Test ojetého hatchbacku Suzuki Swift (od 2010)

2016-02-02 00:00:00

Aktuální pátá generace Suzuki Swift má za sebou facelift a na trhu nových vozů patří mezi nejžádanější auta mezi soukromníky. Koupíte ji i s pohonem všech kol. Jak si ale vede jako ojetina?


text a foto: Dalibor Žák, dynamické foto: Honza Koubek

Plusy Mínusy
Živé a ochotné benzínové motory Problémový turbodiesel
Překvapivě dobrá dynamika Omezený prostor vzadu
Nízká spotřeba a náklady Menší zavazadelník
Obratnost a řízení Vyšší aerodynamický hluk
Vysoká spolehlivost Otravné centrální zamykání


Hatchback Suzuki Swift není na našem trhu žádnou neznámou. Pokud se podíváme na prodeje nových malých aut, bere si právě japonský hatchback poměrně slušnou porci z prodejního koláče. Jistě, když vynecháme domácí Škodu Fabia. Swift přišel poprvé na konci roku 1983 a v září 2010 dorazila jeho už pátá generace, která je zásadně přepracovanou verzí minulého modelu. Designově ho dost připomíná, ale Suzuki provedlo natolik rozsáhlé úpravy, že si označení novou generací zaslouží. Motory přešly na emisní normu Euro 5 (od září 2014 pak na Euro 6) a vybrat jste si mohli vlastně jen z benzínové dvanáctistovky, šestnáctistovky ve sportovním modelu Swift Sport a turbodieselu 1,3 l, který pochází od Fiatu. Je to známá jednotka 1.3 Multijet, u Suzuki označovaná jako 1.3 DDIS nebo 1.3 CDTI u Opelu. Swift se prodával také ve tří nebo oblíbenějším a praktičtějším pětidveřovém provedení. Na některých trzích byl i sedan, ale ten se Evropy netýká.

Čtěte také: Test nového SUV Suzuki Vitara

Na test jsem si v Auto ESA půjčil klasickou čtyřválcovou benzínovou dvanáctistovku s pětistupňovým manuálem (můžete mít i čtyřstupňový automat). I když to podle technických údajů nevypadá, je to neuvěřitelně živý a ochotný motor. Pohotově reaguje na plyn a jeho ostrá reakce a odezva na jemné pohyby pedálem plynu přípomínají starší motory z emisní éry Euro 3, kdy se ještě po dotyku pedálu plynu něco dělo. Tohle je vážně skvělý motor. Je pružný, ochotně se vytáčí a působí spíše jako patnáctistovka. Jeho nástup výkonu je lineární a nejen, že se hodí na popojíždění po městě, ale je s ním zábava i na okresní silnici, kde si nechává líbit výlety k 6000 ot./min., kde ze sebe odevzdává velmi pěkných 69 kW (94 koní) výkonu. Točivý moment vrcholí hodnotou 118 Nm v 4800 ot./min., ale už od nějakých 1400 ot./min. motor docela ochotně nabírá dech. Není problém v 50 km/h zařadit pětku a nechat motor jen tak převalovat a pak postupně zrychlovat.

Vražte tam ale dvojku a hatchback Suzuki Swift vyrazí od cedule „konec obce“ jako splašený. Jeho hmotnost pouze 1020 kg se na dobré dynamice podílí značnou měrou. A je to znát i na ovladatelnosti. Řízení je příjemně rychlé a působí docela mechanickým dojmem s dostatkem zpětné vazby. Vypněte stabilizaci a v zatáčkách můžete ubráním plynu snadno vyvolávat lehce kontrolovatelnou mírnou přetáčivost. Nevzpomínám si, kdy jsem se naposledy s ojetým hatchbackem takhle bavil. Tohle je vážně báječné a šikovné malé auto. A při tom zvládá i cesty po dálnici. Lehce udržuje cestovní tempo a když se budete držet v rozumných mezích, vezme si méně než 6 litrů na 100 km. Mimo město a dálnice není problém jezdit za pět litrů. Vážně ještě chcete diesel? Navíc je dvanáctistovka velice spolehlivá a problémy s ní nebývají. Jenom si pohlídejte pravidelné výměny oleje nejlépe jednou za rok nebo maximálně po 15 000 km.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Ford Focus II

S dieselem 1.3 DDIS je to ale horší. Zaprvé nechápu, jaký smysl má naftový motor v takhle malém autě krom toho, že si může automobilka napsat do tabulky nižší normované emise CO2. Motor je hlučný, docela ospalý a neuděluje Swiftu tak samozřejmou dynamiku jako živá dvanáctistovka. Navíc je s ním auto těžší. Samotný motor je pak velice rizikový, neboť má malou olejovou náplň, která rychle degraduje. Kdo chce od tohoto motoru neustále maximální výkony, hrozí mu přidření, neboť olej je po 10 000 km zralý na výměnu. Problémy s rozvody, turbem a odvětráním klikové skříně nezmizely úplně ani po modernizaci tohoto motoru. Pokud má auto opravdu pravidelný servis a výměny oleje nejpozději po 15 000 km, snad by to ještě při opatrném zacházení šlo, ale jednodušší bude hledat Swift s benzínovým motorem. Diesel je v takto malém a jinak úsporném autě zbytečně moc velké riziko, neboť jeho opravy mohou jít až do desetitisíců. Vážně to za to nestojí.

Celkově si dejte pozor na stav spojky a pokud kupujete čtyřkolku, důkladně prověřte spodek vozu. Pokud se někdo pouštěl do příliš náročného terénu, mohl něco poškodit. Tohle není žádný off-road, ale běžnou polní cestu by měl Swift 4x4 zvládnout s přehledem. Závady elektroniky se u Suzuki vyskytují jen výjimečně, je to vskutku kvalitní a spolehlivý automobil. Spíše jen pro jistotu prověřte detaily. Podvozek je poměrně trvanlivý, ale časem se mohou vyskytovat vůle u tyček předního stabilizátoru. Projevují se klepáním, ale jinak jsou čepy, ložiska a zavěšení poměrně odolné komponenty. Po nájezdu přes 100 000 km už ale bude podvozek potřebovat více pozornosti, i když takovou porci kilometrů má za sebou jen velmi málo Swiftů páté generace. U tohoto typu auta není vzácností nájezd okolo 10 000 km za rok. Dokonce můžete na trhu ojetin narazit na auta, která jsou ještě v záruce (byla pětiletá).

Celkové hodnocení

Suzuki Swift umí překvapit. Sice vás nenadchne svými tvrdšími plasty v interiéru nebo horší kultivovaností a hlukem při delší jízdě po dálnici, ale co se provozní spolehlivosti benzínových motorů a opravdu dobrých jízdních vlastností týče, nebudete si na nic stěžovat. Sice to není zrovna plnohodnotné rodinné auto, ve Fabii je vzadu více místa a dostanete větší kufr, ale pro dva dospělé je Suzuki Swift páté generace naprosto postačující a i dětskou sedačku a skládací kočárek odveze. A pokud vás řízení baví a chcete od auta něco víc než jen nudnou konzumní přepravu z A do B, uspokojí Swift i vaše choutky. Nemusíte nutně kupovat sportovní verzi Swift Sport se šestnáctistovkou, aby vás každá projížďka po prázdné silnici bavila. Tohle je vážně povedené a sympatické malé auto. Do města a blízkého okolí je naprosto ideální, neboť s ním zaparkujete téměř všude. Neztrátí se ani na dálnici a potěší i nízkou spotřebou paliva. Jen kdyby Swift neměl otravné centrální zamykání, které musíte vždycky zmáčknout dvakrát, aby se odemklo celé auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary