Test ojetého hatchbacku Škoda Citigo

2016-11-16 00:00:00

Malý městský prcek člověka donutí uvažovat, jestli vlastně pro každodenní dojíždění do města potřebuje něco většího a dražšího s vyšší spotřebou.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalitní zpracování Na dálnici to moc není
Slušná kultivovanost S rychlostí roste spotřeba
Obratnost ve městě Není to na velké nákupy
Zaparkujete všude Dozadu si sednou spíše děti
Dělá se i s automatem Často chudá výbava


Škoda Citigo je koncernový příbuzný Volkswagenu Up! a Seatu Mii. Všechny tři vozy se vyrábí v Bratislavě na společné lince a i když se liší v detailech, pod povrchem jsou prakticky shodné. Jenom Volkswagen hraje roli stylovějšího a hodnotnějšího auta, což poznáte třeba na čalounění nebo výbavě. Ovšem je také dražší a Citigo a Mii nabízí vlastně to samé za lepší peníze. Škoda Citigo také na českém trhu platí za jedno z nejlevnějších aut vůbec a pokud chcete auto se samočinnou převodovkou, je právě Škoda Citigo nejlevnější cesta, jak si automat v novém voze pořídit. Na trhu ojetých vozů ale ceny modelů Citigo neklesají nijak závratně. Ovšem to je dáno slušným zájmem a také kvalitami sice malého, ale velmi ekonomického vozu. Jen těžko lze jezdit s relativně moderním autem levněji než právě s Citigo.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Hlavním znakem Škody Citigo je konstrukční jednoduchost, ale nemyslete si, že je to vyloženě primitivní auto. Je vyvinuto s ohledem na cenu a náklady, ovšem je dobře promyšlené a vzhledem ke svým rozměrům docela prostorné. Vpředu se usadí dva dospělí s přehledem a i vzadu se dá přežít kratší cesta, i když lépe se tu budou cítit spíše děti. Třídveřové Citigo, které jsme si s motorem 1.0 MPI 55 kW půjčili na test v Auto ESA, má sice jistá praktická omezení, ale na trhu už se objevuje i dostatek praktičtějších pětidveřových variant. Pokud ale jezdíte maximálně ve dvou, bude vám třídveřový model stačit. Počítejte jen s trochu obtížnějším vystupováním v úzkých mezerách kvůli velkým dveřím. Třídveřové Citigo také nemá otevírací zadní okna, pětidveřové má aspoň vyklápěcí.

To jsou ale spíše takové roztomilé laciné detaily. Protože jinak je Citigo kvalitně postavené a materiály sedaček, čalounění nebo třeba palubní desky působí na svou cenovou kategorii velmi hodnotně. To dokazovalo i testované auto, které už za sebou mělo více než 60 000 km a přesto byl interiér ve vynikající kondici. Velmi exponovaná místa jako řadící páka nebo volant vykazují stále nízké opotřebení. Konkurenční podobně koncipovaná auta z této cenové kategorie už po takovém nájezdu často působí značně opotřebovaně. Pokud jde o výbavu, nečekejte zázraky. Samozřejmě je dobré hledat auto s klimatizací, ale v Citigo klidně můžete dostat i takovou archaickou záležitost jako mechanicky nastavovatelná zrcátka. Centrální zamykání je užitečný doplněk, stejně tak rádio. Tempomat nebo přenosný palubní počítač jsou spíše takové zbytečnosti, bez kterých se obejdete. Užitné vlastnosti jejich absence rozhodně nesnižuje.

Pod kapotou Škody Citigo pracuje nový tříválec 1.0 MPI konstrukční řady EA211, který můžeme považovat za mimořádně povedený motor. Je i v nové Fabii III. Vrátil se ke spolehlivému rozvodovému řemenu, který je navíc uložen v prachotěsném obalu. Podle automobilky je doživotní, ale pokud nájezd překročí 100 000 km a auto bude starší osmi let, asi bychom se o jeho případnou výměnu začali zajímat. Obrovskou výhodou řemenu je menší odpor a hlavně schopnost pohlcovat torzní kmity. Tříválec je lehký a obejde se bez vyvažovací hřídele. Přesto je jeho projev kultivovaný a velmi ochotně se vytáčí. Otáčky mu nevadí a netrpí na rostoucí spotřebu, protože má chlazené svody a nemusí chránit katalyzátor obohacováním směsi při rychlé jízdě po dálnici, jako to dělalo starší HTP. Spotřeba se tak dá udržet pod šesti litry na 100 km a když se vyhnete dálnici, umí Citigo i v příměstském provozu jezdit za pět litrů nebo méně. Vážně pořád potřebujete diesel?

Čtěte také: Test ojetého kombi Škoda Octavia RS II

Motor se díky nepřímému vstřikování paliva nezanáší karbonem, ale dobře mu uděláte častými výměnami oleje. Pokud ho šetříte, vystačí si s novou náplní každý rok nebo po 15 000 km, ale při větším vytěžování pohonné jednotky bychom doporučili zkrácení intervalu výměny oleje na 10 000 km. Obavy máme spíše o životnost nové odlehčené mechanické převodovky, ale pokud nejezdíte plně naloženi a nedáváte autu zabrat na první dvě rychlosti, snad vydrží. Ve městě ale počítejte s tím, že zhruba po 50 000 km budete měnit spojku. Od jízdního stylu se odvíjí i životnost brzd a podvozku. Pokud můžete, hledejte Citigo po soukromém majiteli, který vozu věnoval aspoň nějakou péči. Všechna ta auta po rozvozech pizzy dostávají příšerně zabrat. Velikou výhodou jsou ale levné servisní práce, dostupnost dílů a snadné opravy. Na samotném motoru se vážně nemá nic moc co pokazit.

Celkové hodnocení

Škoda Citigo je velmi povedené malé auto a litrový tříválec na jeho provoz bohatě stačí. V silnější verzi o výkonu 55 kW (75 k) je překvapivě dynamicky nadaný a ani předjíždění s ním nemusíte nějak extra plánovat. Do města ale bohatě stačí slabší verze o výkonu 44 kW (60 k). Oba motory totiž mají do 4300 ot./min. shodný průběh výkonu a točivého momentu, takže silnější model oceníte skutečně jen na dálnici. Navíc i ve 130 km/h motor točí díky dlouhé pětce překvapivě málo. Lidé, kteří nechtějí řadit, určitě ocení možnost robotizované automatické převodovky. Ta se prozatím jeví jako spolehlivá a i když se kultivovaností nevyrovná klasickému automatu, pro někoho, kdo neumí, nechce nebo ze zdravotních důvodů nemůže řadit, je to zcela uspokojivé řešení. Roztomilé a sympatické Citigo toho od vás moc chtít nebude, je úsporné, pohodlné a kvalitní. Až vás přiměje uvažovat, jestli vlastně na každodenní dojíždění do města potřebujete něco zbytečně většího, dražšího a rozežranějšího.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary