Test ojetého hatchbacku Opel Astra J (od 2009)

2016-06-28 00:00:00

Nová generace Opelu Astra si prozatím vede docela dobře. Je to dokonce i Autem roku. Jak si ale stojí minulý model, který postupně mizí z trhu a už ho najdeme jen v nabídce ojetin?


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Robustní konstrukce a spolehlivost Vysoká hmotnost kazí dynamiku
Poměrně trvanlivé motory Základní motory na Astru nestačí
Špičkové ortopedické sedačky Vyšší spotřeba paliva
Dobré jízdní vlastnosti Komplikovaná ergonomie
Nabídka karosářských verzí a motorů Hlučné a hrubé diesely


Historie Opelu Astra sahá až do roku 1936, kdy německá automobilka začala vyrábět kompaktní model Kadett. Ten se pak vrátil v roce 1962 jako Kadett A a v roce 1991 se prvně objevuje jméno Astra v generaci označené jako F. Pak přišly generace G a H a nás dnes bude zajímat končící generace Opel Astra J, která se začala vyrábět v roce 2009 a její výroba skončila v roce 2015. I když například verze kombi ještě pokračovala až do začátku roku 2016. Opel totiž v září 2015 na autosalonu ve Frankfurtu představil úplně novou generaci Opel Astra K. Z toho vyplývá, že ceny modelu Astra J by mohly trochu spadnout a především bude možné sehnat skladová auta nebo méně jeté kusy s dobrou výbavou za opravdu pěkné peníze. Už nyní se někteří prodejci zbavují předváděcích a plně vybavených aut za vskutku dumpingové ceny.

Opel Astra je pohodlné a příjemné auto, které sice může působit trochu stísněně, ale je to dáno velmi masivní konstrukcí, velkou palubní deskou a širokými dveřmi. Z vozu je i horší výhled, především pak z třídveřového modelu GTC, takže doporučujeme auto s parkovacími senzory aspoň vzadu. Specialitou Opelu jsou příplatkové ortopedické sedačky. Lepší sedadla najdete snad už jen v Mercedesu třídy S, ale i základní sedačky v Astře jsou dobré. Pocítíte to po dlouhé cestě, kdy z vozu nebolí záda. Mezi konkurencí nejlepší sedačky najdete právě v Opelu Astra. Bohužel má ale Astra trochu zmatečnou ergonomii ovládání klimatizace a rádia a musíte si na to zvyknout. Těch tlačítek je na středovém panelu možná až příliš. Nicméně adaptivní podvozek a nastavení jízdních režimů některých motorizací a aut v této třídě moc obvyklé není. Dá se ale bez toho žít a v základních motorizacích je to stejně k ničemu. Adaptivní podvozek vynikne až u vrcholných motorizací s vyšším výkonem.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Opel Astra H

Na test jsem si v Auto ESA půjčil hatchback s atmosférickým motorem 1,6 l o výkonu 85 kW spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou. Jasně se na téhle motorizaci ukazuje pověst Astry J, které se žertem říkalo „tank“. Částečně za to může její poměrně dobrá pověst po stránce robustní konstrukce a spolehlivosti, ale především se jí tak říká proto, že je velmi těžká. Hmotnost se pohybuje od nějakých 1370 kg, zatímco konkurenční VW Golf VI se v základních motorizacích vejde do 1250 kg. Z tohoto důvodu působí základní motorizace v Opelu Astra dost ospale a slabě, i když jsou to v celku dobré a živé motory. Pokud si vyberete kombi s dvoulitrovým dieselem a bohatou výbavou, hmotnost vozu se zvedne až někam k 1700 kg. Na ovladatelnosti to moc znát není, ale projeví se to především na spotřebě a dynamice.

Podvozek Astry má zvláštní konstrukci. Vpředu najdete klasické zavěšení MacPherson, vzadu je náprava s Wattovým přímovodem. Je to specifické zavěšení kombinující výhodu torzní vlečené nápravy a nezávislého zavěšení. Náprava nezabírá tolik místa (auto může mít objemnější kufr), ale lépe kontroluje pohyby kol a vozu, což je na ovladatelnosti opravdu znát. Zajímavostí je, že třídveřové kupé GTC používá přední zavěšení s oddělenou těhlicí, takže se řídí mnohem lépe, má lepší zpětnou vazbu a především se u silných motorizací nepřenáší točivý moment do řízení. S Fordem Focus se možná svezete trochu lépe, ale rozhodně se nedá říci, že by Astra byla nudná. Je to povedené auto a když si koupíte silnější motor a kvalitní pneumatiky, její dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost naplno vyniknou.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Renault Mégane III

V přímém srovnání například s Golfem tak dynamika a reálná spotřeba Astry nikoho nenadchnou. Z toho důvodu je lepší hledat přeplňované benzínové motory a silnější diesely. Na motor 1.3 CDTI zapoměňte rovnou, je poruchový a s těžkým autem se trápí. Rychle u něj degraduje olejová náplň a pokud ji nevyměníte každých zhruba 12 000 km, brzy se vám přidře turbo, obrousí písty a celý motor se zakarbonuje. Některé jednotky nepřežily ani 100 000 km, což je smutné. Motor 1.7 CDTI je lepší a snad krom citlivých vstřikovačů (musíte tankovat prémiové palivo s aditivy) a rizika ztráty oleje u něj nic vážného nehrozí. Jistě, dvouhmotový setrvačník, EGR ventil a turbo mohou také odejít, bavíme se o ojetém dieselu. Pozor také na rozvody. Povedený je motor 2.0 CDTI, který platí za robustní a spolehlivý, i když má hrubý chod.

Dvoulitrový diesel sice opotřebovává spojku a trpí u něj dvouhmotový setrvačník, ale když mu každých 15 000 km dáte kvalitní nový olej, tankujete značkové palivo a chováte se k němu citlivě (hlavně za studena), vydrží vysoké kilometrové nájezdy. Dynamiku poskytuje velmi dobrou, jen se musíte smířit s jeho hrubým chodem, který se projevuje především při popojíždění ve městě. K dvoulitru se hodí automat, který šetří dvouhmoťák a především odpadají problémy s dávkováním opotřebované spojky. Vůbec, kalibrace spojkového pedálu je u Astry J dost nešťastná. Zajímavostí je verze 2.0 CDTI Bi-Turbo, která je opravdu rychlá a silná, ale na našem trhu na ni narazíte jen vzácně. Zájemci totiž v takovém případě šli raději do většího modelu Opel Insignia, nechtěli dávat tolik peněz za Astru. Nyní byste nicméně mohli narazit na předváděcí kus s menším nájezdem za pěknou cenu.

Tip: Test ojetého hatchbacku Kia Cee'd

Z benzínových motorů vynechte základní jednotku 1,4 l, která na Astru nestačí. I testovaný motor 1,6 l se hodí spíše do města nebo velmi rozvážným řidičům. Automat v testovaném autě sice řadí docela chytře, ale je znát, že se s těžkým autem trochu trápí. Spotřeba pak vyleze na asi 8,5 litru, což odpovídá spíše dvoulitrovým benzínům. Mimo město se pak dá spotřeba motoru 1,6 l s automatem dostat na asi 7,5 - 7,7 litru na 100 km. Motor 1.4 Turbo o výkonech 88 a 103 kW je už dostatečný, ale trochu mu dynamiku otupuje dlouhé zpřevodování rychlostí. Mocný točivý moment 220 Nm ve středním pásmu otáček ale Astrou hýbe pěkně. Spotřeba je přitom zhruba osmilitrová, s automatem se vejdete do devíti litrů. U motoru 1.4 Turbo pozor na rozvody, ale obvykle vydrží víc než problematické rozvody koncernu VW u motorů TSI. Motor 1.6 Turbo je příjemný a silný, ale moc jich na trhu není. Ani nové jednotky 1.6 SIDI a nová generace turbodieselů CDTI ještě není na trhu ojetin tak hojně zastoupena. Zajímavý je dvoulitrové turbo ve verzi OPC, ale sportovní model OPC za sebou mívá velmi hrubé zacházení, tak kupujte jen od prověřených zdrojů a málo jetá auta.

K motorům už toho moc není, snad jen u benzínových jednotek pozor na stav chlazení a termostatu. U dieselů pozor na typické závady, ale u Opelů se obvykle projevují mnohem později než u konkurence. Diesely jsou sice hrubé a hlučné, ale jsou aspoň trvanlivé a poměrně „blbuvzdorné“. Převodovky jsou spolehlivé, ale více ojetá auta s manuálem mohou při rychlém řazení trochu drhnout, takže se na ně nesmí pospíchat. Automatická převodovka s hydrodynamickým měničem potřebuje vyměnit olejou náplň každých zhruba 60 000 km. Rozhodně výměnu neoddalujte, protože repase automatu je drahá a nová náplň stojí pár tisíc. Vyplatí se ji měnit. Opel Astra J je jinak spolehlivé auto, přesto prověřte funkci všech elektronických hraček, některé vozy jsou totiž vybavené od podlahy po střechu, tak ať všechno funguje. Nejčasti se objevují problémy s vyhříváním sedadel, navigací a konektivitou. Výjimečně zlobí páčky pod volantem nebo ovládání palubního počítače. Občas stávkuje ovládání rádia a tempomatu na volantu.

Celkvé hodnocení

Opel Astra označovaná písmenem J se povedla. Je to robustní a spolehlivé auto, ve kterém netiká žádná časovaná bomba. Sice se mohou objevit sem tam nějaké závady, ale ty spíše plynou z necitlivého zacházení předchozích majitelů, především jde o obvyklé poruchy turbodieselů. Platí ale, že se tyto závady u Opelu Astra projevují později, než kdyby potkaly konkurenci. U této Astry ale zamrzí příliš vysoká hmotnost, která otupuje dynamiku, citelně zvyšuje spotřebu a trochu se podepisuje na jízdních vlastnostech. Kdyby byla Astra tak o metrák lehčí, jezdila by skutečně dravě a svižně. Takhle navíc potřebujete silnější motor, který si s autem lépe poradí. Dobrou volbou je dvoulitrový diesel, s benzínových motorů sáhněte alespoň po přeplňované čtrnáctistovce. Propad ceny se postupně zpomaluje a ojetá Astra už nyní bude ztrácet na ceně normálně. Představení nové generace se do ceny starších aut už tolik neprojeví. Naopak poslední skladové a málo jeté předváděcí kusy by teď mohly být k dispozici za velmi lákavé ceny.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary