Test ojetého hatchbacku Peugeot 207

2016-08-17 00:00:00

Malý Peugeot nejezdí zle a se správným motorem umí být i spolehlivý. Hledejte ale mezi mladými a málo jetými kusy. Vyhněte se také raději dieselům.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prostor pro cestující vpředu Omezený prostor na zadních sedadlech
Obstojný objem kufru Problematické motory VTI a THP
Poměrně svižné a silné motory Při větším nájezdu nepřesné řazení
Nízké ceny mladých aut Choulostivý podvozek
Se správným motorem je spolehlivý S Fiestou se svezete lépe


Proč malý Peugeot? No a proč ne, když je za opravdu pěkné peníze? Tohle je právě velká výhoda malých francouzských aut, že jejich cena ve srovnání s konkurencí klesá výrazně rychleji. Proč? Těžko říct, ale pravděpodobně za tím stojí dlouhodobé zkušenosti majitelů ohledně spolehlivosti a kvality a z toho plynoucí ne úplně dobrá image. Částečně ale za to může i podbízivá prodejní politika značek, kdy některá nová auta prodávají za výrazně nižší ceny než co uvádí katalog. Ať už je to jakkoli, při koupi malého ojetého auta můžete podobného „Francouze“ koupit i o několik desítek tisíc levněji než třeba konkureřční Fabii, Fiestu či Polo. A to jsou peníze, které v případě malých aut často rozhodují. Jenže Peugeot 207, jak si hned ukážeme, má i jiné přednosti.

Čtěte také: Škoda Fabia 1.2 TSI DSG vs 1.4 TDI DSG - srovnávací test

Především docela dobře jezdí, ale musí mít v pořádku brzy, podvozek a mít kvalitní pneumatiky. Bohužel se jen velmi malé části ojetin na trhu dostává všeho, takže počítejte s brzkou investicí ať už do uložení náprav, tak i do brzd a právě solidních pneumatik. Řízení auta není vyloženě špatné, ale z nějakého podivného důvodu vás asi nebude bavit tolik jako třeba v Mazdě 2 nebo Fordu Fiesta. Možná to dělá jistá gumovost kolem středové polohy, málo zpětné vazby ve volantu a často i nepřesné řazení. Ovšem testované auto, které jsem si k recenzi půjčil v Autocentru ESA, mělo nezvykle přesné řazení. Nepamatuji si, že by třeba nový novinářský Peugeot 207 s pětistupňovým manuálem řadil takhle dobře. Horší je to ale se spojkou, která má podivný chod a právě celé to sladění trojúhelníku pedály-volant-řadící páka je takové nesourodé.

V malém Peugeotu 207 je docela dost místa vepředu a v kufru a ani interiér není špatný, i když třeba ve Fiestě nebo Fabii vypadá hodnotněji. Záleží také na jeho údržbě a kdo auto čistí aspoň dvakrát do roka, udrží interiér v dobré kondici. Plasty jsou ale místy dost choulostivé, nepřesně slícované, potahy sedadel se snadno poškrábou a samotné sedačky nejsou moc pohodlné a ergonomické. I když se v nich dá sedět nízko, nikdy není poloha za volantem úplně optimální. Nepříjemné je třeba i velmi slabé podsvícení kontrolek, kdy ve dne sotva vidíte šipku blinkru nebo jiné kontrolky. Navíc blinkr nevydává charakteristické cvakání, takže se snadno zapomenete. Možná právě to by vysvětlovalo, proč tolik Francouzů neustále bliká, aniž by si toho všimli....

Doporučujeme: Test ojetého kombi Peugeot 307 SW 1.6 HDI

Ale pojďme už k technice. Choulostivý podvozek a převodovky máme za sebou, tak se podívejme na motory. Co se dieselů týče, nedávají v malém autě určeném pro krátké trasy moc smysl. Mají nepříjemnou výkonovou charakteristiku a jejich servis se může značně prodražit, především pokud mají filtr pevných částic (od roku 2010 všechny). Ale zlobí je i EGR ventily a často trpí, především pak jednotka 1.6 HDI, na zadírání vlivem opotřebované olejové náplně. Výrobce postupně motor modifikoval, aby zvýšil jeho spolehlivost, takže ke konci výroby už motor 1.6 HDI docela ušel. Přesto je u něj důležitá servisní historie. Motor 1.4 HDI není vyloženě špatný, ale opět je jeho ekonomický přínos diskutabilní. Benzínové motory totiž umí fungovat spolehlivě, ovšem jen některé. Nejvíce problematické jsou jednotky 1.6 VTI a 1.6 THP s přeplňováním. První jmenovaný může trpět na problémy s proměnným časováním ventilů a s rozvodovým řetězem, přeplňovaná verze k tomu přidává ještě vadné turbo.

Rozvody jsou velmi choulostivé právě u jednotek VTI a THP, takže si dejte veliký pozor, jestli motor při jízdě nechrastí a necuká. Jednotka 1.4 o výkonu 75 koní je ale na Peugeot 207, který je docela těžký, velmi slabá. To už je lepší motor 1.4 16V o výkonu 90 koní, který uděluje vozu solidní dynamiku při rozumné spotřebě. Pokud je motor 1.4 16V VTI o výkonu 95 koní v dobré kondici, může být velmi úsporný. Umí jezdit dlouhodobě za šest litrů nebo i méně, když se pohybujete mimo město a dálnice. Pozor na kolísání otáček, hrubý chod a samovolné chcípání motoru. Jednotka 1.6 THP pak ještě trpí na zakarbonování ventilů, na kterých se tvoří nánosy spálených zbytků (biosložka v palivu tomu zrovna nepřidá) a motor pak špatně spaluje. Jednotka se při detonacích přepne do nouzového režimu, takže se motor naštěstí nezničí. Přetržený rozvodový řetěz ale motor může odrovnat. Je tedy důležité se velmi pozorně zaměřit na chod pohonných jednotek a jejich servisní historii. Natahované výměny oleje nedělají motorům dobře.

Nejlepší volbou jsou tak motory 1.4 16V nebo 1.6 16V bez systému VTI. Silnější šestnáctistovka je pružná, úsporná a spolehlivá a uspokojí i řidiče, kteří chtějí trochu výraznější dynamiku a jistotu rezervy výkonu při předjíždění, i když s výkonem 110 koní Peugeot 207 díru do světa neudělá. Pokud nutně chcete nebo potřebujete diesel, pak berte raději jednotku 1.4 HDI s vyšší mechanickou spolehlivostí. Pozor si dejte na typické elektronické vrtochy, funkci klimatizace (pokud ji teda auto má), komfortní dovírání oken, centrální zamykání a podobně. Smiřte se také s tím, že některé opravy se svépomocí dělají velmi těžko a vyhněte se autům s kvílející a hučící převodovkou. Opotřebovaná převodovka se prakticky nedá repasovat a je nutná výměna. Nejvíce na to trpí silné motory. Zkrátka, budete asi muset obejít více nabídek a pečlivě vybírat a je dost dobře možné, že nakonec raději skončíte u jiné značky a jiného modelu.

Celkové hodnocení

Otázkou vždycky je, co od auta očekáváte. Jestli je to jen přeprava z bodu A do bodu B za co nejnižší náklady, mohl by vás Peugeot 207 krátkodobě uspokojit, ale jestli máte rádi řízení a chcete se za volantem i trochu bavit, bude asi lepší se poohlédnout jinde. Přesto není hatchback Peugeot 207 vyloženě špatný a na poměry francouzských aut jezdí docela obstojně. Díky jednoduché konstrukci je navíc i docela spolehlivý, když se vyhnete problémovým motorům, a pokud najdete auto, které netrpí na typické vrtochy elektroniky, můžete udělat dobrý obchod. Stejně jako u většiny podobných francouzských aut ale platí, že se vyplatí hledat mladé auto s malým kilometrovým nájezdem. Je menší šance, že se vám začne rozpadat pod rukama. A samozřejmě nezapomeňte ani na pravidelný servis.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary