Test ojetého hybridu Toyota Auris

2016-09-06 00:00:00

S technikou z Priusu dostanete naprosto použitelný, úsporný a spolehlivý hybrid bez toho, aby se za vámi někdo otáčel a kroutil hlavou.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivá mechanika i elektronika Malá nabídka aut na trhu
Uspokojivá dynamika Nemáte si moc z čeho vybírat
Nekonfliktní image Omezený objem kufru
Komfort a kultivovanost Na dálnici se výhody hybridu ztrácí
Umí jezdit opravdu úsporně V zimě pomalý náběh topení


Poslední dobou se do popředí zájmu začínají dostávat i vozy s alternativním pohonem. A to ne pouze na trhu nových vozů, ale už i mezi vozy ojetými. Je to vidět i na nabídce bazarů, ve kterých už běžně najdete vedle vozů na LPG také auta s pohonem na CNG a v neposlední řadě také vozy s hybridním pohonem. Přitom ještě nedávno patřil hybrid využívající spalovací motor a elektrickou energii k novátorským a neobvyklým řešením. Jak už jsme si ale ukázali v testu ojeté Toyoty Prius, v určitých situacích má dobře fungující hybrid nesporné výhody a určitě si najde skupinu fanoušků a věrných zákazníků, kteří dokáží jeho potenciál naplno využít. Není žádným tajemstvím, že hybrid funguje nejlépe ve městě a jeho okolí, na dálnici pak jeho výhody přejdou spíše v nevýhody, ale o tom později. Na test jsem si nyní v Auto ESA půjčil hybridní Toyotu Auris a musím říci, že mě mile překvapila.

Nečekal jsem od ní nějakou drtivou dynamiku, na to jsou ostatně jiná auta (například nedávno testovaná Honda Civic Type-R). Zajímalo mne hlavně, jak dokáže technika Priusu fungovat v naprosto obyčejném autě. Víte, já tu ekohysterii nemám rád a na všechny ty elektromobily a hybridy se dívám rezervovaně. Oceňuji, že z výfuku vychází mnohem méně lokálních emisí, ale všechny ty akumulátory je tak složité a komplikované vyrobit, že jen při samotné výrobě (a také recyklaci) hybridu nebo elektromobilu vznikne tolik emisí, že to vyrovná zhruba výrobu a následný osmiletý provoz běžného vozu se spalovacím motorem. Někdo jednou dokonce spočítal, že výroba Toyoty Prius má stejné emise jako provoz osmiválcového amerického pick-upu po dobu patnácti let. Tohle ale nechme stranou a pojďme se podívat na hybridní Auris. Na něm je totiž na první pohled sympatické to, že se netváří jako hybrid, ale jako naprosto obyčejné auto. Někomu zkrátka ta hybridní „eko image“ Priusu nemusí vyhovovat.

Čtěte také: Test ojetého hybridu Honda Civic

Při tom pod kapotou je naprosto shodná technika, jakou najdete v Toyotě Prius. Je tu atmosférická osmnáctistovka VVTi o výkonu 73 kW (99 k) a k ní je připojen elektromotor o výkonu 60 kW (82 k). O přenos výkonu na přední kola se stará planetová převodovka (nikoli klasické CVT s řemeny, ale efektivnější ozubené soukolí). Zatímco benzínový motor má nejvyšší točivý moment 142 Nm, elektromotor mu asistuje silou až 207 Nm, která je k dispozici od první otáčky. Celkový výkon hybridního systému v Aurisu je 99 kW (135 k), Toyota Auris se rozjede na 100 km/h za 11,4 sekundy a nejvyšší rychlost činí 180 km/h. Pocitově ale působí poměrně svižně především díky tomu, že dodávka výkonu je díky planetové převodovce plynulá a zrychlení nekolísá s tím, jak se mění u běžné převodovky rychlosti. Toyota Auris umí jezdit i čistě na elektřinu. Při zapnutí elektrického režimu umí jet rychlostí až 50 km/h na vzdálenost zhruba dva kilometry. Hybridní systém si ale umí zapnout automaticky elektrický režim až do 72 km/h. Při jízdě se tak stává poměrně často, že se motor úplně vypne a vůz jede jen pomocí elektromotoru.

Během jízdy to přepínání nijak nevnímáte a když se naučíte používat tempomat a začnete trochu více přemýšlet dopředu a brzdit jen rekuperací, dá se spotřeba srazit na opravdu atraktivní hodnoty. V příměstském provozu se dá jezdit za 5 litrů na 100 km a když se hodně snažíte, spotřeba klesne někam ke 4,5 litrům na 100 km. Toyota sice udává spotřebu 3,8 – 4,0 litru, ale to je utopie, které nelze v reálném provozu dosáhnout, pokud nechcete svou extrémně pomalou jízdou a velmi rozvážnou akcelerací štvát všechny okolo. Mimo město do 100 km/h je ještě hybridní pohon dostatečně efektivní, ale třeba na dálnici už jeho význam klesá. Pokud se udržíte u 120 km/h, ještě pojedete za zhruba 6,5 litru, pak už to poroste nahoru. Ale hybridy jsou skutečně jen do města, kde si při zpomalování dobíjíte baterie a následně využíváte nahromaděnou elektrickou energii k popojíždění. Například zajet k obchodnímu domu, zaparkovat a pak od něj odjet zvládnete čistě jen na elektřinu.

Doporučujeme: Test ojetého kupé Honda CR-Z Hybrid

Pokud ale zapnete na plno klimatizaci nebo topení, motor prakticky vždy naskočí, takže například v zimě nečekejte kdo ví jakou efektivitu. To byste se museli silně omezit na komfortu cestování. Navíc v zimě je značně omezena i schopnost rekuperace a funkce akumulátorů. Dá se to ale přežít, každé auto má v zimě vyšší spotřebu. Maloobjemové úsporné diesely také později topí a na rozdíl od velmi spolehlivého pohonu Toyoty u nich existuje poměrně velké riziko drahých závad. Tenhle hybridní pohon Toyota Hybrid Synergy Drive patří mezi nejspolehlivější systémy, které se vůbec do aut dávají. Atmosférický motor je sám o sobě téměr nezničitelný, pokud v něm pravidělně po 12 až 15 000 km měníte olej. Na elektromotoru se nemá co rozbít, planetová převodovka je při správném servisu také prakticky nesmrtelná a jediným choulostivým místem může být sada akumulátorů. Toyota počítá s tím, že životnost se bude pohybovat od 5 do 8 let, nová sada stojí 42 000 korun. Když si ale uvědomíte, že třeba starší diesely potřebují každé čtyři roky nový dvouhmotový setrvačník za dvacet a filtr pevných částic klidně i za třicet tisíc, je takový výdaj vlastně překousnutelný.

Celkové hodnocení

Toyota Auris Hybrid je zajímavá alternativa dieselům a lákavá je především pro toho, kdo nechce do okolí křičet, že jezdí hybridem. Auris je naprosto obyčejné auto a jeho nenápadná image může být pro mnoho lidí výhodou. Samotný hybridní pohon je při správném servisu extrémně spolehlivý a provozní náklady se dají udržet ve velmi přijatelných mezích. Zatímco srovnatelné benzínové auto s podobnou dynamikou a automatickou převodovkou bude jezdit za nějakých osm litrů benzínu, hybridní Auris slibuje dlouhodobý průměr mezi pěti a šesti litry, aniž byste se museli nějak výrazně omezovat s dynamikou. Z dlouhodobého hlediska to při současných cenách benzínu dělá rozdíl klidně i 80 haléřů na kilometr. Akumulátory sice zabírají pod podlahou kufru trochu místa, ale jinak se dá Auris používat jako každé jiné auto. A protože se bavíme o Toyotě, celková spolehlivost je zaručena. Není tu nic vážného, čeho byste se měli obávat. Mám snad jen jeden detail a připomínku. Stejně jako Prius, i Auris při zařazení zpátečky otravně pípá. Naštěstí to jde ale jednoduchým servisním zásahem vypnout. Pak už vlastně není nic, co by vás mělo u hybridního Aurisu obtěžovat. Jako nadšený řidič z něj asi moc radosti mít nebudete, ale je to spolehlivý, pohodlný, praktický a kultivovaný pracant.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary