Test ojetého kombi BMW řady 3 Touring E91

2017-01-17 00:00:00

Pokud chcete kombinovat skvělé jízdní vlastnosti BMW řady 3 s praktičností a rozumnými provozními náklady, máte možnost. Je ale lepší se poohlédnout po silnějších šestiválcích a vytrpět dražší povinné ručení.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Diskutabilní spolehlivost čtyřválců
Dynamika a charakter šestiválců Šestiválec s manuálem je vzácnost
Rozumná spotřeba i náklady Pneumatiky runflat kazí komfort
Kvalita zpracování a spolehlivost Většina aut s velkými nájezdy
Výběr karoserií, motorů a převodovek Základní motory mají chudou výbavu
Špičková verze M3 i jako sedan Chybí zobrazení teploty vody a oleje


BMW řady 3 bylo vždycky na vrcholu své kategorie, pokud šlo o kombinaci dynamiky a jízdních vlastností. Ani komfort, kvalita a praktičnost nebyly nikdy upozaděny, ovšem k BMW jste si šli zpravidla vždy právě pro řidičské auto. BMW řady 3 E90 je jedním z posledních klasických modelů, než nastoupil ve velké míře downsizing s uškrcenými maloobjemovými přeplňovanými motory. Je to jednoduše poslední klasické BMW podle původních měřítek. Když jste si ho koupili, věděli jste, že máte něco extra. Nejmarkantnější byl rozdíl proti konkurenci u minulé generace E46, ale i model E90 (E91 je označení pro Touring) jezdil výborně a strčil do kapsy soudové Audi A4, Jaguar X-Type nebo Mercedes-Benz třídy C. Kdyby nebylo proklínaných dojezdových pneumatik runflat, ještě by se k výborné dynamice a ovladatelnosti přidal solidní komfort.

Doporučujeme: Test ojetého sedanu BMW 525d E60

Zatímco před lety tohle auto stálo dost přes milion, aby mělo solidní motor a výbavu, dnes si ho můžete dopřát za zlomek ceny. Předfaceliftové čtyřválce koupíte už za nějakých 170 000 korun, šestiválce stojí od nějakých 200 000 korun. Modely po faceliftu se prodávají za zhruba tři sta tisíc, opravdu pěkná a mladá auta se dají sehnat za půl milionu. To není vzhledem k původní ceně vůbec strašné, neboť se bavíme o zánovních a maximálně čtyři roky starých vozech. Cena ojetých BMW tradičně rychle spadne během prvních dvou let, ale pak se pokles zpomalí. Záleží hodně na použitém motoru, ale i když moderní doba chce automat, čtyřkolku a diesel, tradiční benzínové šestiválce jsou určitou skupinou zákazníků také vyhledávány. Je jich málo a často se to promítá do ceny.

BMW řady 3 generace E90 přišlo na trh v roce 2005 a v roce 2012 ho nahradila nová generace. Jako příklad jsem si k testu vzal v Auto ESA kombi 318d s naftovým motorem a automatem, což není zrovna vrchol dokonalosti, pokud se bavíme o řadě 3. Jenže ukazuje to, že BMW nedělá auta jen pro nadšence. Toto je naprosto normální rodinné a fleetové auto. Nájezd přes 170 000 km se na kvalitě a vzhledu interiéru nijak neprojevil, je to velmi zachovalé a pěkné auto. Ani jiná testovaná auta s nájezdem hodně přes 200 000 km nevykazují známky nadměrného opotřebení interiéru. Bohužel je ale znát, že podvozek už má nejlepší léta za sebou, což ale přisuzuji spíše podprůměrné kvalitě českých silnic (hlavně že si platíme ty daně a dálniční známky...) a nepoddajným těžkým pneumatikám runflat. Runflaty mají sice nepopiratelnou výhodu, pokud jde o nenadálý defekt, ale kazí jízdní komfort. Tlučou a neodfiltrují drobné nerovnosti. Vibrace pak přenáší do volantu a také do karoserie. Zahoďte je, kupte si sadu na opravu kol, a místo nich dejte obyčejné pneumatiky. Uvidíte ten okamžitý rozdíl.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 750Li

Pokud jde o motory, základní čtyřválce zrovna nejsou nejlepší volba. Předně na docela těžké auto moc nestačí, respektive nedají vyniknout výbornému podvozku. Navíc jsou čtyřválce docela problematické. Z benzínových zlobila jednotka označená jako N45 montovaná do verze 316i a také do vzácné a dynamicky velmi schopné 320si. Zlobí mu rozvodový řetěz, zapalování a 320si trpí na praskání tenké stěny mezi válci. Motory 2,0 l v 318i a 320i jsou na tom výrazně lépe. Horší je to u velmi populárních turbodieselů v modelech 316d, 318d a 320d. Čtyřválce označené jako N47D20 jsou velmi rizkové hlavně v letech 2007 až 2009, ale až do března 2011 se u nich vyskytovaly ve větší míře potíže s rozvody (řetěz přeskočil nebo úplně prasknul a motor se leckdy i potkal a zničil) a také s praskajícím blokem, což se velmi obtížně diagnostikuje a jedná se o závadu, která se projeví až časem, například pomalým únikem chladící kapaliny. Buď berte modernizovaný motor vyrobený od března 2011 dál, nebo hledejte zachovalý starý čtyřválec M47D20, ale ten už sotva bude v bezvadném stavu s rozumným nájezdem.

Naproti tomu jsou tradiční řadové šestiválce, ať už na benzín nebo naftu, velmi spolehlivé, dynamicky nadané a charakterní. Diesely mohou mít potíže s vířivími klapkami v sání a s turbem, ale udržovaný motor po citlivém majiteli vydrží dlouho. Benzínové šestiválce jsou pak pohlazením pro uši a ve výsledky i pro duši, protože navodí v autě úchvatnou atmosféru. Mají krásný zvuk, dostatek síly, ochotně se vytáčí a přitom mají rozumnou spotřebu. I s nejsilnějším modelem 330i se dá jezdit za deset litrů. Zajímavý je rovněž model 325i, který měl nejprve objem 2,5 litru, po modernizaci se pak jednalo o podladěnou verzi třílitru. Verze bez přímého vstřikování je měkčí, má lepší reakci na plyn a ochotněji jde za plynem. Přímovstřikové verze měly v prvních fázích výroby se vstřikovači problémy, ale postupně se vše vyřešilo a už bývají bezproblémové. Šestiválce potřebují hlavně pravidelné výměny oleje, což platí především pro přeplňovanou verzi 335i. Ta má choulostivá turbodmychadla a je lepší u ní měnit olej už po 12 000 km a tankovat výhradně kvalitní palivo s aditivy. Hrozí totiž zakarbonování motoru a zapékání oleje u turba.

TIP: Test ojetého BMW 535i E39

Celkový požitek z jízdy podporuje i bezchybná ergonomická pozice za volantem, jasně definovaná odezva všech ovládacích prvků a na řidiče orientovaný interiér, který se může někomu zdát strohý, ale neruší. Verze se systémem iDrive má uprostřed palubní desky velký displej a nedá se říci, že by zrovna první verze iDrivu fungovaly bezchybně. Systém se občas zasekává a jsou nutné jeho aktualizace. Navíc jeho ovládání vyžaduje zvyk. Rozhodně to není nutnost, bez které byste se neobešly. Už základní rádio hraje dobře a parkovací senzory a dvouzónovou klimatizaci můžete mít i bez nutnosti iDrivu. Standardní sedačky jsou pohodlné a funkční, ale příplatkové sportovní s lepším vedením těla jsou samozřejmě vítaným doplňkem. Kvalita interiéru i výbavy je dobrá, ale vždy vyzkoušejte všechny funkce, ať máte jistotu. V případě kombi E91 jen pozor na dovírání samostatně otevíratelného okna pátých dveří. U BMW řady 3 E90 a E91 se také může zasekévat zámek kapoty. Pozor na vlhkost v interiéru, což může svědčit o špatně opravené nehodě a zatékání do auta.

Celkové hodnocení

BMW řady 3 E90, ať už sedan, kombi, kupé nebo kabriolet, je výborné a kvalitní auto. Jeho nespornou výhodou jsou skvělé jízdní vlastnosti. Ty si nejlépe vychutnáte s řadovým šestiválcem a manuální převodovkou, ale ani s automatem nepřijdete o vrozené vyvážení a příjemný charakter moderní zadokolky. Auto není zákeřné a na kvalitních pneumatikách nebudete mít problémy ani v zimě. Navíc pak, pokud si vypnete stabilizační systém, si můžete s BMW řady 3 užít kopu zábavy. O to všechno by vás čtyřkolka připravila, xDrive navíc přidává hmotnost, zvyšuje spotřebu a přináší rizika drahých oprav. Když čtyřkolku, raději si kupte SUV X3 nebo X5. Najít na našem trhu klasický benzínový šestiválec dá trochu práce, ale trpělivost se vyplatí. Sázkou na jistotu pak může být model 325d s podladěnou verzí třílitrového dieselu a například s automatickou převodovkou. Důležité je ale věnovat vozu aspoň základní péči, pravidelný servis a starat se o motor citlivým zacházením především tehdy, když se ještě neohřál na provozní teplotu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary