Test ojetého kombi Audi S4 Avant 4.2 V8

2015-03-17 00:00:00

Rychlý nenápadný kombík za cenu nové Fabie, který si dá k snídani kdejaké nepozorné Porsche, je velmi lákavá nabídka. Jenom musíte vědět, že ho dokážete uživit.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Silný a charakterní motor Nejezdí tak dobře jako BMW M3
Nenápadný vzhled Provozní náklady jsou opravdu vysoké
Kvalita zpracování Podvozek není ani pohodlný, ani sportovní
Bohatá a funkční výbava Omezená nabídka místa vzadu
Kombinace rychlosti a praktičnosti Tendence k výrazné nedotáčivosti


Mám rád rychlé a nenápadné kombíky. Ne, nemám teď na mysli načipovanou Octavii 1.9 TDI Combi. Mám na mysli kombíky, které mají minimálně 300 benzínových koní a nejlépe osmiválec, přitom se tváří jako naprosto obyčejné auto, kterých denně potkáváme desítky. Tohle Audi S4 Avant s osmiválcem 4,2 l, které jsem si na test ojetiny půjčil v Autocentru ESA, je přesně ten typ auta. Je nenápadné a na první pohled nepoznáte, že máte co dělat s tak dynamicky schopným vozem. Vždyť na něm nejsou žádná křídla, žádné spoilery, ani rychlé pruhy nebo výhružné nápisy SPORT, RACING a podobně. Vypadá prostě jako normální auto, navíc je to praktický rodinný kombík a v testovaném exempláři dokonce s automatickou převodovkou. Zkrátka, když se vám narodí děti a vy potřebujete něco adekvátního pro rodinu, ale nechcete slevit ze svých požadavků na dynamiku, je tohle velmi lákavá nabídka. I ta spotřeba paliva osmiválcového motoru a servisní náklady se dají unést, když víte, co kupujete. Jenže, jak už jsme si mnohokrát ukázali, takové auto vyžaduje důkladnou péči. Musíte upravdu vědět, co kupujete a nemyslete si, že na provozu rychlého Audi můžete šetřit.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 750Li E66

Předně byste také měli vědět, že tohle Audi S4 Avant není sportovní auto. Je rychlé, opravdu rychlé, ale není sportovní v tom pravém smyslu. Pokud tedy máte, stejně jako já, doma třeba BMW M3, budete možná z jízdního projevu tohoto Audi trochu zklamáni, pokud od něj budete očekávat to samé. Ovšem když se smíříte se skutečností, že je to jen rychlé auto a ne nářadí na víkendové dovádění na závodním okruhu, vlastně by vás jeho dynamika mohla uspokojit. Atmosférický osmiválec o zdvihovém objemu 4,2 l s pětiventilovou hlavou má hezký výkon 253 kW (344 k) v 7000 ot./min. a točivý moment solidních 410 Nm v 3500 ot./min. Výsledkem je zrychlení na stovku za 5,8 s a maximální rychlost elektronicky omezená na 250 km/h. Nicméně testy ukazují, že Audi S4 Avant nemá problém zdolat 280 km/h bez omezovače rychlosti. Přenos výkonu na silnici řeší v testovaném autě šestistupňový automat, ale v základu je vůz vybaven manuální převodovkou. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol quattro řešený v tomto případě mezinápravovým diferenciálem s rozložením síly 50:50 mezi nápravy.

Možná právě řešení pohonu všech kol stojí za vysokou tendencí k nedotáčivosti Audi S4 Avant. Je to také velmi těžké auto a ten velký osmiválec je posazený před přední nápravu, což zrovna vyvážení moc neprospívá. Ona tupost a rozvážnost přídě je cítit i v řízení, takže se rozhodně nedočkáte té přirozené vyváženosti soudobého BMW M3 E46 s podobně výkonným řadovým šestiválcem 3,2 l. Teprve až faceliftovaný model vyráběný od konce roku 2004 přišel s lepším rozložením výkonu mezi nápravy (40:60) a ostřejším zadním diferenciálem, takže byla přeci jen více cítit ochota zadní nápravy pomáhat autu v zatáčkách. Nikdy ale vyšší tendence k nedotáčivosti nezmizela. Ostatně, s hmotností až 1900 kg v případě plně vybaveného modelu Avant s automatickou převodovkou nejde očekávat ladnost jako v případě o 350 kg lehčího kupé od BMW. Nemá ale smysl tomuto Audi vyčítat jistou neohrabanost, protože na rozdíl od BMW M3 E46 si tohle auto můžete koupit nejen jako sedan, ale také jako kombi a ještě ke všemu s použitelným automatem a ne jen s ucukanou nespolehlivou sekvencí. A právě to dělá z Audi S4 opravdu atraktivní volbu pro ty, kteří chtějí především charakterní motor, každodenní použitelnost a praktičnost.

První model, který jsem testoval, se vyráběl od března 2003 do prosince 2004 a byl založen na Audi A4 generace B6. Potom přišla faceliftovaná varianta B7, která vydržela v prodeji až do roku 2008. V roce 2005 se ještě objevila ostřejší verze RS4 s přímým vstřikováním, čtyřventilovou technikou a výkonem 420 koní. Z pohledu zájemce o ojetinu je velmi lákavá první verze před faceliftem, neboť její ceny jsou nízko a ani po faceliftu se jízdní vlastnosti nijak zázračně nezlepšily, i když k drobnému pokroku přeci jen došlo především v naladění podvozku. Ať už se rozhodnete jakkoli, slušné exempláře Audi S4 se dají pořídit od 250 000 korun, za nějakých 350 až 400 000 koupíte opravdu pěkné mladé auto s malým počtem ujetých kilometrů a bohatou výbavou. Nicméně model S4 není víkendová hračka, takže některá auta mají i po pár letech na svém kontě slušnou porci kilometrů. To ale nemusí nic znamenat, protože majitelé se o Audi S4 zpravidla dobře starají a poskytují mu pravidelný plnohodnotný servis. Výhodou vozu je i poměrně jednoduchá mechanická konstrukce pohonu a odpadají problémy se složitým přeplňováním či elektronikou pohonu všech kol.

Samotný motor původem v Audi A8 je solidní nářadí a pokud má pravidelně čerstvý olej a majitel se o něj dobře staral především opatrným zahříváním a tankováním kvalitního paliva (osmiválec vyžaduje benzín s oktanovým číslem 98), měl by ještě dlouho vydržet. Výhodou je poměrně spolehlivý rozvod řetězem (původní verze v Audi A8 měla řemen na druhé straně motoru), ovšem při testovací jízdě se zaměřte na to, jestli řetěz nechrastí ani po ohřátí motoru. Potom je nutná jeho výměna a to nebude zrovna levná záležitost. Stejně tak pozor na úniky oleje a důkladně prohlédněte spodek vozu, zda z motoru nikde nic neteče. Připravte se ale na to, že více ojeté exempláře s nájezdem přes 200 000 km už mohou vyžadovat pravidelné dolévání oleje. Záleží kus od kusu a větší spotřeba oleje znamená přeci jen více namáhaný motor. Rozhodně se ale vyhněte autům, která po nastartování charakteristicky páchnou spáleným olejem a která při prošlápnutí plynu na volnoběh kouří. Typický namodralý dým by vás měl varovat, takže od takového auta raději ruce pryč. Může jít jen o těsnění pod víkem ventilů, ale také o něco mnohem horšího.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Subaru Legacy 3.0R

Mechanika motoru je ještě v pořádku, ale pozor si dejte na zapalovací cívky, které poškodí i zdánlivě neškodné omytí motoru vodou. Audi dokonce měnilo vadné cívky v rámci záruky, tak zjistěte, jestli byla na vašem autě provedena záruční oprava. Pokud ale auto není v záruce, připravte si raději peníze bokem, protože to je nejčastější problém na tomto jinak spolehlivém osmiválcovém motoru. Všech osm vás může stát klidně i deset tisíc. Občas se objevují potíže se startérem a celým systémem zapalování včetně řídící jednotky. Vyskytují se i problémy s chlazením, respektive s těsností chladiče. Důkladně také vyzkoušejte funkci převodovky. Automat potřebuje pravidelné výměny oleje a repase může vyjít pěkně draho. Výměna pak přijde na zhruba 150 000 korun včetně měniče točivého momentu. Manuální převodovka mívá problémy se synchronizací mezi prvními čtyřmi stupni a počítejte s výměnou spojky, která bude stát kolem 15 000 korun. Pozornost věnujte i funkci pohonu všech kol a diferenciálům. Prověřte těsnost mechanismu a raději preventivně vyměňte v zařízení olej, i když vám bude každý tvrdit, že je v systému doživotní náplň.

Choulostivým místem je i podvozek a řízení. Hydraulika posilovače může mít poruchu a Audi poměrně dost dílů měnilo v rámci záruky. Podvozek pak trpí na nekvalitní silnici a připravte se na pravidelné výměny tlumičů. Poměrně brzy odejdou i silentbloky stabilizátorů, ale díly nejsou přemrštěně drahé. Vyhněte se ale tuningu a seřízení podvozku svěřte profesionálům. Audi sice nejezdí moc pohodlně, ale nesnažte se s tím laborovat nebo snad kupovat ještě tvrdší snížený podvozek. Pozor si také dejte na vyvážení kol a geometrii, protože tohle je rychlé a silné auto a podvozek (a samozřejmě i brzdy) patří ke klíčovým komponentům, na kterých by se nemělo šetřit. Tvrdý podvozek pak způsobuje poměrně rychlé rozvrzání interiéru, zejména vzadu. Více na to trpí kombi Avant, které nemá tak vysokou torzní tuhost jako sedan. Vnitřek Audi je tradičně kvalitní, ale povrzávání kůže a plastů je něco, s čímž se musíte u více ojetého auta smířit. Když už budete uvnitř, pozorně vyzkoušejte všechna elektronická hýblátka a hračky, zda fungují. Opravy jsou komplikované a zbytečně drahé.

Celkové hodnocení

Rozhodně ale nechci říct, že by bylo Audi S4 Avant nezajímavé auto. Naopak, vzhledem k aktuálním cenám je to opravdu lákavá koupě. A vedle dynamiky dostanete i slušnou praktičnost a užitnou hodnotu, i když s místem na zadních sedadlech to není žádná sláva. Musíte ale vědět, že tohle auto potřebuje pravidelný kvalitní servis a že se na jeho provozu nedá šetřit. Reálná spotřeba paliva se pohybuje kolem dvanácti litrů na 100 km a při častém využívání dynamického potenciálu počítejte klidně s patnácti až šestnácti litry naturalu 98. Co se mechaniky týče, je tohle Audi dobře postavené a motor je v zásadě spolehlivý. Jen si dejte pozor na velmi unavené exempláře a vždy se snažte dohledat servisní historii auta. Vyhněte se vozům po tuningu, chtějte originál. Smiřte se ale s tím, že nedostanete takové sportovní jízdní vlastnosti jako od soudobého BMW M3 E46. Na rozdíl od BMW ale Audi poskytuje větší výběr karosářských variant a můžete mít i solidní a spolehlivý automat. Jako víkendové auto pro radost vám doporučím BMW M3, ale pokud chcete i něco pro rodinu a na každý den, kupte si tohle Audi S4 Avant v kombíku a s automatem. Je to příjemná a osvěžující přípomínka doby, kdy se ještě dělala i relativně obyčejná auta s velmi osobitým charakterem.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary