Test ojetého kombi Renault Laguna III

2016-06-21 00:00:00

Třetí generace Renaultu Laguna je moderní a bezpečné auto. Má své mouchy, ale se správným motorem může spolehlivě a hlavně poměrně levně sloužit.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prostor a praktičnost Horší komfort a kultivovanost
Kvalitní interiér Kolísavá kvalita zpracování
Prozatím dobrá spolehlivost Ergonomie ovládání
Ojeté vozy s bohatou výbavou Choulostivý podvozek a brzdy
Velmi příznivé ceny mladých ojetin Rychlý propad hodnoty


Třetí generace Renaultu Laguna je na trhu od roku 2007, takže je to ještě poměrně mladé auto. Její velikou předností je vcelku moderní konstrukce, což se pozitivně projevuje především na velmi vysoké úrovni pasivní a aktivní bezpečnosti. Renault si na tomto základá svoji image, ale bezpečnost není jedinou předností tohoto auta, pokud o něj máte zájem na trhu ojetin. Když totiž přehlédneme poměrně tradiční vrtochy elektroniky a typicky průměrnou nebo místy i podprůměrnou kvalitu dílenského zpracování, je auto v zásadě spolehlivé. Pokud jde o mechaniku, není tahle Laguna notoricky problémové auto. Jistě, problémy se vyskytují a vyskytovat mohou, ale když si dáte pozor při výběru a zvolíte správný motor, dá se s Lagunou žít docela dobře.

Doporučujeme: Test ojetého kabrioletu Renault Mégane CC

Vedle pětidveřového liftbacku prodával Renault i kombi Grandtour, které jsem si s benzínovým motorem 2.0 Turbo a automatickou převodovkou půjčil na test v Autocentru ESA. Trochu stranou pak stojí dvoudveřové kupé, které mělo plnit roli prestižního prémiového modelu. Kupé navrhl designér, který se inspiroval u Astonu Martin a pokud se vám zdá jeho tvar podivný, je to asi tím, že z tohoto vozu měl vzniknout i kupé-kabriolet. Od toho ale Renault v poslední fázi vývoje upustil a zbylo jen kupé. I to jsme krátce během testování ojetého auta vyzkoušeli. Na to v bazarech narazíte vzácně, tak se pojďme věnovat především běžným modelům. V současné době Renault doprodal zásoby a Renault Laguna pomalu zmizí z trhu. Nástupce bychom mohli vidět v prozatím docela schopném Renaultu Talisman.

Renault u třetí generace Laguny reagoval na kritiku ohledně ovladatelnosti a řízení minulé generace. Nové auto má o poznání ostřejší řízení a na kvalitní silnici jede velmi dobře. Ovšem jakmile se povrch zhorší, což je u nás skoro všude, začne být Laguna trochu hrubá a nevychovaná. U ojetého auta pak vyniknout takové ty věci jako klepání stabilizátorů, podvozek přestane stíhat a jízda bude dost uskákaná. Řízení je sice rychlé a přesné, ale postrádá zpětnou vazbu a nedá se říci, že by řízení Laguny bylo nějak zábavné nebo zajímavé. A právě proto horší kultivovanost jízdy, která ještě vynikne u aut s nízkoprofilovými a širokými pneumatikami, zamrzí. V autě je slyšet hučení pneumatik a práce podvozku, aerodynamický hluk je potlačen docela dobře a ani o motorech moc nevíte, pokud jim vyloženě nestojíte na krku. I tak ale Laguna není špatná, jen v kultivovanosti nedosahuje kvalit například VW Passat nebo Fordu Mondeo.

Zajímavá volba mohou být benzínové motorizace, protože obvykle nemívají na tachometru takovou porci kilometrů, takže můžete koupit mladé a málo jeté auto za opravdu pěkné peníze. To je třeba případ testovaného vozu s motorem 2.0 Turbo o výkonu 125 kW. Je spojen s šestistupňovým automatem, dynamika vozu je slušná a přesto se dá spotřeba udržet někde okolo devíti litrů, v příměstském ježdění pak okolo deseti. Mimo město se dá spotřeba srazit i pod osm litrů, což je na velké auto se silným benzínovým motorem a automatem slušné. Silnější verze o výkonu 150 kW si řekne o trošku větší příděl benzínu, slabší atmosférické motory zase postrádají dynamiku, i když atmosférické dvoulitry také nejedou špatně. Základní šestnáctistovka je slabá, i když je spolehlivá. Rozumnou volbou jsou v tomto případě diesely, když tedy vynecháte problémový a často velmi utrápený motor 1.5 dCi. Motory 2.0 dCi už jsou poměrně spolehlivé a jedou dobře. Lépe si také drží cenu, benzínové motory zas koupíte levněji.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Škoda Superb II

Velmi zajímavou volbou je naftový šestiválec 3.0 dCi o výkonu 173 kW, který se montoval do kupé a kombi Grandtour. Atmosférický benzínový šestiválec 3,5 l byl výhradně v kupé. U naftového motoru V6 počítejte se spotřebou okolo osmi litrů, ale jede velmi pekně. Sedí mu ale rovná silnice, zatáčky rád nemá, auto má problémy s trakcí a potřebuje velmi pečlivý servis. Ten je ale obecně nutný u všech motorizací. Zkraťte servisní interval na nějakých 15 až 20 000 km, včas měňte olej a kontrolujte všechny důležité systémy. Renault Laguna třetí generace není nespolehlivé auto, ale je potřeba hlídat notoricky choulostivá místa, jako je podvozek, chlazení, klimatizace a u turbodieselů pak dvouhmotové setrvačníky, turba, vstřikovače, EGR ventily a filtry pevných částic (některé motory byly i bez nich). Díly a servisní práce také nejsou z úplně nejlevnějšího kraje, takže si vše pečlivě rozmyslete.

Ačkoli interiér vypadá na první pohled kvalitně a hodnotně, neboť jsou na něm použity kvalitní a měkčené plasty, místy je zpracování průměrné nebo spíše podprůměrné. Poznáte to například na páčkách pod volantem, výplních dveří a kolem sedadel. Ojetá auta také často vržou, zejména v zadní části a v kufru. Ale vrzání bylo slyšet už u nových novinářských aut s malým nájezdem. Ani exteriér se nedá označit za vzor dílenské kvality. Některé plasty nebo díly odpadávají a vůbec kvalita je poměrně kolísavá a mění se auto od auta. Třetí generaci už netrápí tolik elektronických poruch, ale přesto vše vyzkoušejte, protože věci jako selhávání startovací karty nebo bezklíčového otevírání otravují. Klimatizace je také častým místem problémů, když tedy pomineme její neergonomické ovládání. I na ovládání rádia si musíte chvíli zvykat. Pozor na vozy s vyhříváním sedaček, jestli funguje. Pozlobit mohou i světlomety, ve kterých se může vyskytovat vlhkost. Výměna vadného nebo nabouraného xenonu pak vyjde pěkně draho.

Celkové hodnocení

Renault Laguna třetí generace se zatím profiluje jako docela spolehlivé auto. Hledejte málo jeté kusy a čím méně elektronických hraček na palubě bude, tím lépe do budoucna. Přesto jsou vozy dobře vybaveny a automatická klimatizace, palubní počítač, audio systém nebo tempomat patří k základním prvkům výbavy, které najdete ve všech vozech. Doporučuji parkovací senzory, rohy vozu se špatně odhadují. Nebojte se benzínových motorů. Sice mohou mít vyšší spotřebu, ale kompenzují to mechanickou spolehlivostí a nízkými cenami na trhu. Vozy s automatem jsou docela žádané, neboť jsou pohodlné a více se hodí k nesportovními a civilnímu charakteru Laguny. Pokud máte zájem o diesely, vyhněte se motoru 1.5 dCi, dejte si jen pozor na obvyklé problémy ojetých turbodieselů a nemáte se vlastně čeho bát. Jenom od Laguny nečekejte zázračné jízdní vlastnosti (i když jezdí docela dobře) a vysokou kultivovanost. Pro kombinaci obojího musíte například k Fordu Mondeo.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary