Test ojetého hatchbacku Opel Astra K 1.6 CDTI (od 2015)

2018-05-28 00:00:00

Moderní Astra je příjemné auto na každodenní soužití, je pohodlné a dobře jezdí. A málo ojetá auta se dají koupit za velmi zajímavé peníze.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výrazné zlepšení jízdní dynamiky Velmi málo vozů s automatem
Úsporné a svižné motory Stále docela hlučné diesely
Dostatek prostoru pro posádku Ovládání infotainmentu vyžaduje zvyk
Velice příjemná ergonomie Za silné motory si připlatíte
Příznivé ceny mladých ojetin U dostupných aut nečekejte luxusní výbavu


Nová generace Opelu Astra označovaná písmenem K se vyrábí od července 2015 a do prodeje zamířila naplno na podzim téhož roku. V autobazarech se začínají oběvovat první vozy z ročních a také dvouletých leasingů, případně někteří majitelé přecházejí na jiné motorizace, které automobilka postupně doplňovala. My se teď podíváme na velice žádané a vyhledávané provedení. V Auto ESA jsme si na test půjčili Astru s naftovým motorem 1.6 CDTI o výkonu 81 kW (110 k) a s šestistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2016 zatím ujel jen necelých 22 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu už docela lákavých 325 000 Kč. Pohled do ceníku ukazuje, že by podobná nová Astra stála přes půl milionu, takže z takhle mladého a prakticky ještě neojetého auta je docela lákavá nabídka. Za čtvrt milionu se dají koupit chudá auta s nájezdem kolem 100 000 km, pěkně vybavený kombík s dieselem bude mít za ty peníze najeto přes 160 000 km.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Honda Civic 9. generace

Jen je potřeba se smířit s tím, že relativně nová a málo ojetá Astra za cenu kolem tří set tisíc nebude mít kdovíjakou luxusní výbavu. Nicméně všechny důležité věci dostanete a naprostá většina Aster na trhu má takové příjemnosti jako automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat a vyhřívání volantu. To je teď v třicetistupňovém horku sice k ničemu, ale v zimě je taková věc k nezaplacení. Astry mají také moderní infotainment s dotykovou obrazovkou a možností propojení telefonu s autem. Je to hodně o zvyku a občas ten systém trochu rozptyluje. Navíc logika ovládání a rychlost odezvy nedosahuje kvalit podobného systému například u vozů koncernu Volkswagen nebo u premiových výrobců. Ale úplná katastrofa to není a zvyknete si. Jen to bude chtít čas, k ruce návod a s palubním infotainmentem se dobře seznámit, ať pak za jízdy nemusíte zmateně ťukat do displeje a nekoukat při tom na silnici.

Opel Astra v rámci generační obměny značně zhubl. Minimálně 120 kg, u některých motorizací byl ten pokles až 200 kg. Na dynamice a ovladatelnosti je to znát, nyní se ani základní atmosférická čtrnáctistovka s autem netrápí. A námi testovaný turbodiesel působil vysloveně svižně, ve srovnání s minulou generací Astry a motorem 1.7 CDTi dokonce příjemně dynamicky. Přesto se snižování hmotnosti nepodepsalo na vnímané kvalitě zpracování, komfortu či bezpečnosti. Astra je bytelná, působí solidně a i s rozbitou silnicí si poradí s přehledem. Jen od ní nečekejte tam samozřejmý jízdní projev jako třeba od Fordu Focus, který má vzadu nezávislé zavěšení. I když má Opel Astra vzadu poddajnější řešení s Wattovým přímovodem, pořád je to konstrukčně spíše „torzka“ a hodně rozbitá silnice dokáže v zatáčce Astru trochu rozhodit. Ale není to nic dramatického a zadek neposkakuje ze strany na stranu jako v nenaložené Škodě Rapid nebo Renaultu Mégane.

Nepřehlédněte: Test ojetého hatchbacku Mazda 3 2.0 Skyactiv-G (od 2013)

Překvapil nás nicméně trochu hrubý projev naftového motoru, který si možná potřebuje ještě trochu sednout. Na druhou stranu je to obrovský pokrok proti dřívější jednotce 1.7 CDTI, za kterou by se nemusel stydět ani traktor. Nová generace menšího dieselu má také mnohem vyrovnanější průběh výkonu, ostřejší vrchol a celkem s přehledem jsme s Astrou jezdili za pět litrů na 100 km. Mimo město se nám podařilo dostat spotřebu na rovné čtyři litry, aspoň tedy podle údajů palubního počítače. Pro pohodovější jízdu bychom tento motor asi brali spíše s automatem, ale to už je otázkou volby a preferencí každého. Aspoň že při svižnější jízdě není v Astře nadměrný hluk a při dálničních 120 km/h jsme uvnitř naměřili 79,5 dB, takže dokonce ještě menší hluk než v Audi A3 nebo hybridním Lexusu CT 200h. Na dálnici je tak motor vlastně dobře odhlučněný a neruší i díky docela dlouhé šestce. Ta se začne sbírat až od nějakých 90 km/h, takže na ploužení se po okresce se moc nehodí.

Pokud jde o spolehlivost motorů, ještě se nedá nic moc vyvozovat, protože těch dlouhodobých zkušeností s Astrou moc není. Bude tedy hodně záležet na servisní historii a na tom, jak budete auto používat. U všech motorů zkraťte servisní interval na 15 000 km nebo jeden rok podle toho, co nastane dříve. U benzinových přímovstřikových motorů, což jsou všechny kromě základní atmosférické jednačtyřky, dbejte na kvalitu paliva a nebojte se používat čistící aditivum. Zakarbonování asi nebude úplně častý jev u málo ojetých motorů, ale je zkrátka nutné s omezeními plynoucími s koncepce s přímým vstřikováním počítat. Pokud by vás lákal automat, tak Opel k Astře prodával buď šestistupňový automat s měničem k motorům 1.4 Turbo a 1.6 Turbo nebo 1.6 CDTI 100 kW, případně robotizovaný manuál k litrovému tříválci. Z hlediska spolehlivosti se jeví klasický automat jako nejlepší volba. Co do trvanlivosti a potenciálních problémů nepředstavuje takovou past jako třeba konkurenční dvouspojkové skříně. Jen bude vhodné v automatu každých 60 000 km vyměnit olej.

Celkové hodnocení

Ještě je příliš brzy na to hodnotit Opel Astra aktuální generace po stránce spolehlivosti. Přeci jen je to velmi mladý model a i když už mají za sebou některé vozy slušnou porci kilometrů, na sešlost věkem netrpí. Bude tedy hodně záležet na servisní historii a na tom, jak k údržbě auta přistoupíte. Mladé a málo ojeté vozy ještě nebudou zhuntované prodlouženými servisními intervaly výměn oleje a necitlivým zacházením služebních řidičů, kteří by se Astře mstili za to, že nenafasovali od zaměstnavatele „Insignii v dvoulitru v plný“. Naopak statistiky přisuzují moderním Opelům velice slušnou bazarovou kariéru s minimálními problémy a bez nějakých katastrofálních a pravidelně se opakujících potížích, které postihují některé konkurenční značky. Bude tedy hodně záležet na preferencích kupujících, ale už je z čeho vybírat a brzy se v inzerátech objeví i atraktivnější motorizace s pěknou výbavou. Třeba adaptivní přední LED světla jsou v noci špičková, ale taková má ještě málo prodávaných aut.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary