Test ojetého kombi Ford Mondeo (2007 - 2014)

2017-05-23 00:00:00

Ford Mondeo patří k velmi oblíbeným a zároveň poměrně dostupným autům ve svém segmentu. Pozor ale na to, jaké auto kupujete a od koho. Důkladná prohlídka je nutností.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prostorný a pohodlný interiér Méně kvalitní interiér
Obrovský zavazadlový prostor Plno aut na konci životnosti
Skvělé jízdní vlastnosti Citlivější podvozek
Zábavné řízení Horší výhled vzad
Široká nabídka na trhu ojetin Absence pohonu 4x4


Ford Mondeo čtvrté (někdy se setkáte s označením třetí) generace přišel v roce 2007 a na trhu vydržel až do roku 2014. Poslední skladové kusy už od dealerů dávno zmizeli a naopak se pomalu dostávají do bazarů první nové generace Mondeí. Pokud ale neholdujete přetechnizované moderně, ale přesto chcete solidní moderní auto, je právě čtvrtá generace Mondea velmi dobrá volba. Na trhu ojetin je velká nabídka, můžete si vybrat mezi sedanem, praktickým a elegantním liftbackem nebo obřím kombi. I přes nesporné kvality auta jsou ceny ojetin poměrně příznivé a například v přímém srovnání s Volkswagenem Passat nebo Opelem Insignia se ceny Fordu pohybují nejníže vzhledem k výbavě, najetým kilometrům a stáří auta. Možná za to může trošku pošramocená pověst spolehlivosti založená částečně na zkušenostech s minulou generací Mondea, možná i nepříliš vysoká kvalita zpracování zejména v interiéru. Ovšem tento Ford je v celku dobré auto a pokud vás baví řídit a máte rádi, když s vámi auto komunikuje po řidičské stránce, budete nadšeni.

Čtěte také: Test ojetého kombi Ford Mondeo ST220

Nejpočetněji jsou na našem trhu zastoupeny verze kombi a liftback. Liftback je atraktivní svým designem a zároveň dobrou praktičností. Uvnitř je spousta místa, kufr je vskutku obrovský a pokud nechcete kombi, stěží koupíte prostornější a praktičtější auto. Ford Mondeo poskytuje i slušnou míru pasivní bezpečnosti. V době uvedení na trh získal od Euro NCAP pět hvězdiček za ochranu posádky a i když se od té doby přísnost testů zvýšila, stále se Mondeo řadí k velmi bezpečným autům. Standardem je samozřejmě stabilizační systém a ABS, prakticky všechna auta na trhu mají minimálně šest airbagů. Výbava aut se dost liší a setkáte se i s poměrně chudými vozy, nicméně věci jako klimatizace a solidní audiosystém bývají ve všech autech. Některá Mondea mají i praktické vyhřívání čelního skla, parkovací senzory a navigaci, která není pro zloděje takovým lákadlem jako snadno odmontovatelná jednotka ve vozech koncernu VW.

Co se jízdy týče, poskytuje Ford Mondeo řidiči vzácnou míru potěšení z jízdy, kterou se mohou pyšnit pouze tehdejší vozy BMW nebo jiné sportovně založené značky, třeba Jaguar. Jistě, Mondeo je klasická předokolka a třeba absence aspoň příplatkového pohonu 4x4 dost omezuje tržní potenciál třeba proti již zmíněnému Passatu nebo Insignii, ale na těch 50 týdnů v roce, kdy není sněhová kalamita, má Mondeo na kvalitních pneumatikách a podvozku v dobrém stavu trakce dost. Ford Mondeo vyniká mezi klasickými předokolkami vyvážeností, ochotou měnit směr a přesným řízením s dostatkem zpětné vazby k řidiči. I odpovědi na povely řidiče se dostavují okamžitě a mezi vaším příkazem autu a odezvou není dlouhá gumová prodleva. Mondeo po odstavení plynu v zatáčce výrazně utáhne stopu a dokonce jde tenhle rodinný kombík snadno přemluvit k přetáčivosti, aniž by musel řidič pubertálně tahat za ruční brzdu. Dnes už takhle zábavné a dobře nastavené auto na trhu sotva najdete, snad jen nová Mazda 6 se nadšeneckému potenciálu minulého Mondea dokáže přiblížit. Dynamické nadání Mondea ale nevynikne pouze se silnými motory.

Doporučujeme: Test ojetého MPV Ford S-Max

Když už jsme u motorů, rovnou si ze svého seznamu vyškrtněte jednotku 1.6 TDCI, které byste se měli vyhnout obloukem větším než je oběžná dráhá Neptunu kolem Slunce. Je to utrápený motor, který na velké auto nestačí, neustále pracuje pod plným zatížením a velmi brzy u něj dochází k fatálním poruchám. Ani spotřeba není zázračná. Dobrou volbou není ani maloobjemový benzínový motor 1.6 16V Ti-VCT, který není nespolehlivý, ale na Mondeo je slabý. V reálu si pak vezme klidně i devět litrů na 100 km, aby se s autem aspoň trochu hýbal. Žádný odvaz není ani motor 2,3 l dodávaný výhradně s automatickou převodovkou. Automat je pomalý, motor má poměrně malý točivý moment a pocitově se síla v převodovce ztrácí. Výsledkem je nízká dynamika a velká spotřeba. Dobře zvažte také koupi motoru 2.5T od Volva. I když má dost síly, v reálném provozu si řekne o 11 litrů benzínu, žere spojku a především se u něj může vyskytnout velmi špatně diagnostikovatelný problém s prasklými stěnami válců. Když vyškrtnete tyto motory, nemůžete prakticky udělat chybu. Přesto mají některé motory výhodu nad jinými a to především diesely bez filtru pevných částic.

Naprostou sázkou na jistotu je naftový motor 1.8 TDCI o výkonu 92 kW v kombinaci se šestistupňovým manuálem. Šestikvalt snižuje na dálnici pracovní otáčky a tím spotřebu i hluk. Navíc se jedná o velmi spolehlivý motor, který potřebuje jen opatrné zahřívání a dochlazování. V reálu jezdí za méně než šest litrů nafty a jeho velikou předností je, že se prodával vždycky bez filtru pevných částic. Smutnou zprávou je, že z trhu dobré kusy pomalu mizí, ale snad by ještě šlo zachovalou osmnáctistovku při troše snahy najít. Majitelé si tyhle motoy drží. Motory 2.0 TDCI prodávané na našem trhu filtry DPF většinou zpočátku neměly, ale dovážené ojetiny ho už mít mohou, takže si podle VIN kódu auta v servisu Fordu ověřte, zda vaše auto filtr pevných částic má nebo ne. Pozor hlavně na auta, která filtr mají mít, ale byl jim odstraněn. Taková nesplňují vyhlášku a nesmí na silnice. Od STK by vás vyrazili. Technicky jsou ale jednotky 2.0 TDCI a 2.2 TDCI v této generaci Mondea velmi spolehlivé motory a už se u nich nevyskytují v takové míře fatalní poruchy vstřikování jako dříve, i když sem tam se problém objevit může. Také pozor na běžné závady turbodieselů, ale výběr je velký, takže byste měli najít kvalitní auto.

Tip: Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI

Já si na test v Auto ESA ale půjčil nepříliš obvyklý benzínový atmosférický dvoulitr Duratec. U nás prostě všichni chtějí diesel, přesto je tohle také velmi dobrý motor, který potěší reálnou spotřebou kolem osmi litrů. Je tichý, spolehlivý a i když to není žádný trhač asfaltu, klidným povahám stačí. Slušela by mu ale šestka, na dálnici se motor točí přeci jen trochu moc. Dvoulitr se dělal i ve verzi umožňující jízdu na E85 a dodatečná přestavba není složitá. Zajímavý je i motor 1.6 EcoBoost montovaný po faceliftu, který je poměrně spolehlivý, dobrý je i motor 2.0 EcoBoost, i když ten se vyskytuje prakticky jen s nepříliš dobře naladěným dvouspojkovým automatem PowerShift. S manuálem ho Ford začal prodávat až ke konci životního cyklu auta (od února 2012) a v bazarech je jich zatím málo. V téhle cenové relaci většina lidí brala rovnou diesel. Navíc u moderních přeplňovaných downsizovaných motorů pozor na stav turba. Všímejte si i kouřivosti a kultury chodu, startování a běhu zastudena. Některé motory jsou poměrně brzy unavené vlivem necitlivého zacházení a objevují se i problémy s řídící jednotkou motorů EcoBoost.

Převodovky jsou obecně spolehlivé a nevyskytuje se u nich drhnutí nebo neochota. Pozor tedy na auta, ve kterých jde řazení těžce a nechce zapadnout. Počítejte ale s tím, že silné motory, především pak turbodiesel 2.2 TDCI, mohou mít spojku na konci životnosti. Ford prodával dva typy automatů. Dvouspojková převodovka PowerShift se dodávala k motorům 2.0 TDCI a 2.0 EcoBoost. Jednotky 2.3i, 2.2 TDCI a některé motory 2.0 TDCI měly ale i klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. U klasického automatu si dejte pozor, zda v nich byl měnem olej. Ford sice tvrdil, že je náplň doživotní, ale každý servisák vám řekne, že by se měl po 60 000 km vyměnit. Interval 60 000 km je požadovaný u dvouspojkové převodovky a pokud auto jezdí plně vytížené a hodně ve městě, je lepší interval u dvouspojky zkrátit dokonce na 40 000 km. U dvouspojkové převodovky pozor na cukání a kolísání otáček. Najděte si táhle stoupání, zařaďte manuálně nejvyšší rychlost v nízkých otáčkách a všímejte si, zda převodovce nekolísaj otáčky. Oprava dvouspojkového automatu může stát klidně i 50 000 korun.

I když je interiér docela dobře řešený, ergonomie řidiče a ovládání slušná a na specifika různých ovladačů si zvyknete, nepotěší vás poměrně nízká kvalita zpracování přístrojové desky a laciné materiály. V interiéru Mondea to poměrně brzy začíná vrzat a některá auta už po 150 000 km vypadají velmi opotřebovaně, jako by je někdo stočil o dvě stě tisíc dolů. Otočené výdechy ventilace bývají ulomené, vrže centrální konzola a plasty se snadno ošoupou a poškrábou. U kombi se pak ozývá vrzání ze zadní části, čalounění sedaček se snadno poškodí a i když je elektronika obecně spolehlivá, raději všechno pořádně vyzkoušejte. Objevují se třeba problémy s elektrickým nastavováním zrcátek a s funkcí vyhřívání čelního skla. Myslete také na to, že antireflexní čelní sklo s vyhříváním a dešťovým senzorem stojí klidně třicet tisíc, takže zvažte jeho připojištění. Jinak jsou ale ceny oprav už rozumné, protože ojeté Mondeo určitého stáří spadlo v servisech Ford do nižší cenové kategorie než úplně nová auta. Dobrou zprávou je, že po faceliftu Mondea se kvalita detailů v interiéru zlepšila.

Celkové hodnocení

I když je Ford Mondeo jasná volba z hlediska jízdních vlastností a zábavného řízení, nezklame ani celkovou spolehlivostí, praktičností a pohodlím. Je to dobré auto a když budete chvíli hledat kus, kterému někdo věnoval péči a pravidelný servis, bude vám spolehlivě sloužit. Vyhněte se nepovedeným motorům a raději si připlaťte za prověřené auto z důvěryhodného zdroje. Ceny se totiž i tak pohybují ve srovnání s konkurencí docela nízko. I když by mi osobně nevadil motor 2.0 Duratec, jaký byl v testovaném autě, jasná volba je diesel. Chtěl bych ho ale asi raději s automatem s hydrodynamickým měničem. Mondeo je, i přes své skvělé řízení a dobrý podvozek, přeci jen spíše rodinné a pohodlné auto. U dieselů ale pozor na jejich stav. Z hlediska dlouhodobých nákladů je velmi dobrou volbou prakticky neprůstřelný motor 1.8 TDCI v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Jak budou vyplouvat na povrch problémy aut s filtry pevných částic, bude tento motor dodávaný standardně bez filtru velmi žádaný. Smiřte se jen s horším zpracováním interiéru a trochu obtížnějším výhledem dozadu, takže pokud bude mít auto parkovací senzory, bonus pro vás.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary