Test ojetého hybridu Lexus CT 200h

2018-03-08 00:00:00

Technika z Toyoty Prius slibuje vysokou provozní spolehlivost a milionový kilometrový nájezd. S praktičností je to ale horší, Octavii Combi nečekejte.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prakticky nezničitelný pohon Ergonomické zvláštnosti
Zvládne milionový nájezd bez poruchy V druhovýrobě nic není
Celkově vysoká spolehlivost Drahé specifické opravy
Reálná nízká spotřeba paliva Menší kufr a prostor vzadu
Zcela dostatečná dynamika Málo ojetin na trhu


Vozy s hybridním pohonem nepředstavují na našem trhu zrovna příliš vyhledávanou alternativu. Například mezi prodeji nových vozů mají jen zhruba procentní podíl. Důsledkem toho je velice malá nabídka ojetin, což trochu omezuje případné zájemce, kteří by chtěli dát této neobvyklé koncepci šanci. My si jeden takový hybrid představíme v pravidelném testu ojetiny. V Auto ESA jsme si půjčili Lexus CT 200h z roku 2011, který měl najeto 131 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 320 000 korun. Pohled do inzerátů ukazuje, že je to jedna z nejlevnějších možností, jak si moderní hybrid pořídit. Těch alternativ je ale strašně málo a tenhle Lexus má několik důležitých vlastností, které by mohly váhavé kupce přiklonit na jeho stranu.

Čtěte také: Test ojetého kupé Honda CR-Z Hybrid

Předně se netváří tak výstředně jako třeba Toyota Prius. Zejména uvnitř má tradiční uspořádání přístrojů a poměrně logickou ergonomii, i když na některé zvláštnosti je potřeba si zvyknout. Volič převodovky je trochu komický, ale zvyknete si. Stejně tak ovládání palubního infotainmentu, pokud ho auto má, vyžaduje hodně trpělivosti. Naše testované auto centrální displej navigace a rádia nemělo, takže byla jeho obsluha výrazně jednodušší a přirozenější. A dobré je také vědět, že od řidiče nebo uživatele hybridní Lexus CT 200h nevyžaduje žádné ústupky. Je to prostě normální auto s automatickou převodovkou, jako třeba Golf nebo Focus. Jediné odlišnosti jsou pod kapotou.

O pohon Lexusu se stará atmosférická osmnáctistovka s nepřímým vstřikováním, která pracuje v Atkinsonově cyklu. To jí propůjčuje vysokou termální účinnost a tedy nízkou spotřebu. Motor je spojen s elektronicky řízenou převodovkou eCVT, což je vlastně planetové soukolí připojené na spalovací motor a asistenční elektromotor. Ten bere svou energii z 1,3kWh NiMH akumulátoru, který je umístěn pod sedačkami a podlahou kufru. Celý hybridní systém funguje zcela automaticky, do zásuvky se auto samozřejmě nestrká. Akumulátor se nabíjí při brzdění nebo zpomalování samočinně, při akceleraci pak elektromotor pomáhá benzinové jednotce. Při rychlostech do zhruba 45 km/h lze jezdit i na manuálně zapínatelný plně elektrický režim, elektronika pak využívá baterii pro jízdu na elektřinu třeba při popojíždění v koloně, parkování nebo při jízdě z mírného kopce až zhruba do 80 km/h.

Nepřehlédněte: Nové Audi A6 je pouze hybrid a umí jezdit samo

Systém pohonu je prakticky celý převzatý z Toyoty Prius, je tedy odzkoušený a náhradní díly na něju budou. Ale potřebovat je nebudete, protože planetová převodovka je za předpokladu, že v ní zhruba každých 90 000 km vyměníte olej, prakticky nesmrtelná. Osmnáctistovka potřebuje nový olej každý rok nebo 15 000 km a pak vydrží na věky. Taxikářské Toyoty Prius s tímto pohonem najíždějí miliony kilometrů bez poruchy. Dokonce i NiMH akumulátor, pokud není mechanicky poškozen, slibuje vysokou životnost a ani po deseti letech a intenzivním provozu v nepříliš příznivých klimatických podmínkách nevykazuje úbytek kapacity či neschopnost dodávky elektrické energie. Tenhle systém je vážně velice spolehlivý a téměř nesmrtelný. Baterie se mění, jen pokud je mechanicky poškozená (třeba po nehodě) a stojí docela snesitelných 42 000 korun.

Výkon celé soustavy je 100 kW (136 k) a na popojíždění naprosto stačí. Lexus se důstojně odpíchne z křižovatky a snad jen projev motoru, který pak při prudké akceleraci hučí ve vysokých otáčkách jako skútr, je trochu o zvyku. Ale vysoký hluk v autě není. Na dálnici při 120 km/h jsme změřili hluk v kabině kolem 80,5 dB, což je spíše lehce nadprůměrná hodnota v této třídě. Třeba Audi A3 ukazuje 80 dB, BMW řady 1 na zimních pneumatikách dokonce 81 dB. V naftové Octavii II jsme změřili 84 dB. Při vyšší rychlosti je navíc dominantní hučení větru a pneumatik, motor skoro není slyšet, pokud mu tedy nestojíte na krku. A pokud jde o dynamiku v reálném provozu, pružná akcelerace je dostatečná i na dálnici a Lexus nemá problém udržovat tempo s rychlejším provozem. Jenom spotřeba pak leze nahoru, pokud auto trápíte neustálými akceleracemi.

Celkové hodnocení

Při klidné jízdě mimo město a dálnice jezdí Lexus CT 200h s naprostým přehledem za 4,5 litru na 100 km, opatrný jezdec se dostane i pod čtyři litry. Ve městě hodně záleží na trpělivosti řidiče, ale při troše snahy a využívání maximálních možností rekuperace se dá i ve městě jezdit za nějaké čtyři litry na 100 km. Pokud jezdíte často po dálnici, nebojíte se předjíždět a vyloženě se neloudáte, pořád se spotřeba vejde do šesti litrů na 100 km, i když je venku -10°C nebo méně. Ani v takovém mrazu jsme neměli s funkcí hybridního systému v ojetém Lexusu problém. Jakkoli tedy na papíře vypadá hybridní systém složitě, v Lexusu funguje a je nesmírně spolehlivý. Vlastně je to mimořádně zdařilá alternativa k dieselu bez těch obrovských rizik zničených filtrů DPF, EGR ventilů, vstřikovačů common-rail a vyklepaných dvouhmotových setrvačníků za desítky tisíc. A reálně nízká spotřeba a neprůstřelná spolehlivost je snad to, co všichni kupci ojetin chtějí. Nebo ne?

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary