Test ojetého hatchbacku Renault Mégane IV

2018-03-20 00:00:00

Aktuální generace Renaultu Mégane vyráběná teprve od března 2016 se objevuje již na trhu ojetin. Stojí lehce jetý Mégane za úvahu?


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Mladé a málo ojeté vozy na trhu Diskutabilní kvalita zpracování
Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti Základní motor 1,6 l dynamicky zaostává
Cenově dostupný servis Nepřesvědčivé jízdní vlastnosti
Dostatek prostoru v interiéru Vyšší hlučnost v interiéru
Slušná výbava ojetin Ještě mu bude klesat cena


Pro někoho jsou mladé a málo ojeté vozy velice lákavé. Dá se to pochopit, protože mnohdy se jedná o modely, které jsou stále na trhu nových vozů aktuální a vlastně se nejedná o vyslovenou ojetinu. Navíc mívají nejmodernější bezpečnostní a komfortní výbavu. To může být pro někoho, kdo si zakládá na tom mít co nejnovější auto, důležité. Jedním takovým případem je i náš testovaný Renault Mégane aktuální čtvrté generace, který jsme si na test půjčili v Auto ESA. Auto z roku 2016 prozatím ujelo necelých 14 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 320 000 Kč. Už jen nájezd napovídá, že je to skutečně skoro nové auto a ani uvnitř byste nepoznali rozdíl proti novým novinářským autům nebo takovým, které vidíte v showroomu Renaultu. Navíc když si stejné auto vybereme v konfigurátoru, přišlo by na skoro 400 000 korun. K Méganu s „cenou od“ si totiž musíte ještě přihodit metalízu, vyšši stupeň výbavy a třeba dvouzonovou klimatizaci, kterou testované auto mělo.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Renault Clio RS

Nutno říci, že nový Mégane vypadá pořád dobře a je to také pořádný kus auta. Uvnitř je dostatek místa a to i na zadních sedadlech, kufr je obstojný a dobře využitelný. Také ergonomie je docela dobře řešená a není tu moc prvků, které by řidiče rozčilovaly. Na rozdíl od Peugeotu nebo Citroënu se Renault drží tradičních a spíše konzervativních ovládacích prvků. „Naše“ auto dokonce mělo pořád klasický startovací klíček a mechanickou ruční brzdu, což ale rozhodně nevadí. V Méganu se dobře sedí a polohu za volantem lze široce uzpůsobit. I výhled z auta je slušný. Spíše zamrzí místy velice laciné zpracování detailů a nepříliš hodnotné plasty a materiály, ale nesedíme v Audi nebo Golfu za půl milionu a víc. Tohle je vlastně vůz z té levnější kategorie a zhruba tak odpovídá tomu, co by asi člověk za ty peníze čekal. A je potřeba říci, že zázraky se vážně čekat nedají.

Atmosférická šestnáctistovka sice slibuje jednoduchou a spolehlivou konstrukci, ale o vyloženě působivý pohon nejde. Motor je seškrcený emisními normami a na plyn reaguje velice letargicky. Navíc se plyn špatně dávkuje a řidič má pořád pocit, že motor pokaždé reaguje jinak. Dynamicky se také nejedná o žádný zázrak, točivého momentu motor moc nepobral. A na nějaké dlouhé cesty po dálnici to také není, protože na rozdíl od dřívějšího Méganu má nyní  tahle jednašestka jen pětistupňový manuál s docela krátkou pětkou. Ve 130 km/h točí motor 3500 otáček a v kabině je docela dost slyšet. O nějakém slušném komfortu se dá mluvit do zhruba 120 km/h, ale i tak je Mégane hlučnější. Zatímco v nedávno testovavém hybridním Lexusu CT 200h jsme změřili hluk 80,5 dB a v Audi A3 80 dB, tenhle Renault ve 120 km/h ukázal 83,5 dB.

Nepřehlédněte: Test ojetého kombi Kia Ceed SW 1.6 CRDI

Ani podvozek by se nedal označit za pohotový nebo snad řidičsky uspokojivý, to samé řízení. Je to zkrátka auto levnější kategorie a podle toho také jezdí. Klidní řidiči ale budou jistě spokojeni a pokud přesedají z mnohem starších a levnějších aut, určitě si stěžovat nebudou. To jen my novináři, co přesedáme mezi novými auty, jak se nám zamane, máme přeci jen trochu zkreslené vnímání. Pokud se člověk oprostí od rozmazlujících zbytečností a dívá se na Renault Mégane jako na auto, které ho osvobodí od neflexibilní a nehygienické hromadné dopravy, je to vlastně dar z nebes. A navíc bychom mohli rychle vyjmenovat výrazně horší a ergonomicky méně povedená auta. Tohle je prostě takový standardní průměr, který sice řidiče nenadchne, ale nijak zvlášť ho ani nenaštve. A pokud jde o spolehlivost, ani v té si moderní Renaulty nevedou zas tak špatně. Jen je potřeba přistupovat pečlivě k servisnímu plánu, protože právě na zanedbávaný servis Renaulty trpí nejvíc. Aspoň že šestnáctistovka H4M původem od Nissanu patří k těm odolnějším a spolehlivějším jednotkám. A asi k nejméně rizikovým.

Měňte po roce nebo po 15 000 km olej, pečlivě zahřívejte a každých 60 000 km vyměňte svíčky. Pak bude motor spolehlivě sloužit za hranici 250 000 km bez kapky uniklého nebo sežraného oleje. Kdo se tedy na servis vyloženě nevykašle, tomu tenhle jednoduchý motor vydrží. To přeplňovaná dvanáctistovka je jiná pohádka, v tomto případě spíše horor. Raději bychom se jí vyhnuli, protože trpí za zanášení karbonem a potenciál vzniku drahých problémů je opravdu velký. Mnoha lidem tenhle motor „zaklepal“ vlivem zakarbonování už po 30 000 km! To už je větší jistotou některý z dieselů, třeba jednotka 1.6 dCi nejezdí špatně a zatím se jeví jako spolehlivá, pokud majitel tankuje kvalitní naftu a včas mění olej. Patnáctistovka je také solidní a servisy s ní umí pracovat. Opět platí nutnost dodržovat servisní zásady, nepřejížděj olej a k motoru se za studena chovat slušně. K šestnáctistovce se také prodával automat CVT, ale spíše bychom hledali jinou motorizaci s dvouspojkovým automatem. CVT neslibuje dlouhověkost, i když malý točivý moment motoru 1,6 l mu nedá tolik zabrat.

Celkové hodnocení

Kdo chce mladé, málo ojeté a slušně vybavené auto, pro toho může být Renault Mégane velice dobrá volba. Počáteční propad hodnoty už někdo zaplatil a teď cena nebude klesat tak drasticky rychle, i když pořád nemůžeme mluvit o trvalé a skoro neklesající hodnotě. Dodržujte servisní zásady a auto vám vydrží. Jen od Méganu nečekejte zázraky po dynamické i kvalitativní stránce. Není to špatné auto, ale pocitem z jízdy třeba na VW Golf nebo Ford Focus nestačí. Aspoň že úroveň pasivní bezpečnosti je i v nízkých stupních výbav příkladná a tempomat, palubní počítač a slušný audiosystém dostanete prakticky vždycky. Docela dost aut na našem trhu má i dvouzónovou automatickou klimatizaci ze zvýhodněného akčního balíčku výbavy, i když nad jejím účinkem by šlo dost polemizovat. V mrazu kolem -10°C není moc ochotná auto vytopit a na zamlžená okna se jí samočinně moc foukat nechce. Jinak je ale tenhle Mégane ve své kategorii takový slušný průměr.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary