Test ojetého hatchbacku Peugeot 208

2016-11-29 00:00:00

Peugeot 208 vyvolal poměrně rozporuplné reakce svým pojetím interiéru. Jak to funguje po letech? A jak je na tom se spolehlivostí?


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Originální design Ergonomie nesedne každému
Příznivé ceny ojetin Nepřesné řazení
Dostupný servis a díly Nevýrazné jízdní vlastnosti
Dobrá spolehlivost a kvalita Malá nabídka vozů s automatem
Plno verzí a motorizací Ovládání dotykového displeje


Peugeot s modelem 208 provedl v roce 2012 menší revoluci. Změna designu, aby odpovídal novému směřování značky, je pochopitelná. Ona ta roztlemená žabí tlama nebyla každému pol chuti... Především ale došlo k radikální proměně interiéru, který francouzská automobilka nazývá i-Cockpit. Uprostřed přístrojové desky moderních Peugeotů tak najdete centrální dotykový displej pro ovládání většiny funkcí, došlo k redukci mechanických tlačítek v interiéru. Před řidičem je pak podivně tvarovaný malý volant a přístroje jsou umístěné daleko vpředu nahoře. Je to velmi zvláštní řešení a určitě nesedne každému. Ani já nejsem jeho příznivcem, především kvůli zvláštnímu volantu, který neumožňuje optimální ergonomickou polohu. Jestli se vám to ale líbí, prosím. Já vám to vymlouvat nebudu. Na test jsem si tentokrát v Auto ESA půjčil model 208 z roku 2012 s populárním motorem 1.6 HDI a s manuálem. Auto mělo najeto rozumných 92 000 km a za 190 000 korun je to docela lákavá koupě.

Jízdně není Peugeot 208 špatný. Od poněkud nudného a rozžvýkaného Peugeotu 207 se rozhodně jízdní vlastnosti posunuly k lepšímu. Otázkou ale je, jestli by auto nemělo být spíše pohodlné a především snadno ovladatelné. Rozdivočelé jízdní vlastnosti a ostré řízení jsou fajn u vrcholné sportovní verze 208 GTI, ale trochu uskákaný podvozek, nízká směrová stabilita a nervózní řízení jsou u běžných motorizací spíše ku škodě. Na kvalitním asfaltu to s Peugeotem 208 ještě jde, ale na rozbité silnici malá 208 poskakuje, nedrží se pořádně zvolené stopy a za celou dobu jsem v auto nedokázal najít potřebnou důvěru. Navíc se po ostrém najezdu do zatáčky auto ihned utopí v beznadějné nedotáčivosti (ovšem to může být dáno hlavně použitými pneumatikami). Ještě je to umocněno právě tím nečitelným řízením s miniaturním volantem, který bych potřeboval výš. Ford Fiesta je zábavnější, Škoda Fabia nebo VW Polo jsou pocitově zase mnohem jistější a dospělejší.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Ford Fiesta

Peugeot 208 se nabízel (a vlastně ještě pořád nabízí) s několika motory. Atmosférické benzínové čtyřválce pomalu vyklízejí své pole působnosti ve prospěch maloobjemových downsizovaných tříválců, i s přeplňováním. Čtyřválcové diesely 1.4 HDI a 1.6 HDI v několika provedeních zůstávají a jedná se o vyhledávané verze na trhu ojetých vozů. Ačkoli Peugeot nabízí i automatické převodovky, v modelu 208 jsou na našem trhu spíše vzácností. Stejně je ale robotizvaný automat spíše otravný než příjemný. Starý čtyřstupňový automat dodávaný k motoru 1.6 VTI je líný a jinam než do města se nehodí. Robotizovaná převodovka je pak spíše řešení z nouze. Asi nejlepší je verze 1.2 PureTech 110 s automatem, která kombinuje dynamicky schopný přeplňovaný tříválec 1,2 l a klasický automat s hydrodynamickým měničem. S malým Peugeotem hýbe tenhle tříválec snadno a automat je příjemný a pohodlný. Ovšem za takové auto si připlatíte a na trhu ojetin je to opravdová vzácnost.

Nové benzinové tříválce se zatím ukazují jako spolehlivé, ale jejich dlouhodobá spolehlivost se bude odvíjet především od zacházení a servisu. Přeci jen je to ještě nové auto a většina těchto motorů má za sebou nájezdy hluboko pod 100 000 km. Nějaké případné technické neduhy začnou vyplouvat na povrch až za pár let. Nebojte se jezdit pro nový olej brzy, u přeplňovaných verzí klidně už po 12 000 km, jestli se couráte hlavně po městě. U přímovstřikových motorů totiž hrozí rychlejší tvorba nánosů karbonu. Tankujte také kvalitní aditivované palivo. Starší atmosférické motory, hlavně pak jednotka 1.6 VTI, může pozlobit nataženými řetězovými rozvody. Rozvody zlobí i přeplňované šestnáctistovce 1.6 THP, dřívější kvalitativní problémy už ale automobilka částečně vyřešila a snad by se mohlo jednat v modelu 208 GTI o zajímavé provedení, zejména díky očekávanému menšímu nájezdu. Přesto počítejte s vyššími servisními náklady, motor 1.6 THP trpí na zanášení karbonem a postupem času vyžaduje opravdu nákladné opravy, pokud se o něj majitel nestará.

Čtěte také: Test ojetého kombi Škoda Fabia I. generace

U malých aut diesely většinou nedoporučujeme, ale v případě tohoto Peugeotu 208 není s celkově povedenými motory HDI tolik problémů, abyste je museli automaticky obcházet obloukem. Opět se dostáváme k tomu, že se vše odvíjí od jejich servisu a používání. V malém motoru se kvůli skromné olejové náplni a špatně řešenému designu olejové vany rychle hromadí kaly z opotřebovaného oleje, zakarbonování může vést až k fatálním závadám. Proti verzi 16V je to nyní u novější 8V daleko lepší, ale zkrácení výměn oleje na interval 12 až 15 000 km je nutnost, pokud nechcete u hranice 150 000 km řešit nákladnou generálku. Tankujte také kvalitní naftu a pozor na doplňování aditiva kvůli filtru pevných částic. Systém Peugeotu vyžaduje speciální aditivum a také se připravte na repase filtru DPF zhruba po 180 až 240 000 km. Naštěstí u malého Peugeotu se takového nájezdu jen tak nedočkáte a koncern PSA Peugeot-Citroën má snad nejlevnější oficiální servisní systém repasování filtrů. Zatímco ve Fabii můžete dát za nový filtr klidně čtyřicet tisíc, u vozů koncernu PSA stojí repase okolo osmi tisíc korun. Kdo ale nejezdí jen po městě, pravidelně mění olej a nezapomene nechat v servisu doplnit aditivum, často o filtru neví ani po 250 000 km.

Celkové hodnocení

Peugeot 208 překvapuje pocitově kvalitním interiérem, který i po větším nájezdu nepůsobí odrbaně a unaveně. Nová auta z novinářských zápůjček moc důvěry nevzbuzovala, ale čas ukazuje, že malý Peugeot nevrže a většina věcí funguje bez výhrad. I kvalita použitých materiálů je oproti zvyklostem nadprůměrná a aspoň po této stránce nás malý ojetý Peugeot opravdu příjemně překvapil. K motorům také zatím nemusí směřovat vlna negativní kritiky. Stejně většinou v první stovce tisíc najetých kilometrů (kde se vyskytuje drtivá většina nabízených ojetin) záleží hlavně na servisu a způsobu, jakým majitel vůz používá. Proto hledejte auto, které nejezdilo v autoškole, při rozvážce pizzy a podobně. Nejsou výjimkou dobře vybavená auta, která hrála roli třetího či čtvrtého auta v bohatší rodině, takže se můžete těšit na jasnou servisní historii, luxusní výbavu a malý nájezd. Počítejte s trochu gumovým řazením pětistupňových manuálů, ale jinak se zatím Peugeot 208 profiluje jako solidní a nadprůměrné auto. Jenom se musíte rozhodnout, jestli vám vyhovuje ta zvláštní ergonomie.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary