Test ojetého hatchbacku Seat Ibiza 1.2 TDI

2016-03-15 00:00:00

Čtvrtá generace Ibizy nijak nevybočuje z koncernových standardů nastavených Polem a Fabií. Je to solidní auto s výborným podvozkem.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Velmi dobrý podvozek Slabý motor 1.2 TDI
Příjemné řízení Reálná spotřeba slabých motorů
Kvalitní interiér i zpracování Problémový automat 7DSG
Slušný komfort a kultivovanost Rizikové motory TSI
Prostor pro posádku a zavazadla Poměrně hlučné diesely


Seat Ibiza patří v rámci koncernu VW do stejné kategorie jako Škoda Fabia nebo Volkswagen Polo. Se zmíněnými vozy sdílí i stejný koncernový základ v podobě platformy PQ35/A05, teprve až další generace Ibizy vyjede na nové modulární platformě MQB. Seat Ibiza se ve své čtvrté generaci začal vyrábět v dubnu 2008 a v roce 2015 prodělal větší modernizaci, která se dotkla hlavně motorů pod kapotou. Výrazný originální design zůstal, stejně tak hned tři karosářské verze. Koupíte pětidveřový hatchback a kombi, ale na rozdíl od Fabie máte k dispozici i třídveřový hatchback, který zastává v nabídce roli „sportovního“ kupé. Seat ho pojmenovává jako Ibiza SC a v třídveřové verzi koupíte výhradně některá sportovní provedení s dynamicky velmi nadanými motory. Ale ty si přiblížíme později. Jako příklad nám k testu ojetého vozu poslouží pětidveřový model Ibiza Ecomotive s naftovým tříválcem 1.2 TDI, který jsem si na test půjčil v Auto ESA.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Volkswagen Polo

První, čeho si na Ibize všimnete, je vysoká kvalita zpracování, která moc nehraje s vysmívaným jihoevropským přístupem ke kvalitě vozů. Interiér působí hodnotně a kvalitně, auto je dobře poskládané a ani po více než 130 000 km uvnitř nic nevrže a plasty stále vypadají dobře. Sice poznáte na určitých místech šetření, ale všechny materiály v místech, na která se nejčastěji díváte a saháte, jsou kvalitní a vzhledem k cenové kategorii vozu nadprůměrné. Koncernově tradičně spořádaná je i ergonomie ovládání a nic nepůsobí odfláknutě nebo nedotaženě. Kdo přesedá z Fabie nebo Pola, ten si ihned na všechno zvykne. Seat sice použil při návrhu interiéru trochu odvážnější tvary, ale stále tu je ta příjemná jednoduchost, řidiče nic neruší. S místem je to na předních sedadlech v pořádku, ani vzadu se nebudou dospělí cestující cítit utlačovaní, i když prostřední pátá sedačka je skutečně jen nouzová. Kufr je dostatečný.

Testovaný exemplář byl vybaven motorem 1.2 TDI o výkonu 55 kW a točivém momentu 180 Nm. Spolu s dlouhým odstupňováním manuálního pětikvaltu se od takové jednotky nedají očekávat dynamické zázraky. Motor je navíc pod zátěží hlučný, za 3500 ot./min. se mu už nechce a předjíždění musíte trochu plánovat. Možná si říkáte, že malinký tříválcový turbodiesel musí mít aspoň malou spotřebu, ale vyvedu vás s omylu. Pokud nechcete ostatní řidiče obtěžovat extrémně pomalými rozjezdy a bezdůvodně pomalou jízdou hluboko pod zákonným rychlostním limitem, pojedete minimálně za pět litrů na 100 km. Seat přitom udává spotřebu 3,4 litru, takže realita je o nějakých 50 % horší. Čtyřválcové diesely 1.6 TDI nabídnou výrazně lepší dynamiku při reálně stejné spotřebě paliva. Aspoň že je malý tříválec 1.2 TDI na poměry tříválcových dieselů po zahřátí kultivovaný a není moc hlučný (za studena ale vydává zvuky, jako když hodíte plechový kýbl ze schodů). Také se překvapivě rychle ohřívá a velmi brzy začíná topit, což se třeba o starší jednotce 1.9 TDI říci rozhodně nedá. Škoda jen schodovitého nástupu „výkonu“ a dlouhých mezer mezi jednotlivými rychlostmi. Kdyby bylo odstupňování kratší, nebylo by popojíždění s motorem 1.2 TDI tak frustrující. Je z toho cítit, že tohle auto nezvniklo kvůli řidiči, ale kvůli úředníkům a jejich požadavkům na emise CO2.

Dynamicky naprosto postačující je starší benzínový čtyřválec 1.4 16V bez přeplňování, který je doporučeníhodnou motorizací. Jede za 6 až 7 litrů na 100 km, má dostatek výkonu, slušnou kultivovanost a minimální servisní náklady. Pokud chcete bezproblémové auto, hledejte právě Ibizu 1.4 16V. Pozor si dejte jen na dodržování předepsaného servisu a olej měňte nejdéle po 15 000 km. Zajímavá je i atmosférická šestnáctistovka, ale na tu narazíte jen vzácně. Hojně je zastoupen tříválec 1,2 litru známý též z Fabie jako 1.2 HTP. V Ibize motor funguje slušně, ale když už, hledejte co nejmladší auto. Navíc se tenhle tříválec hodí jen do města nebo na klidné popojíždění mezi vesnicemi. Je u něj jisté riziko nákladných oprav (rozvody, katalyzátor), tak vybírejte opatrně. Pokud vás láká jinak solidní motor 1.2 TSI, hledejte kus vyrobený po červenci 2011, kdy tento motor dostal silnější rozvodový řetěz. Motoru 1.4 TSI se raději vyhněte kvůli riziku selhání rozvodů, což ale neplatí pro velmi atraktivní verzi 1.4 TSI ACT s vypínáním dvou válců. Tam už jsou rozvody řemenové.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Motor 1.6 TDI nemusí být špatná volba, ale v případě malého levného hatchbacku se může jednat o neúměrně vysoké riziko potenciálních drahých problémů moderních turbodieselů, jako jsou vstřikovače, turba a dvouhmotové setrvačníky. Zde se k tomu přidává ještě filtr pevných částic. Stejné problémy mohou platit i pro starší tříválcový motor 1.4 TDI, který vznikl ubráním válce z populární jednotky 1.9 TDI. Tu v Ibize koupíte také, ale jen těžko najdete kus, který nebude utahaný. Tříválcové diesely 1.4 TDI vyžadují důkladnou kontrolu a naprosto jasná servisní historie je u nich nutností. Přepravte se na mizernou kultivovanost, i když mechanicky to nebyl špatný motor. Trpěl ale na přetěžování neopatrnými řidiči, takže se mějte na pozoru. Jinak toho ale není moc, čeho byste se na Ibize měli obávat. Vyberte si správný motor a bude to bezproblémové a spolehlivé auto, u kterého budete řešit jen běžný servis a sem tam nějaký ten elektronický detail, kterému se člověk u starších ojetých aut prostě nevyhne.

Celkové hodnocení

Seat Ibiza čtvrté generace je solidní auto a pokud sháníte například Polo nebo Fabii s určitým motorem, ale hledaná verze je k dispozici jen v Seatu, rozhodně ho nepřehlížejte. Právě společný koncernový základ s Fabií a Polem dává Seatu Ibiza nespornou výhodu v servisu, neboť tuhle techniku u nás zná skoro každý a seženete na ni všechno. Ibiza ale také velmi dobře jezdí a pokud má v pořádku podvozek, nečekává vás rozžvýkaná nebo uskákaná jízda. Ovladatelnost je příkladná, komfort také a řízení vás bude bavit, pokud tedy zrovna nebudete jezdit s motorem 1.2 TDI nebo podobným. Já doporučuji benzínovou 1.4 16V jako ideální verzi. Žere málo, jede dobře a vyžaduje jen základní servis. Pozor na rozvody motorů TSI, ale po modernizaci je například 1.2 TSI velice solidní motor. Diesel dobře zvažte a chtějte jen naftovou Ibizu s naprosto jasnou servisní historií a původem, ideálně od prověřeného a zavedeného prodejce. Pozor si ale dejte na sedmistupňový automat DSG, který je továrnou na problémy. Když se vám nechce řadit, hledejte spíše Fabii s motorem 1.6 16V a bezproblémovým šestistupňovým automatem Aisin.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary