Test ojetého kombi Škoda Fabia I. generace

2015-03-10 00:00:00

První generace Škody Fabia bylo opravdu první moderní auto mladoboleslavské značky. Teprve ale až s odstupem času se ukazuje, jak dobré auto to je. Navíc si statečně drží cenu a hodnotu.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Velmi nízké provozní náklady Plno aut je už ve špatném stavu
Udržuje si svou hodnotu Omezená nabídka prostoru na zadních sedadlech
Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti Hodně aut jen s velmi chudou výbavou
Robustní a kvalitní konstrukce Nepovedené tříválce 1.2 HTP a 1.4 TDI
Dobré jízdní vlastnosti Oblíbenost mezi zloději a podvodníky
Kvalitní antikorozní ochrana Choulostivé zavěšení přední nápravy


I když je nejdiskutovanějším a nejprodávanějším autem Octavia, první generace modelu Škoda Fabia stojí tak trochu stranou hlavního zájmu, přitom je to velmi žádané auto, které si navíc dobře drží svou hodnotu. Pokud je vůz v dobrém stavu a s oblíbeným motorem, jeho cena se klidně i přibližuje o generaci mladší Fabii. Zájemce o Fabii první generace by si tak měl pospíšit, než z trhu zmizí poslední opravdu dobrá a udržovaná auta. Trh totiž postupně zaplavují stále horší a horší silně opotřebované ojetiny, takže najít kvalitní a udržovanou Fabii první generace dá nyní docela dost práce. I nabídka kvalitních a prověřených autobazarů se pomalu tenčí, protože dobrý autobazar úplný vrak těsně před smrtí nevykoupí. Test ojetého kombi Fabie první generace ale potvrdil, že lze ještě pořád najít dobrá auta. A také se ukázalo, jak nedoceněná Fabia vlastně je. Je to totiž velmi povedený kus auta, který nabízí velmi dobrý poměr užitné hodnoty, kvality a ceny. Pokud potřebujete něco levného na pravidelné ježdění s co nejnižšími provozními náklady, jen těžko někde koupíte lépe.

Čtěte také: Nová Škoda Fabia III - první test

Škoda Fabia první generace se začala vyrábět na konci roku 1999 a ve výrobě vydržela až do roku 2007, kdy byl model nahrazen druhou generací. Nejprve byl na trh uveden pětidveřový hatchback, v roce 2000 dorazilo kombi, o rok později pak čtyřdveřový sedan. Vyráběla se i užitková verze Praktik. Na trhu bylo vedle tří standardních výbav i několik speciálních edicí. Hodně aut má ale výbavu základní holou, takže počítejte s tím, že některé vozy budou i bez klimatizace nebo centrálního zamykání. Po faceliftu se pak výbava trochu zlepšila. První modely Fabie neměly ani stabilizační systém nebo ABS a dostaly pouze airbag řidiče. Bezpečnostní výbava se rozšiřovala až postupně a rozhodně je s ohledem na dobu lepší hledat verzi, která má aspoň ABS a čelní a boční airbagy. Pozor ale na to, aby se nejednalo o vůz po větší nehodě, u kterého nemusí být airbagy funkční. Rozhodně proto vyhlédnuté auto důkladně prověřte, i když renomovaný autobazar by si měl při výkupu vozů taková auta pohlídat. Pozor tedy, co kupujete a od koho.

Fabia je bohužel častým terčem podvodníků. I když se kultura prodeje ojetých vozidel postupně zlepšuje, pořád ještě narazíte na nepoctivce, kteří vám nabídnou vrak svařený z několika kradených kusů. V takovém případě je jindy obvyklé stáčení tachometrů zanedbatelný problém. V případě Fabie by tak místo kilometrů měl při koupi rozhodovat celkový stav vozu, jasný původ a pokud možno dohledatelná servisní hostorie. Poctivé vozy, které mají najeto přes 250 000 km, bývají leckdy v daleko lepším stavu než auta z pochybného zdroje. Kupující už naštěstí začínají chápat, že deset let staré ojeté auto s více než 200 000 km může být mechanicky v pořádku. To je případ i první generace Škody Fabia, která je přes známé mouchy skutečně dobré a kvalitní auto. Vždyť je to první moderní škodovka, kterou i v zahraničí brali naprosto vážně. Tento model značně zlepšil pověst české automobilky a právě díky první Fabii má Škoda nyní tak silnou pozici na trhu. A to ne jen u nás. Pojďme si teď rozebrat nabídku motorů a připomenout si, na co si dát v jejich případě pozor.

Doporučujeme: Test Škoda Fabia Combi II 1.2 TSI

Základní čtyřválec 1.0 MPI se nabízel jen v legendární a vysmívané levné Fabii Junior. Je to velmi slabý motor a v bazarech se skoro nevyskytuje pro svou neoblíbenost. Junior má i chudou výbavu, takže pokud chcete auto používat jinak než na pětikilometrovou jízdu „z vesnice do vesnice“, raději se podívejte po něčem jiném. O tříválci 1.2 HTP se toho napsalo hodně. Můžeme psát o vrozených konstrukčních vadách jako je podpalování ventilů, selhávání rozvodů, přehřívání oleje nebo nízká životnost katalyzátoru... Jenže ono to jde na vrub také přílišným očekáváním řidičů, kteří těmto nebohým ekonomickým jednotkám dávali za uši jako závodnímu speciálu pro 24 h Le Mans. Tenhle motor byl kontruován na popojíždění po městě a mezi vesnicemi, nikoli na závodění na dálnici a poměřování si délky přirození s ostatními řidiči tříválcových Fabií. Řidiči tak svým nevybíravým způsobem jízdy, který se často podepsal na komické spotřebě přes 9 litrů na 100 km, plno těchto motorů přivedli do hrobu dávno před plánovanou životností. Tento motor tedy také raději ne, neboť hrozí, že toho má za sebou už hodně.

Zájemce o velmi levné auto za cenu kolem padesáti tisíc by měl hledat motor 1.4 MPI o výkonu 44 nebo 50 kW, raději ten silnější. Klasická čtrnáctistovka s rozvodem OHV je mechanicky primitivní motor a jakékoli problémy vám opraví každý průměrně zručný mechanik. Díly jsou levné a spoustu si toho uděláte sami. Takže i přes problémy s termostatem, lambda sondou nebo čidlem klepání se dá servis cenově zvládnout. Například výměna unaveného řetězového rozvodu stojí pár korun. Pozor ale na pravidelné výměny chladící kapaliny. Když je stará, dokáže doslova sežrat u 1.4 MPI těsnění pod hlavou. Olej měňte každý rok, chladící kapalinu raději jednou za dva roky. Smiřte se také s omezenou dynamikou a vyšší spotřebou paliva. Motor 1.4 16V je modernější a efektivnější, ale pozor na výměnu rozvodů a také na spotřebu oleje. Na tu paradoxně trpí hlavně silnější varinata o výkonu 74 kW. Slabší je spolehlivější, ale nejlepší je motor 1.4 16V o výkonu 59 kW, který se prodával až v letech 2006 až 2007 a jen v kombi a sedanu. Mělo ho i námi testované kombi, které zapůjčilo Autocentrum ESA. A je to opravdu výborný motor, který má dobrou dynamiku, příjemný průběh výkonu a nízkou reálnou spotřebu. Jezdili jsme s ním pohodlně za 6,5 litru. Dvoulitr o výkonu 85 kW raději neberte, některé kusy mají vysokou spotřebu oleje a dynamicky to moc zázračná jednotka není, působí dost líně.

Z nafty můžeme doporučit atmosférický motor 1.9 SDI, který sice neohromí dynamikou, ale je velmi spolehlivý, trvanlivý a má příjemný průběh výkonu. Ano, je hlučný, ale reálně jezdí za čtyři litry nafty na 100 km a jediné, co potřebuje, jsou pravidelné výměny oleje a rozvodů po 120 000 km. Rozhodně je to lepší volba než jednotka 1.9 TDI-PD s rizikovým díly, jako je třeba turbodmychadlo. Také pozor na vozy po čiptuningu, takovým se raději vyhněte. Mohou mít propálené písty. Verze RS je raritou a najít nějakou v opravdu dobrém stavu je docela těžké, právě vlivem špatného zacházení majitelů a zanedbávání servisu. Jednotka 1.4 TDI je sama o sobě spolehlivá, ale opět trpí na stejný problém jako motor 1.2 HTP - na přílišné očekávání řidičů. Zejména firemní auta jsou tak doslova utrápená a plno jich skončí s přidřeným pístem. Nicméně po citlivém majiteli by se mohlo jednat o relativně ekonomickou volbou, pokud od motoru neočekáváte dynamické zázraky. Přesto ale nemá o tolik menší spotřebu než 1.9 TDI. Nepříjemný je i jeho schodovitý průběh výkonu a nekultivovaný zvuk.

Převodovky jsou ve Fabii odolné a řadí přesně a lehce. Pokud tedy řadící páka ve vámi vyhlédnuté Fabii drhne, rychlosti vypadávají a řadička se chová jako měchačka v hrnci brambor, je to špatně. Z mechanických věcí také pozor na stav předního zavěšení, ale většina současných Fabií na trhu už má nekvalitní silentbloky předního stabilizátoru vyměněné za modernější a odolnější, stejně tak tyčky ramen stabilizátoru. Počítejte také s hlučnými ložisky kol a u verzí bez ABS s poměrně pomalým nástupem brzd, který vyžaduje zvyk. Vyskytují se také problémy s posilovačem, ale to je také věc, kterou už pravděpodobně někdo před vámi řešil. U Fabií pozor na zadní okna na kličku, která mají tendenci se sama pomalu spouštět dolů. Zadními dveřmi také dovnitř teče, což nemusí být nutně důkaz bouraného auta. Když už jsme u nehod, bouraná auta pravděpodobně začnou brzy reznout. Škoda Fabia má ale jinak velmi dobrou protikorozní ochranu, snad jen mezi předním blatníkem a prahem může docházet k počáteční korozi. Připravte se ale na výměnu orezlého výfuku, povrchová koroze podvozkových dílů ještě nemusí znamenat nic vážného. V interiéru pak vyzkoušejte všechny důležité funkce včetně rádia, topení a klimatizace. Je možné, že výdechy ventilace budou ulomené, protože lidé jsou prostě dobytek a rvou za něco, co se ovládá kolečkem.

Celkové hodnocení

Od levné a více než deset let staré Fabie za padesát tisíc nemůžete očekávat zázraky. Nicméně je to dobře postavené, robustní a spolehlivé auto, na které všechny díly seženete poměrně levně. Pokud má ojetá Škoda Fabia první generace v pořádku brzdy a podvozek, bude i dobře a pohodlně jezdit. Ovladatelnost je dobrá, řízení přesné a ergonomie ovladání příjemná. I když tohle není sportovní auto, jezdí se s ním hezky. Doporučuji motor 1.4 16V o výkonu 59 kW, pokud kupujete kombi. Jezdí vážně dobře a na auto stačí. Jednotka 1.4 16V o výkonu 55 kW se prodávala i s automatem, ale není to moc obvyklá a dobrá volba, raději si připlaťte za druhou generaci Fabie s automatickou převodovkou. Snažte se najít auto, které má jasnou servisní historii a které bylo v rukou zodpovědného majitele. Nevšímejte si proto kosmetických vad a raději se soustřeďte na celkový stav auta. Motoru 1.2 HTP a 1.4 TDI je lepší se vyhnout, starých jednotek 1.4 MPI s rozvodem OHV se nebojte. Sice nenadchnou dynamikou, ale jsou spolehlivé a nenáročné na servis.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary