Test ojetého hatchbacku Renault Clio RS

2016-07-19 00:00:00

Clio RS je taková motorová myš. Je to zábavné a docela použitelné auto a navíc poslední Clio RS s opravdu poctivým pohonem pro nadšené řidiče.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dynamika a ovladatelnost Nečekejte moc komfortu
Zábava za volantem Laciné detaily
Charakterní a silný motor Horší pozice za volantem
Slušná spolehlivost Bývá po těžkém zacházení
Kultovní status Životnost převodovky


Život je otázka priorit a je vaše rozhodnutí, jestli se budete ukousávat nudou každý den v konzumním bezcharakterním autě, nebo si za stejné peníze koupíte skutečně zábavnou hračku, která vám ukáže, že řízení auta není jen nucená přeprava z A do B. Poslední Renault Clio RS s klasickým atmosférickým vysokootáčkovým motorem je přesně ten druh auta, kvůli kterému vstanete v neděli v pět ráno a půjdete se projet po oblíbených silnicích. A je to také důkaz, že nemusíte mít neomezený rozpočet, abyste si dopřáli zábavné a svižné svezení. Navíc tohle je jedno z posledních aut svého druhu, neboť i do podobně zaměřených aut dnes automobilky cpou komplikované přeplňování, provádějí ústupky emisním normám, otupují řízení a soustředí se spíše na konektivitu s mobilem než na skutečnou řidičskou interakci, kterou ocení jedině pravověrný znalec.

Doporučujeme: Test ojetého roadsteru Mazda MX-5 NB

Renault Clio RS třetí generace přišel na trh v únoru 2006, necelý rok po zahájení prodeje této generace sériového Clia. Zatímco běžné Clio ale pokračovalo ve výrobě do listopadu 2014 (1.2 16V, většina modelů skončila už v březnu 2013), ostré Clio RS z nabídky zmizelo už v říjnu 2012. Za těch pět a půl roku se ale usadilo v srdci automobilových nadšenců jako jedna z nejlepších sportovních předokolek na trhu. I když rychlostí v přímce Clio RS nestačilo na moderní přeplňovanou konkurenci, dohánělo to nadšením v zatáčkách odezvou motoru a celkovým charakterem. To všechno platí i pro testované Clio RS, které jsem si na test půjčil v Auto ESA. Kdybych neměl pozemek plný starých zbytečných aut s velkými motory a tabulkovými emisemi, ze kterých by měl euroúředník nehodu se svěračem, hned bych si tuhle roztomilou motorovou myš s necelými 30 000 najetými kilometry za těch 250 000 korun koupil. Je to vážně skvělé auto.

Pokud ale máte zájem, musíte se smířit s tím, že Renault při vývoji Clia RS nekladl až tak velký důraz na komfort. S podvozkem to ještě špatné není a i když je tohle Clio sportovně zaměřené, jeho podvozek netříská a netluče, pokud tedy zrovna nejedete po velmi špatné silnici. Spíše by vám při pravidelných cestách po dálnici vadilo hučení motoru a výfuku, protože ve 130 km/h točí atmosférický dvoulitr 4000 ot./min. Převodovka je totiž krátce odstupňovaná, což je sice výborné při dynamické jízdě po okreskách nebo na okruhu, ale na dlouhou cestu po dálnici to není. Ovšem s tím se u tohoto auta ani nepočítá, kvůli cestování po dálnici si ho vážně nekoupíte. Jistě, dojíždění do práce „delší a zatočenější“ cestou zvládnete v pohodě a rádi, ale tenhle Renault Clio RS přesně pasuje na roli hračky, druhého nebo třetího auta do rodiny. Případně, pokud jste sami bez dětí a jste ochotni pro zážitky za volantem něco obětovat.

Čtěte také: Test ojetého kabrioletu Renault Mégane CC

Věnovat se sáhodlouze jízdnímu projevu a vlastnostem ostrého Clia RS by vydalo na celou knihu. Je to podmanivé a řidičsky velmi zábavné auto, které se svým charakterem, a to nepřeháním, přibližuje takovým ikonám jako BMW M3, Porsche 911 a podobně. Jistě, postrádá jejich exkluzivitu a v přímce i výkon, ale projev motoru, ostré řízení a požadavky na naprosté soustředění řidiče je tu také. Navíc s ním můžete jezdit každý den a vlastně je to takové „ferrari pro chudé“. Motor má spoustu charakteru a za hranicí 7000 ot./min. ze sebe vydává to nejlepší. Sice neječí tolik jako dvoulitr v Hondě Civic Type-R, ale pocitově má lepší průběh výkonu a točivého momentu, což umocňuje ještě krátké odstupňování převodovky. V zatáčce stačí prudce ubrat plyn a Clio RS se přehoupne do přetáčivého smyku. Změny směru jsou okamžité a když do Clia RS přesednete z nějakého obyčejného auta, máte pocit, že je na steroidech, kokainu a kdo ví, čem ještě. Rozhodně si ale ihned také chcete „šlehnout“.

Není divu, že Clio RS za sebou mívá poměrně neurvalé zacházení. Přeci jen je to hračka a někteří majitelé s ním pravidelně jezdí na závodní okruh. Pokud má ale auto jasnou servisní historii a pravidelné výměny oleje (při vytěžování na okruhu a využívání plného dynamického potenciálu dvoulitrového čtyřválce o výkonu 200 koní a točivém momentu 215 Nm) po zhruba 10 000 km (nebo i dříve), nic moc vážného nehrozí. Při testovací jízdě si všímejte chodu motoru, jak startuje a zda po nastartování a prošlápnutí plynu na volnoběh nekouří. Jednotka je to ještě mechanicky jednoduchá, ale i ona potřebuje kvalitní olej, za studena citlivé zacházení a přeci jen rozumný přístup při dynamické jízdě. Choulostivým místem totiž může být hlavně chlazení a právě mazání, pokud motor zkrátka příliš ždímete a nenecháváte ho chvíli odpočinout. Rozumný majitel se sveze pár kol po okruhu a nechá auto ochladit a odpočinout, než mu zase položí nůž na krk...

Tip: Test ojetého kombi Škoda Octavia RS II

Zřejmě jediným mechanicky citlivým místem je šestistupňová mechanická převodovka, která dostává často dost zabrat. Některé exempláře vyžadují výměnu převodovky po 60 až 80 000 km, takže se snažte k autu chovat v mezích slušně, došlapávejte spojku a podřazujte s meziplynem. Tohle auto vás stejně nejvíc odmění, pokud ho budete správně řídit. Škoda jen, že správnému řízení moc nepomáhají vysoko položené sedačky a málo nastavitelný volant. I to je asi důvod, proč si hodně lidí nechává právě řízení a sedačky předělávat. Pokud to ale myslíte s okruhovým ježděním vážně, hledejte spíše ještě extrémnější Clio RS Cup, běžné Clio RS má přeci jen pár komfortních vymožeností a měkčí sedačky s horším bočním vedením. Ještě se v souvislosti s Cliem RS připravte na častější výměny spojky a větší opotřebení brzd a pneumatik, což je logické, pokud s tímto autem jezdíte ostře. Všechny mechanické záležitosti se ale dají relativně snadno řešit v rozumných finančních mezích. Provoz ostrého Renaultu Clio RS vás nezruinuje.

Celkové hodnocení

Renault Clio RS se vrací těžko. Má své mouchy a místy typické francouzské nedostatky. Laciné detaily v kvalitě ještě takhle koncipovanému autu odpustíte, ale umístění sedačky a málo nastavitelný volant je u sportovního auta citelné mínus. Ale zvyknete si, nebo vám to třeba bude vyhovovat. Důležité ale je, že tohle auto kolem sebe prská charakter a bude vás bavit. Na courání se po městě to moc není, ale pokud se chcete o víkendu odreagovat na závodním okruhu nebo oblíbené okresce, jen těžko pořídíte za podobných cenových podmínek lepší nástroj. Navíc tohle Clio RS je skutečně jedno z posledních svého druhu, neboť poctivý velký atmosférický motor milující otáčky v dnešní eurounijní a politicky korektní době už v obyčejném „lidovém“ autě nedostanete. A když vidím tu současnou produkci třeba u BMW, neváhal bych a radši si koupil tohle Clio RS. S žádným moderním bavorákem jsem se tak nebavil jako s tímhle francouzským prckem. Kupujte, Clia RS brzy nebudou!

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary