Test ojetého hatchbacku Renault Twingo RS

2016-11-01 00:00:00

Kompaktní Twingo je skvělé auto do města, jehož provoz moc nestojí. Ve verzi RS navíc můžete mít poměrně nenápadnou kapesní raketu, se kterou se skvěle svezete.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dynamika verze RS Horší komfort jízdy
Obratnost a ovladatelnost Hluk při dálniční rychlosti
Vejde se všude Laciný interiér
Rozumné provozní náklady Horší pozice za volantem
Ideální pro začátečníka U dieselu riziko drahých závad


Druhá generace Renaultu Twingo, která se vyráběla v letech 2007 až 2014, navázala na velice úspěšnou a oblíbenou první generaci. Některá zajímavá řešení Twingu zůstala, ale už se nejednalo o takový prodejní trhák. Nicméně aut je na trhu docela dost a je z čeho vybírat. Navíc se do nabídky dostala velice zajímavá sportovní verze Renault Twingo RS, kterou jsme si na test půjčili v Auto ESA. V našich podmínkách je to trochu vzácnost, protože se jednalo o trochu dražší auto a za podobné peníze jste už mohli mít třeba dobře vybavenou Fabii s lepším motorem. Přesto se pár zájemců o tuhle malou kapesní raketu našlo. My se dnes v testech ojetých aut podíváme na model před faceliftem, který proběhl v roce 2012. Twingo se pak ještě dva roky vyrábělo s modernizovaným předkem.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Renault Clio RS

Verzi Twingo RS pak v srpnu 2013 pohřbil povinný emisní standard Euro 5, atmosférická šestnáctistovka se totiž přepracování na novou emisní třídu nedočkala. Z pohledu zájemce o ojeté auto se na to ale nehraje a daně z provozu soukromého auta se u nás podle emisní třídy nebo tabulkové spotřeby prozatím neurčují. Twingo RS je totiž jinak technicky poměrně jednoduché a vlastně i docela spolehlivé auto. Problém je spíše v tom, jak se s ním jezdí a kde se používá. Ovšem na našem trhu a ve středoevropských podmínkách je aut dobitých ze závodních okruhů naprosté minimum, to je spíše specifikum britského trhu, kde Twinga RS často slouží ve školách sportovní jízdy na okruhu.

Česká Twinga RS byla vždycky spíše stylovka a často druhé nebo spíše třetí auto v trochu movitější rodině, která na své denní přesuny na větší vzdálenosti používá vozy jiné kategorie. Pod kapotou byl vždy řadový čtyřválec 1,6 l s atmosférickým sáním, který na přední kola přes nakrátko poskládaný pětistupňový manuál posílá výkon 98 kW (133 k) v 6750 ot./min. a točivý moment 160 Nm v 4400 ot./min. Díky lehké konstrukci a živému motoru je Renault Twingo RS dostatečně svižný, ale zároveň řidiče neděsí. Pro začátečníka, který chce ostřejší svezení, je to rozhodně lepší volba než některé moderní hatchbacky s přeplňovanými motory. Twingo RS totiž dá svým tuhým podvozkem a hlukem řidiči pocítit rychlost mnohem víc než modernější utlumená auta. Působí tak paradoxně jako přirozený omezovač a za 120 km/h se v tomto autě kvůli hluku budete pouštět jen neradi.

Čtěte také: Test Audi R8 V10 Plus

Motor je živý a má nadšený projev, který ještě může být umocněn příplatkovým výfukem. Renault ho prodával na některých trzích a sehnat se dá i originální kit na zvýšení výkonu motoru, především jsou to díly a sady od specialistů z Velké Británii. Některé modely mají také ostrý podvozek Cup, který je nejen snížený, ale má i tvrdší pružiny a tlumiče. Na okruhu je to dobré, ale na průměrné české záplatované silnici je Cupový podvozek spíše za trest, stejně tak Cupová 17" kola s příliš nízkým profilem. Už střandardní Twingo RS má podvozek dostatečně tuhý a auto s ním po silnici neplave. Nutností jsou ale kvalitní pneumatiky, ovšem kola 195/45 R16 sežente do deseti tisíc budou to velmi kvalitní značkové pláště. Zvláštností je pak verze Twingo Gordini, která kombinovala motor modelu RS s luxusnější výbavou, lepšími sedadly a větším důrazem na kvalitu zpracování detailů.

Při výběru ojetého Twinga RS se soustřeďte hlavně na celkový stav auta. Více kilometrů znamená, že jezdilo hlavně po silnici, tuning a různé úpravy pak svědčí o autě zaměřeném hlavně na dynamickou jízdu. U takového je důležitá servisní historie, pravidelné včasné výměny oleje (pokud je dynamický potenciál šestnáctistovky využíván často, řekne si o nový olej už po zhruba 8000 km) a trochu zdrženlivý přístup k převodovce. Převodovka na Twingu dost trpí a jednou prostě bude nutná její celková generálka. Brzdy a spojka jsou spíše spotřební materiál, který nestojí nesmyslné sumy, stejně tak ceny práce jsou zcela adekvátní a utáhne je i běžný smrtelník bez nijak naddimenzovaného rozpočtu.Vaši peněženku tak ojeté Twingo nezruinuje, model RS rovněž ne.

Celkové hodnocení

Zatímco obyčejné Twingo je dobré hlavně do města a pro krátké cesty mezi vesnicemi nebo na nákupy, rychlý Renault Twingo RS se neztratí ani na oblíbené okresní silnici nebo závodní dráze. Je to dobré auto pro někoho, kdo se chce opravdu naučit řídit a své zlepšování řidičských schopností bere naprosto vážně. A buď má trochu omezený rozpočet na větší a silnější auto, nebo mu zkrátka kompaktní rozměry Twinga vyhovují a přijdou mu roztomilé. U verze RS lze očekávat i budoucí kultovní status, tyhle Renaulty měly vždycky úzkou skupinku nadšených fanoušků. Vlastně ani u obyčejného „nesportovního“ Twinga se nemáte moc čeho bát, spíše jen pozor na různá auta po autoškolách a rozvozech pizzy, která bývají otlučená a nemají za sebou moc pečlivou servisní historii. Jediné, co byste měli udělat, je vyhnout se dieselu 1.5 dCi. Z dlouhodobého hlediska představuje v takto malém autě diesel zbytečně velké riziko nákladných investic.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary