Test ojetého kombi Audi A6 Avant 3.0 TDI

2016-07-04 00:00:00

Kombík prestižní německé značky už nemusí být pouze nedostižný sen. Ceny poměrně mladých a moderních aut se pohybují na přijatelné úrovni. Co ale od Audi A6 čekat?


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalitní a prostorný interiér Původ a minulost některých vozů
Praktičnost verze Avant Servis se může prodražit
Spolehlivý pohon všech kol quattro Ovladatelnost je jen průměrná
Dynamika šestiválců TDI Nízký komfort na velkých kolech
K dispozici i velmi silné verze S6 a RS6 Převodovka CVT Multitronic se kazí


Ceny kvalitních ojetých vozů Audi A6 třetí generace klesly na hranici čtvrt milionu korun, takže se dostávají i do hledáčku zájemců, kteří by jinak uvažovali spíše o voze nižší kategorie, například o Škodě Superb, Passatu nebo třeba Octavii. Jistě, za stejné peníze dostanou pravděpodobně starší auto s větším kilometrovým nájezdem, ale zase může být lákavá vidina prestižnějšího vozu věhlasné značky a skutečného prémiového statusu, kterým se před pár lety mohl pyšnit pouze úspěšný člověk. Nyní ale tohle auto už nestojí přes jeden a půl milionu. Přesto má pořád to, co má správný prémiový produkt mít – luxusní výbavu a silný motor. Audi A6 to sice v konkurenci BMW řady 5 a Mercedesu třídy E nemělo lehké, ale svou specifickou skupinu zákazníků si vždycky našlo.

Tip: Rychlý test supersportu Audi R8 V10 Plus

K testu třetí generace Audi A6 jsem si v Auto ESA půjčil model kombi označovaný jako Avant s velmi populárním šestiválcovým motorem 3.0 TDI. Cíleně jsem si vybral auto, která má za sebou větší nájezd a je za nižší cenu. Zkrátka chci otestovat auto, které si lidé kupují a ne vyleštěné čtyři roky staré auto z autosalonu, které stojí šest set tisíc a na němž se toho moc demonstrovat nedá. Tohle Audi A6 Avant 3.0 TDI má za sebou poctivých 250 000 km, prodejce si ho nyní cení na zajímavých 240 000 korun a má vlastně všechno, co má podobné auto mít – automatickou převodovku, pohon všech kol quattro, vícezónovou klimatizaci, solidní audio systém, parkovací senzory, tempomat a pořádná světla. A samozřejmě spoustu dalších maličkostí. Tak si pojďme tohle Audi představit a podíváme se i na potenciální problémy, které by vás mohli potkat.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 525d E60

Audi A6 se začalo prodávat v únoru 2004 a poslední vozy této třetí generace se vyrobily v květnu 2011. Během těch let prošel vůz kontinuálním modernizováním, žádný velký facelift se nekonal. Snad jen v roce 2008 se Audi dočkalo výraznějšího přepracování některých designových prvků. Především se modernizovaly motory hlavně za cílem lepších výkonů a nižší spotřeby paliva a nižších emisí CO2. Pod kapotou mohou být čtyřválce, zajímavé šestiválce, dynamicky velmi schopné osmiválce a také dokonce benzínové desetiválce, které ale osloví jen skutečného fanouška a někoho, kdo ví, co takové auto potřebuje. Motorizacím Audi S6 a Audi RS6 se ale budeme věnovat třeba někdy jindy, dnes je zmíníme jen okrajově. Základní motory byly k dispozici s pohonem předních kol, ale logickou volbou je pohon 4x4 označovaný jako quattro, který obstarává mezinápravový diferenciál Torsen. Není to tedy žádné šidítko, ale poctivá čtyřkolka.

Přesto si nemyslete, že byste díky čtyřkolce mohli řezat zatáčky a že vás podrží, jak si plno lidí mylně myslí. Čtyřkolka má lepší trakci při rozjezdu z místa, ale rychlejší díky ní nebudete. Naopak tohle Audi A6 nikdy nemělo tak precizní jízdní vlastnosti jako třeba soudobé BMW řady 5 se svým vrozeným vyvážením s pohonem zadních kol. Audi je nedotáčivé, do zatáček se ve vyšší rychlosti musí trochu přemlouvat a ta masa hmoty vpředu před nápravou je znát. Podvozek navíc funguje jen na dobré kvalitní silnici, s rozbytou si moc neporadí a čím větší kola budete mít, tím to bude horší. Podvozek je moc tuhý a neodpovídá komfortnímu charakteru auta. S tím souvisí i trochu zbrklé řízení, které má nejprve pomalý nástup a pak příliš ostrou reakci v oblouku. S tímhle autem se tak rychle nejezdí moc hezky, ale když se ustálíte na tempomat a jedete klidně, je to dobré a příjemné auto. Kultivovanost jízdy je vysoká a auto je pohodlné. Sedačky jsou dobré a snad jen pozice za volantem by mohla být trochu přirozenější. A pak je tu samozřejmě prvek praktičnosti, který přináší karoserie kombi.

Pokud chcete automat, hledejte vozy s pohonem 4x4, protože předokolky měly velmi nespolehlivý a především podivný automat Multitronic, což není nic jiného než bezestupňová převodovka CVT. Trpí na silné opotřebení a už zhruba po 100 000 km se u ní projevují problémy. Motory 2.7 TDI, 2.4i a 2.8 FSI měly čtyřkolku za příplatek, silnější motorizace pak byly s pohonem quattro standardně. Čtyřválce byly pouze jako předokolka, což ale nemusím vadit, pokud chcete velké auto a spokojíte se pouze s průměrnou dynamikou. Například benzínový čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 125 kW je docela dobrá volba, pokud vám smrdí nafta a přesto chcete provozní náklady udržet v rozumných mezích. Auto s ním nejedete špatně a je mnohem kultivovanější než s motory 2.0 TDI, jejichž charakteristické klepání se k Audi A6 moc nehodí. U motorů 2.0 TDI pozor na typické poruchy, především pak na poměrně častý výskyt selhání unašeče pohonu olejového čerpadla. Tato závada se vyskytuje už někdy kolem 160 000 km. U dvoulitrových dieselů také zlobí rozvody a dvouhmotové setrvačníky mají omezenou životnost.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Audi S4 Avant 4.2 V8

Motor 3.0 TDI jako takový je asi ideální motorizací pro Audi A6. Poskytuje velkému autu odpovídající dynamiku, má ještě pořád rozumné provozní náklady a jeho servis není příliš složitý. Díky častému výskytu tohoto motoru s ním také mají servisy dostatek praxe, takže nebudou jen laborovat, pokud se něco stane. Do dubna 2006 se motor prodával i bez filtru pevných částic, což je o jeden problém méně. Servisované auto s pravidelně měněným olejem bude spolehlivé a mělo by vydržet větší kilometrový nájezd, nejsou výjimkou vozy, které po 300 000 km stále spolehlivě slouží. Ovšem turbodmychadla a vstřikovače jsou citlivé součásti a u tohoto motoru mohou po větším nájezdu selhat i řetězové rozvody, jejichž výměna není jednoduchá, ani levná. Hrozí i selhání jakýchsi vířivých klapek v sání. Motor je zkrátka důležité prověřit a vyzkoušet, zda plynule táhne, nekouří černým ani šedým nebo namodralým dýmem, dobře startuje a nevydává podivné zvuky. Stejně slušnou volbou může být motor 2.7 TDI, který vznikl zkrácením zdvihu jednotky 3.0 TDI a konstrukčně je velmi podobný.

Silnější motory mají automat, takže dobře vyzkoušejte, jestli funguje. Motory s pohonem všech kol mají relativně spolehlivou převodovku s hydrodynamickým měničem, ale vyzkoušejte, zda převodovce příliš nekolísají otáčky a zda měnič moc neprokluzuje. Repase sice problémy částečně vyřeší, ale pokud má za sebou převodovka těžký život a ani po více než 200 000 km v ní nikdo nikdy nevyměnil olej, koledujete si o problémy. Co se osmiválců týče, poskytují vozu samozřejmě dobrou dynamiku, ale musíte se smířit s jejich vyšší spotřebou. Pozor také na stav rozvodů a může u nich zlobit zapalování. Dobře prověřte, jestli osmiválce nekouří, což by svědčilo o značném opotřebení a vyšší spotřebě oleje. Takové auto bude lákat velmi nízkou cenou, tak opatrně. Přesto je konstrukčně jednoduchý atmosférický osmiválec bez přímého vstřikování mechanicky velmi odolný. Desetiválce v modelech S6 a přeplňovaný v RS6 potřebují velice pečlivý servis, i když jsou to v zásadě spolehlivé motory. Jen se na jejich údržbě nesmí šetřit. U šestiválců 3.2 FSI pozor na rozvody a varialibní časování ventilů. Výměna celého systému je drahá.

Celkové hodnocení

Audi A6 Avant je velmi dobré auto. Sice nemá tak perfektní jízdní vlastnosti jako třeba BMW řady 5 nebo není tak uvolněné a pohodlné jako Mercedes-Benz třídy E, ale jezdí vcelku dobře a hlavně se dá považovat za kvalitní produkt. Jistě, má své mouchy, ale to přece každá ojetina a v tomto případě se obvyklé potíže projevují spíše později, když zvolíte správný motor. Vyhněte se notoricky problémovým jednotkám, diesel 3.0 TDI je pak sázkou na jistotu. Když toho najezdíte hodně, dokáže si aspoň na případné opravy vydělat poměrem velmi dobré dynamiky a spotřeby, která se pohybuje někde mezi sedmi a osmi litry nafty. Důležité je dávat především pozor, kde a od koho auto kupujete. Audi A6 je častým cílem podvodníků, a proto se mějte na pozoru. Hledejte jen auta z prověřeného zdroje, kde je záruka jasného původu a aspoň částečně průhledné servisní historie. Nicméně i tak musíte počítat s tím, že servis na tohle auto nebude nejlevnější a že vás mohou případné opravy stáhnout z kůže. Před nákupem tak dobře všechna pro a proti promyslete.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary