Test ojetého hybridu Toyota Prius

2015-11-03 00:00:00

Toyotu Prius zatěžuje společenská nálepka podivného ekoauta, kterou plno lidí nepřekousne. Při tom je Prius třetí generace velice spolehlivé a úsporné auto, což je vlastně sen všech kupujících ojetin.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivost pohonu Horší komfort odpružení
Reálná spotřeba ve městě Nepohodlné sedačky
Slušná kultivovanost Reálná spotřeba na dálnici
Ucházející praktičnost Mizerný výhled vzad
Dobrá dynamika (na ekoauto) V zimě pozdě a málo topí


Nikdy jsem nebyl velkým fanouškem Toyoty Prius. Neměl jsem tenhle hybrid rád (a obecně jemu podobné). Jenže ono za to nemohlo ani tak auto samotné, jako spíše celá ta ekologická nálepka, kterou mu dala Toyota a všichni ekopomatenci, kteří v něm viděli spasitele. Měli jsme ho vidět jako auto, které spasí svět od všech těch zlých a ošklivých dieselů a velkých aut a že teprve ten, kdo jezdí Priusem, jen ten správný uvědomělý eurounijní člověk. Vznikla tak zvláštní nálepka, kterou už Priusu nikdo nevezme. Navíc za tou ekologií u výfuku nebyla zrovna velká ekologie výroby. Vyrobit a zrecyklovat Prius je technologicky tak náročné, že aniž byste s ním ujeli jediný kilometr, můžete s klasickým osmiválcovým americkým pickupem jezdit patnáct let, než se ekologický otisk s Priusem vyrovná.

Čtěte také: Test ojetého kupé Honda CR-Z Hybrid

Ale tohle tu teď neřešme. Prius bylo novátorské řešení a nedá se mu upřít, že je to první úspěšný a masově vyráběný hybrid. Nyní se představila už jeho čtvrtá generace, tak pojďme využít příležitosti a otestovat ojetý model třetí generace, který jsem si na test půjčil v Auto ESA. Navíc když se na tohle auto podíváte čistě z uživatelského hlediska, je to vlastně ojetina snů. Prius je spolehlivý, docela prostorný a má poměrně nízkou spotřebu, když se s ním naučíte jezdit. Je i obstojně komfortní, i když to samozřejmě není žádný zázrak, kultivovanost je slušná a za volantem objevíte nový druh řidičské zábavy. Budete určitě zkoušet překonat vzdálenost, kterou ujedete čistě na elektřinu. Ano, tohle auto umí jezdit bez spalovacího motoru, i když omezenou rychlostí po omezenou dobu.

Pod kapotou pracuje atmosférická osmnáctistovka s proměnným časováním ventilů a upraveným atkinsonovým cyklem. Výsledkem je vysoká efektivita spalování, ke které se přidává ještě zužitkování zbytkové energie z brzdění. Ta se ukládá v akumulátorech umístěných pod podlahou kufru. Celkový výkon motoru je 72 kW, celý systém ale ze sebe dokáže dostat až 99 kW při plné asistenci elektromotoru. Toyota Prius rozhodně není zoufale pomalé auto jako minulé generace nebo konkureční Honda Insight. Odpíchne se slušně a pružné zrychlení je ve městě nebo na okresce solidní. Zvyknout si jen musíte na monotónní zvuk motoru. Na dálnici už autu dochází dech, ale cestovní rychlost 140 km/h udrží pohodlně, i když v táhlém stoupání už začíná protestovat.

Doporučujeme: Test ojetého kombi VW Passat 2.0 TDI Variant

Zajímavé je, že má auto i plně elektrický režim, na který ujede zhruba dva kilometry, ale lepší je nechat auto v běžném režimu, případně si zvolit mód Eco či Power. Power přiostří reakci na pedál plynu, ale výkon nezvýší. Hodí se to třeba při předjíždění, kdy se motor rychleji roztočí do otáček a elektromotor dodá více výkonu pro okamžitou akceleraci. Brzdy jsou solidní, navíc při citlivém zpomalování se dá brzdit jen elektromotory, čímž se dá prodloužit životnost brzd. Případně můžete použít ručně volitelný řežim brzdění motorem. Ačkoli jsou jízdní vlastnosti Priusu slušné, nečekejte nějaký sportovní projev. Celé auto je prostoupeno takovou tou ekoaurou a i když není pomalé, jízda s ním není zrovna moc záživná, pokud vás zrovna nerajcuje nahánění co nejnižší spotřeby a maximalizace elektrického dojezdu.

Obrovskou výhodou Priusu jako ojetiny je vysoká spolehlivost pohonného ústrojí. Místo problémového variátoru je tu vysoce spolehlivá planetová převodovka, odolný motor a primitivní elektromotor. Většina závad pramění především ze zanedbané údržby, i Prius potřebuje měnit pravidelně olej v motoru. Hybridní ústrojí je ale spolehlivé a i akumulátory si drží kapacitu. Snad jen v extrémně nízkých teplotách (nebo naopak vysokých) může být kapacita akumulátorů a jejich schopnost dodávat energii omezená. A z vysoké efektivity hybridního pohonu plyne i jedna drobná nevýhoda — v zimě auto velmi pomalu a neochotně topí. Tepelné ztráty jsou zkrátka tak nízké, že trvá dlouho, než se kabina vyhřeje. Doporučuji hledat auto s vyhříváním sedadel, rozhodně vám to v zimě udělá dobře. Toyota akumulátorům věří a dává na ně záruku 8 let nebo 160 000 km.

Tip: Kauza emisí VW je jen nafouknutá bublina. Pro majitele to nic neznamená

Otravnou záležitostí je snad jen neustálé pípání při zařazení zpátečky, což dost odvádí pozornost a stresuje řidiče. Parkovací kamera je fajn, ale když vám do toho stále hlasitě auto pípá, ruší vás to. Prý to jde ale v servisu zásahem do řídící jednotky odpojit. Čeho se ale nezabavíte nikdy je zkosené zadní okno, které omezuje výhled dozadu podobně jako u Hondy Civic nebo CR-Z. Je to daň za zlepšení aerodynamiky. Na laciné plasty vyrobené z recyklátu si zvyknete, navíc je zpracování solidní. Spíše je interiér takový nudný a podivný. Když už ale prověřujete ojetinu, zkontrolujte funkci klimatizace, občas zlobí vyhřívání zadního okna a někdy stávkuje navigace či celý palubní systém. Službu může vypovědět i head-up displej, ale závady se vyskytují spíše výjimečně. Asi se ale nevyhnete klepání opotřebovaného podvozku, zejména na přední nápravě.

Celkové hodnocení

Toyota Prius třetí generace je velmi spolehlivé auto, je docela praktické a jeho reálná spotřeba se dá udržet okolo pěti litrů benzínu, pokud ho moc nehoníte po dálnici. Ve vyšší rychlosti se totiž smysl hybridního pohonu ztrácí, ale například při dojíždění do města a při častém popojíždění to skutečně funguje. Když se budete snažit, můžete jezdit za nějakých 3,5 až 4,5 litru, čehož se dá s podobně svižným dieselem dosáhnout jen velmi obtížně. Když se tedy přenesete přes podivnou společenskou nálepku Priusu, můžete v něm najít spolehlivé a úsporné auto. Nezapomeňte ale na to, že i Prius potřebuje pravidelný servis a výměny spotřebních dílů. Pokud si tohle pohlídáte, bude vám sloužit snad věčně. Jakkoli to není pro nadšeného řidiče příliš lákavé a atraktivní auto, spolehlivost a nízká spotřeba se mu upřít nedají.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary