Test ojetého hatchbacku Volkswagen Polo (od 2009)

2016-03-01 00:00:00

Aktuální generace Volkswagenu Polo patří mezi velmi žádaná auta na trhu ojetin. Ceny jsou trochu vyšší, ale na oplátku dostanete velmi kvalitní kompaktní vůz s vysokou spolehlivostí.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalitní zpracování Potíže s rozvody u některých motorů
Pohodlný podvozek Servis dieselů se může prodražit
Velká nabídka motorů Ve srovnání s konkurencí vyšší ceny
Promyšlená ergonomie Problémová převodovka 7DSG
Úsporné benzínové motory Slabé tříválce


Současná generace populárního hatchbacku Volkswagen Polo je na trhu od roku 2009. V roce 2014 auto prošlo rozsáhlejším faceliftem, který se dotkl výbavy, motorů a částečně i vzhledu. Příchod úplně nové generace se očekává na rok 2017, ale v současnosti je VW Polo v bazarech velmi žádané zboží. Je sice pohledem přímé konkurence trochu dražší a především základní motorizace se nemohou pochlubit moc bohatou výbavou, ale to Volkswagen vyvažuje tradičně vysokou kvalitou zpracování, povedeným nestárnoucím interiérem, výbornými jízdními vlastnostmi a promyšlenou ergonomií. Právě kvalita interiéru a dobrá ergonomie jsou typickými vlastnostmi aut z koncernu Volkswagen, tím spíše u aut s logem VW, které mají v rámci koncernové politiky přednost. Na malé auto segmentu B je tak Polo až nezvykle hodnotné a kvalitní, detaily jsou u něj skutečně velmi dobře propracované. I to se projevuje na tom, že si velice dobře drží cenu a hodnotu.

Čtěte také: Srovnávací test ojetin VW Golf 1.6 TDI vs. 1.4 TSI DSG

Na test jsem si v Auto ESA půjčil Volkswagen Polo před faceliftem s motorem 1.4 16V. Tato jednotka o výkonu 63 kW a točivém momentu 132 Nm patří mezi nejzdařilejší motory, které můžete do Pola sehnat. Atmosférický motor je spolehlivý, díky nepřímému vstřikování paliva netrpí na zanášení karbonem (ventily se čistí, takže se na nich netvoří karbonové usazeniny) a lehkému Polu poskytuje velice dobrou dynamiku. Sice je pod 2000 ot./min. trochu ospalý a kvůli dlouhému zpřevodování pětistupňového manuálu se mu na pětku moc nechce akcelerovat, ale stačí podřadit a na trojku už z 50 km/h u cedule „konec obce“ zrychluje tohle Polo velmi statečně. Motor je tichý, kultivovaný a překvapil mne svou spotřebou. Vůbec jsem neměl problém jezdit v průměru za šest litrů, a to jsem Polo zrovna nešetřil a rád využíval jeho dynamické možnosti. Mimo město a dálnice při opatrné jízdě jsem se dostal dokonce na pět litrů. Ještě potřebujete do takhle malého auta diesel?

V modernizovaném Polu už ale atmosférickou čtrnáctistovku neseženete. Naopak už se ale nemusíte bát motorů TSI, především pak jednotky 1.2 TSI. V červnu 2011 se začaly vyrábět motory se silnějším rozvodovým řetězem a po faceliftu už dostalo Polo motor s rozvodovým řemenem z nové generace. Řemen se sice musí po určitém intervalu měnit, ale riziko přeskočeného řetězu již odpadlo. Pokud jde o problémové motory, spíše si jen pohlídejte servisní historii auta a dobře poslouchejte, jestli se řetěz neozývá i za tepla chrastěním. Životnosti řetězů pomohou včasné výměny oleje s vysokou viskozitou, který se rychle dostanou do potřebných součástí. Také motor nepodtáčejte, neboť velké torzní kmity podtáčeného motoru řetěz extrémně namáhají. Pozor v případě sportovní verze Polo GTI s motorem 1.4 TSI a s převodovkou DSG. Tam je důkladná prohlídka motoru a převodovky odborníkem nutná, neboť tento vůz za sebou může mít horší zacházení. Po faceliftu dostalo Polo GTI motor 1.8 TSI, který ještě může řetězem trochu zazlobit, ale při správném servisu a včasném diagnostikování problému se dá nenávratnému poškození zabránit.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid 1.2 TSI

Velice zajímavá je motorizace Volkswagen Polo Blue GT, která dostala motor 1.4 TSI ACT se systémem vypínání dvou válců při částečném zatížení. Funguje to neznatelně a motor je díky tomu v reálném provozu skutečně úspornější. Zatím se o systému nešíří nějaké katastrofické historky, takže to může být zajímavá volba i po stránce dynamiky, tento motor totiž nabízí hezkých 110 kW výkonu. Ovšem Polo Blue GT se špatně shání a bývá poměrně drahé. Pokud ale chcete nenápadné svižné auto s nízkou spotřebou, je tohle velmi dobrá volba. Úplně nezatracujme ani diesely. Jakkoli se do malého auta moc nehodí, jednotky ve Volkswagenu Polo jsou kvalitní a spolehlivé. Pozor si jen dejte na typické projevy unaveného turbodieselu, ale po pravidelném servisu jsou motory odolné a spolehlivé. Tříválce 1.2 a později 1.0 nejsou vyloženě špatné, ale hodí se spíše jen do města. Na dálnici jim brzy dojde dech a jejich reálná spotřeba se pak moc neliší od větších motorů.

Po stránce praktičnosti se dá Volkswagenu Polo také sotva něco vytýkat. Interiér je dobře promyšlený s dostatkem praktických odkládacích přihrádek na nápoje, telefon, klíče a jiné drobnosti. Místa je vpředu dostatek, i vzadu se posadí dva dospělí, i když tu samozřejmě není prostor jako třeba v Passatu. Ale přežít se tu dá. Stejně tak je kufr dostatečný a dvojitá podlaha je možná trochu zbytečnost. Pokud ale vozíte často delší předměty a potřebujete sklápět zadní sedačky, je to praktický detail. Z hlediska komfortu je na tom Polo výborně. Podvozek je příjemně nastavený a poskytuje ideální kompromis mezi komfortem odpružení a oporou karoserie v zatáčkách. Volkswagen Polo se nechová jako sportovní auto, ale řídí se velmi příjemně, převodovka jde lehce a přesně a obratnost vozu je velmi dobrá. Pro lepší svezení doporučuji hledat výkonnější motorizaci, třeba Polo GTI nebo již zmíněnou verzi Blue GT. Trochu stranou stojí limitovaná edice WRC s motorem 2.0 TSI o výkonu 220 koní, ale tu jen sotva seženete za výhodných finančních podmínek.

Celkové hodnocení

Volkswagen Polo je velmi dobré auto, které dokáže zastoupit plno funkcí. Je obratné a úsporné ve městě, ale díky pohodlnému podvozku a se silnějším motorem se neztratí ani na delších cestách a na dálnici. Velikou výhodou je široká nabídka motorizací, i když trh je zaplněn především těmi slabšími a levnějšími. Pro výkonnější motor musíte chvíli hledat, ale i s modernizovanou jednotkou 1.2 TSI je VW Polo dostatečně svižné a při tom stále úsporné auto. Z hlediska spolehlivosti a kvality se nemáte moc čeho bát. Minimální provozní a servisní náklady samozřejmě slibují jednoduché atmosférické benzínové motory, dlouhodobý servis dieselů se pak může nepěkně prodražit. Nicméně pokud koupíte mladé a málo ojeté auto, může být i diesel TDI dobrá volba, která navíc bude dalšího majitele hledat docela snadno. Pozor si jen dejte na původ auta a raději kupujte pouze od prověřeného prodejce ojetých vozů. Historii ojetých Volkswagenů je totiž vždycky lepší pořádně prověřit, stejně tak historii servisní. V případě Pola se ale rozhodně vyplatí připlatit si za opravdu pěkné a kvalitní auto s dobrou výbavou, dobře si totiž udrží cenu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary