tříválec 1.0 MPI, který známe třeba ze Škody Citigo, následují motory 1.2 TSI a pak samozřejmě diesely 1.4 TDI. Diesely jsou už poměrně vzácné a stále ještě drahé, motory 1.2 TSI zastupuje nejčastěji slabší verze o výkonu 66 kW. Tu mělo i naše testované auto, které jsme si půjčili v Auto ESA. Vůz z roku 2016 ujel 45 500 km a prodejce za něj chtěl v době testu 259 000 korun. Je to pořád hodně? To záleží na úhlu pohledu. Škodovkám ceny na trhu ojetin obecně klesají pomalu, na druhou stranu za podobnou Fabii byste u dealera nechali zhruba 350 000 korun. Navíc motor 1.2 TSI dnes už nekoupíte, nahradil ho tříválec 1.0 TSI. A i když se jedná o výkonnější a papírově úspornější jednotku, spousta potenciálních zájemců ho nemůže vystát už z principu. Takže mírně ojetá Fabia 1.2 TSI je pro ně zřejmě jasná volba.

Fabia se mezigeneračně trochu zmenšila, aby se v nabídce udělalo místo pro model Rapid. Uvnitř tedy není třetí Fabia tak velkorysá jako přechůdce, na druhou stranu je lehčí, vypadá lépe a je obratnější. Redukce místa ale zamrzí hlavně na zadních sedačkách, automobilka mohla možná obětovat trochu kufru a udělat zadní lavici například posunovací. Zejména u kombi by to bylo praktické řešení, protože kufr kombíku je možná až zbytečně velký. Velkým plusem škodovek je přátelská ergonomie a kvalitní zpracování interiéru. Vzhledem ke své kategorii se vážně nemusí Fabia za nic stydět a uvnitř vypadá i v nižších výbavách hodnotně, aspoň co se dojmu z kvality a použitých materiálů týče. Dobrá je i pozice řidiče za volantem, který je široce nastavitelný. Sedačka se dá spustit nízko a místa je vpředu dostatek i pro rozměrné postavy. Výhled z auta je perfektní. Jak třetí generace Fabie jezdí, to jsme už zjišťovali v samostatném testu Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Škoda Fabia 1.4 TDI.

Od motoru 1.2 TSI o výkonu 66 kW se nedají čekat dynamické zázraky, ale na většinu jízdních situací naprosto stačí, je tichý a úsporný. Samozřejmě je jednotka o výkonu 81 kW zajímavější, už jen tím, že dostanete šestistupňovou převodovku. Ale slabší verze vážně stačí a představuje velice rozumný kompromis mezi spotřebou (tohle auto umí jezdit za pět až šest litrů), spolehlivostí a dynamikou. Motory 1.2 TSI přešly ve Fabii na řemenové rozvody, které by měly být podle automobilky doživotní. Přesto bychom s nájezdem kolem 150 000 km (kam ale mnoha Fabiím ještě zbývá několik let) již zvažovali jejich preventivní výměnu. Turba nezlobí, vstřikování také ne a dokonce ani na zakarbonování nové motory TSI tolik netrpí. Z hlediska dlouhodobých nákladů tak představuje motor 1.2 TSI mimořádně zdařilou volbu. Pohlídejte si jen pravidelné výměny oleje po roce nebo 15 000 km. Auta, která jezdí příliš krátké trasy se studeným motorem, pak trpí na ředění oleje benzinem. Kdo ale jezdí často dlouhé trasy, ten se s tímto problémem nesetká.

Litrový tříválec 1.0 TSI je ještě příliš nový, ale v jiných koncernových aplikacích vykázal i po prvních testech na 100 000 km mimořádně dobrou odolnost. Atmosférický tříválec, pokud má za sebou pravidelné výměny oleje, by měl také něco vydržet. Bude hodně záležet na zacházení a dodržování servisních intervalů. To samé platí pro tříválcový turbodiesel 1.4 TDI, který by měl vydržet, ale jen v případě rozumného zacházení a pravidelných výměn oleje. Těžko ale čekat, že fleetoví manažeři dovolí služebním řidičům výměnu oleje dříve než po 30 000 km. A také si neděláme iluze o tom, jak se řidiči k nafasovaným Fabiím chovají. Takže vybírejte opatrně. Navíc složitý diesel se dnes prakticky nemůže vyplatit. Riziko velkých investic je u něj z dlouhodobého hlediska přeci jen dost vysoké. Škoda sice ceny filtrů pevných částic snížila, ale musíte si rozmyslet, zda se vám to vyplatí. V reálném provozu se spotřeba dieselu a benzínu liší maximálně o litr na 100 km. My se při testu pod 4,5 litru nafty s dieselem skoro nemohli dostat, zatímco s benzínem nebyl problém jezdit stejné trasy dlouhodobě za 5,5 litru.

Celkové hodnocení

Škoda Fabia třetí generace je ještě mladé auto a věk a nadměrné opotřebení se na ojetinách tolik neprojevuje. Přesto vozům, které za sebou mají aspoň základní servis a rozumné zacházení, předpovídáme slušnou spolehlivost a vysokou zůstatkovou hodnotu na trhu. Třeba motor 1.2 TSI má potenciál být za pár let velice žádanou „lidovou“ motorizací. Trochu horší je to s automatickými převodovkami. Klasický hydrodynamický měnič, který jste dostali ve dvojkové Fabii, je minulostí. Sedmistupňové DSG se suchými spojkami sice řadí rychle a umí snižovat spotřebu, ale jeho projev není moc komfortní a v kolonách spojky docela trpí. I když koncern VW převodovku modernizuje, pořád je nutné v intervalu 100 až 150 000 km počítat s vyšší investicí do celkové generálky téhle převodovky, především do výměny spojek a mechatroniky. Kdo ale najezdí do 15 000 km za rok, ten má ještě na dlouhé roky klid.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary