Test ojetého kombi Hyundai i30 1.6 CRDI II. generace

2017-04-25 00:00:00

Model i30 pomohl značce Hyundai na pozici respektovaného hráče na evropském a také českém trhu. Ojetá i30 druhé generace je pak v bazarech velmi vyhledávané auto.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalitní zpracování a spolehlivost Nevýrazné benzinové motorizace
Povedené a trvanlivé diesely Málo ojetých vozů s automatem
Lepší automatické převodovky Agresivní podsvícení přístrojů
Slušná výbava většiny aut na trhu Sice dobré, ale nudné jízdní vlastnosti
Některá auta jsou ještě v záruce Některá auta za sebou mají těžký život


Hyundai i30 přišel v roce 2007 a kompletně proměnil vnímání značky Hyundai v očích veřejnosti, odborníků, novinářů i konkurence. Ze značky, která měla image výrobce laciných aut s mizernými jízdními vlastnostmi a rozkládajícím se plastem zapáchajícím interiérem, se stal důležitý a respektovaný hráč na evropském trhu. První generace modelu Hyundai i30 znamenal výrazný posun v kvalitě zpracování a použitých materiálů, spolehlivosti, jízdních vlastnostech a také v zůstatkové hodnotě. Druhá generace modelu Hyundai i30 přišla v říjnu 2011 a pokračuje tam, kde první i30 skončila. Zlepšila se kvalita interiéru, posunuly si jízdní vlastnosti a zůstatková hodnota patří mezi ty vyšší, i díky tovární pětileté záruce. Hyundai i30 druhé generace je nyní po právu velmi žádaná ojetina, tak se na ni pojďme podívat.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Hyundai ix35 2.0 CRDI

Na test ojetého auta jsme si tentokrát v Auto ESA půjčili naftový kombík s motorem 1.6 CRDI. Jedná se o velmi častou verzi ve firemních flotilách. Taková auta lákají rozumným stářím, jasnou servisní historií a slušnou výbavou, ale v případě firemních aut velký pozor právě na minulost konkrétních vozidel. Často za sebou mají těžký život a ne vždy se daří auta dotáhnout do servisu včas na předepsanou výměnu oleje. Nicméně pokud má auto rozumný nájezd a zcela jasnou servisní historii, představuje velmi lákavou a vlastně velmi spolehlivou volbu. Soukromá auta mají výbavu o poznání chudší a pod kapotou mají většinou skromný benzinový motor 1.4 CVVT. Pokud nechcete řadit, Hyundai konečně nasadil moderní šestistupňový automat či dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku, ale taková auta jsou na českém trhu ojetin velmi vzácná. Z pohledu spolehlivosti je lepší volba klasický automat s hydrodynamickým měničem, jen v něm každých 60 000 km vyměňte olej.

Podvozek s nezávislým zavěšením poskytuje modelu i30 velmi slušné jízdní vlastnosti a díky široce nastavitelnému volantu a pohodlným sedačkám je jízda s modelem i30 pohodlná a příjemná. Nicméně nedá se říci, že by měl řidič z tohoto auta kdo ví jakou radost. Přeci jen je to konzumní model. Motorizace 1.6 GDI Turbo s výkonem 137 kW (186 k) je jistě zajímavá, ale pořád nelze v modelu i30 spatřovat nějaké sportovní geny. Proti účinnosti brzd nebo samotným jízdním vlastnostem však nelze mít námitek, auto je bezpečné a velmi snadno ovladatelné. Chová se čitelně, řízení není přeposilované nebo nervózní a rychle získáte v auto důvěru. Pozor ale na geometrii a kvalitu pneumatik, Hyundai i30 je na kvalitu podvozku a použitých pneumatik poměrně citlivé auto.

Čtěte také: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid 1.2 TSI

Z motorů lze jednoznačně doporučit právě turbodiesel 1.6 CRDI, ať už s manuální nebo automatickou převodovkou. Diesely se prodávaly v několika variantách a i ta základní o výkonu 81 kW (110 k) bohatě stačí. Vždycky dostanete šestistupňový manuál, což je příjemné zejména na dálnici. Motory jsou spolehlivé a žádná velká past se v nich neukrývá. Výhodou je použití pevného setrvačníku a jediné, co může časem pozlobit, že filtr pevných částic u vozů provozovaných výhradně po městě a s oddalovanými výměnami oleje, kde dochází k větší tvorbě sazí a ucpávání filtru vlivem nedokončených regenerací. Při nájezdu do 100 000 km se oddalování výměn oleje ještě moc neprojevuje, ale rozhodně doporučujeme jezdit pro nový olej nejpozději po 15 000 km. Naftovému motoru to udělá dobře. Tankujte také kvalitní naftu, dělá to dobře vstřikovačům. Nicméně na poměry malých dieselů jsou jednotky 1.6 CRDI trvanlivé a při správném servisu slibují dlouhověkost. Motor 1.4 CRDI je také poměrně spolehlivý, ale opět pozor na servisní minulost.

S benzinovými motory je na tom model i30 trochu hůř. Především toho není moc na výběr a riziko lze spatřovat v kusech s naprosto zanedbanou servisní minulostí. Tady nejde jen o razítka v servisní knížce, vždy si všechno ověřte v servisu Hyundai, jestli opravdu auto prošlo předepsanými prohlídkami. Motory jsou v zásadě spolehlivé, ale jednotka 1.4 CVVT se zejména po přestavbě na LPG začne potýkat s opotřebením ventilových sedel a nutností seřízení ventilů. Motory 1.6 GDI a 1.6 GDI Turbo toho mají za sebou prozatím málo, ale už i u nich se začíná ve velké míře projevovat zakarbonování, což je nový neduh většiny benzinových motorů s přímým vstřikováním. Ani kvalitní benzin s čistícími aditivy není samospásný. Oddalované výměny oleje pak problém prohloubí a motor začne detonačně spalovat a dochází k obrovskému vnitřnímu namáhání. Takže pozor na to.

Celkové hodnocení

Hyundai i30 druhé generace je celkově kvalitní a spolehlivé auto a už dávno neplatí, že by se člověk měl za značku Hyundai stydět. Dokonce jízdními vlastnostmi a kvalitou zpracování některé ze soupěřů ve své kategorii tenhle Hyundai strčí do kapsy. Škoda trochu zbytečně agresivní marketingové strategie automobilky na českém trhu, která v mnoha lidech vzbuzuje vyslovený odpor. Když někomu Hyundai i30 doporučím jako naprosto seriózní a kvalitní ojeté auto, odmítne ho s tvrzením, že právě kvůli neustálemu vymezování se značky Hyundai vůči konkurenci je mu tato značka nesympatická. Věčná škoda, protože třeba model i30 s turbodieselem 1.6 CRDI patří ve své kategoii mezi jednoznačně nejlepší volby, pokud hledáte dobře postavené, jednoduché, spolehlivé, úsporné a kvalitní auto, které vám několik let vydrží bez potřeby velkých investic.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary