Test ojetého kombi Ford Mondeo ST220

2014-11-26 00:00:00

Vrcholný model ST220 je natolik specifický, že se mu budeme věnovat samostatně. Ostatně, tato generace Mondea si zaslouží klidně i další článek, protože je to velmi povedené a v rukou odpovědného majitele spolehlivé auto.


Text a statické fotky: Dalibor Žák
Dynamické fotky: Honza Koubek

Plusy Mínusy
Komfort a praktičnost Trochu problematická elektronika
Příjemné řízení a ovladatelnost Některá auta jsou dost zanedbaná
Ceny ojetin a náhradních dílů Provozní náklady nejsou nejnižší
Charakterní a silný motor Omezená trakce předních kol
Poměrně nenápadný vzhled Náchylnost ke korozi


Ford Mondeo ST220 zřejmě znáte jako policejní dálniční stíhač, než si nevybouření chlapci z české Kobry 11 nakoupili Passaty a Superby. Když tohle auto přišo v roce 2002 na trh, představovalo pro tehdejší německou šestiválcovou konkurenci značnou hrozbu. Verze ST220 vydržela ve výrobě a v prodeji až do konce této generace Mondea, která se vyráběla mezi lety 2000 a 2007. Jedná se také o poslední Ford Mondeo se šestiválcem, další generace už měla maximálně pětiválec s přeplňováním. Na rozdíl od šestiválce v civilním Mondeu byla verze ST220 silnější a také jezdila na jinak nastaveném podvozku, dostala účinnější brzdy a bohatší výbavu. Dnes na trhu najdete sice jen pár modelů ST220, ale zase to jsou velmi dobře vybavená auta a zpravidla i docela zachovalá v porovnání s ostatními Fordy té doby. Verze ST220 také mívají obvykle méně najeto, protože si je lidé nekupují zrovna na denní stokilometrové přesuny. Zatímco najít klasické Mondeo s méně než 200 000 km skoro nejde, nejsou v případě ST220 výjimkou auta, která ještě neujela ani 150 000 km.

Doporučujeme: Nový Ford Mondeo na českém trhu - ceny a technické údaje

Problém (nebo vlastně výhoda?) Fordu Mondeo ST220 je v tom, že jich na silnici moc nepotkáte. V době uvedení na trh stálo hodně přes milion a to byla částka, kterou prostě průměrný potenciální zákazník dal raději už za prestižní model od BMW nebo Mercedesu, případně Audi. Na našich silnicích tak tahle Mondea napočítáte na prstě jedné ruky a například Jeremy Clarkson, slavný moderátor pořadu Top Gear, prohlásil, že Mondeo ST220 je vzácnější auto než jinak exkluzivní Aston Martin. To může být potíž se servisem, protože neautorizované servisy nemusí mít s tímto vozem a motorem patřičné zkušenosti. Musíte tedy chvíli pátrat, než najdete někoho, kdo tomuto autu rozumí a skutečně ví, co potřebuje a nebude jen bastlit a lepit něco podle svých domněnek. Odborník je na takové auto potřeba, pokud ho chcete udržet v bezvadném stavu. A především vy musíte vědět, co kupujete. Tohle není jenom "mondeo v kombíku", tohle je trošku jiné auto a tomu budou odpovídat i provozní a servisní náklady.

Ford Mondeo ST220 se prodával jak v karoserii kombi, tak samozřejmě i jako sedan. Od obyčejného Mondea ho poznáte hlavně podle trochu agresivnějších nárazníků a sníženého podvozku, i když naše testovací auto, které jsem si půjčil v Autocentru ESA, bylo ještě dodatečně snížené. Pod kapotou najdete výhradně benzínový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 l s kódovým označením MEBA, který na přední kola posílá výkon 166 kW (226 koní) v 6150 ot./min. a točivý moment 280 Nm v 4900 ot./min. přes pětistupňovou manuální převodovku. Motor je technicky shodný se slabším šestiválcem REBA v Mondeu 3.0 V6, má jen jinak nastavenou řídící jednotku. Od června 2003 měl motor točivý moment 285 Nm a auto dostalo šestistupňovou převodovku, což pomohlo hlučnosti na dálnici a spotřebě paliva. Pozor! Některá starší Mondea původně s pětikvaltem mají dobastlenou šestistupňovou převodovku ze slabšího motoru a to nedělá dobrotu. Chtějte originál. Mondeo ST220 má udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h (hodnoty platí pro sedan, pro kombi jsou 7,8 s a 241 km/h). Udávaná spotřeba paliva je 10,4 až 10,6 l/100 km a motor si vystačí s benzínem s oktanovým číslem 95, i když někteří majitelé doporučují tankovat devadesát osmičku, pokud častěji využíváte plný výkon motoru.

Čtěte také: Test ojetého Volkswagenu Passat B6 1.9 TDI

Počítejte ale s tím, že Ford Mondeo ST220 je sice rychlé, ale ne vyloženě sportovní auto. Sice se ovládá citelně lépe než srovnatelné obyčejné Mondeo, ale je pocitově docela těžké na předek, trochu trpí na nedotáčivost a postrádá vyváženost zadokolky. Zvláště u kombíku jeho neohrabanost vynikne nejvíc (sedan je o poznání mrštnější). Navíc mají přední kola Mondea ST220 s přenosem výkonu trochu problém, především pak na mokru a nekvalitním asfaltu. Tohle auto o sobě dává více vědět, řidič ho více vnímá a žije s ním. Ve vyjetých kolejích auto tahá za volant, stejně tak při prudké akceleraci. To je věc, kterou dnes v moderních autech s aktivními stabilizátory a nenápadně zasahující záchrannou elektronikou už nepoznáte. Ovšem řízení Mondea je krásně komunikativní, odezva na plyn staromilsky progresivní a vůbec je řidič tak nějak víc vtažen do děje než v moderních utlumených autech. A to jsem ještě ani nezmínil přirozenou kultivovanost a praktičnost jako u klasického Mondea. Zvláště v karoserii kombi je tohle gigantické auto s obřím kufrem, do kterého naložíte plno harampádí. Na rodinnou dovolenou, pokud to chcete vzít přes alpské průsmyky, je prostě ideální.

Na co si dát pozor?

Samozřejmě na původ auta a servisní historii. Některá Mondea ST220 prochází tuningem, což není úplně vhodné, pokud chcete auto jako spekulativní investici do budoucna, ale pokud se dá všechno uvést do originálního stavu, můžete to risknout. Jen chtějte vědět, kde a kdy majitel auto servisoval. Servisní historie je důležitá. Stejně tak hledejte auto, které nesloužilo k tahání cementu na stavbu (u ST220 málo pravděpodobné). Lepší je opečovávaný kus po někom, kdo ho měl spíše jako nenápadnou víkendovku. V tomto ohledu bude asi lepší sedan, ale kombík má také své kouzlo. Počítejte ale s tím, že se s Mondeem jezdilo spíše ostře a "sportovně", takže tomu bude zřejmě odpovídat opotřebení podvozku, brzd a pneumatik. Kombíky přeci jen budou více ojeté a jejich podvozek v horším stavu. Při testovací jízdě se zaměřte na funkci brzd, ale náhradní díly na Mondeo jsou za příznivé ceny, takže se nebojte větší investice do originálního podvozku i brzd. Udělejte raději všechno najednou, když už bude auto rozebrané. Také pozor na spojku, některá auta na prodej ji mají na konci životnosti. Na výměnu si připravte zhruba deset tisíc korun. A když už jsme u řazení, poslouchejte při zkušební jízdě převodovku. Ta musí jít poměrně hladce a snadno, i když v teplotách pod nulou může u studeného auta trochu drhnout a jít těžko.

V zásadě je benzínové Mondeo spolehlivé auto. Jenom si pohlídejte výměny oleje a jeho hladinu a při koupi důkladně prohlédněte spodek vozu. Hledejte stopy nejen po úniku oleje (podezřele umytý motor svědčí, že chtěl majitel něco maskovat), ale také po vážnější nehodě. Pokud se auto podívalo mimo asfalt do příkopu, mohlo by být nepříjemně zkroucené a to určitě nechcete u auta, které má přes dvě stovky koní a jezdí 250 km/h... Asi vás ale neminou drobné potíže s elektronikou. Může stávkovat centrální zamykání, originální autorádio a také klimatizace, vyhřívání sedadel a vyhřívání čelního nebo zadního okna. Občas přestane poslouchat také ovládání tempomatu nebo palubního počítače. U Mondea je také problematický zámek kapoty, který se odemyká klíčkem ze zapalování. Není to moc praktické a hlavně se do toho dostane špína. Věnujte tomu pozornost a pravidelně zámek čistěte a promažte. Péči potřebují i zámky dveří a panty. Tohle už je prostě starší auto a zrovna tato generace Mondea trpí na korozi. Zrovna model ST220 nebývá prolezlý rzí jako stará lopata (nebo neudržovaná Mondea stejné generace s půl milionem kilometrů na křížku), ale prostě auto prohlédněte. Vykvetlé díly karoserie svědčí především o špatně opravené nehodě a značném kilometrovém nájezdu auta.

Celkové hodnocení

Pokud se vám auto zamlouvá a dokážete si spočítat, kolik do něj budete muset vrazit, aby sloužilo dalších několik let bez problému, jděte do něj! Tohle Mondeo je povedený kus železa, které má poměrně primitivní mechaniku, takže se nemusíte bát vybouchlých turbodmychadel, zanesených filtrů pevných čístic a podobně. Dobře, v reálném provozu si vezme deset až dvanáct litrů, ale mimo město a dálnice se s ním dá jezdit za devět a i když mu trochu šlapete na krk, zpravidla si nevezme více než čtrnáct litrů. A také mi řekněte, kde seženete takhle charakterní a příjemný šestiválcový sedan (nebo kombík) za sto až sto padesát tisíc? Jakkoli je možná BMW 530i o trochu lepší, je složitější, má dražší servis i díly a není tak spolehlivé. Ford Mondeo ST220 je prostě velmi atraktivní, pokud chcete auto s duší a zároveň máte omezený rozpočet na jeho nákup. Musíte ale vědět, že vás pak bude něco stát ne jen jeho provoz, ale především údržba. I když není to katastrofa a finančně se budete z dlouhodobého hlediska pohybovat možná i pod úrovní moderního turbodieselu. A to za trochu toho risku a vyšší spotřebu stojí, ne?

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary