Test ojetého hatchbacku Subaru Impreza B3

2016-12-20 00:00:00

Na trhu je toho spousta, ale pokud máte velmi specifické požadavky na pohonné ústrojí, výběr se povážlivě tenčí. Impreza představuje skvělou volbu pro ty, kteří potřebují čtyřkolku.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Velmi robustní mechanika Menší nabídka na trhu
Dobrá image a zůstatková hodnota Obtížná dostupnost dílů a servisu
Trakce za každých podmínek Silné opotřebení některých aut (hlavně WRX STI)
Dobré jízdní vlastnosti Pro někoho moc malý kufr
Komfort a každodenní použitelnost U pumpy si připlatíte


Když chce někdo ojetý hatchback segmentu C, má na trhu ojetých aut opravdu z čeho vybírat. Kdo chce velký kufr, sáhne po Škodě Octavia, komu záleží na jízdních vlastnostech, ten zvolí Ford Focus a kdo chce něco absolutně beztřídního, ten zvolí Volkswagen Golf. Komu jde hlavně o nízkou cenu, podívá se třeba po Hyundai i30 nebo Renaultu Mégane. Jenže jakmile začne mít někdo velmi specifické požadavky na druh pohonu, najednou se začne výběr povážlivě tenčit. Takže co když někdo chce (potřebuje) pohon všech kol? Najednou se výběr omezí na pár aut. A jedním takovým je Subaru Impreza. Japonská značka je proslulá tím, že vlastně nic jiného než čtyřkolky neprodává. Drží se i velmi specifické koncepce motorů a na evropském trhu má poměrně zvláštní postavení a velmi úzký okruh svých loajálních zákazníků.

Dnes se v testech ojetých vozů podíváme na Subaru Impreza B3, které se prodávalo mezi lety 2007 a 2012. Na test jsme si v Auto ESA půjčili klasický hatchback s atmosférickým čtyřválcem 2,0 l o výkonu 110 kW kombinovaným s velmi nezvyklou automatickou převodovkou. Ovšem pokud patříte mezi lidi, kteří řadit nechtějí (nebo ze zdravotních důvodů nemohou), představuje tohle auto mimořádnou kombinaci vlastností, kterou na trhu ojetých aut najdete jen velmi výjimečně. Ne snad, že byste nekoupili ojetinu v čtyřkolce a s automatem, ale když chcete ještě čtyřkolku, důstojné jízdní vlastnosti, dobrou kvalitu a spolehlivost a zároveň nechcete jezdit v SUV, je právě Subaru Impreza snad jedinou volbou spojujícím všechno dohromady. Je to zkrátka auto pro někoho, kdo má velmi specifické požadavky. Ale to neznamená, že by s tímhle autem neudělal dobře ani někdo, kdo chce prostě spolehlivé ojeté auto.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Subaru Legacy

Nyní vynecháme velmi specifické modely WRX a WRX STI, které by si zasloužily samostatný článek. Ne snad, že by se technicky od běžné Imprezy tak moc lišily, ale jsou to auta pro úplně jinou skupinu řidičů a u sportovních aut, se kterými se jezdí na okruhu nebo dokonce amatérské závody, je potřeba před koupí postupovat úplně jinak. Běžná Impreza má výhodu v tom, že na podobně nevybíravé zacházení zpravidla tolik netrpí. Ale stejně... Je to Subaru a někteří řidiči přeci jen jeho potenciál využívají do posledního šroubku. Pořádně proto zkontrolujte podvozek a spodek auta. Solidní prodejce ojetých vozů by vám měl v tomto případě umožnit velmi důkladnou prohlídku vozu na zvedáku. Pozor na úniky oleje z diferenciálů, pazvuky ozývající se ze soustavy pohonu při manévrování na místě a podobně. Všechno se dá řešit, ale díly na Subaru v druhovýrobě prakticky nejsou a na originální si počkáte. S tou dostupností v Evropě je to prostě bída, i když se to posledních pár let zlepšuje.

Z motorů rovnou vynechte turbodiesel 2.0D. Subaru tenhle motor přivezlo do Evropy především kvůli snížení tabulkových emisí, ale peněženka majitele z něj moc velký přínos nemá. Nejhorší je to u verzí Euro 4 vyrobených do září 2010. První ročníky trpěly na kolabující vstřikovače, motor se zadíral, odcházel filtr pevných částic a selhávaly rozvody. Některé motory si už po 40 000 km řekly o generálku nebo výměnu. Z hlediska ojetiny nepředstavuje tento motor příliš optimistickou budoucnost. Po roce 2010 je to lepší. Jakmile má auto v technickém průkazu normu Euro 5, už motor tolik nezlobí. Ale přesto se mějte na pozoru, určité riziko problémů tu pořád existuje. U dieselu je naprostou nutností včasný servis oleje a opatrné zacházení. Rychlého opotřebení spojky a postupem času i problémů s převodovkou se ale asi jen tak nezbavíte. Kdo chce jezdit úsporně, měl by hledat spíše originální přestavbu benzinových motorů na LPG, ale ani ta není samospásná a některé exempláře s oddalovaným servisem trpí na spotřebu oleje, opotřebovaná sedla ventilů a pokles výkonu spolu s rostoucí spotřebou.

Tady zkrátka představuje největší jistotu obyčejný atmosférický benzinový motor. Základní patnáctistovka není proti očekávání špatná. Je lehká, s nenaloženým autem nemá moc práce a pro jízdy po městě a okolí představuje velmi dobrou volbu. S lehkou nohou na plynu umí jezdit za 7,5 litru, i když se musí táhnout se čtyřkolkou navíc. Kvůli krátkým převodům je ale na dálnici hlučná a v nádrži udělá díru. Avšak je spolehlivá. Atmosférický dvoulitr na auto stačí, i když v kombinaci s čtyřstupňovým automatem to není žádný rychlík. Ale jede příjemně, má hezký zvuk a když koupíte manuál, dostanete v této kategorii neobvyklou redukční převodovku. To se může hodit, pokud bydlíte na horách a taháte přívěs. Pro běžného smrtelníka je to ale asi trochu zbytečnost. Každopádně pokud potřebujete vyhrát hospodskou argumentační bitvu, jen tak někdo vás netrumfne, protože redukci dnes dostanete v osobním autě skutečně jen velmi výjimečně.

Čtěte také: Test ojetého SUV Land Rover Freelander

Motor 2,5 l už je dynamicky zajímavější a především proti dvoulitru nabízí použitelnější průběh točivého momentu. S dvoulitrem i dvaapůlkou pojedete v případě manuálu za zhruba osm a půl litru, což není vzhledem k permanentnímu pohonu všech kol žádná katastrofa. Automaty si vezmou o asi litr víc. My jsme se během zimního testu v příměstském provozu vešli do deseti, mimo město jsme zvládli jezdit za necelých devět litrů. Někdo říká, že s automatem už tohle Subaru není pořádná čtyřkolka, ale vyzkoušeli jsme si, že i na sněhu se tohle auto chová stále předvídatelně a je cítit, jak při rozjezdu ihned posílá výkon dozadu. O přetáčivé smyky s vypnutou stabilizací tak nemusí být nouze ani s automatem, i když hnací řetězec samozřejmě nemá tak ostré reakce jako v případě verzí s manuálem. Model WRX s přeplňovanou verzí motoru 2,5 l je dynamicky samozřejmě scela dostatečný, ale hodí se spíše na okresky než na dálnice. Na dálnici ho omezuje příliš krátké odstupňování převodovky.

Celkové hodnocení

Subaru Impreza B3 si nikdy nezískala srdce veřejnosti kvůli svému designu a především ne moc konkurenceschopným cenám. Ale svou zákaznickou skupinu má Subaru dobře ochočenou a jsou lidé, kteří by nic jiného nechtěli. V případě modelu B3 je dobrá zpráva, že moc nezlobí a pokud za sebou nemá špatně opravenou nehodu, ani nerezne. Pozor na stav pátých dveří, které bývají korozí napadené jako první, ale jinak je Impreza B3 robustní a bytelné auto, které si toho nechá líbit opravdu hodně. Je to ale auto pro někoho, kdo opravdu potřebuje celoročně čtyřkolku. Elektronika je spolehlivá, interiér sice poněkud „plastový“, ale kvalitní a zůstatková hodnota servisovaných a udržovaných aut velice slušná. Pokud budete dodržovat servisní plán, už moc na ceně tohle auto tratit nebude. A to jak díky své spolehlivosti, tak i díky tomu, že jich je málo a někteří lidé ho prostě chtějí a nic jiného pro ně ani nepřichází v úvahu. Inu, „subaristé“...

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary