Test ojetého hatchbacku Škoda Roomster 1.4 16V

2015-05-13 00:00:00

Design Roomsteru způsobil doslova poprask. Tak odvážné auto od škodovky skutečně nikdo nečekal. Jenže za výrazným a pro někoho kontroverzním designem se skrývá velmi dobré a použitelné auto.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Odvážný design Ehm, odvážný design...
Kvalitní zpracování Většina ojetin s motorem 1.2 HTP
Variabilní a ergonomický interiér Proti menší Fabii vyšší spotřeba
Dostupný servis a díly Silný, ale rizikový motor 1.2 TSI
Motory 1.4 16V, 1.6 16V a 1.9 TDI Motory 1.2 HTP a 1.4 TDI


Je vlastně Škoda Roomster hatchback nebo MPV? Nebo je to crossover? Ať tak či onak, Škoda s ním v roce 2006 opravdu zaujala. Spousta lidí sice ihned odsoudila design jako příliš výstřední a podivný, ale za nezvykle odvážným exteriérem se skrývá nejen praktické a použitelné, ale v zásadě velmi kvalitní auto. Pokud si dáte při výběru ojetiny pozor a důkladně auto prověříte, nemůžete vlastně s Roomsterem udělat chybu. Je to solidní pracant, který v dnešní době volající po individualizaci a originalitě může působit i jako stylovka. Možná, že kdyby s ním automobilka přišla teď, byl by to mnohem úspěšnějí model. Zatímco Fabií a Octavií prodávala škodovka stovky tisíc, Roomster si našel po celé Evropě nejvíce zákazníků v roce 2007, kdy ho koupilo přes 57 000 lidí. Poslední roky se nedostal ani na 30 000 prodaných kusů. Přesto si u nás můžete vybrat z dostatečného počtu aut. Problém ale je, že velká část ojetin má problémový a hlavně slabý motor 1.2 HTP. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Čtěte také: Nové Škoda Superb - první test

Škoda Roomster je zvláštní slepenec druhé generace Fabie a první generace Octavie. Přední část vozu je totiž již z druhé Fabie, ale zadní náprava pochází z Octavie první generace. Roomster má i unikátně řešenou podlahu vozu a je vzadu širší. Na druhou stranu přináší příbuznost s jinými modely značky výhodu v dostupnosti dílů. Náprava na Octavii je odolná a spolehlivá, náhradních dílů na Fabii je zase spousta a za dobré ceny. Opravy jsou tak relativně levné, snadné a rychlé. A navíc není potřeba tak často jezdit do servisu, protože Roomster je v zásadě kvalitní a spolehlivé auto. Vepředu je to smístem podobné jako v druhé generaci Fabie, to znamená, že je sice interiér trochu úzký, ale nad hlavou je dost místa, je kvalitní a ergonomicky dobře řešený. Vzadu je to ale proti Fabii mnohem lepší. Na šířku je trochu více místa, interiér je příjemně prosvětlený a navíc lze se sedačkami různě manipulovat. Tento systém variability sedadel se tak osvědčil, že byl vlastně převzat i do SUV Škoda Yeti.

Proti Fabii nabízí Roomster využitelnější vnitřní prostor a to především na výšku a vzadu i na šířku. Se sedačkami jdou dělat divy a ne jen, že jdou sklopit a vyndat, ale můžete odmontovat prostřední díl a dvě krajní sedačky posunout blíže k sobě, takže vzniknou dvě plnohodnotná a docela pohodlná místa a dostatkem prostoru pro ramena. Tady pozor na stav mechanismu. Když je Roomster používán k tahání stavebního materiálu a podobně, snadno se nečistoty dostanou do mechanismu sedaček a pak to drhne. Neopatrným zacházením se zase snadno plastové západky poškodí, nebo kovová konstrukce sedadel ohne. I když je tohle kvalitní a robustní auto, humpolácké zacházení mu nesvědčí. S tím souvisí, že je lepší hledat opravdu udržované a servisované auto s jasnou historií. Stejně jako u ostatních škodovek je nutné vyhnout se pochybným nabídkám, ale naštěstí není Roomster takovým cílem podvodníků jako třeba Octavia. Přesto si dávejte pozor třeba na auta po velké nehodě, která mají problém s torzní tuhostí, stabilitou a ovladatelností.

Doporučujeme: Test ojetého sedanu Škoda Superb II

Jízdní vlasnosti Škody Roomster odpovídají své kategorii, ale široký rozchod kol propůjčuje vozu stabilitu. Řízení je přesné a vyvážené, řazení jde lehce a spojka se obsluhuje snadno. Celková ergonomie ovládání je velmi příjemná, jak je ostatně u vozů Škoda a celého koncernu Volkswagen zvykem. Právě tahle uživatelská přívětivost, jasně definovaný chod všech ovládacích prvků a skutečnost, že vás auto nerozčiluje lacinými chybami, dělá ze Škodovek tak obvyklou volbu lidí, kteří se prostě nechtějí přizpůsobovat ergonomickým přešlapům. Jenže Roomster je i pohodlný, i když má trochu tuhý podvozek a kultivovanost jízdy je jen průměrná. Při dlouhé cestě z něj ale nebolí záda a auto tolik neunavuje, i když slabší motory kladou na řidiče, především na jeho trpělivost, značné nároky. Vyprovokovat tříválec k výkonům je prakticky nemožné a předjíždět se s ním bezpečně nedá.

Testovaná benzínová čtrnáctistovka sice také není sportovec, ale aspoň už se na pobídnutí plynovým pedálem projevuje něčím, co by se dalo označit jako akcelerace. Proti tomu tříválce 1.2 HTP pouze začnou řvát, ale nejedou. Motor 1.4 16V je navíc velmi spolehlivý a jediné, co potřebuje, jsou pravidelné výměny oleje po zhruba 15 000 km, výměnu rovodů v 90 000 km a kontrolu škrtící klapky. Fungující motor se odvděčí plynulým nástupem výkonu, rozumnou dynamikou a spotřebou kolem 6,5 litru na 100 km. Dobrou volbou je šestnáctistovka o výkonu 105 koní se spolehlivými řetězovými rozvody, ale tu najdete jen v malém počtu aut. Navíc se prodávala i s velmi spolehlivým automatem, což je prakticky neprůstřelná kombinace, aspoň co se spolehlivosti týče. Spoustu zájemců asi odradí reálně spotřeba až 9 litrů na 100 km (s manuálem si motor 1,6 l řekne o zhruba osmilitrový příděl), ale s jednašestkou jede Roomster dobře. Zajímavý je motor 1.2 TSI, který má spoustu síly a odhodlání, navíc umí jezdit do sedmi litrů. Jenže pak se objevily problémy s rozvody... Takže raději nebrat, pokud vyhlédnuté auto neznáte nebo vám není známa jeho servisní historie.

Motor 1.2 HTP trpí také na problémy s rozvody a navíc se potýká se značným opotřebením. Po modernizaci se sice jeho spolehlivost zvýšila, ale na Roomster je prostě slabý a má vysokou spotřebu. Motor 1.4 TDI-PD sice sám o sobě není vyloženě nespolehlivý, ale má příšerný zvuk, nekultivovaný chod, úzké spektrum použitelných otáček a prostě ho mohou potkat obvyklé problémy přetěžovných maloobjemových dieselů. To už raději berte motor 1.9 TDI-PD, který má reálně stejnou spotřebu, lepší výkony a je pružnější. Ovšem i on je hrubý a hlučný, ale aspoň je spolehlivý. Chtějte ale verzi bez filtru pevných částic, ať máte o starost méně. Pokud ale jezdíte často ve městě, nebo je váš roční kilometrový nájezd nižší, berte spíše benzínový motor 1.4 16V nebo 1.6 16V. To jsou opravdu nejlepší motorizace pro Škodu Roomster a ani s automatem k motoru 1.6 16V neuděláte chybu. Je to totiž velmi spolehlivý šestistupňový Aisin, který jen každých 60 000 km potřebuje vyměnit olej. Kdo jezdí s lehkou nohou a na tempomat, ten se i s automatem a jednašestkou dostane pod osm litrů.

Celkové hodnocení

Škoda Roomster je solidní a kvalitní auto. Počítejte s nutnými investicemi, jako jsou spojky, brzdy nebo podvozek. Většina Roomsterů už má ale určitě vyměněné opotřebované silentbloky stabilizátoru, i když lepší je modernizovaný model s modifikovaným dílem. To je ale jen detail, protože celkově je Roomster zkrátka povedené auto. Je praktický, originální, kvalitní a jeho servis a provoz nestojí nehorázné peníze. Dobrou volbou jsou motory 1.4 16V a 1.6 16V, ani s dieselem 1.9 TDI ale neuděláte chybu, pokud toho najezdíte tolik, že si na případné opravy vydělá nižší spotřebou. Vyhněte se ale motorům 1.2 HTP a 1.4 TDI. Riziko představuje i jednotka 1.2 TSI. Ohledně servisu si s Roomsterem moc nemusíte lámat hlavu, navíc Škoda nabízí výhodné servisní balíčky v síti autorizovaných servisů. Například na podvozek se vyplatí koupit originální díly, stejně tak na brzdy. Neoriginální levné výfuky klidně po dvou letech ureznou, ale ani originální díl není nesmrtelný. A to jsou asi jediné drobnosti na jinak povedeném a kvalitním autě. Škoda Roomster je neprávem nedoceněný. Spousta lidí ho zavrhne kvůli jeho výstředními designu, ale za ním se skutečně skrývá výborné a funkční auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary